Pure C dus
Reservatie geboekt Pure C deluxe met overnachting in het Strandhotel.
Aangekomen in Cadzand rond 15u, we worden verwelkomt door drie bevallige glimlachende dames. We krijgen de sleutel van de kamer en er wordt gezegd dat we om 18u30 in Pure C verwacht worden!
We krijgen kamer 203, 2e verdiep dus.... dat treft want het restaurant is ook op het 2e verdiep. Uit de kamer, links, 25 meter en je loopt zo het restaurant binnen! Lijkt me megamakkelijk straks na het diner
De kamer is mooi, proper, alles tiptop.
Er staat een fles "Hierbas de las Dunas", een soort van likeur gemaakt door chef Syrco Bakker op ons te wachten! Samengesteld uit een heleboel kruiden uit Cadzand! Leuke attentie!
Om 18u30 stipt stappen we het restaurant binnen!
We worden heel vriendelijk verwelkomt en worden naar onze tafel begeleid!
Op zaterdagavond is er geen menukeuze, het wordt dus Pure C Deluxe!
We krijgen de keuze uit 3 apero's: champagne, gintonic of de huisapero die bestaat uit de Hierbas met gin en nog iets die verloren gaat in de drukte van het restaurant.
De hoofdtaal is hier engels -mede door de vele staigairs- en we geven aan dat dit geen probleem vormt!
Er komen 3 amuses:
Pollak, kimchi, algen
Griet, pinda, aziatische aromaten
Pure C bread
De apero is lekker zonder meer... het tikkeltje zuur die te vinden is combineert goed met de amuses.
Er wordt verteld dat de sommelier mooie wijnen heeft uitgekozen voor het menu, of we wijn willen en of we het arrangement willen volgen.
Ik vraag -uiteraard- de wijnkaart. Ze laten ons alleen met de wijnkaart en vertellen ons dat de sommelier straks langskomt om onze keuze te 'bespreken'. Goed voor mij....
Dan volgt het grasduinen in de wijnkaart.
Er passeren cava's, champagnes, wijnen allerlei...
Wat me vooral opvalt is de prijs
Die is echt duur te noemen...
Ik zoek altijd eerst domeinen die ik ken, waarvan ik de prijszetting een beetje ken, en zo weet ik maal hoeveel de prijs gezet wordt.
Chateau Lagrange 2010 190 euro
Chateau Leoville Las Cases 2008 350 euro...
Oke, ik weet al hoe laat het is. Het gaat moeilijk kiezen worden, als ik al wil kiezen met zo'n prijzen...
Met de verschillende domeinen binnen Bourgogne ben ik niet thuis, maar ik zie weinig flesjes onder de 100 euro, heel weinig...
Meursault aan 300, 350... Puligny Montrachets aan 450....
Nog een enkele Elzas Riesling aan 79 euro en de tweede wijn van Smith Haut Lafitte 2009 wit aan 94 euro.
Hmmmm, dit is te prijzig voor me, hier doe ik niet aan mee.
De sommelier komt langs, een jongedame van een 23tal jaar vermoed ik en vraagt m'n keuze.
Ik zeg een beetje schaapachtig dat we toch het wijnarrangement zullen volgen. Dat het door de dure flessen komt vertel ik er niet bij, maar zij weet dat uiteraard ook
Het eerste voorgerecht dan maar:
Zeeuwse schelpen, prei, verveine, peterseliewortel
Daarbij krijgen we een çava geserveerd: Rimarts Reserva Especial Chardonnay. Sprankelend dus, oke niet wow.
Coquille, appel, Hierbas de las Dunas, gember,avocado
Daarbij: Johanninger Rheinhesser Trocken Fumé Blanc 2011.
Lekker, zonder meer
Seaweed Treasures, een ronde plank met een 5tal lepels telkens met een verschillende bereiding.
Hierbij: Cos de la Roque 2016 Gascogne
Mooie neus maar in mond volgt de wijn niet, jammer
Noordzeekrab, aardpeer, kervel, mandarijn
Hierbij: Chateau Dereszla Tokaji 2016
Mooie neus en heel lekker! Beste wijn van de avond voor mij!
Dan komt het eerste hoofdgerecht!
Zeeduivel, citroentijm, artisjok, Zeeuwse Vlegel
Daarbij: Domaine Joseph Roty Bourgogne Aligoté 2014
Nu associeer ik Aligoté altijd met dat kleine scheutje cassis
, dus ik schrok van de wijnkeuze. Ook hier was ik niet onder de indruk...
Miéral Eend, schorseneren, duindoornbes
Hierbij: Cheverney Herve Villemade Loire ('14 of '15)
60% pinot noir, 40% gamay
Bij de eend had ik een iets krachtiger wijn verwacht! ik dronk nooit eerder een rode loire maar bleef -ook hier- wat op m'n honger zitten, wederom jammer!
Dessert:
Ananas, kruiden, rijst, maïs
Hierbij: Mas Las Cabes, Roussilon bio jaargang ?
50% muscat, 30% macabeu 20% grenache blanc
Voor mij was deze wijn nu te aanwezig en overdonderde hij echt ons dessert. Die was heel delicaat opgebouwd met kleine ijstoestandjes en de wijn veegde die echt weg... jammer!
Conclusie:
Ontvangst en bediening :super, heel vriendelijk, altijd met de glimlach. Mss iets te ingestudeerd, maar bon.
Gerechten : super, die chef Syrco weet wat hij doet! Stuk voor stuk fijne gerechten, heel pure smaken! Top!
Wijnen: imho overpriced! De wijnselectie koste 72pp en in alle eerlijkheid is dit duur.
Vooral als je na enig opzoekwerk de flessen terugvindt aan een gemiddelde verkoopprijs van 12 euro, dan weet je gewoon dat ze hierop massa's winnen. We kregen bij elk gerecht een glas wijn, dat maakt 14 glazen aan 144 euro, das niet goedkoop.
De vrouwelijke sommelier is heel vriendelijk, maar ook hier krijg je het gevoel dat ze gewoon haar zinnetjes aframmeld. Ze is nog jong natuurlijk
. Ik vroeg haar 3x of ze de geschonken wijnen voor me wou opschrijven als herinnering. Ze stemde tot 3x toe in, maar ik kreeg de lijst niet.
Toen ik bij het naar buiten gaan nog even in de klimaatkast keek, kwam ze toevallig langs. We wisselden nog enkele woorden, waarna ik zei dat ik zag dat de Leoville Las Cases 2008 verdwenen was en dus ergens op een tafel moest staan.......ze had geen idee
Smorgens genoten we nog van een lekker ontbijt en reden we terug richting Ieper.
Apero, 7 gangen menu, aangepaste wijnen, 3 flessen water en 2 extra koffie, overnachting met ontbijt kostte ons 630 euro!
Edit: de foto is smorgens getrokken bij het ontbijt. De geschonken wijnen staan dus gewoon te wachten voor de lunch tijdens de middag...