nebbioloso; in blauw schreef je:
"In dat geval moet de Franse verkoper zich identificeren in België en moet de particulier Belgische btw aanrekenen."
Ik veronderstel dat je bedoelt: In dat geval moet de Franse verkoper zich identificeren in België en moet
hij aan de particulier Belgische btw aanrekenen.
Een gekende Franse Internetsite van wijn rekende mij in het verleden de volgende BTW tarieven aan.(VAT)
Facturen voor datum van 13/01/2014: 19.60 % VAT
Facturen vanaf 13/01/2014: 20.00 % VAT
Facturen vanaf 13/06/2016: 21.00 % VAT
BTW die ik betaalde aan deze leverancier in Frankrijk. Deze facturen maken geen melding van accijnzen die in Frankrijk minder dan 1/10 is dan onze Belgische.( € 0,0372 /liter)
Mijn aankopen in Duitsland was met de geldende Belgische TVA: 21% (19% in Duitsland)
Mijn aankopen in Italië (meerdere leveranciers) : de Italiaanse 22%
Mijn aankopen in Portugal:13 %
*
Mijn aankopen in Spanje: 21%
Geen enkel van de facturen verwijst naar accijnzen of andere taksen
Deze Internet sites van wijn in deze landen zouden onderhevig zijn aan de volgende Europese Regelgeving wat betreft accijnzen:
Verkopen via internet en op afstand
Als u accijnsproducten via internet aan particuliere klanten verkoopt, moet u accijns heffen volgens het tarief van het land waar uw klanten wonen.
In de meeste EU-landen bent u verplicht een belastingvertegenwoordiger aan te wijzen. Die moet onder meer namens u de accijnzen betalen, mits de belastingdienst van het betrokken land ermee instemt.
Voor verzending moet u
° de belastingdienst in het land van bestemming informeren over de zending
° de dienst garanderen dat de accijnzen betaald zullen worden.
En zo ik hier vroeger schreef is dit laatste nog een zeerheikel punt.
Maar ik vermoed dat ik als koper daar weinig impact op heb en dat de verantwoordelijkheid vooral bij de verkoper ligt.
* Wijnen die ik in België 2 ....2.5 duurder betaal.