Misschien heel vroeg om hier al iets over Bordeaux 2016 te posten, maar via vrienden die in Beychac et Caillau wonen (Château La France in entre deux mers), bericht gekregen van stevige hagel (hagelbollen van 3 cm) die uit het westen kwam en richting Saint Emion getrokken is.
Ik weet niet wat dergelijke hagel in dit stadium van de druivengroei kan aanrichten?
Ik vind er momenteel ook weinig over terug, maar in Cognac is er wel al melding van gemaakt:
http://www.sudouest.fr/2016/05/28/grele-...73-882.php
Ook bourgogne heeft er vorige maand van gehad. Kapotgehagelde knoppen betekent m.i. minder opbrengst. Wanneer er zich nieuwe knoppen vormen (als dat kan) dan is het risico op onrijpe trossen op het moment van de oogst redelijk groot. Maar waar moei ik me mee, eigenlijk ken ik daar niks van.
(29-05-2016 12:57 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Ook bourgogne heeft er vorige maand van gehad. Kapotgehagelde knoppen betekent m.i. minder opbrengst. Wanneer er zich nieuwe knoppen vormen (als dat kan) dan is het risico op onrijpe trossen op het moment van de oogst redelijk groot. Maar waar moei ik me mee, eigenlijk ken ik daar niks van.
Waren het in Bourgogne geen vriestemperaturen die hebben huisgehouden?
Denk wel dat dit erger is dan hagel in deze periode.
Hagelbuien in augustus of september zijn desastreuzer vermoed ik.
Vriestemperaturen hebben al enorm veel schade aangericht en afgelopen weekend was het hagel, vooral in de Chablis waar sommigen gewoon alles kwijt zijn, dat komt niet meer goed. Vrijdagavond was ik op een degustatie met de wijnmaker van Domaine de la Vougeraie. In een normaal jaar zitten ze rond 150.000 flessen, voor 2016 zou hij blij zijn met 45.000...
(29-05-2016 01:26 PM)Kupers schreef: [ -> ]Vriestemperaturen hebben al enorm veel schade aangericht en afgelopen weekend was het hagel, vooral in de Chablis waar sommigen gewoon alles kwijt zijn, dat komt niet meer goed. Vrijdagavond was ik op een degustatie met de wijnmaker van Domaine de la Vougeraie. In een normaal jaar zitten ze rond 150.000 flessen, voor 2016 zou hij blij zijn met 45.000...
Vandaag dit hierover in LaRVF:
http://www.larvf.com/,desolation-dans-de...486699.asp
(30-05-2016 01:30 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ] (29-05-2016 01:26 PM)Kupers schreef: [ -> ]Vriestemperaturen hebben al enorm veel schade aangericht en afgelopen weekend was het hagel, vooral in de Chablis waar sommigen gewoon alles kwijt zijn, dat komt niet meer goed. Vrijdagavond was ik op een degustatie met de wijnmaker van Domaine de la Vougeraie. In een normaal jaar zitten ze rond 150.000 flessen, voor 2016 zou hij blij zijn met 45.000...
Vandaag dit hierover in LaRVF: http://www.larvf.com/,desolation-dans-de...486699.asp
En het vervolg:
http://www.larvf.com/,grele-vignobles-fn...486725.asp
(30-05-2016 08:14 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ] (30-05-2016 01:30 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ] (29-05-2016 01:26 PM)Kupers schreef: [ -> ]Vriestemperaturen hebben al enorm veel schade aangericht en afgelopen weekend was het hagel, vooral in de Chablis waar sommigen gewoon alles kwijt zijn, dat komt niet meer goed. Vrijdagavond was ik op een degustatie met de wijnmaker van Domaine de la Vougeraie. In een normaal jaar zitten ze rond 150.000 flessen, voor 2016 zou hij blij zijn met 45.000...
Vandaag dit hierover in LaRVF: http://www.larvf.com/,desolation-dans-de...486699.asp
En het vervolg: http://www.larvf.com/,grele-vignobles-fn...486725.asp
Dat moet hartzeer doen voor die wijnboeren...
(12-03-2017 01:26 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Welke score gaan Parker en andere goeroes nu moeten geven: 101....103; 21....22?
Heel juist, dat is een dik probleem aan 't worden voor die mannen
What to look for in Bordeaux 2016
http://www.decanter.com/learn/vintage-gu...16-356984/
Obviously we are not going to know this until after the tastings. But while it’s easy to say that 2016 was a great year, we shouldn’t forget that there was a lot of rain and then a lot of drought. It means some terroirs will have done better than others. Thierry Valette at Clos Puy Arnaud thinks that fresh terroirs that could retain water in the drought will have been favoured – so clay (he expect some very good petits chateaux in Entre deux Mers) or limestone (calcaire à Asteries). Expect good results in St-Julien, St-Estèphe, Barsac, St-Emilion, Castillon, Fronsac, Francs.
Particularly hot draining soils (so sand and some gravels) and young vines will have suffered more.
Grtz
(20-03-2017 01:05 PM)fleer schreef: [ -> ]Labegorce 2016 beter dan 2015.
Grtz
Allez daar sta ik dan met met vier kisten 2015.
(22-03-2017 03:36 PM)bowmore schreef: [ -> ] (20-03-2017 01:05 PM)fleer schreef: [ -> ]Labegorce 2016 beter dan 2015.
Grtz
Allez daar sta ik dan met met vier kisten 2015.
Ik heb medelijden met u
Zelf nog niks geproefd, maar uit commentaren van o.a. JMQ en ontmoeting met enkele eigenaars en negociant in Bordeaux wil ik de Bordeaux liefhebbers het volgende aanraden: koop geen 2010,2011,2012,... 2015 meer en focus op 2016.
Bordeaux produceert 2 types van "grote jaren".
1) Het type krachtige bewaarwijn voor de lange termijn. De reputatie van Bordeaux is hierop gebaseerd. Bekende jaren zijn 1928, 1961, 1990, 2000, 2005, 2010,2015. De wijnen hebben veel stevige, zelfs stroeve tannines en moeten 15 tot 20 jaar rijpen om op dronk te komen en gaan dan nog 20 tot 30 en soms nog langer mee.
2)Een veel zeldzamer type is het jaar met de "zachte" tannines, eerder type 1929, 1953, maar vooral 1982. Iedereen die de1982 jong gedronken heeft weet dat ze onweerstaanbaar waren vanaf dag 1. Misschien gaan ze iets minder lang mee (niet zeker), maar in ieder geval lis hun "genotsperiode" langer. Dit jaar was ook het jaar van de grote overvloed, wat se stelling dat "hoe lagere rendementen hoe beter" flink op de helling zette. Sommige 1982 beginnen ons te verlaten na 35 jaar, andere zijn nog in topvorm. Voor mij persoonlijk was 1982 het mooiste Bordeauxjaar dat ik ooit proefde.
2016 is van dit type, sommigen beweren nu al dat de wijnen "echt veel beter" zijn dan 1982. Als dat zo is, dan weet de liefhebber wat hem te doen staat. Ik kan me amper voorstellen dat de prijzen hoger gaan zijn dan 2015, want er zou meer wijn beschikbaar zijn. In 1982 waren ook de "kleine" Bordeaux bijzonder mooi, wellicht is dat dan in 2016 ook het geval. Vullen die kelders!
Wil dit dan zeggen dat 2015 (opnieuw) 'overhyped' is?
In september komen ze in de wijnfestivals. Ik vermoed dat er toch een rush zal zijn naar de 2015?
(23-03-2017 11:54 AM)wvd schreef: [ -> ]1) Het type krachtige bewaarwijn voor de lange termijn. De reputatie van Bordeaux is hierop gebaseerd. Bekende jaren zijn 1928, 1961, 1990, 2000, 2005, 2010,2015. De wijnen hebben veel stevige, zelfs stroeve tannines en moeten 15 tot 20 jaar rijpen om op dronk te komen en gaan dan nog 20 tot 30 en soms nog langer mee.
Voor mij zijn 90, 2000, 2005 en 2010 toch niet direct jaren die je per se met elkaar kan vergelijken. Allen grote jaren maar op een andere manier.
90 was rijp van in zijn jeugd en had eerder soepele tannines, 2000 is pure bewaarwijn die nu pas zijn geheimen begint te ontbloten maar was nooit zo stug dan 2005 met zijn heel stroeve tannines en zijn zuren, deze jaargang heeft nog 5-10 jaar nodig, is vergelijkbaar met 1975 volgens mij maar zeker niet met 2010 dat veelal heel korrelige maar allesbehalve stroeve tannines heeft. 2015 lijkt me een combinatie van 2009 en 2010, maar t is nog vroeg om daarover uitspraken te doen.
Herlees deze paragraaf..
Dit gezegd zijnde, de 1982 wijnen die ik al dronk waren inderdaad allen van een bijzondere rijpheid, rijk aan fruit (zelfs na 30 jaar) en zeer zacht.
Toch hou ik eerder van de stijl van 2010 of pakweg 2001, rijp maar niet té zacht, ruggengraat van zuurtjes en knapperige tannines.
(23-03-2017 03:02 PM)vinejo schreef: [ -> ] (23-03-2017 11:54 AM)wvd schreef: [ -> ]1) Het type krachtige bewaarwijn voor de lange termijn. De reputatie van Bordeaux is hierop gebaseerd. Bekende jaren zijn 1928, 1961, 1990, 2000, 2005, 2010,2015. De wijnen hebben veel stevige, zelfs stroeve tannines en moeten 15 tot 20 jaar rijpen om op dronk te komen en gaan dan nog 20 tot 30 en soms nog langer mee.
Voor mij zijn 90, 2000, 2005 en 2010 toch niet direct jaren die je per se met elkaar kan vergelijken. Allen grote jaren maar op een andere manier.
90 was rijp van in zijn jeugd en had eerder soepele tannines, 2000 is pure bewaarwijn die nu pas zijn geheimen begint te ontbloten maar was nooit zo stug dan 2005 met zijn heel stroeve tannines en zijn zuren, deze jaargang heeft nog 5-10 jaar nodig, is vergelijkbaar met 1975 volgens mij maar zeker niet met 2010 dat veelal heel korrelige maar allesbehalve stroeve tannines heeft. 2015 lijkt me een combinatie van 2009 en 2010, maar t is nog vroeg om daarover uitspraken te doen.
Herlees deze paragraaf..
Dit gezegd zijnde, de 1982 wijnen die ik al dronk waren inderdaad allen van een bijzondere rijpheid, rijk aan fruit (zelfs na 30 jaar) en zeer zacht.
Toch hou ik eerder van de stijl van 2010 of pakweg 2001, rijp maar niet té zacht, ruggengraat van zuurtjes en knapperige tannines.
Elk jaar heeft zijn eigenheid uiteraard, maar toch vallen ze m.i. in de categorie "klassieke bewaarwijn" en zeker 2000 en 2005 en wellicht ook 2010 zijn van dat type.
Het zijn wijnen die hun top pas na een decennium of langer bereiken. De grotere van 2000 beginnen nu pas te komen (en dan nog...), op die van 2005 is het nog wat wachten, zelfs de Pessac's zijn er nog niet. 2010 vind ik ook een interessanter jaar dan 2009, maar momenteel minder "charmant" en wellicht ook nog minstens 5 jaar verwijderd van het echte moment. Maar dat is allemaal een kwestie van hoe heb je je wijn het liefst hé, en waarbij drink je hem enz.
Ook 1986 en 1988 waren nogal ondrinkbaar de eerste 15 jaar, maar komen nu pas echt uit de startblokken. Zelf leg ik dergelijke wijnen niet meer opzij (snif), maar als jonge gast zou ik dat zeker doen. Niets leuker dan een oude, zeer fijne fles met alle herinneringen die eraan vast hangen op te halen uit eigen kelder.
Le Point geeft elke dag een Journal des Primeurs.
Voor St Emilion is men alvast niet onverdeeld positief.
Au premier abord, les vins paraissent frais (bonne acidité et pH bas), avec une bonne matière des tanins à la texture délicate, et des équilibres déjà séduisants. Comme nous l'avions remarqué l'an dernier, Saint-Émilion a tourné la page des vins très extraits, et boisés à outrance. Cela dit, certains vins sont marqués par un fruité qui manque d'éclat et de fraîcheur, et des notes végétales un peu vertes, conséquences des blocages de maturité.
Dans l’ensemble, on a un millésime de qualité, nous a confirmé Jean-François Galhaud, président du Conseil des vins de Saint-Émilion, mais là où les sols ne retiennent pas bien l’eau, la sécheresse a été un problème. Dans certaines zones, la vigne a cessé d’alimenter une partie du végétal pour préserver le raisin, elle protège les fruits au détriment du reste… Nécessairement, cela donne des maturités moins abouties.
Aha! Mijn info gaat enkel over linkeroever, de andere kant dus wellicht minder geslaagd. Maar, er moet altijd geproefd worden. Binnenkort is het primeurs proeven in Bordeaux. Ik ga er niet naartoe, maar Koen wel en dan weet ik ook hoe het écht is :-)
Daarover gesproken ("altijd proeven"), bij de 2014 vond ik enkele heel mooie St. Em's (Gaffelière!), maar ook enkele afknappers (o.a. Soutard). De Pomerols konden me beduidend minder bekoren, nochtans Clinet, Conseillante, Bon Pasteur,... Gazin vond ik wel OK, maar bijlange geen 60€ waard.
Jeff Leve op 23 maart, Impossible to say 16 better than 15, either way, it's a matter of style "Precision v Opulence" both stunners!
Grtz
Lijkt dat we diep in de buidel zullen mogen tasten, vooral op linkeroever.
Iemand een kist (12) Mouton aan vermoedelijk 600 Euro / fles
?
(24-03-2017 09:59 PM)Mathijs81 schreef: [ -> ]Lijkt dat we diep in de buidel zullen mogen tasten, vooral op linkeroever.
Iemand een kist (12) Mouton aan vermoedelijk 600 Euro / fles ?
En gelukkig is Bordeaux groter dan een kist Mouton
Grtz
More Thoughts on 2016 Bordeaux: Day 8
https://www.jamessuckling.com/wine-tasti...aux-day-8/
Een soap die ik elk jaar graag volg!
Grtz
Misschien iets voor in de living!! [
attachment=2451]
Of een foto van de Mouton cellar
Al een geluk dat spruit 1 van begin 2015 is en spruit 2 van half 2016
Wel druk zo 2 kleine bengels kort op elkaar, de wijnconsumptie lijdt er zelfs onder. Shame on me!
Nu nog geld zoeken om al dat lekkers te kunnen kopen
(29-03-2017 08:56 AM)Dc schreef: [ -> ]Al een geluk dat spruit 1 van begin 2015 is en spruit 2 van half 2016
Wel druk zo 2 kleine bengels kort op elkaar, de wijnconsumptie lijdt er zelfs onder. Shame on me!
Nu nog geld zoeken om al dat lekkers te kunnen kopen
Leuke is dat ook minder dure en gehypte Chateaux enorme kwaliteit en bewaarcapaciteit zullen hebben..