Ik ben net terug van de Nahe.
Eerst even meegeven wat Jancis Robinson over 2015 in Duitsland schrijft:
http://www.jancisrobinson.com/articles/g...y-the-best
Dan toch wat kanttekeningen...
2015 is groot(s), maar zoals Carl zegt is en blijft proeven en selecteren aangewezen.
We waren op de "Jahrgangspräsentation" bij Kruger-Rumpf, en dat was voor mij - ondanks of misschien wegens mijn hoge verwachtingen - een teleustelling over de hele lijn. Zelfs de GG 2015 was niet wat ik er van verwachtte. Het ligt misschien aan hun nieuwe stijl, die ze nog niet helemaal beheersen: ik laat weer Jancis even aan het woord:
http://www.jancisrobinson.com/articles/2...man-tastes (...from the 2015 vintage onwards, Kruger-Rumpf wines will be picked a little earlier...).
Daar lijnrecht tegenover stond de Jahrganspräsentation bij Emrich-Schönleber. Een Weingut dat ik niet zo goed ken, dronk enkel hun
instap trocken en Mineral 2009
Hier is 2015 een groot jaar, van instap tot en met de (vatstalen) GG. Enkele 2014's stonden ook nog te proeven, en het verschil viel echt op.
Let wel: 2015 is een jaar met méér zuren dan 2014!
Dönnhoff dan. 2 woorden: onbeschrijfelijk mooi.
Maar geen gemakkelijk jaar. Anne Dönnhoff zei dat het er in augustus naar uitzag dat er helemaal géén 2015 zou geoogst worden...
Een verslag volgt op de Riesling blog, ook van Emrich-Schönleber. Geef me even tijd om te verwerken.
Tenslotte een wijnmaker die Monique ook goed kent: Jakob Schneider.
Hier blijkt 2015 net iets te moeilijk geweest te zijn, denk ik. Ook hier stonden nog 2014 te proeven, van 2015 was nog niet alles verkrijgbaar. Nog geen Magnus, nog geen Dellchen - waarvan oma Liesl zei dat het problematisch was in 2015. Geen details, dat is toch wel een probleem bij haar: als je echt dieper op iets door wil gaan, geeft ze geen antwoord meer, en dreunt een van haar schattige rijmpjes af... ;-)
Gisteren bij thuiskomst heb ik een Melaphyr 2014 geopend, en vergeleken met mijn proefnotities van de Melaphyr 2015. Ik hoop dat je 2014 hebt gekocht, Monique, het verschil is groot...
Weer niet geraakt: bij Weingut Hermannsberg, hoewel op een boogscheut van onze verblijfplaats. En bij Prinz Salm, want de prins werkt niet meer na 16u...
Tot slot: vrienden van de Riesling: Rudi staat te popelen om naar de Moezel te trekken. Agenda's bij elkaar leggen?