20-08-2016, 09:20 PM
Een mooie zaterdagnamiddag.
Alles is aanwezig. De zon, enkele zorgvuldig gekozen wijntjes en een fijn gezelschap.
Top...
Twee witte startertjes
1 – Domaine François Chidaine – Les Argiles 2014
Tienne bracht een witje mee waarmee we startten.
Neus met abrikoos & peer. Frisse zuren. Een mooie Chenin Blanc.
2 – Pouilly-Fuissé, 2011 (Julien Guillot)
Fles van Vincent.
Grootvader Pierre Guillot die in 1954 de wijngaard kocht begon hij al vroeg aan biologische wijnbouw te denken, toen niemand erover sprak. Zijn domein werd het eerste in Bourgogne waar de druiven biologisch geteeld werden. Er zit dus al meer dan 50 jaar ervaring met biologische wijnbouw in de familie. Kleinzoon Julien is op de ingeslagen weg verder gegaan. Sinds 1998 wordt de wijngaard beheerd volgens biodynamische principes, die nog een stuk strikter zijn. De labels van zowel Demeter als AB op de fles getuigen daarvan.
Een mooie Chardonnay! De fles was 2d open.
Licht oxidatieve toets. Sluit eigenlijk aan bij de Chenin. Mineraliteit.
Twee atypische rosé-tjes
3 – Les Apiès, Arène de la Vallée 2015
Cotes de Provence, Rosé.
Gevinifieerd door de Belgische Cathy Wouters in Les Arcs.
Fris in de mond met een mooie agrum-toets waardoor deze rosé zich onderscheidt van het gros van rosé-tjes aldaar. Licht animaal, pipi à chat in de neus.
Zwelt in de mond, zei Tienne, een oenologische erectie dus… Venne merkte nog op; nen kleinen Bandol.
4 – Parisy, de rosé van domaine des Tours (VdP), 2014
Specialleke met die gekende Reynaud-toets die er door de kenners vanzelfsprekend meteen uitgehaald werd.
Een bejaard duo… Beiden werden geserveerd uit karaf (1u)
5 – Cuvée Claire-Diane 1986
Een gewone Bourgogne (wijnmaker Girbault) met licht kartonneke in de neus die er na een tijdje toch doorkwam. Zeker niets groots, maar eens leuk om te drinken.
6 – Figeac 1975
Saint-Emilion 1er GCC
Ook leuk om drinken en wel groots…
Florale zoete neus met honing en koffie. Vlezeige, kruidige wijn die eindigt als een caramelsnoepje.
Rhône drietal
7 – La Pialade 2011
Cote du Rhône van Chateau Rayas, en steeds een ‘klein’ Rayaske genoemd.
Neus met oa. aardbeiconfituur, nectarine, mandarijn. Als het ware een zuidelijke, kruidige Bourgogne.
8 – Pignan 2005
Een Ch9 van Chateau Rayas. Geen 2de wijn van Rayas, maar een afzonderlijke Ch9 van een perceel dat veel minder zandbodem heeft dan Rayas. Pignan blijkt een gehucht te zijn in de buurt van de Rayas-wijngaard.
Als je dan toch vergelijkt met Pialade is deze ‘gestoofder,’ en alcoholischer (2005) met caramel en peper in de neus. Lange afdronk.
Beide wijnen werden onmiskenbaar als Reynaud-wijnen herkend.
9 – La Bastide Saint-Dominique, Secrets de Pignan 2010
Chateauneuf-du-Pape
Een fijn beest… Een tasting note van een vorige fles vind je op deze link:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3893.html
De 4 gasten openen flesjes die ze met elkaar wilden delen
Mijn excuses als de tasting notes korter worden (of leeg); het genieten neemt na een tijd de bovenhand op het analyseren J . De gasten kunnen ongetwijfeld nog bevindingen toevoegen.
10 – La Vigne du Perron, Les Etapes 2011
Natuurlijke wijn die ook even doet denken aan Reynaud. Frans, denk ik? Languedoc? Een Pinot Noir uit de Savoie die niet herkenbaar is, PN zijnde…
11 – Terrebrune 2011, Bandol
Ik dacht aan een noordelijke Rhône. Finesse en structuur. Geknoopt, te jong.
12 – Domaine du Tunnel 2010, Saint-Joseph
Bij het ruiken aan volgende duo dachten we; is dit alle 2 Bdx Nope dus…
13 – Chateau de Beauséjour (Duffau-Lagarrosse) 2011
Nog een Saint-Emilion 1er GCC. De 2009 en 2010 kregen van Parker 100/100.
Jammer genoeg heb ik hier blijkbaar enkel ‘Hazelnoot’ genoteerd…
Elegant duo
14 – Vincent Paris, Granits 60, 2014, Cornas
Noordelijke Rhône neus met zeezout en braam. Vlees ook; gehakt, charcuterie.
Tight, geknoopt. Een peperbolletje in de lange afdronk. Scherper dan wijn 2.
15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…
Eindelijk… Bert heeft ook nog Bordeaux…
16 – Pontet Canet 2004, Pauillac
Sorry, geen notities J
17 – Chateau du Tertre 2005, Margaux
Lactisch, mokka. Licht munt ook. Structuur, vol & toch fijn.
Du Tertre 2005 was 4 jaar terug top (ook terug te vinden op forum), is nu top en zal binnen 5j nog top zijn…
Afsluitertje
18 – Sociando Mallet 1996
Stelt nooit teleur…
Alles is aanwezig. De zon, enkele zorgvuldig gekozen wijntjes en een fijn gezelschap.
Top...
Twee witte startertjes
1 – Domaine François Chidaine – Les Argiles 2014
Tienne bracht een witje mee waarmee we startten.
Neus met abrikoos & peer. Frisse zuren. Een mooie Chenin Blanc.
2 – Pouilly-Fuissé, 2011 (Julien Guillot)
Fles van Vincent.
Grootvader Pierre Guillot die in 1954 de wijngaard kocht begon hij al vroeg aan biologische wijnbouw te denken, toen niemand erover sprak. Zijn domein werd het eerste in Bourgogne waar de druiven biologisch geteeld werden. Er zit dus al meer dan 50 jaar ervaring met biologische wijnbouw in de familie. Kleinzoon Julien is op de ingeslagen weg verder gegaan. Sinds 1998 wordt de wijngaard beheerd volgens biodynamische principes, die nog een stuk strikter zijn. De labels van zowel Demeter als AB op de fles getuigen daarvan.
Een mooie Chardonnay! De fles was 2d open.
Licht oxidatieve toets. Sluit eigenlijk aan bij de Chenin. Mineraliteit.
Twee atypische rosé-tjes
3 – Les Apiès, Arène de la Vallée 2015
Cotes de Provence, Rosé.
Gevinifieerd door de Belgische Cathy Wouters in Les Arcs.
Fris in de mond met een mooie agrum-toets waardoor deze rosé zich onderscheidt van het gros van rosé-tjes aldaar. Licht animaal, pipi à chat in de neus.
Zwelt in de mond, zei Tienne, een oenologische erectie dus… Venne merkte nog op; nen kleinen Bandol.
4 – Parisy, de rosé van domaine des Tours (VdP), 2014
Specialleke met die gekende Reynaud-toets die er door de kenners vanzelfsprekend meteen uitgehaald werd.
Een bejaard duo… Beiden werden geserveerd uit karaf (1u)
5 – Cuvée Claire-Diane 1986
Een gewone Bourgogne (wijnmaker Girbault) met licht kartonneke in de neus die er na een tijdje toch doorkwam. Zeker niets groots, maar eens leuk om te drinken.
6 – Figeac 1975
Saint-Emilion 1er GCC
Ook leuk om drinken en wel groots…
Florale zoete neus met honing en koffie. Vlezeige, kruidige wijn die eindigt als een caramelsnoepje.
Rhône drietal
7 – La Pialade 2011
Cote du Rhône van Chateau Rayas, en steeds een ‘klein’ Rayaske genoemd.
Neus met oa. aardbeiconfituur, nectarine, mandarijn. Als het ware een zuidelijke, kruidige Bourgogne.
8 – Pignan 2005
Een Ch9 van Chateau Rayas. Geen 2de wijn van Rayas, maar een afzonderlijke Ch9 van een perceel dat veel minder zandbodem heeft dan Rayas. Pignan blijkt een gehucht te zijn in de buurt van de Rayas-wijngaard.
Als je dan toch vergelijkt met Pialade is deze ‘gestoofder,’ en alcoholischer (2005) met caramel en peper in de neus. Lange afdronk.
Beide wijnen werden onmiskenbaar als Reynaud-wijnen herkend.
9 – La Bastide Saint-Dominique, Secrets de Pignan 2010
Chateauneuf-du-Pape
Een fijn beest… Een tasting note van een vorige fles vind je op deze link:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3893.html
De 4 gasten openen flesjes die ze met elkaar wilden delen
Mijn excuses als de tasting notes korter worden (of leeg); het genieten neemt na een tijd de bovenhand op het analyseren J . De gasten kunnen ongetwijfeld nog bevindingen toevoegen.
10 – La Vigne du Perron, Les Etapes 2011
Natuurlijke wijn die ook even doet denken aan Reynaud. Frans, denk ik? Languedoc? Een Pinot Noir uit de Savoie die niet herkenbaar is, PN zijnde…
11 – Terrebrune 2011, Bandol
Ik dacht aan een noordelijke Rhône. Finesse en structuur. Geknoopt, te jong.
12 – Domaine du Tunnel 2010, Saint-Joseph
Bij het ruiken aan volgende duo dachten we; is dit alle 2 Bdx Nope dus…
13 – Chateau de Beauséjour (Duffau-Lagarrosse) 2011
Nog een Saint-Emilion 1er GCC. De 2009 en 2010 kregen van Parker 100/100.
Jammer genoeg heb ik hier blijkbaar enkel ‘Hazelnoot’ genoteerd…
Elegant duo
14 – Vincent Paris, Granits 60, 2014, Cornas
Noordelijke Rhône neus met zeezout en braam. Vlees ook; gehakt, charcuterie.
Tight, geknoopt. Een peperbolletje in de lange afdronk. Scherper dan wijn 2.
15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…
Eindelijk… Bert heeft ook nog Bordeaux…
16 – Pontet Canet 2004, Pauillac
Sorry, geen notities J
17 – Chateau du Tertre 2005, Margaux
Lactisch, mokka. Licht munt ook. Structuur, vol & toch fijn.
Du Tertre 2005 was 4 jaar terug top (ook terug te vinden op forum), is nu top en zal binnen 5j nog top zijn…
Afsluitertje
18 – Sociando Mallet 1996
Stelt nooit teleur…