Mannekes, we (Carl, Filip R en mezelf) zijn terug van 4 dagen Loire, een supertoffe groep waarin hopelijk een paar nieuwe aanwinsten voor 't forum bijzaten ... veel gezien, gelachen en geproefd (zowel van hoe het moet als hoe het zeker niet moet) . Ik veronderstel dat er in de loop van week wel een paar TNs zullen verschijnen (zeker van de toppers) maar eerst een paar algemene impressies
Dag 1:
Sancerre
Matthias Roblin: een mooi domein maar de vignerons waren wel geen communicatiespecialisten
, zeer minerale en elegante wijnen
Bernard Fleuriet : vrij standaard, een specialleke hier was de fermentatie in betonnen eien, door de circulatie zou er een betere uitwisseling met de most zijn ... niet veel van geproefd
Dag 2:
Vouvray/Montlouis/Chinon
François Chidaine: topper, wijnmakers met visie en passie. Dit vind je ook terug in hun wijnen, puur, elegant, balans. Verschillende vatstalen geproefd. Leuk om de verschillende percelen te proeven die in 1 cuvée zitten of hetzelfde perceel in nieuwe en 5 jaar oude vaten. Aanrader
Domaine Ladoucette/Marc Brédif ook hier hebben ze een visie: geld verdienen. Dit is een grote speler. Wijnen zijn goed gemaakt maar missen diepgang. Knappe collectie van oude wijnen en indrukwekkende caves dans le tuffeau.
Saint Nicolas de Bourgeuil
Caves de Plessis: een mooi voorbeeld van mechanisatie en chemie ....
de caves in de tuffeau zaten ander een dikke laag alcoholminnende zwammen ... ze leken wel te leven, nog nooit gezien)
Dag 3:
Saumur
Gratien & Meyer: industriele mousseux maker ... niet veel soeps als afsluiter kregen we een champagne van Gratien de cuvée Paradis brut, 10 jaar sur lattes en deze was wel topkwalitiet
Savennieres/Layon/Anjou :
Chateau la Roche aux Moines (N. Joly) ontvangst beneden alle peil, konden enkel proeven en de wijngaarden bezoeken, geen uitleg. Veel alcohol (15+) en de uiterst zuinig uitgeschonken wijnen (1/3 fles voor 12 proevers
) waren goed maar niet mindblowing (verre van zelfs) zal waarschijnlijk voor een stuk met de leeftijd te maken (2010). Domein zelf is schitterend prachtig gelegen en ..... Joly gebruikt wel degelijk tractors tussen de stokken ... heb een foto gemaakt van de sporen
Domaine de Juchepie
Dit was de absolute uitblinker .... uitgebreide rondleiding en schitterende ontvangst .. Vlamingen uiteraard
De witte Anjou Sec was schitterend en deed me onmiddellijk aan Mosse (Bonnes blanches, Rouchefer) denken maar aan een fractie van de prijs. Hun cabernet franc had geen enkele groenigheid of strakke tannines (semi-carbonique) en was een streling voor de tong. Hun moelleuxs en liqoureuxs hadden enorme diepgang met een schitterend evenwicht (perfecte zuurtjes, niks plakkerig). Laat zijn druiven voor de topcuvée Quintesssence soms tot 25° alcoholpotentieel botrytiseren. Sauternes learn from this ... chaptalisatie is een taboewoord
Dag 4:
Cour-Cheverny
Domaine Luc Percher (l’epicourchois) Romorantin en Menu pineau maar slaagde er niet in me te overtuigen. Wijnen kwamen gekunsteld over en misten body and soul.
Hierbij mijn verslag van onze trip naar de Loire
Sancerre
Roblin : Zwijgzame boeren met verstand van wijnmaken maar niet 100% pro-biologisch te noemen. Quote : “Het weer hier is niet van dien aard dat biodynamisch werken mogelijk is”. Voorts wel lekkere wijnen.
Wit : Sauvignon Blanc
Rood : Pinot Noir
Tasting Notes :
• Rosé 2011 : snoepjes, asperge-toets, mineraliteit, fijn, rokerig. 87
• Sancerre Origine 2011 : grassig, zoetig, wit fruit. 84
• Sancerre l’Enclos de Maimbray 2011 : citrus, mineraal, gemaaid gras rijp wit fruit, zachte afdronk. 86
• Sancerre Origine 2010 : minerale diepte, rijp fruit, grassigheid. 87
• Sancerre l’Enclos de Maimbray 2010 : rokerig, perzik, vlak in de mond. 84
• Sancerre Ammonites 2009 : lichte rooktoets, schelpdieren, evenwicht. 89
• Sancerre Ammonites 2008 : perzik, balans, mineraliteit. 87
• Sancerre Origine rood 2009 : rood fruit, hogere zuren, licht fumé, groenig in de mond. 85
• Sancerre Grande Cote de la Vallee 2009 : rozen, licht rood fruit, licht groen, mooie afdronk. 88
• Sancerre Origine rood 2010 : rood en zwart fruit, hoge zuren, licht droogtrekkend in de mond. 86
• Sancerre Grande Cote de la Vallee 2009 : geen notities meer . 87
Fleuriet : Duidelijk een wijnboer met verstand van commercie. Kwam wel vriendelijk maar ook ietwat gemaakt over. Bezat betonnen cuves in eivorm om de battonage natuurlijk op gang te houden.
Wit : Sauvignon Blanc
Rood : Pinot Noir
Tasting Notes :
• Menetou-Salon 2011 : wit fruit, lichte mineraliteit, klein bittertje. 83
• Sancerre Tradition 2010 : citrus, evenwicht, rondeur, allemansvriend. 86
• Sancerre Cote de Marloup 2010 : rokerige toets, wit fruit, lactisch. 87
• Sancerre La Baronne 2010 : licht rokerig, mandarijn. 88
• Sancerre La Baronne 2009 : boterigheid, exotisch fruit. 87
• Sancerre Rosé : geen notities. 82
• Menetou-Salon rood 2010 : stal, peper, rood fruit. 83
• Sancerre Tradition rood 2010 : gegrild vlees, rijpe vruchten, tannines. 86-87
• Sancerre Anthocyane rood 2010 : lichte groene smaak, donkere kleur, rood fruit, pruim, licht droogtrekkend. 89-90
Montlouis-Vouvray
François Chidaine : Kwaliteitsvoortrekker in Montlouis en Vouvray. Ontvangst gebeurde door Nicolas-Martin, zijn neef, dewelke een zeer professionele en heldere uitleg omtrent de werking en visie (bio-dynamisch) van het domein gaf. We hebben hier meerdere vatstalen kunnen proeven wat het geheel toch iets extra gaf. Ter plaatse was niets te koop maar in het winkeltje van het domein (La Cave Insolite) een beetje lager aan de Loire waren niet alleen de wijnen van het domein te koop maar ook wijnen van andere grote Loireproducenten en daarbuiten. A kid in a candystore …
100% Chenin Blanc
Tasting Notes :
• Clos du Breuil 2011 (vatstaal uit nieuw vat) : appel, mineraliteit, hout, licht zoete mond, lichte sprankel, ananas. 88
• Clos du Breuil 2011 (vatstaal uit 5-jarig vat) : appel, groene kruiden, mineraal, banaan. 89
• Les Bournais 2011 (vatstaal) : citrus, groene banaan. 87
• Clos Hubert 2011 (vatstaal) : groene banaan, mandarijn. 86
• Le Volagray 2011 (vatstaal) : exotisch fruit, appel, witte perzik, sprankelende mineraliteit. 87
• Bournais 2011 (vatstaal) : rijp fruit, mineraliteit, perzik. 88
• Clos du Breuil 2010 : mineraal, vanille. 89-90
• Bournais 2008 : gesuikerde asperge, kweepeer, evenwichtig. 90
• Choisillis 2009 : ananas, evenwicht. 90
• Argilles 2010 : kalk, fijn rijp fruit, rieslinglike. 89
• Clos Baudoin 2010 : rijkere stijl, evenwicht blijft aanwezig dankzij de zuren. 89
• Truffeaux 2008 (demi-sec) : truffel, asperge, mineraal. 88
• Clos Habert 2009 : mineraliteit . 87
• Le Bouchet 2009 : meer zoetigheid, lekker. 89
• Moeulleux 2009 : 90
• Moeulleux 2010 Vouvray : 90
• Moeulleux 2007 : 91
• Moeulleux 2005 : 92
• Spaans project Chidaine (Tempranillo – Monastrel) : rood fruit, te fris geschonken. 85
Bredif (de Ladoucette) : Grote speler in Vouvray met schitterende uitgehouwen kelders maar wat minder opwindende wijnen.
Tasting Notes :
• Brut Non dosée : peer, zeer strak, licht kramiek. 86
• Brut Pétillant : perzik, lichte pareling op de tong. 84
• Vouvray Tendre 2009 : perzik, demi-sec, vlak, selder, stal, bomma-wijn. 84
• Vouvray reserve privée 2009 : mineraal, wit fruit, droog, citrus, balans. 87
• Chinon 2010 : groene peper, licht rood fruit, vlak. 84
• Chinon reserve 2006 : kruidigheid, rood fruit, samenhang, droogtrekkend. 87
• Vouvray 1988 (demi-sec) : honing, gedroogd fruit, vegetaal, nootjes. 89
• Bredif Moeulleux 1996 Nectar : honing, nootjes, kweepeer. 89
Saint-Nicolas-de-Bourgeuil
Cave du Plessis (Saint-Nicolas-de-Bourgeuil) : Commercieler bedrijf waar de pluk volledig machinaal gebeurt en waar een deel van de oogst werd verkocht via supermarkten. Na de jonge wijnen geproefd te hebben troonde de wijnmaker ons mee naar zijn ondergrondse schatkamer waar de oude jaargangen opgeslagen lagen die duidelijk het verouderingspotentieel van de wijnen toonden maar aangezien deze wijnen naar mijn gevoel op een andere manier (handmatige pluk, biologische opvoeding, extra zorg) waren gemaakt heb ik er toch niets gekocht hoewel ik een grote fan van Cabernet Franc-wijnen ben.
100% Cabernet Franc
Tasting Notes:
• Rosé 2011 : frambozen, snoepjes, licht zoetje, evenwichtig, kruidig. 85
• Rouge 2011 (vatstaal) : rood fruit, licht kruidig, fruitige stijl, kort. 83
• Rouge VV 2011 (vatstaal) : mineralig, licht kruidig, fruit verstopt zich wat. 84
• Rouge 2010 : groene peper, licht rood fruit, valt compleet weg in de mond. 79
• Rouge VV 2010 : rondere neus, groene kruiden. 85
• Rouge cuvee Stephane 2009 : rijpe banaan, tannines, eucalyptus, munt, droogtrekkend. 85
• Rouge VV 2003 : licht groene toets, mooi verweven . 88
• Rouge VV 1996 : gerookt vlees, evenwicht, licht animaal. 90
• Rouge VV 1982 : tertiair, marsepein. 88
Saumur
Gratien-Meyer : Immense producent van schuimwijnen uit alle streken van de Loire. Momenteel eigendom van een Duitse wijngigant. 5 km uitgehouwen kelders.
Tadting Noltes :
• Saumur : groene aroma’s, rijpe appel, honing, acciditeit. 85
• Crémant de Loire : rondeur, gist, minder karakter. 84
• Cuvée Flamme : rood fruit (framboos), mineraliteit, brioche. 87
• Flamme d’Or : floraal, honing, mooie rondeur, perzik, amandel, fijne pareling. 88-89
• Champagne Cuvée Paradis (10 jaar sur Lattes) : brioche, honing, superzachte mousse, bittertje, perzik. 90-91
Coteaux-du-Layon
Juchepie (Faye) : Eddy en Milleine hebben in deze appelatie voor zoete wijnen een nieuwe standaard gezet sinds ze zich hier 10 jaar geleden permanent gevestigd hebben. Biodynamische aanpak en lage redementen. Hapjes van Milleine waren eveneens zeer lekker en puur. Volgende wijnreis boeken we haar als kok
Prktisch 100% Chenin Blanc, slechts 7 rijen Cabernet Franc
Tasting Notes :
• Le Clos 2009 (sec) 30 hl/ha : rijpe appel, mineraliteit, mandarijn, bittertje, lichte rondeur. 89-90
• Le Rubis 2010 (rood) 20hl/ha, per jaar slechts 1400 flessen gemaakt. : groene peper, klein rood fruit, rondeur in neus en mond, mineraliteit. 90+
• Les churelles 2008 (Moeulleux) 110 g restsuiker 11,5° : mineraliteit, zuiverheid, rabarber, balans, groene appel, honing ananas. 90-92
• Les Quarts 2003 (Moeulleux) 110 g restsuiker 13,5°: exotisch fruit, frisheid, bruine suiker. 88-89
• La Passion 2006 (Liquoreux) 150 g restsuiker 12° : kruidigheid, amandel, abrikozen, appelsienzeste, rijpe appel,gele pruim. 92+
• Quintessence 2005 (Liquoreux) 210 g restsuiker : mineraliteit, gele pruim, marsepein, magistraal evenwicht en lengte. 95
Savennieres
Domaine de la Roche aux Moines (Nicolas Joly) : Mythisch domein met onder andere de Coullée de Serrant in eigendom. Ontvangst was beneden alle peil. 3 bodemglaasjes proeven zonder de minste uitleg of kadering. De wijnen werden geschonken door de minst charismatische vrouw die ik ooit ben tegengekomen. Afknapper.
100% Chenin Blanc
Tasting Notes :
• Le vieux Clos 2010 : oxidatieve neus, zoete aanzet, fijne mineraliteit, rondeur op afdronk met lichte branderigheid. 89
• Roche aux Moines 2010 : minder oxidatieve neus, perzik, lichte kruidigheid, bittere chocolade. 90+
• Coulle de Serrant 2010 : rijpe geoxideerde appel, perzik, marsepein, nog niet helemaal evenwichtig, zoet en zuur staan nog naast mekaar, heel zachte afdronk, lengte.91-92
Cheverny
Luc Percher (Cour-Cheverny) : Zeer modeste man met een echte boerenmentaliteit die in respect met de natuur werkt en de biodynamische principes aanhangt maar wel machinaal oogst, volgen wie kan. Zeer duidelijke uitleg omtrent zijn visie en voorbeelden van enting en creatie van nieuwe franc de pied laten zien.
Wit : Romorantin, Menu d’Pinneau
Rood : Gamay, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir,
Tasting Notes :
• Cour Cheverny 2009 wit : appel, pompelmoes (fel in de mond) fijne zurtjes, floraal, wat kort. 85
• Les Racines 2009 wit : zoete neus, mineraliteit, nog niet volledig versmolten. 87
• Cheverny 2010 : groen, citrus, duidelijk minder zuur. 85
• Cheverny rouge 2008 : herbale toets, rokerigheid, kruidigheid, groene mond. 83
• Melee 2010 (CS + G + PN): rood fruit, vlot in de mond, animaal, mooie zuurtjes. 86
• Mosaique 2009 (PN): rood fruit, tannines, onevenwicht, onrijp, drop. 84
• Monsieu 2006 (G): fruitig, lactisch, kruidig, evenwicht, drop. 88+