wijnliefhebbers

Volledige versie: Francois Pinon, Vouvray
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Op onze terugweg vanuit Saumur passeerden we bij Francois Pinon te Vouvray.
Het domein is heel rustig en mooi gelegen, in de heuvelachtige contreien van het dorpje.
Het domein (dat vandaag 15 ha beslaat) bestaat reeds sedert 1786, 8 generaties wijnmakers volgden elkaar op. Francois werkte 10 jaar als kinderpsycholoog alvorens het wijnheft in handen te nemen. Men werkt biologisch.

We werden enorm vriendelijk ontvangen door een rustige Francois Pinon, die onmiddellijk begon met een uiteenzetting over de druif (chenin), de terroirkenmerken en en de aop.

Zo stelde hij dat de chenin blanc, in tegenstelling tot de sauvignon, enorm verschillende gedaanten kan aannemen. Dit is uiteraard heel afhankelijk van de bodem ( kalk- silex- klei- tufsteen.. - silex zorgt bvb voor meer levendige wijnen) en het klimaat (is niet alleen verschillend van N naar Z maar ook van O naar W - vanaf vouvray richting kust gebruikt men druiven die meer zon nodig hebben)

Allerbelangrijkst is uiteraard het werk in de wijngaard, bij de vinificatie kan men enkel nog verliezen (de geplukte druif is 100% -- ze kan enkel nog slecht of niet optimaal verwerkt worden)

Pinon is een van de allerbeste producenten van zoete of halfzoete Vouvray- wijnen.
In zeer warme jaren maakt men dan ook geen enkele fles petillant of droge wijn.

Zijn allerbeste expressie van de chenin vindt hij zelf zijn demi sec, die idealiter tussen de 15 en 25 gram restsuiker bevat. Tegelijkertijd zijn de zuren altijd bijzonder hoog, wat maakt dat deze wijnen helemaal niet zeer zoet overkomen.
Ze zijn ook perfect geschikt bij allerlei gerechten, en niet alleen desserts!

Pinon gebruikt niet overdreven veel hout (medium toasted) en zijn wijnen ondergaan ook geen malolactische gisting (wat deels de mooie zuurtegraad verklaart).

We kregen een uitzonderlijke proeverij die ons versteld deed staan van de finesse van zowel zijn droge als zijn (half) zoete wijnen.

De brut non dosé (12 €)was ondanks zijn 4 bar voor mij van Champagne-kwaliteit. Ik schonk m vorige zondag thuis en alle proevers waren overtuigd. (Hij kwam beter voor de dag dan de Crémant van Chateau de Breze, veel lichtere stijl en minder complex).
We dronken 2011 en 2012, vervolgens een glas gewone brut (wel met restsuiker, 12 g) en een rosé naturel gemaakt van cot en groslot. Deze wijnen worden gebotteld als er nog ongeveer 16 g suiker restsuiker over is waardoor er dus een natuurlijke bubbel ontstaat.

De sec 2015 was zeer mineraal met fruitige afdronk - 10 euro
Demi-sec 2015 : stokken staan op silex (=warme grond), druiven vertonen soms wat botritys. De neus was nochtans vergelijkbaar mineraal, in de mond wel meer exotisch fruit. Knàp!

Les trois Argiles 2015 vond ik iets minder fris, minder spanning.
Toppertje voor mij was de cuvée les Deronnieres 2015 25 gr restsuiker maar toch zo fris, licht en fijn, zeer veel materie maar prachtig "gemaitriseerd". 15,80 euro

Vervolgens kregen we nog een pleiade aan rijpe Vouvray te drinken, wijnen met verschillende namen en etiketten, maar allen van hoog niveau. De gulheid van de heer Pinon was evenredig met ons enthousiasme.

Vouvray cuvee 2000
Cuvee novembre 2002
Vouvray 1993 (was wel de meest geëvolueerde van de proeverij maar kocht er toch een paar vanwege geboortejaar ;-) )
Vouvray 1996- was top
2011 doux - aan 20 euro een waar koopje.
2003 premier tri
2005 cuvee botritys (150 g restsuiker, om in en op te bijten)

Naast de petillant opende ik twee weken terug ook al de silex noir 2015, klein beetje suiker maar zo mooi geintegreerd en gecounterd door frisse zuurtjes.

Een prachtig afsluitend bezoek van onze Loire-reis, een referentie voor de streek.
Hopelijk worden hiervan binnenkort enkele cuvees geïmporteerd door een of andere stille (althans uit een stil gebied) Vlaamse wijnhandelaar...
(05-08-2016 04:07 PM)vinejo schreef: [ -> ]Op onze terugweg vanuit Saumur passeerden we bij Francois Pinon te Vouvray.
Het domein is heel rustig en mooi gelegen, in de heuvelachtige contreien van het dorpje.
Het domein (dat vandaag 15 ha beslaat) bestaat reeds sedert 1786, 8 generaties wijnmakers volgden elkaar op. Francois werkte 10 jaar als kinderpsycholoog alvorens het wijnheft in handen te nemen. Men werkt biologisch.

We werden enorm vriendelijk ontvangen door een rustige Francois Pinon, die onmiddellijk begon met een uiteenzetting over de druif (chenin), de terroirkenmerken en en de aop.

Zo stelde hij dat de chenin blanc, in tegenstelling tot de sauvignon, enorm verschillende gedaanten kan aannemen. Dit is uiteraard heel afhankelijk van de bodem ( kalk- silex- klei- tufsteen.. - silex zorgt bvb voor meer levendige wijnen) en het klimaat (is niet alleen verschillend van N naar Z maar ook van O naar W - vanaf vouvray richting kust gebruikt men druiven die meer zon nodig hebben)

Allerbelangrijkst is uiteraard het werk in de wijngaard, bij de vinificatie kan men enkel nog verliezen (de geplukte druif is 100% -- ze kan enkel nog slecht of niet optimaal verwerkt worden)

Pinon is een van de allerbeste producenten van zoete of halfzoete Vouvray- wijnen.
In zeer warme jaren maakt men dan ook geen enkele fles petillant of droge wijn.

Zijn allerbeste expressie van de chenin vindt hij zelf zijn demi sec, die idealiter tussen de 15 en 25 gram restsuiker bevat. Tegelijkertijd zijn de zuren altijd bijzonder hoog, wat maakt dat deze wijnen helemaal niet zeer zoet overkomen.
Ze zijn ook perfect geschikt bij allerlei gerechten, en niet alleen desserts!

Pinon gebruikt niet overdreven veel hout (medium toasted) en zijn wijnen ondergaan ook geen malolactische gisting (wat deels de mooie zuurtegraad verklaart).

We kregen een uitzonderlijke proeverij die ons versteld deed staan van de finesse van zowel zijn droge als zijn (half) zoete wijnen.

De brut non dosé (12 €)was ondanks zijn 4 bar voor mij van Champagne-kwaliteit. Ik schonk m vorige zondag thuis en alle proevers waren overtuigd. (Hij kwam beter voor de dag dan de Crémant van Chateau de Breze, veel lichtere stijl en minder complex).
We dronken 2011 en 2012, vervolgens een glas gewone brut (wel met restsuiker, 12 g) en een rosé naturel gemaakt van cot en groslot. Deze wijnen worden gebotteld als er nog ongeveer 16 g suiker restsuiker over is waardoor er dus een natuurlijke bubbel ontstaat.

De sec 2015 was zeer mineraal met fruitige afdronk - 10 euro
Demi-sec 2015 : stokken staan op silex (=warme grond), druiven vertonen soms wat botritys. De neus was nochtans vergelijkbaar mineraal, in de mond wel meer exotisch fruit. Knàp!

Les trois Argiles 2015 vond ik iets minder fris, minder spanning.
Toppertje voor mij was de cuvée les Deronnieres 2015 25 gr restsuiker maar toch zo fris, licht en fijn, zeer veel materie maar prachtig "gemaitriseerd". 15,80 euro

Vervolgens kregen we nog een pleiade aan rijpe Vouvray te drinken, wijnen met verschillende namen en etiketten, maar allen van hoog niveau. De gulheid van de heer Pinon was evenredig met ons enthousiasme.

Vouvray cuvee 2000
Cuvee novembre 2002
Vouvray 1993 (was wel de meest geëvolueerde van de proeverij maar kocht er toch een paar vanwege geboortejaar ;-) )
Vouvray 1996- was top
2011 doux - aan 20 euro een waar koopje.
2003 premier tri
2005 cuvee botritys (150 g restsuiker, om in en op te bijten)

Naast de petillant opende ik twee weken terug ook al de silex noir 2015, klein beetje suiker maar zo mooi geintegreerd en gecounterd door frisse zuurtjes.

Een prachtig afsluitend bezoek van onze Loire-reis, een referentie voor de streek.
Hopelijk worden hiervan binnenkort enkele cuvees geïmporteerd door een of andere stille (althans uit een stil gebied) Vlaamse wijnhandelaar...

Mooie lectuur. Fijne, lustopwekkende beschrijving van de wijnen van dit domein en de passie van deze wijnbouwer thumbsup
Le Silex 2015

Fijn neusje met mirabellekes het eerste moment, mineraliteit, en ook pomme blette, gelijk de Fransen zeggen, ofte appel die al een tijdje gesneden is. In de aanzet voel je dat dit niet 100% droog is, maar de zuren zorgen voor een mooie fraicheur naast de appeltjes die terugkomen. Chenin kan vele gedaanten aannemen, maar deze riep bij mij echt chenin op. Mooi!
(19-03-2017 01:02 AM)Olivier schreef: [ -> ]Le Silex 2015

Fijn neusje met mirabellekes het eerste moment, mineraliteit, en ook pomme blette, gelijk de Fransen zeggen, ofte appel die al een tijdje gesneden is. In de aanzet voel je dat dit niet 100% droog is, maar de zuren zorgen voor een mooie fraicheur naast de appeltjes die terugkomen. Chenin kan vele gedaanten aannemen, maar deze riep bij mij echt chenin op. Mooi!

En mooi herkend, chapeau! Wink
Vouvray sec 2015
prikkelend aroma, mineralig, rijp steenfruit, nadien in leeg glas zelfs rijpe tomaat ! (is tenslotte ook fruit)
idem in de mond (behalve de tomaat) met een heerlijke balans zoet/zuur/bitter
verbluffende kwaliteit voor 10 euro
score: 90
Ik lees net op LpdV dat François Pinon is overleden Sad
De leden van HT treuren mee....
Klopt jammer genoeg, hartfalen. We passeren een van de komende weken wellicht eens op het domein bij Julien, zijn zoon.

Helaas is een van de zussen Caslot van Domaine de la Chevalerie ook overleden...
(25-02-2021 02:09 PM)Jerver schreef: [ -> ]Klopt jammer genoeg, hartfalen. We passeren een van de komende weken wellicht eens op het domein bij Julien, zijn zoon.

Helaas is een van de zussen Caslot van Domaine de la Chevalerie ook overleden...

Serieus? .... Er rust blijkbaar een vloek op de wijndomeinen die we bezochten...Confused
(25-02-2021 03:31 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(25-02-2021 02:09 PM)Jerver schreef: [ -> ]Klopt jammer genoeg, hartfalen. We passeren een van de komende weken wellicht eens op het domein bij Julien, zijn zoon.

Helaas is een van de zussen Caslot van Domaine de la Chevalerie ook overleden...

Serieus? .... Er rust blijkbaar een vloek op de wijndomeinen die we bezochten...Confused
In dat geval stel ik voor dat je 's langs gaat bij 't domein van De Gucht Big Grin
(25-02-2021 03:40 PM)Fre schreef: [ -> ]In dat geval stel ik voor dat je 's langs gaat bij 't domein van De Gucht Big Grin

Je kan er altijd blijven overnachten.

https://www.opvakantienaartoscane.info/v...-de-gucht/
(25-02-2021 03:53 PM)Corto schreef: [ -> ]
(25-02-2021 03:40 PM)Fre schreef: [ -> ]In dat geval stel ik voor dat je 's langs gaat bij 't domein van De Gucht Big Grin

Je kan er altijd blijven overnachten.

https://www.opvakantienaartoscane.info/v...-de-gucht/

Oh, en t is slechts 8530 euro voor een week!
Bij de man die zijn eigen belastingdiensten een proces aandeed.
puke
wishful thinking, maar die vlieger gaat niet op bij De Gucht; daar zijn het de bezoekers die doodvallen als ze de rekening gepresenteerd krijgen...
Koppelingen