Het zijn niet altijd buitenlanders of rijken die verantwoordelijk zijn voor prijsstijgingen, de Fransen zelf kunnen er ook wat van
.
Ik denk eerder dat het een consequentie is van de toenemende populariteit van Grower Champagne. Ik herinner me en zeer interessant opiniestuk van Terry Theise, ik zal zien of ik het op de vernieuwde Skurnik site kan terugvinden, waarin hij stelde dat de fenomenale kwaliteit van bepaalde champagnes geproduceerd door bepaalde onafhankelijke wijnboeren (dus niet gelinkt aan een groot huis en volledig zelf instaand voor het werk in wijngaard en kelder) anderen op ideëen heeft gebracht.
Eens dat je hier een kritische massa in bereikt, zie je dat het prijsniveau over het algemeen gaat stijgen. Meer en meer domeinen vinden het zelfvertrouwen om zich met de grote huizen te gaan meten op het vlak van prestige cuvees, en de instapwijnen worden hierdoor mee omhoog getrokken.
En tenslotte is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn in de streek. Dit jaar was er reeds 10% minder in vergelijking met 2016, en zelfs 20% minder dan het gemiddelde op vijf jaar. In de Aube is het nog dramatischer, daar hebben ze de afgelopen vier jaar niks dan pech gekend, dus de impact daarvan zullen we nu stilletjes beginnen te zien.
Allé, blij dat ik van Dhondt Grellet nog een doosje heb kunnen meenemen dan
Ben benieuwd want op het moment zelf kon ik echt niets meer proeven
(23-11-2017 07:33 PM)Fre schreef: [ -> ]Allé, blij dat ik van Dhondt Grellet nog een doosje heb kunnen meenemen dan
Ben benieuwd want op het moment zelf kon ik echt niets meer proeven
Ge zult het u niet beklagen
Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!
(06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef: [ -> ]Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!
Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid...
(06-06-2018 05:24 PM)Olivier schreef: [ -> ] (06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef: [ -> ]Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!
Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid...
Ja Fre, ik denk dat je daar heel zeker wijnen naar jouw smaak gaat vinden. Ik ben vorige week nog naar een degustatie geweest van Oostenrijkse wijnen waar 5 wijnbouwers persoonlijk aanwezig waren.
Allram uit Kamptal, Müller uit Südsteiermark, Münzenrieder en Salzl uit Neusiedlersee en Leth uit Wagram.
Veel parels gedronken en veel wijnen die zelfs meer dan 10 jaar oud waren zonder merkbaar spoor van vermoeiing. Grüner Veltliner, Roter Veltliner, Grauburgunder, Welschriesling, St. Laurent, Zweigelt. Die mannen komen daar met namen voor de proppen. Maar wel allemaal bijzonder kwaliteitsvol. Wie van pinot noir houdt, kan meestal best wel een Zweigelt of St. Laurent pruimen.
(06-06-2018 06:17 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ] (06-06-2018 05:24 PM)Olivier schreef: [ -> ] (06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef: [ -> ]Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!
Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid...
Ja Fre, ik denk dat je daar heel zeker wijnen naar jouw smaak gaat vinden. Ik ben vorige week nog naar een degustatie geweest van Oostenrijkse wijnen waar 5 wijnbouwers persoonlijk aanwezig waren.
Allram uit Kamptal, Müller uit Südsteiermark, Münzenrieder en Salzl uit Neusiedlersee en Leth uit Wagram.
Veel parels gedronken en veel wijnen die zelfs meer dan 10 jaar oud waren zonder merkbaar spoor van vermoeiing. Grüner Veltliner, Roter Veltliner, Grauburgunder, Welschriesling, St. Laurent, Zweigelt. Die mannen komen daar met namen voor de proppen. Maar wel allemaal bijzonder kwaliteitsvol. Wie van pinot noir houdt, kan meestal best wel een Zweigelt of St. Laurent pruimen.
Zweigelt lijkt me toch een heel stuk molliger (vleziger?) dan pinot noir.
Wist niet dat er een roter veltliner bestond! Waarmee zou je die kunnen vergelijken?
Citaat:Zweigelt lijkt me toch een heel stuk molliger (vleziger?) dan pinot noir
Ja, vind ik ook wel. Sommige Blaufränkisch hebben soms ook pinot-trekjes, maar vaak wat rijper. Bij Jan Rots vorig weekend enorm fijne Blaufränkisch geproefd van Achs en van Prieler, maar die hadden helaas ook Bourgondische prijzen...
(06-06-2018 07:10 PM)vinejo schreef: [ -> ] (06-06-2018 06:17 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ] (06-06-2018 05:24 PM)Olivier schreef: [ -> ] (06-06-2018 05:18 PM)Fre schreef: [ -> ]Haha, deze had ik blijkbaar gemist. Interessante reportage over een wijnland waar ik persoonlijk ook wel meer wil van ontdekken. St Laurent waarschijnlijk nog nooit gedronken. Maakt me benieuwd!
Wel, ik denk dat daar inderdaad wijnen zullen tussen zitten die jij ook zal lusten! Bij gelegenheid...
Ja Fre, ik denk dat je daar heel zeker wijnen naar jouw smaak gaat vinden. Ik ben vorige week nog naar een degustatie geweest van Oostenrijkse wijnen waar 5 wijnbouwers persoonlijk aanwezig waren.
Allram uit Kamptal, Müller uit Südsteiermark, Münzenrieder en Salzl uit Neusiedlersee en Leth uit Wagram.
Veel parels gedronken en veel wijnen die zelfs meer dan 10 jaar oud waren zonder merkbaar spoor van vermoeiing. Grüner Veltliner, Roter Veltliner, Grauburgunder, Welschriesling, St. Laurent, Zweigelt. Die mannen komen daar met namen voor de proppen. Maar wel allemaal bijzonder kwaliteitsvol. Wie van pinot noir houdt, kan meestal best wel een Zweigelt of St. Laurent pruimen.
Zweigelt lijkt me toch een heel stuk molliger (vleziger?) dan pinot noir.
Wist niet dat er een roter veltliner bestond! Waarmee zou je die kunnen vergelijken?
Zweigelt, dikwijls zegt men ook Blauer Zweigelt, is een kruising van St. Laurent met Blaufränkisch, genoemd naar de ontwikkelaar Doktor Zweigelt. Het is natuurlijk niet hetzelfde als PN, maar de wijnen zijn meestal heel fruitig (kersen, bessen, violet) en kruidig met fijne zuurstructuur. Wel meestal ronder en voller dan PN maar ook zachte tannines. Met variaties naargelang de kwaliteit van de wijnbouwer.
Roter Veltliner is een heel aparte druif die helemaal niks te maken heeft met de Grüner Veltliner. Slechts 0,4 % van de aanplant in Oostenrijk, vooral in de regio Wagram. Ik dacht dat dit een redelijk moeilijk op te kweken soort was, gevoelig aan ziekten. Kleur neigt bij het rijpen naar pinot gris. De Roter Veltliner Scheiben 2013 van weingut Leth behoorde voor mij bij het beste wat ik die dag geproefd heb. Krachtig maar toch fris, onberispelijke zuren, exotisch fruit, lange finale.
Ik heb dan ook vooral van Leth wat aangekocht: de Roter Veltliner, Riesling Wagramterrassen en Pinot Noir Reserve. De wijn moet nog geleverd worden maar zal de resultaten zeker posten.
(24-09-2019 04:31 PM)troisetoiles schreef: [ -> ] (23-09-2019 09:26 PM)Olivier schreef: [ -> ]Lang geleden dat ik hier nog eens een link gezet heb. Dit artikel gaat over de geplande maatregelen in Frankrijk om pesticidenvrije zones in te voeren naast huizen en scholen :
http://intastebudswetrust.com/2019/09/20...esticides/
Dank Olivier, interessant, zeker ook die link met Villeneuve.
In NRC stond afgelopen weekend trouwens ook een interessant stuk over de pesticidenvrije zones https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/20/het...l-a3974123
Straf, sproeien als de kleuters aan het spelen zijn naast je veld... Ik volg de debatten ook op sociale media, en het is ongelooflijk hoe gepolariseerd het allemaal is, zoals vaak op sociale media, maar hier gaat het wel om de gezondheid van de mensen.
Ik broed trouwens op een nieuw artikel dat onder andere over labels Terra Vitis en Haute Valeur Environnementale zal gaan in Frankrijk, in mijn ogen een tussenweg die boeren kan aanmoedigen om bewuster om te gaan met ondermeer pesticiden, maar in regio’s leven waar het economisch niet haalbaar is om voor 100% bio of natuurlijk te gaan.
(24-09-2019 06:20 PM)Olivier schreef: [ -> ] (24-09-2019 04:31 PM)troisetoiles schreef: [ -> ] (23-09-2019 09:26 PM)Olivier schreef: [ -> ]Lang geleden dat ik hier nog eens een link gezet heb. Dit artikel gaat over de geplande maatregelen in Frankrijk om pesticidenvrije zones in te voeren naast huizen en scholen :
http://intastebudswetrust.com/2019/09/20...esticides/
Dank Olivier, interessant, zeker ook die link met Villeneuve.
In NRC stond afgelopen weekend trouwens ook een interessant stuk over de pesticidenvrije zones https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/20/het...l-a3974123
Straf, sproeien als de kleuters aan het spelen zijn naast je veld... Ik volg de debatten ook op sociale media, en het is ongelooflijk hoe gepolariseerd het allemaal is, zoals vaak op sociale media, maar hier gaat het wel om de gezondheid van de mensen.
Ik broed trouwens op een nieuw artikel dat onder andere over labels Terra Vitis en Haute Valeur Environnementale zal gaan in Frankrijk, in mijn ogen een tussenweg die boeren kan aanmoedigen om bewuster om te gaan met ondermeer pesticiden, maar in regio’s leven waar het economisch niet haalbaar is om voor 100% bio of natuurlijk te gaan.
Terra Vitis... ik heb er deze zomer eens even naar gezocht en het blijft flou voor mij
Ze hebben wel een leuke site, maar je vindt er niet veel info op terug
Ik heb er vergeefs gezocht naar hun cahier des charges ivm wat nu juist hun normen zijn en ik heb het er niet gevonden - waar je dit bij Demeter bv. wel met enkele klikken bekomt. Ofwel ligt het aan mij?
Dus dan vraag ik me toch af, of het niet eerder meer PR is dan een echte visie op wijnbouw/landbouw
Citaat:Terra Vitis... ik heb er deze zomer eens even naar gezocht en het blijft flou voor mij
Ze hebben wel een leuke site, maar je vindt er niet veel info op terug
Ik heb er vergeefs gezocht naar hun cahier des charges ivm wat nu juist hun normen zijn en ik heb het er niet gevonden - waar je dit bij Demeter bv. wel met enkele klikken bekomt. Ofwel ligt het aan mij?
Dus dan vraag ik me toch af, of het niet eerder meer PR is dan een echte visie op wijnbouw/landbouw
Terechte vraag. Ik heb ook gezocht naar het cahier des charges en het niet gevonden. Transparantie lijkt mij toch het begin van elke vorm van certificatie, zou ik zeggen.
Maar ik heb een bericht gezien dat Terra Vitis zich vanaf 2020 zal inschrijven in het niveau 3 van HVE, dus het niveau vanaf wanneer je het logo mag gebruiken. Dus als je het Terra Vitis label krijgt, krijg je ook het HVE label. En voor dat laatste heb ik wel het cahier gevonden, op de site van het ministerie van landbouw, ook niet direct de meest voor de hand liggende plaats, maar goed.
Sowieso vind ik dat ze hun label beter moeten uitleggen. Je moet al echt op zoek gaan naar wat er achter zit, en wie doet dat nu? Ik ben echt benieuwd om te weten hoe mensen in de supermarkt bvb het HVE label zouden begrijpen als ze het zien. Bij mij roept het iets "bio"-achtig op, maar dat is het niet. En dat is een zwakte.
Die labels zouden veel beter kunnen uitleggen dat hun manier van werken moet leiden tot minder gebruik van pesticiden/fungiciden/... En de kers op de taart zou zijn dat dat ook effectief kan ondersteund worden met data over het gebruik van pesticiden. Maar hoe je dat kan doen, ben ik nog niet aan uit
Elk systeem dat gebaseerd is op rapportage door de gecertificeerde zelf, leent zich tot fraude, tenzij er een controle op gebeurt.
Het is er eindelijk eens van gekomen om mijn schrijfsels over Verdicchio af te werken... Het is wat lang, maar het kan nuttig zijn om Verdicchio wat gerichter te kiezen. Ik heb verschillende types Verdicchio opgelijst om het wat duidelijker te maken wat je kan verwachten van deze druif.
En mensen met foodie ambities zullen ook geïnteresseerd zijn!
https://intastebudswetrust.com/2020/01/3...ake-of-it/
(31-01-2020 11:01 AM)Olivier schreef: [ -> ]https://intastebudswetrust.com/2020/01/3...ake-of-it/
Bedankt Olivier, ik heb het artikel met veel interesse gelezen.
De Podium en de Mirum heb ik al eens gedronken en ik was niet onder de indruk. Misschien heb ik nog niet de "juiste" Verdicchio gedronken die me overtuigt.
(31-01-2020 03:04 PM)vinejo schreef: [ -> ]Sterk artikel!
Sluit ik mij - als zelfverklaarde foodie - graag bij aan! Heel interessant.
Fijn te lezen dat Verdicchio bij zoveel verschillende gerechten combineert, dat ga ik zeker eens proberen.
Nog een vraagje: wat met alcohol? Is er een groot verschil in alcoholpercentage tussen de verschillende soorten Verdicchio die jij onderscheidt?
Mooi artikel en dito aanbevelingen!
Deze week nog de gewone 'La Staffa' 2018 gedronken. Viel op door z'n frisheid en het typische bittertje. Zeer van genoten, ondanks verkoudheid.
Vorige week Sartarelli 2017. Ook een aanrader!
iedereen!
Wat de alcohol betreft, het is me zelden opgevallen. Ik heb meermaals gelezen dat Matelica meer body en alcohol zou moeten hebben, maar dat heb ik eigenlijk niet kunnen vaststellen in de wijnen die ik geproefd heb. Enerzijds gewoon te weinig Matelica’s gevonden om te proberen, anderzijds heb ik de indruk dat de intrinsieke eigenschappen van de druif de wijn toch grotendeels bepalen.
In de wijnen die gemaakt zijn van later geplukte druiven, was het mondgevoel wel wolliger, minder strak. Echt last van alcohol heb ik eigenlijk nooit gehad, maar mijn voorkeur gaat toch naar de wijnen met die typische fraicheur van de Verdicchio, wat trouwens niet incompatibel is met houtlagering.
Mooi artikel inderdaad Oli!
Toch enkele opmerkingen: in principe geven lager gelegen wijngaarden dichter bij de zee een wat molliger, ronder type, terwijl die in de hoger gelegen valleien wat ijler zijn met duidelijker mineralen. Matelica is maar 1 vallei en geeft idd wat strengere wijnen, maar wie La Monacesca's Mirum proeft na enkele jaren zal niet over gebrek aan smaak klagen. Maar ook in de Jesi AOP ligt een deel van de wijngaarden vrij hoog (o.a. Felici), wat Jesi dus meer divers maakt en Matelica (in principe) eenduidiger.
Zoals je schrijft: de (betere) wijnen kunnen best een beetje fles gebruiken om al hun kaarten op tafel te leggen en tonen dan een mooi, breed en complex boeket met soms peer exotisch fruit, met dikwijls (zeker bij de hoger gelegen)een bijna ziltige afdronk.
In september 2018 proefde ik er een pak oudere en het was werkelijk verbluffend te ervaren hoe mooi die wijnen gerijpt waren. De consensus van de degustatie was ook dat Verdicchio eigenlijk niet echt houtlagering nodig heeft. Bij de oudere wijnen was het zelfs amper te voorspellen.
Mijn aanbevelingen om eens te proberen zijn: Villa Bucci Riserva, Coroncino Gaiospino, Pievalta San Paolo, La Staffa Rincrocca (en uiteraard de helaas uitverkochte Cantico delle Figura van Felici). Ik proefde ook goede wijnen van Sparapani (ooit nog mee gewerkt) Garofoli en Marotti Campi, maar helaas was op de "Old is Gold" degustatie de eerste fles Salmariano 2008 gekurkt en de tweede totaal geoxideerd, bijzonder jammer.
(01-02-2020 12:44 PM)wvd schreef: [ -> ]Mooi artikel inderdaad Oli!
Toch enkele opmerkingen: in principe geven lager gelegen wijngaarden dichter bij de zee een wat molliger, ronder type, terwijl die in de hoger gelegen valleien wat ijler zijn met duidelijker mineralen. Matelica is maar 1 vallei en geeft idd wat strengere wijnen, maar wie La Monacesca's Mirum proeft na enkele jaren zal niet over gebrek aan smaak klagen. Maar ook in de Jesi AOP ligt een deel van de wijngaarden vrij hoog (o.a. Felici), wat Jesi dus meer divers maakt en Matelica (in principe) eenduidiger.
Zoals je schrijft: de (betere) wijnen kunnen best een beetje fles gebruiken om al hun kaarten op tafel te leggen en tonen dan een mooi, breed en complex boeket met soms peer exotisch fruit, met dikwijls (zeker bij de hoger gelegen)een bijna ziltige afdronk.
In september 2018 proefde ik er een pak oudere en het was werkelijk verbluffend te ervaren hoe mooi die wijnen gerijpt waren. De consensus van de degustatie was ook dat Verdicchio eigenlijk niet echt houtlagering nodig heeft. Bij de oudere wijnen was het zelfs amper te voorspellen.
Mijn aanbevelingen om eens te proberen zijn: Villa Bucci Riserva, Coroncino Gaiospino, Pievalta San Paolo, La Staffa Rincrocca (en uiteraard de helaas uitverkochte Cantico delle Figura van Felici). Ik proefde ook goede wijnen van Sparapani (ooit nog mee gewerkt) Garofoli en Marotti Campi, maar helaas was op de "Old is Gold" degustatie de eerste fles Salmariano 2008 gekurkt en de tweede totaal geoxideerd, bijzonder jammer.
Ik heb hier al meermaals een lans gebroken voor deze wijn, maar dit weekend de 2015 opengedaan en die was werkelijk teleurstellend. Niet foutief, maar smaakte als een universele biowijn die je nergens meer kunt thuisbrengen.
Heel jammer, want o.a. 2010 en 2012 vond ik fantastische wijnen met een meer dan prima p/k verhouding.
Ik blijf nog even in de Marche om eens Lacrima in the picture te zetten. Toch wel een speciale druif, en één die mij heel erg kan bekoren. Een druif met heel veel van alles, fruit, zuren, tannines. Maar vooral toch wel een zeer intrigerend aromaprofiel met rozen, kersen, kaneel. Voor de liefhebbers!
https://intastebudswetrust.com/2020/02/2...que-grape/
Opnieuw een zeer interessant artikel, Olivier.
Een nieuw artikeltje op de blog : jullie hebben het waarschijnlijk ook al meegemaakt, een wijn presteert niet zoals je verwacht op een blindproeverij. De invloed van de voorgaande wijn kan echter groot zijn. Ik heb eens wat geëxperimenteerd met de volgorde :
https://intastebudswetrust.com/2020/03/1...ing-order/