Kort samengevat: nebbiolo is een moeilijk diertje.
Enkele impressies:
Eerst 3 witte wijnen:
1 Gavi en 2 arneissen. De
Gavi 'Relys' 2015 van Molinetto (100% cortese) was mooi. Zuiver exotisch, wat viognier-achtig precies. Een beetje hout gehad, maar totaal niet merkbaar. Positief bedoeld. Voor 10.5€ komt er iets mooi op de terrastafel met lekkere antipasti. PQ zeer mooi!
De
arneis uit de roero vond ik minder, die uit de
Langhe beter, maar niet overtuigend.
De rode wijnen dan:
Eerst enkele wijnen van domein
Montalbera uit Monferrato:
2 Ruchès: Tradizione wringt wat in de mond, de
l'accento was duidelijk beter, maar voor mij veel te rijp. Een 2015 die m.i. geen jaren beschoren is. Wat zoetheid ook. Wel lekker nu. 15€
Dan 2 barbera d'Astis: equilibrio had een mooie zuur/tannine-balans, rijpe neus. 15€; De
Nuda 2013 was al snel 27€ en dat is teveel. Mooie balans, cfr hierboven, maar veel meer fraicheur. Het klopt allemaal wel, maar...
Van Asti naar de Barbera's van Alba. De superiore van Giribaldi was een mooi PQ wijn, voor de toekomst zelfs. En dat aan 12.5€. Mooie neus, evenwicht, maar nog gigantisch veel tannines. Wel rijp, dus komt wel goed. De
Barbera d'alba Vigna del cuculo 2012 van
Cavallotto daarentegen is oh zo mooi. Fluweelzachte balans tussen tannines en zuren. Dit is wijn zoals ik het graag heb. AF! Direct een goed gevoel bij de neus en dat klopte volledig met de mond. Finesse en massa's materie. Niks zwaarwichtig, nee, een beetje de Lopez de Heredia van Piemonte... wel aan 23.5€.
Giribaldi Barolo 'golden label' 2012: In de verte wat rood fruit (altijd in de verte bij die nebbiolo's), goed verstopt achter die te verwachten massa tannines en fijne zuren. Ik kan het niet vinden, precies. Daarna, als klap op de vuurpijl, had men speciaal voor mij, hoewel de invoerster mij van haren noch pluim kende -ik had enkel deze week per mail laten weten dat ik ging komen- een
Barolo riserva 2008 Bricco boschis 'san Giuseppe' van Cavallotto (80€) opengedaan toen ik toekwam. Stop laten ruiken (leek me oké), en glaasje ingeschonken om te laten ademen. Tja, je raadt het al: KUUUUURK.
Spijt alom
Dan snel een
Barbaresco 2006 van Giribaldi geopend: dit was een beetje een bevestiging van de mythe. Na jaren geduld komen de rozekes opzetten, met wat rood fruit. Maar toch nog niet helemaal overtuigd... Zeker nog 5 jaar wachten met die 2006.
Besluit: als je een groot bakkes hebt, drink dan jonge nebbiolo: hij zal wel krimpen
En als je jaren (+ 25) geduld hebt, drink dan nebbiolo, maar verwacht u aan finesse, als je de goede huizen kiest. Na vandaag dus nog niet overtuigd, maar ik geef de strijd niet op..
En Cavallotto maakt top-barbera! Te koop bij:
https://www.madeinpiedmont-wines.be/vini...uculo-2012