Champagne:
1. Rochet-Bocart Rosé -- lekker droog, aan 16 euro schitterende bubbelrosé
2. Fallet-Prevostat --- EINDELIJK de forumChampagne geproefd.
Ben kenner noch groot liefhebber maar de kwaliteit stond buiten kijf. Wat een aroma!
Wit:
3. Chablis 1cru Vaulorent 2010-- al meteen een voltreffer, pure klasse. Nochtans dacht ik eerder aan iets uit de streek ten Zuiden van Beaune. Heel elegant en toch smeuïg, chardonnay zoals we hem meer zouden willen drinken. 93
4. Musar blanc 2006-- Ook mooi maar qua balans en finesse toch een eind van de vorige, neus is wat vluchtig, verf, potlood, citruszeste, de mond is vol en lang, gerookte afdronk. 89
5. Hermitage Chante-Alouette 2006 -- Lichte maar niet echt storende oxidatie-- leek daardoor wat op een kruising tussen een Jura en een oranje wijn. In de mond toch zeer aangenaam, hoewel wat minimaal in zuurtjes, die mis ik wel meer in witte Hermitage.
Rood:
6. Chassagne-Montrachet VV 2011 Marc Colin -- Ola, dit is een 2008 Bourgogne... Dat licht vegetale, die zuurtjes en tannines... Neen, een 2011 van Colin. Ik kon enorm genieten van de complexe neus en het koele, genuanceerde mondgevoel. 89-90
7 + 8. Muga 2010 duel: reserva vs. reserva especcial
Wat een duo! De special werd als eerste geschonken en viel meteen op door zijn fantastische neus met zeer rijp maar fris zwart fruit, toast, peper, rozijnebrood. Gebalde, geknoopte, krachtige maar toch al zeer drinkbare wijn. Droogtrekking wijst op de jeugdigheid. een wijn die heel ver kan gaan...92++
De reserva was veel meer op dronk, heerlijk sappig en lang, met chocolade en koffie, zalig evenwicht. 91
9 + 10. N-Rhone 2011 duel: Crozes-Ermitage 'Varonniers' Chapoutier vs. Cornas 'Champelrose' Courbis
Tja, wat ik ooit bedoelde met het gemis aan knapperigheid bij de(nochtans zeer lekkere) Champelrose werd hier mooi geillustreerd. Waar bij de eerste wijn unaniem Noordelijke Rhone werd geopperd, was er bij de CourbisCornas twijfel of die niet Zuidelijker was, ondanks dat men een hoge portie syrah vermoedde.
De Crozes was wel degelijk de WOTN, wat een fantastische hedonistische wijn. 94
De Cornas van Courbis scoorde ik 91, hij is heel mooi aan het evolueren (hout was al heel mooi versmolten)
11. Montepulciano d'Abruzzo 'Binomio' 2008
Hier dacht ik aan een Cahors. Mooie wijn maar teveel extractie naar mijn gevoel. 88
12. Valpolicella superiore classico 2005 Quintarelli
Cultwijn die me aan Cannonau deed denken. Rijp zwart en gedroogd fruit, grafiet, heel breed aroma. In de mond is de wijn superzacht, fluwelig, lang. Naar het einde toe wat warmte, de afdronk is licht alcoholisch. 91
13. Vino nobile de Montepulciano riserva Briareio 2006 Redi
Hier dacht ik aan een Barollo
Putje, floraal, animaal, fumé, zoethout. Heel mooi op dronk maar nog reserve. 90-91
14. Vino nobile de Montepulciano Nocio de Boscarelli 2004
Hier enkel genoteerd "geen Bodeauxgevoel" - efkens afgeleid door een soort Calvin (Zonder Hobbes) Wel een score gegeven, 90
15. Bandol Gaussen 2007
De verwachtte Bandol, en dan nog een Gaussen
Ik dacht aan een 2008, dit pleit voor de fraicheur van de 2007! Vergeten te scoren..
16. Musar rouge 2007
Niks meer genoteerd vanaf hier, herinneringen zijn ook wazig (had een Bob mee, waarvoor dank
) Deed wat Rhone aan dacht ik. Mooi maar niet memorabel naar mijn gevoel
17. Pax Russian river valley 'syrah' 2006
Heel schone, Frans aandoende syrah!
18. Fronsac 'Fontenil' 2004
Mooi op dronk, zeer aangenaam, we dachten aan St Emilion.
19. St-Joseph 'Les granits' 2011 Chapoutier
Leve Chapoutier! Zelfde klasse als de Crozes maar paar puntjes minder (92)
20. Bonnezeaux 1997 Chateau de Fesles
Fesles is echt top, heerlijke chenin. Maar hier bleven me vooral de ronduit fantastische kazen bij..!
En uiteraard het super duifje en al de andere heerlijkheden...
Bert, ge moogt nog verjaren..!