Citaat:Geen amateur volgt een wijn zo op als een pro. Ook dat klopt dus niet. 2 a 3 x volledig doorproeven en vaak een dag later nog eens terug om terug te proeven.
Nu ben ik toch een beetje verbijsterd. Maar ik heb de indruk dat je niet begrijpt wat ik bedoel met opvolgen, dus voor mij betekent dat :
- pop and pour : hoe komt de wijn voor de dag direct na openen? Ik proef veel wijnen die wat onsamenhangend kunnen zijn na openen, maar pakweg een half uur of een uur later een hele transformatie ondergaan hebben. Ze worden aromatischer, de zuren zijn vaak wat beter ingedekt, tannines kunnen evolueren (in beide richtingen!), de aroma's kunnen ook veranderen. Noem maar op. Allemaal heel relevante informatie, want ik schat dat 99% van de flessen direct na openen gedronken wordt.
Op een professionele tasting krijgt de proever de pop and pour indruk niet, want de flessen zijn geprepareerd op voorhand. De proever kan de eerste indruk dus al niet weergeven.
- een beschrijving van de wijn nadat hij dus al even openstaat. Voor de redenen die ik net beschreven heb.
Op een professionele tasting krijgen de proevers de wijnen wellicht dus in dit stadium. Juist? Ik trek niet in twijfel dat ze de wijn op dat moment verschillende keren proeveren en een paar keer door de reeks wijnen gaan. Het tegenovergestelde zou pas verbazend zijn. Ze kunnen dus eventueel de evoluties die ze op de tijd die ze hebben weergeven.
- halve dag later : als ik een fles open trek rond de middag en 's avonds opnieuw proef, gebeurt het heel vaak dat de wijn al helemaal veranderd is, niet altijd, maar vaak. Soms in positieve zin, maar ook omgekeerd. Dit is relevantie informatie voor mensen die willen weten hoe ze hun wijnen moeten prepareren voor een proeverij, één van de moeilijkste dingen die er zijn, want heel vaak verschillend.
Op een professionele proeverij gebeurt dit niet. Dit is dus opnieuw informatie die de proever niet kan geven.
- één dag later : zelfde redenering. Het is hier al zo vaak gezegd op het forum. Een wijn die je op dag één afschreef, is op dag 2 schitterend geworden. Of omgekeerd natuurlijk. Maar opnieuw : relevantie informatie voor mensen die hun wijnen willen prepareren, en het geeft informatie over bewaarpotentieel.
Jij zegt dat proevers op een professionele proeverij een tweede dag terugkeren. Ik geloof best dat jij dat gezien hebt. Maar hoeveel proeverijen zijn er zo? Op concours (waar toch ook pro's aan deelnemen) is het in ieder geval niet zo. Maar het is een oprechte vraag. Wat voor mij ook niet duidelijk is : als er een tweede dag komt, krijgen ze dan dezelfde flessen die openstaan sinds de dag ervoor? of worden nieuwe flessen geopend? In het laatste geval kunnen ze niet de informatie geven die een amateur geeft.
- twee dagen later (als er nog wijn over is...) : Het gebeurt niet vaak dat een wijn op dag drie het best is, maar het gebeurt. Recent de Nuits-Saint-Georges Vaucrains van Chauvenet die Fre beschreven heeft, en de Dönnhoff Hermannshöhle die ik beschreven heb.
Voor zover ik weet zijn er geen professionele proeverijen waar een wijn over drie dagen gevolgd wordt.
Dus ik ben zeer benieuwd welke onjuistheden ik verkondig. Echt.