22-05-2016, 09:38 PM
Als gevolg van deze communicatie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4780-...l#pid65378
zaten uw geliefde forummoderatoren onverwachts in het groene en heuvelachtige Linden rond een tafel met exquise gerechten en dito wijnen.
Gastheer Don trakteerde ons op een zalige saterday night.
Bedoeling was in eerste instantie de Grand Pontet 2010 te proeven naast enkele andere 2010 wijnen(iets wat - zoals we hadden verwacht- idd niet echt het allerbeste moment bleek) maar zoals eveneens verwacht bleef het niet bij die paar flessen.
Dit hebben we uiteindelijk gedronken:
1. Reverdy Sancerre Les Anges Lots blanc 2012
Een Sancerre die in de neus niks grassigs had, in de mond iets meer herkenbaar sauvignon blanc. Sancerre as I like it.
2. Particella 928 Campania Fiano Igp Cantina del Barone di Sarno Luigi 2012
Wat een verrassende wijn! Een heel speciaal aroma en een zalvend mondgevoel, heerlijk eigenzinnig en eigenaardig genoeg perfect bij de... mosseltjes!
3. Kreutzberg Frühburgunder Ahr
We dachten aan pinot noir maar zeker niet uit de Bourgogne. Plots viel unsere Frank en herinnerden we ons het snoepreisje van de schenker (Olivier) naar de Ahr. Het was geen spät- maar frühburgunder, heerlijke wijn en voor mij is de Ahr dé allerbeste streek voor rood in Duitsland. Altijd wel typisch en anders dan Bourgogne, maar nooit dat te zoetige en soms overeikte wat andere Duitsers soms kunnen vertonen.
4. Le Carillon de L'Angelus 1989
Bij de heerlijke lamsboutjes mochten we kiezen tussen een kruidige of een tertiaire wijn. We gingen voor tertiair en hadden er geen spijt van. Tweede maal Dat ik Carillon dronk, tweede maal bingo. Perfect op dronk, evenwicht en klasse.
En dan tijd om te zondigen. Zondigen tegen onze eigen overtuiging dat bewaarwijnen in Bordeaux in goede jaren 15 jaar of meer nodig hebben om zich te openen. Maar goed, soms roept de wetenschap en is een experiment soms nodig om... onze overtuiging te bevestigen.
5. Grand Pontet 2010
6. Latour Carnet 2010
7. Saransot-Dupre 2010
8. Les Fiefs de Lagrange 2010 St Julien
9. Le Petit Lion du Marquis de Las Cases 2010
Elk van de 2010 zat in een minder gunstige fase. De Saransot Dupré en Fiefs waren nog het meest toegankelijk. La Tour Carnet zat echt toe, leek zelfs enigszins dun en hoekig (maar mooie materie was bij aandachtig proeven wel degelijk merkbaar).
De Grand Pontet had, net zoals de andere jaargangen later, een weelderig en tegelijk fijn aroma van rood fruit en bloemen. In de mond toonde hij zich eerst galant maar naar het einde toe kreeg hij wat last van een lichte vorm van Tourette. Eerder beschaafde maar duidelijk merkbare vloekjes.
Toen Olivier de Fiefs de Lagrange schonk (mooi en elegant maar miste voorlopig wat materie precies) kon Don het niet laten om er ook een tweede wijn van dezelfde streek naast te plaatsen: niet de eerste de beste, wel de tweede van de beste. Tweede wijn van Las Cases dus, een Petit Lion - nooit eerder gedronken. Het bleek een heel aantrekkelijke wijn maar we hadden veel langer moeten blijven (ik schat tot morgen maandag) om kwaliteit van deze wijn ten volle te genieten.
We besloten uiteindelijk dat de aankoop van Grand Pontet aan 32 euro wel degelijk de moeite zou kunnen zijn.
Don wou dan ook nog eens de tussenfase van Grand Pontet aantonen (want de aanleiding van deze verrassingsproeverij was de schitterende 1998 die we vorige week proefden en die mooi op dronk was)
10. Grand Pontet 2006
11. Grand Pontet 2005
Hier in eerste instantie een charmantere 2005 en een iets nerveuzere 2006, maar beide wijnen vertoonden datzelfde mooie aroma en een zeer veelbelovende materie.
Ik kreeg de 2005 mee naar huis en ontdekte dat na een dagje lucht de typische 2005 zuurtjes serieus kwamen opzetten, net als toch wat licht droogtrekkende tannines.
Dit doet me besluiten dat de 2005 gewoon nog heel lang op zijn fruit heeft gezeten, zich nu pas zal beginnen te sluiten en nog minstens 10 jaar zal hebben om enigzins op dronk te komen. Ik durf hierbij dus de Grandmaster Don lichtjes tegenspreken.
Binnen 10 jaar doen we dit dus gewoon opnieuw, tegen dan zijn we wellicht wel vergeten wat we ook alweer wilden bewijzen...
Bij deze nogmaals onze oprechte dank aan Don en zijn lieve ega die ons een even onverwachte als zalige avond hebben bezorgd.
PS Don nam ons nog even mee naar de wijngaarden in de buurt, net aangeplant, binnen een jaar of 4 wordt dit wellicht een Belgische topper.
Ik post later een foto van de wijngaard (Don, stuur je eens door?)
Ondertussen moet je het doen met twee gretige proefkandidaten die doen alsof ze er iets van kennen
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4780-...l#pid65378
zaten uw geliefde forummoderatoren onverwachts in het groene en heuvelachtige Linden rond een tafel met exquise gerechten en dito wijnen.
Gastheer Don trakteerde ons op een zalige saterday night.
Bedoeling was in eerste instantie de Grand Pontet 2010 te proeven naast enkele andere 2010 wijnen(iets wat - zoals we hadden verwacht- idd niet echt het allerbeste moment bleek) maar zoals eveneens verwacht bleef het niet bij die paar flessen.
Dit hebben we uiteindelijk gedronken:
1. Reverdy Sancerre Les Anges Lots blanc 2012
Een Sancerre die in de neus niks grassigs had, in de mond iets meer herkenbaar sauvignon blanc. Sancerre as I like it.
2. Particella 928 Campania Fiano Igp Cantina del Barone di Sarno Luigi 2012
Wat een verrassende wijn! Een heel speciaal aroma en een zalvend mondgevoel, heerlijk eigenzinnig en eigenaardig genoeg perfect bij de... mosseltjes!
3. Kreutzberg Frühburgunder Ahr
We dachten aan pinot noir maar zeker niet uit de Bourgogne. Plots viel unsere Frank en herinnerden we ons het snoepreisje van de schenker (Olivier) naar de Ahr. Het was geen spät- maar frühburgunder, heerlijke wijn en voor mij is de Ahr dé allerbeste streek voor rood in Duitsland. Altijd wel typisch en anders dan Bourgogne, maar nooit dat te zoetige en soms overeikte wat andere Duitsers soms kunnen vertonen.
4. Le Carillon de L'Angelus 1989
Bij de heerlijke lamsboutjes mochten we kiezen tussen een kruidige of een tertiaire wijn. We gingen voor tertiair en hadden er geen spijt van. Tweede maal Dat ik Carillon dronk, tweede maal bingo. Perfect op dronk, evenwicht en klasse.
En dan tijd om te zondigen. Zondigen tegen onze eigen overtuiging dat bewaarwijnen in Bordeaux in goede jaren 15 jaar of meer nodig hebben om zich te openen. Maar goed, soms roept de wetenschap en is een experiment soms nodig om... onze overtuiging te bevestigen.
5. Grand Pontet 2010
6. Latour Carnet 2010
7. Saransot-Dupre 2010
8. Les Fiefs de Lagrange 2010 St Julien
9. Le Petit Lion du Marquis de Las Cases 2010
Elk van de 2010 zat in een minder gunstige fase. De Saransot Dupré en Fiefs waren nog het meest toegankelijk. La Tour Carnet zat echt toe, leek zelfs enigszins dun en hoekig (maar mooie materie was bij aandachtig proeven wel degelijk merkbaar).
De Grand Pontet had, net zoals de andere jaargangen later, een weelderig en tegelijk fijn aroma van rood fruit en bloemen. In de mond toonde hij zich eerst galant maar naar het einde toe kreeg hij wat last van een lichte vorm van Tourette. Eerder beschaafde maar duidelijk merkbare vloekjes.
Toen Olivier de Fiefs de Lagrange schonk (mooi en elegant maar miste voorlopig wat materie precies) kon Don het niet laten om er ook een tweede wijn van dezelfde streek naast te plaatsen: niet de eerste de beste, wel de tweede van de beste. Tweede wijn van Las Cases dus, een Petit Lion - nooit eerder gedronken. Het bleek een heel aantrekkelijke wijn maar we hadden veel langer moeten blijven (ik schat tot morgen maandag) om kwaliteit van deze wijn ten volle te genieten.
We besloten uiteindelijk dat de aankoop van Grand Pontet aan 32 euro wel degelijk de moeite zou kunnen zijn.
Don wou dan ook nog eens de tussenfase van Grand Pontet aantonen (want de aanleiding van deze verrassingsproeverij was de schitterende 1998 die we vorige week proefden en die mooi op dronk was)
10. Grand Pontet 2006
11. Grand Pontet 2005
Hier in eerste instantie een charmantere 2005 en een iets nerveuzere 2006, maar beide wijnen vertoonden datzelfde mooie aroma en een zeer veelbelovende materie.
Ik kreeg de 2005 mee naar huis en ontdekte dat na een dagje lucht de typische 2005 zuurtjes serieus kwamen opzetten, net als toch wat licht droogtrekkende tannines.
Dit doet me besluiten dat de 2005 gewoon nog heel lang op zijn fruit heeft gezeten, zich nu pas zal beginnen te sluiten en nog minstens 10 jaar zal hebben om enigzins op dronk te komen. Ik durf hierbij dus de Grandmaster Don lichtjes tegenspreken.
Binnen 10 jaar doen we dit dus gewoon opnieuw, tegen dan zijn we wellicht wel vergeten wat we ook alweer wilden bewijzen...
Bij deze nogmaals onze oprechte dank aan Don en zijn lieve ega die ons een even onverwachte als zalige avond hebben bezorgd.
PS Don nam ons nog even mee naar de wijngaarden in de buurt, net aangeplant, binnen een jaar of 4 wordt dit wellicht een Belgische topper.
Ik post later een foto van de wijngaard (Don, stuur je eens door?)
Ondertussen moet je het doen met twee gretige proefkandidaten die doen alsof ze er iets van kennen