05-08-2016, 04:07 PM
Op onze terugweg vanuit Saumur passeerden we bij Francois Pinon te Vouvray.
Het domein is heel rustig en mooi gelegen, in de heuvelachtige contreien van het dorpje.
Het domein (dat vandaag 15 ha beslaat) bestaat reeds sedert 1786, 8 generaties wijnmakers volgden elkaar op. Francois werkte 10 jaar als kinderpsycholoog alvorens het wijnheft in handen te nemen. Men werkt biologisch.
We werden enorm vriendelijk ontvangen door een rustige Francois Pinon, die onmiddellijk begon met een uiteenzetting over de druif (chenin), de terroirkenmerken en en de aop.
Zo stelde hij dat de chenin blanc, in tegenstelling tot de sauvignon, enorm verschillende gedaanten kan aannemen. Dit is uiteraard heel afhankelijk van de bodem ( kalk- silex- klei- tufsteen.. - silex zorgt bvb voor meer levendige wijnen) en het klimaat (is niet alleen verschillend van N naar Z maar ook van O naar W - vanaf vouvray richting kust gebruikt men druiven die meer zon nodig hebben)
Allerbelangrijkst is uiteraard het werk in de wijngaard, bij de vinificatie kan men enkel nog verliezen (de geplukte druif is 100% -- ze kan enkel nog slecht of niet optimaal verwerkt worden)
Pinon is een van de allerbeste producenten van zoete of halfzoete Vouvray- wijnen.
In zeer warme jaren maakt men dan ook geen enkele fles petillant of droge wijn.
Zijn allerbeste expressie van de chenin vindt hij zelf zijn demi sec, die idealiter tussen de 15 en 25 gram restsuiker bevat. Tegelijkertijd zijn de zuren altijd bijzonder hoog, wat maakt dat deze wijnen helemaal niet zeer zoet overkomen.
Ze zijn ook perfect geschikt bij allerlei gerechten, en niet alleen desserts!
Pinon gebruikt niet overdreven veel hout (medium toasted) en zijn wijnen ondergaan ook geen malolactische gisting (wat deels de mooie zuurtegraad verklaart).
We kregen een uitzonderlijke proeverij die ons versteld deed staan van de finesse van zowel zijn droge als zijn (half) zoete wijnen.
De brut non dosé (12 €)was ondanks zijn 4 bar voor mij van Champagne-kwaliteit. Ik schonk m vorige zondag thuis en alle proevers waren overtuigd. (Hij kwam beter voor de dag dan de Crémant van Chateau de Breze, veel lichtere stijl en minder complex).
We dronken 2011 en 2012, vervolgens een glas gewone brut (wel met restsuiker, 12 g) en een rosé naturel gemaakt van cot en groslot. Deze wijnen worden gebotteld als er nog ongeveer 16 g suiker restsuiker over is waardoor er dus een natuurlijke bubbel ontstaat.
De sec 2015 was zeer mineraal met fruitige afdronk - 10 euro
Demi-sec 2015 : stokken staan op silex (=warme grond), druiven vertonen soms wat botritys. De neus was nochtans vergelijkbaar mineraal, in de mond wel meer exotisch fruit. Knàp!
Les trois Argiles 2015 vond ik iets minder fris, minder spanning.
Toppertje voor mij was de cuvée les Deronnieres 2015 25 gr restsuiker maar toch zo fris, licht en fijn, zeer veel materie maar prachtig "gemaitriseerd". 15,80 euro
Vervolgens kregen we nog een pleiade aan rijpe Vouvray te drinken, wijnen met verschillende namen en etiketten, maar allen van hoog niveau. De gulheid van de heer Pinon was evenredig met ons enthousiasme.
Vouvray cuvee 2000
Cuvee novembre 2002
Vouvray 1993 (was wel de meest geëvolueerde van de proeverij maar kocht er toch een paar vanwege geboortejaar ;-) )
Vouvray 1996- was top
2011 doux - aan 20 euro een waar koopje.
2003 premier tri
2005 cuvee botritys (150 g restsuiker, om in en op te bijten)
Naast de petillant opende ik twee weken terug ook al de silex noir 2015, klein beetje suiker maar zo mooi geintegreerd en gecounterd door frisse zuurtjes.
Een prachtig afsluitend bezoek van onze Loire-reis, een referentie voor de streek.
Hopelijk worden hiervan binnenkort enkele cuvees geïmporteerd door een of andere stille (althans uit een stil gebied) Vlaamse wijnhandelaar...
Het domein is heel rustig en mooi gelegen, in de heuvelachtige contreien van het dorpje.
Het domein (dat vandaag 15 ha beslaat) bestaat reeds sedert 1786, 8 generaties wijnmakers volgden elkaar op. Francois werkte 10 jaar als kinderpsycholoog alvorens het wijnheft in handen te nemen. Men werkt biologisch.
We werden enorm vriendelijk ontvangen door een rustige Francois Pinon, die onmiddellijk begon met een uiteenzetting over de druif (chenin), de terroirkenmerken en en de aop.
Zo stelde hij dat de chenin blanc, in tegenstelling tot de sauvignon, enorm verschillende gedaanten kan aannemen. Dit is uiteraard heel afhankelijk van de bodem ( kalk- silex- klei- tufsteen.. - silex zorgt bvb voor meer levendige wijnen) en het klimaat (is niet alleen verschillend van N naar Z maar ook van O naar W - vanaf vouvray richting kust gebruikt men druiven die meer zon nodig hebben)
Allerbelangrijkst is uiteraard het werk in de wijngaard, bij de vinificatie kan men enkel nog verliezen (de geplukte druif is 100% -- ze kan enkel nog slecht of niet optimaal verwerkt worden)
Pinon is een van de allerbeste producenten van zoete of halfzoete Vouvray- wijnen.
In zeer warme jaren maakt men dan ook geen enkele fles petillant of droge wijn.
Zijn allerbeste expressie van de chenin vindt hij zelf zijn demi sec, die idealiter tussen de 15 en 25 gram restsuiker bevat. Tegelijkertijd zijn de zuren altijd bijzonder hoog, wat maakt dat deze wijnen helemaal niet zeer zoet overkomen.
Ze zijn ook perfect geschikt bij allerlei gerechten, en niet alleen desserts!
Pinon gebruikt niet overdreven veel hout (medium toasted) en zijn wijnen ondergaan ook geen malolactische gisting (wat deels de mooie zuurtegraad verklaart).
We kregen een uitzonderlijke proeverij die ons versteld deed staan van de finesse van zowel zijn droge als zijn (half) zoete wijnen.
De brut non dosé (12 €)was ondanks zijn 4 bar voor mij van Champagne-kwaliteit. Ik schonk m vorige zondag thuis en alle proevers waren overtuigd. (Hij kwam beter voor de dag dan de Crémant van Chateau de Breze, veel lichtere stijl en minder complex).
We dronken 2011 en 2012, vervolgens een glas gewone brut (wel met restsuiker, 12 g) en een rosé naturel gemaakt van cot en groslot. Deze wijnen worden gebotteld als er nog ongeveer 16 g suiker restsuiker over is waardoor er dus een natuurlijke bubbel ontstaat.
De sec 2015 was zeer mineraal met fruitige afdronk - 10 euro
Demi-sec 2015 : stokken staan op silex (=warme grond), druiven vertonen soms wat botritys. De neus was nochtans vergelijkbaar mineraal, in de mond wel meer exotisch fruit. Knàp!
Les trois Argiles 2015 vond ik iets minder fris, minder spanning.
Toppertje voor mij was de cuvée les Deronnieres 2015 25 gr restsuiker maar toch zo fris, licht en fijn, zeer veel materie maar prachtig "gemaitriseerd". 15,80 euro
Vervolgens kregen we nog een pleiade aan rijpe Vouvray te drinken, wijnen met verschillende namen en etiketten, maar allen van hoog niveau. De gulheid van de heer Pinon was evenredig met ons enthousiasme.
Vouvray cuvee 2000
Cuvee novembre 2002
Vouvray 1993 (was wel de meest geëvolueerde van de proeverij maar kocht er toch een paar vanwege geboortejaar ;-) )
Vouvray 1996- was top
2011 doux - aan 20 euro een waar koopje.
2003 premier tri
2005 cuvee botritys (150 g restsuiker, om in en op te bijten)
Naast de petillant opende ik twee weken terug ook al de silex noir 2015, klein beetje suiker maar zo mooi geintegreerd en gecounterd door frisse zuurtjes.
Een prachtig afsluitend bezoek van onze Loire-reis, een referentie voor de streek.
Hopelijk worden hiervan binnenkort enkele cuvees geïmporteerd door een of andere stille (althans uit een stil gebied) Vlaamse wijnhandelaar...