25-03-2016, 10:37 AM
Woensdag vond bij ons dan de wat lastig samen te stellen beaujolaisdegustatie plaats. De wijnen, met de info van de leveranciers (inbegrepen hier en daar een paar dt-en andere fouten, die ik niet meer ben gaan zoeken) en een kleine commentaar van de groep.
0. 2013 - Vin de France Printemps‚ Micro Cuvée’ n°2
100% Gamay, 9 maand op oude barriques
Domaine des Grottes, St-Etienne des Ouillières
12% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, €13,50
Domaine des Grottes ligt in het dorpje St Etienne des Ouillieres, ten zuiden van Brouilly. Romain is de jonge wijnmaker, de wijngaarden beslaan zo’n slordige 7,5 ha die sinds 2007 volledig gecertificieerd zijn door Demeter. De wijngaarden liggen in het hart van de appelatie Beaujolais-Villages, maar de wijnen worden gedeclasseerd naar Vin de France. De wijngaard word zo weinig mogelijk behandeld, zelfs niet met koper, wanneer nodig gebruikt Romain
preparaten afkomstig van verschillende planten. Waarbij zijn voorkeur uitgaat naar brandnetel. Door de zeer lage densiteit van 4000 stokken per ha en de zeer lage opbrengst (12 hl/ha) worden er slechts jaarlijks een aantal duizend flessen geproduceerd
Hoewel de fles al veertien dagen recht stond, was er enorm veel bezinksel in de wijn, troebel dus. De kleur was mat granaat met een grote doorzichtigheid. Een volle neus met vooral kriek en euh... kriek. Iemand vergeleek hem met Oude Kriek van Boon. Wat op zich niet slecht is, natuurlijk. In de mond veel zuren, weinig molligheid en geen tannines. Enfin, zijn geld niet waard, vlieg liever in de gueuze...
1. 2014 Chiroubles
AOP
100% Gamay.
Domaine des Amethystes Michel Guignier, Régnié-Durette
12,5% - Magnus, Deurne-Kontich, €10,99
Chiroubles is heel wat kleiner dan Brouilly, slechts 362 hectare en één enkele gemeente. Het is de hoogst gelegen Beaujolais-appellatie, het terras van Chiroubles ligt namelijk op de heuvels hoog boven de Beaujolaisvlakte. De bodem bestaat hier uit zeer licht en mager graniethoudend zand. Deze Chiroubles van `Domaine des Amethystes' is afkomstig van een slechts 9 hectare grote wijngaard met een zeer mooie zuid-oost ligging en wijnstokken van gemiddeld meer dan 40 jaar oud. Hij heeft een zeer florale neus van meiklokjes, irissen en viooltjes, en de smaak wordt vooral gedomineerd door rood fruit. Drink deze knappe Chiroubles tussen zijn tweede en vierde of vijfde jaar bij konijn in rode wijnsaus, varkenshaasje of allerlei charcuterie en koude schotels. Schenken op 14 à 15 graden.
Gematigde, heldere blauw-rode kleur. Zeer doorzichtig. Volle neus met wat viooltje, veel krieken en geconfijte krieken, frambozen, peper en een beetje zwavelig bij aanvang. In de mond veel zuren, redelijk wat molligheid en geen tannines. Korte afdronk.
2. 2014 Brouilly
AOP
100% Gamay.
Domaine des Amethystes Michel Guignier, Régnié-Durette
13% - Magnus, Deurne-Kontich, €10,99
Brouilly is het grootste en meest zuidelijke van de tien `cru'-dorpen. De wijn wordt in zes verschillende gemeenten gemaakt en de totale oppervlakte aan wijngaarden bedraagt 1306 hectare. Verwacht van Michel Guignier geen `Beaujolais Nouveau'-achtig soort wijn want dat is het helemaal niet. Deze Brouilly is een `echte' wijn die de Gamay druif volledig tot zijn recht laat komen zonder franjes of manipulaties. Hij is harmonieus, heeft finesse, is mooi in evenwicht en geeft geurindrukken van pruimen en klein rood fruit. Het best zal hij tot zijn recht komen tussen zijn tweede en vijfde of zesde jaar bij koud geserveerd vlees, coq au vin of gebraden kwartel of fazant. Schenk hem licht gekoeld op zo'n graad of 15 à 16.
Heldere, intense blauw-rode kleur, iets minder doorzichtig. Intense neus met wat bloemen, veel krieken en geconfijte kers, laurier en wat dierlijke geuren en opnieuw iets zwaveligs. Molligheid en zuren min of meer in evenwicht, geen waarneembare tannines. Redelijke lange afdronk.
3. 2014 Saint-Amour
AOP
100% Gamay.
Domaine des Amethystes Michel Guignier, Régnié-Durette
12,5% - Magnus, Deurne-Kontich, €11,99
Deze jonge en zeer kwaliteitsbewuste wijnbouwer heeft een kleine wijngaard (slechts 9 hectare) die gelegen is in het hartje van het appellatiegebied 'Morgon', in een gehuchtje met de naam 'la roche pilée'. Tot voor kort was hij verplicht zijn wijnen aan de plaatselijke handel te verkopen. Door de lage prijzen die zij betaalden, was het onmogelijk om kwaliteit te produceren, dat kost immers geld. Hij zette enkele jaren geleden een belangrijke stap en nam een risico door zich in de schulden te steken om te kunnen investeren in allerlei materiaal, nodig om kwaliteitswijnen te maken. Hij zal nog jaren lang hard moeten werken, maar kan nu tenminste met fierheid zeggen dat hij hoogstaande kwaliteit produceert en die zelf, onder eigen naam, aan de man brengt. Zijn droom gaat hierbij in vervulling. Michel Guignier werkt, zoals veel wijnbouwers van de jonge generatie, met heel veel respect voor de natuur en komt zo weinig mogelijk tussen met onnatuurlijke producten en behandelingen. De druivenpluk gebeurt hier nog volledig met de hand, geen moeite wordt hier gespaard om kwaliteit met een grote K voort te brengen, knap werk! Het Beaujolais-gebied is het beste bewijs dat de bodem (terroir) wel degelijk een belangrijke rol speelt bij het maken van wijn. Men gebruikt in alle 10 crus van de Beaujolais dezelfde druif (Gamay), en toch heeft elke cru een eigen karakter dat door goede wijnbouwers wordt bestudeerd en tot uitdrukking gebracht met alle mogelijkheden die de oogst biedt. Het kan uiteen lopen van zeer fruitig en geurig tot zwaardere en rijkere flessen die men enkele jaren moet bewaren. Nochtans is die laatste groep in de minderheid. Meestal mag u fruitige, eerder lichte, zomerse wijnen verwachten. Saint-Amour is van de 10 Beaujolais cru's zeer zeker degene met de mooiste naam. Niet de zwaarste Beaujolais, eigenlijk een uitgesproken charmante wijn. De plaatselijke wijnboeren omschrijven hem dan ook vaak als `tendre'. De terroirs van deze meest noordelijke cru liggen naast die van de Mâconnais en de Saint-Véran in de Bourgogne. De heterogene bodem bestaat hier uit klei, graniet en schist. Het is met zijn 321 hectare één van de kleinste cru's van de Beaujolais dat in total slechts 5% van alle jaarlijks geproduceerde Beaujolais voor zijn rekening neemt. Een heel groot deel van de verkoop realiseert zich uiteraard rond Valentijn, wat wil je met zo'n ongewild commerciële naam. De Saint-Amour die Michel Guignier op Domaine Les Améthystes maakt is zeer verleidelijk en mooi in evenwicht. Zijn fruitige smaak laten u toe hem eigenlijk al vanaf zijn eerste jaar te drinken maar een bewaring tot zijn vijfde jaar komt hem ook ten goede als u het geduld heeft. Schenk hem lichtjes gekoeld op zo'n 15 à 16 graden bij allerlei niet te zware gerechten.
Nog minder doorzichtige, heldere, intense blauw-rode kleur.
Volle neus van rode bes en kriek, kruidig met peper. Goed evenwicht tussen molligheid en zuren en nauwelijks waarneembare tannines. Goede afdronk.
4. 2011 - Moulin à Vent La Petite Oseille
A.C.
100% Gamay, 18 maand op oude barriques
Michel Guignier, Le Faudon, Vauxrenard
11,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 22,50
Eén nieuw opkomend talent in Beaujolais is Michel Guignier op Le Faudon in Vauxrenard, niet te verwarren met Michel Guignier uit Morgon. Michel heeft 7 ha wijngaard die sinds 2007 volledig biologisch en biodynamisch worden gecultiveerd. De wijngaarden voor zijn Cuvée Oh...! en La Bonne Pioche zijn gelegen op de rand van de cru’s Fleurie en Chiroubles in de prachtige ‘Coin du Paradis’ van Michel Guignier. Michel is een perfectionist, oogsten gebeurd druif per druif, enkel de rijpste en gezondste druiven gaan mee in de gistkuip. Dat resulteert in loepzuivere wijnen met een hoge drinkbaarheidsfactor, vol materie en een ragfijne acciditeit. Bijgevolg zijn de wijnen hyperstabiel hoewel het sap in geen enkel ogenblik in aanraking komt met zwavel. 2011 is een schot in de roos.
Granaatrood, vol en transparant. Niet erg doorzichtig. Volle neus, met gestoofd fruit en wat dierlijke geuren en kaneel. Goed evenwicht tussen molligheid en zuren, vrijwel ontbrekende tannines. Goede lengte.
5. 2014 - Morgon Vieilles Vignes
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques, stokken 60 à 70 jaar oud
Jean-Paul Thévenet, Villié-Morgon
12,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00
Jean-Paul Thévenet - Popoul voor de amis - behoort tot het selecte clubje wijnmakers van de ‘bende zonder zwavel’ op de crus van Beaujolais. Hij heeft de denkbeelden en het vakmanschap nog van Jules Chauvet zelf. Jean-Paul heeft een prachtig terroir, net onder de Côte de Py, op een hardgranieten ondergrond. De Morgon Vieilles Vignes is een heerlijke wijn met behulp van zijn oude stokken, 60 à 70 jaar jaar oud. Hier dus grote Gamay die moeilijk te onderscheiden valt van de beste pinot noirs!
Transparante, intense karmijnrode kleur met een mauve toets, niet erg doorzichtig. Neus vol, met krieken en klein rood fruit, tabak en peper. In de mond meer nadruk op de zuren dan op molligheid en slechts een vermoeden van tannines. Goede lengte.
6. 2013 - Morgon
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques
Julien Sunier, Avenas
12% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00
Wanneer Julien Sunier op zijn twintigste zijn diploma behaalt heeft hij geen idee wat hij wilt doen om zijn brood te verdienen. Via zijn moeder - die kapster is - en waar Christophe Roumier klant is, kan hij een job versieren bij deze wereldvermaarde wijnmaker. Hij wordt gebeten door de wijnmicrobe, reist de wereld rond om nog meer bij te leren en wijnmakers te ontmoeten. Uiteindelijk start hij in 2008 zijn eigen wijndomein. Hij gaat op zoek naar zo hoog mogelijk gelegen percelen die zo dicht mogelijk beplant zijn met zo oud mogelijke stokken. Hij vindt wat hij wilt in zowel Morgon, Régnié en Fleurie. Op de appellatie Fleurie heeft hij alvast het beste stukje wijngaard in misschien héél Beaujolais, bovenop La Madonne. In 2013 overtrof hij vriend en vijand en werd zijn wijn uitgeroepen als de
beste van de regio.
Vol en helder granaatrood met kleine doorzichtigheid (voor een beaujolais). Volle neus met gestoofde pruim, tabak, wat vanille en voor het eerst hout. Heel goed evenwicht in de mond tussen molligheid, zuren en tannines. Lengte. Dit zal dan wel de Morgon zijn die meer dan dertig jaar oud kan worden.
Algemeen toch een verrassende degustatie (al waren sommigen anti van bij aanvang), mijn idee is dat je zeker de laatste drie blind niet uit een reeks doorsnee bourgognes haalt.
0. 2013 - Vin de France Printemps‚ Micro Cuvée’ n°2
100% Gamay, 9 maand op oude barriques
Domaine des Grottes, St-Etienne des Ouillières
12% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, €13,50
Domaine des Grottes ligt in het dorpje St Etienne des Ouillieres, ten zuiden van Brouilly. Romain is de jonge wijnmaker, de wijngaarden beslaan zo’n slordige 7,5 ha die sinds 2007 volledig gecertificieerd zijn door Demeter. De wijngaarden liggen in het hart van de appelatie Beaujolais-Villages, maar de wijnen worden gedeclasseerd naar Vin de France. De wijngaard word zo weinig mogelijk behandeld, zelfs niet met koper, wanneer nodig gebruikt Romain
preparaten afkomstig van verschillende planten. Waarbij zijn voorkeur uitgaat naar brandnetel. Door de zeer lage densiteit van 4000 stokken per ha en de zeer lage opbrengst (12 hl/ha) worden er slechts jaarlijks een aantal duizend flessen geproduceerd
Hoewel de fles al veertien dagen recht stond, was er enorm veel bezinksel in de wijn, troebel dus. De kleur was mat granaat met een grote doorzichtigheid. Een volle neus met vooral kriek en euh... kriek. Iemand vergeleek hem met Oude Kriek van Boon. Wat op zich niet slecht is, natuurlijk. In de mond veel zuren, weinig molligheid en geen tannines. Enfin, zijn geld niet waard, vlieg liever in de gueuze...
1. 2014 Chiroubles
AOP
100% Gamay.
Domaine des Amethystes Michel Guignier, Régnié-Durette
12,5% - Magnus, Deurne-Kontich, €10,99
Chiroubles is heel wat kleiner dan Brouilly, slechts 362 hectare en één enkele gemeente. Het is de hoogst gelegen Beaujolais-appellatie, het terras van Chiroubles ligt namelijk op de heuvels hoog boven de Beaujolaisvlakte. De bodem bestaat hier uit zeer licht en mager graniethoudend zand. Deze Chiroubles van `Domaine des Amethystes' is afkomstig van een slechts 9 hectare grote wijngaard met een zeer mooie zuid-oost ligging en wijnstokken van gemiddeld meer dan 40 jaar oud. Hij heeft een zeer florale neus van meiklokjes, irissen en viooltjes, en de smaak wordt vooral gedomineerd door rood fruit. Drink deze knappe Chiroubles tussen zijn tweede en vierde of vijfde jaar bij konijn in rode wijnsaus, varkenshaasje of allerlei charcuterie en koude schotels. Schenken op 14 à 15 graden.
Gematigde, heldere blauw-rode kleur. Zeer doorzichtig. Volle neus met wat viooltje, veel krieken en geconfijte krieken, frambozen, peper en een beetje zwavelig bij aanvang. In de mond veel zuren, redelijk wat molligheid en geen tannines. Korte afdronk.
2. 2014 Brouilly
AOP
100% Gamay.
Domaine des Amethystes Michel Guignier, Régnié-Durette
13% - Magnus, Deurne-Kontich, €10,99
Brouilly is het grootste en meest zuidelijke van de tien `cru'-dorpen. De wijn wordt in zes verschillende gemeenten gemaakt en de totale oppervlakte aan wijngaarden bedraagt 1306 hectare. Verwacht van Michel Guignier geen `Beaujolais Nouveau'-achtig soort wijn want dat is het helemaal niet. Deze Brouilly is een `echte' wijn die de Gamay druif volledig tot zijn recht laat komen zonder franjes of manipulaties. Hij is harmonieus, heeft finesse, is mooi in evenwicht en geeft geurindrukken van pruimen en klein rood fruit. Het best zal hij tot zijn recht komen tussen zijn tweede en vijfde of zesde jaar bij koud geserveerd vlees, coq au vin of gebraden kwartel of fazant. Schenk hem licht gekoeld op zo'n graad of 15 à 16.
Heldere, intense blauw-rode kleur, iets minder doorzichtig. Intense neus met wat bloemen, veel krieken en geconfijte kers, laurier en wat dierlijke geuren en opnieuw iets zwaveligs. Molligheid en zuren min of meer in evenwicht, geen waarneembare tannines. Redelijke lange afdronk.
3. 2014 Saint-Amour
AOP
100% Gamay.
Domaine des Amethystes Michel Guignier, Régnié-Durette
12,5% - Magnus, Deurne-Kontich, €11,99
Deze jonge en zeer kwaliteitsbewuste wijnbouwer heeft een kleine wijngaard (slechts 9 hectare) die gelegen is in het hartje van het appellatiegebied 'Morgon', in een gehuchtje met de naam 'la roche pilée'. Tot voor kort was hij verplicht zijn wijnen aan de plaatselijke handel te verkopen. Door de lage prijzen die zij betaalden, was het onmogelijk om kwaliteit te produceren, dat kost immers geld. Hij zette enkele jaren geleden een belangrijke stap en nam een risico door zich in de schulden te steken om te kunnen investeren in allerlei materiaal, nodig om kwaliteitswijnen te maken. Hij zal nog jaren lang hard moeten werken, maar kan nu tenminste met fierheid zeggen dat hij hoogstaande kwaliteit produceert en die zelf, onder eigen naam, aan de man brengt. Zijn droom gaat hierbij in vervulling. Michel Guignier werkt, zoals veel wijnbouwers van de jonge generatie, met heel veel respect voor de natuur en komt zo weinig mogelijk tussen met onnatuurlijke producten en behandelingen. De druivenpluk gebeurt hier nog volledig met de hand, geen moeite wordt hier gespaard om kwaliteit met een grote K voort te brengen, knap werk! Het Beaujolais-gebied is het beste bewijs dat de bodem (terroir) wel degelijk een belangrijke rol speelt bij het maken van wijn. Men gebruikt in alle 10 crus van de Beaujolais dezelfde druif (Gamay), en toch heeft elke cru een eigen karakter dat door goede wijnbouwers wordt bestudeerd en tot uitdrukking gebracht met alle mogelijkheden die de oogst biedt. Het kan uiteen lopen van zeer fruitig en geurig tot zwaardere en rijkere flessen die men enkele jaren moet bewaren. Nochtans is die laatste groep in de minderheid. Meestal mag u fruitige, eerder lichte, zomerse wijnen verwachten. Saint-Amour is van de 10 Beaujolais cru's zeer zeker degene met de mooiste naam. Niet de zwaarste Beaujolais, eigenlijk een uitgesproken charmante wijn. De plaatselijke wijnboeren omschrijven hem dan ook vaak als `tendre'. De terroirs van deze meest noordelijke cru liggen naast die van de Mâconnais en de Saint-Véran in de Bourgogne. De heterogene bodem bestaat hier uit klei, graniet en schist. Het is met zijn 321 hectare één van de kleinste cru's van de Beaujolais dat in total slechts 5% van alle jaarlijks geproduceerde Beaujolais voor zijn rekening neemt. Een heel groot deel van de verkoop realiseert zich uiteraard rond Valentijn, wat wil je met zo'n ongewild commerciële naam. De Saint-Amour die Michel Guignier op Domaine Les Améthystes maakt is zeer verleidelijk en mooi in evenwicht. Zijn fruitige smaak laten u toe hem eigenlijk al vanaf zijn eerste jaar te drinken maar een bewaring tot zijn vijfde jaar komt hem ook ten goede als u het geduld heeft. Schenk hem lichtjes gekoeld op zo'n 15 à 16 graden bij allerlei niet te zware gerechten.
Nog minder doorzichtige, heldere, intense blauw-rode kleur.
Volle neus van rode bes en kriek, kruidig met peper. Goed evenwicht tussen molligheid en zuren en nauwelijks waarneembare tannines. Goede afdronk.
4. 2011 - Moulin à Vent La Petite Oseille
A.C.
100% Gamay, 18 maand op oude barriques
Michel Guignier, Le Faudon, Vauxrenard
11,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 22,50
Eén nieuw opkomend talent in Beaujolais is Michel Guignier op Le Faudon in Vauxrenard, niet te verwarren met Michel Guignier uit Morgon. Michel heeft 7 ha wijngaard die sinds 2007 volledig biologisch en biodynamisch worden gecultiveerd. De wijngaarden voor zijn Cuvée Oh...! en La Bonne Pioche zijn gelegen op de rand van de cru’s Fleurie en Chiroubles in de prachtige ‘Coin du Paradis’ van Michel Guignier. Michel is een perfectionist, oogsten gebeurd druif per druif, enkel de rijpste en gezondste druiven gaan mee in de gistkuip. Dat resulteert in loepzuivere wijnen met een hoge drinkbaarheidsfactor, vol materie en een ragfijne acciditeit. Bijgevolg zijn de wijnen hyperstabiel hoewel het sap in geen enkel ogenblik in aanraking komt met zwavel. 2011 is een schot in de roos.
Granaatrood, vol en transparant. Niet erg doorzichtig. Volle neus, met gestoofd fruit en wat dierlijke geuren en kaneel. Goed evenwicht tussen molligheid en zuren, vrijwel ontbrekende tannines. Goede lengte.
5. 2014 - Morgon Vieilles Vignes
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques, stokken 60 à 70 jaar oud
Jean-Paul Thévenet, Villié-Morgon
12,5% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00
Jean-Paul Thévenet - Popoul voor de amis - behoort tot het selecte clubje wijnmakers van de ‘bende zonder zwavel’ op de crus van Beaujolais. Hij heeft de denkbeelden en het vakmanschap nog van Jules Chauvet zelf. Jean-Paul heeft een prachtig terroir, net onder de Côte de Py, op een hardgranieten ondergrond. De Morgon Vieilles Vignes is een heerlijke wijn met behulp van zijn oude stokken, 60 à 70 jaar jaar oud. Hier dus grote Gamay die moeilijk te onderscheiden valt van de beste pinot noirs!
Transparante, intense karmijnrode kleur met een mauve toets, niet erg doorzichtig. Neus vol, met krieken en klein rood fruit, tabak en peper. In de mond meer nadruk op de zuren dan op molligheid en slechts een vermoeden van tannines. Goede lengte.
6. 2013 - Morgon
A.C.
100% Gamay, 12 maand op oude barriques
Julien Sunier, Avenas
12% - Terrovin, Antwerpen-Kiel, € 19,00
Wanneer Julien Sunier op zijn twintigste zijn diploma behaalt heeft hij geen idee wat hij wilt doen om zijn brood te verdienen. Via zijn moeder - die kapster is - en waar Christophe Roumier klant is, kan hij een job versieren bij deze wereldvermaarde wijnmaker. Hij wordt gebeten door de wijnmicrobe, reist de wereld rond om nog meer bij te leren en wijnmakers te ontmoeten. Uiteindelijk start hij in 2008 zijn eigen wijndomein. Hij gaat op zoek naar zo hoog mogelijk gelegen percelen die zo dicht mogelijk beplant zijn met zo oud mogelijke stokken. Hij vindt wat hij wilt in zowel Morgon, Régnié en Fleurie. Op de appellatie Fleurie heeft hij alvast het beste stukje wijngaard in misschien héél Beaujolais, bovenop La Madonne. In 2013 overtrof hij vriend en vijand en werd zijn wijn uitgeroepen als de
beste van de regio.
Vol en helder granaatrood met kleine doorzichtigheid (voor een beaujolais). Volle neus met gestoofde pruim, tabak, wat vanille en voor het eerst hout. Heel goed evenwicht in de mond tussen molligheid, zuren en tannines. Lengte. Dit zal dan wel de Morgon zijn die meer dan dertig jaar oud kan worden.
Algemeen toch een verrassende degustatie (al waren sommigen anti van bij aanvang), mijn idee is dat je zeker de laatste drie blind niet uit een reeks doorsnee bourgognes haalt.