28-02-2017, 12:03 PM
28-02-2017, 12:54 PM
(28-02-2017 12:03 PM)wvd schreef: [ -> ]Volgende week: Coq au Chambertin!
Of Coq au (Le) Pin
01-03-2017, 12:16 PM
Hier de korte impressies.
Guy Farge St Peray, Grain de Silex 2015
Abrikoos, mineraal, drop, marsepein. Mooi sap maar toch net iets te bitter in de afdronk. 89
Robert Denogant Pouilly Fuissé La Croix 2013
Fijne, gelaagde neus, gerookte toets, wat exotisch fruit, heel precies in de mond, mooie afdronk. 92
Chamonard Morgon Clos de Lys 2012
Subtiel, cacao, eerder zwart fruit, fijn in de mond, iemand had een fluwelen Volnay-gevoel. 90
Clos de la Roilette, Fleurie 2012
Bloemen, rood fruit, putje, iets vleziger in de mond met wat meer opvallende tannines. Behoorlijk lang ook. 90
Men vond de Thivin meest Bourgognesk.
Thillardon, Chenas, Chenas Les Carrieres 2013
Zeer fijne, subtiele neus, bloemetjes, roest. Heel fris en breed in de mond, redelijk korte afdronk. 89
JM Burgaud Morgon les Charmes 2013
Dierlijke toetsen, braambes, gebrand, krachtig, meer structuur en vlezigheid in de mond. 89+
Vincent Paris, Cornas Granite 30 2013
Motorolie, peper, vers zwart fruit, wat agrume, mooie zuurtjes, fraicheur, bittertje.
91
Domaine Coursodon L Olivaie St Joseph 2013
Verrassend gelijkaardig in de neus, wel iets warmer en rijper. Vleesjus, pepersteack, krachtig maar subtiel in de mond, meer materie. Voltreffer!
92+
Vincent Paris Cornas Granite 60 2014
Blindproever Peter sprak hier onmiddellijk weer over die motorolie, sterk. De wijn leek inderdaad erg op de G30 maar had van alles ietsje meer. Kruidigheid, zoethout, fruit, leder, fluwelig in de mond.... Schitterende wijn.
93
(G30 en G60 wijzen op de hellingsgraad van de percelen waarop de stokken zijn aangeplant)
Ferraton Saint Joseph 2014
Overachiever van de avond, bijna de helft zo goedkoop als vorige (17 €-rechtstreeks weliswaar) en ging redelijk vlot mee. Wel wat meer houttoetsen (koffie, chocolade) en toch iets dunner in de mond (wat drie dagen erna nog meer opviel, toch wel een paar laagjes minder) 90- 91
Chapoutier les Varroniers Crozes Hermitage
2013
Zorgde voor gesloten ogen en genietende kreetjes... De extra complexiteit van deze wijn werd nog duidelijker bij herproeving drie dagen later, toen ik zijn score verhoogde van 94 naar 95..
Robert Michel Cornas La Genyale
2006
Olijven, zwart fruit, leder, grafiet. Beetje Bordeaux-mondgevoel, met veel structuur maar toch wat droggtrekkende tannines.
92
Domaine de la Janasse Chateauneuf du Pape 2006
Was bij openen plomp en alcoholisch, na een uur of zes (koel) veel beter. Warm en sappig, iemand rook tomatensaus (maar de lasagne stond al in de oven). Kruidigheid maar ook wel alcohol in de afdronk.
91
Brugsche lasagne
Zoals eerder beschreven
Vin de Paille Michel Tissot
2011
Dik en likoreus, werd genoten maar zorgde niet voor waawgeroep.
90
Guy Farge St Peray, Grain de Silex 2015
Abrikoos, mineraal, drop, marsepein. Mooi sap maar toch net iets te bitter in de afdronk. 89
Robert Denogant Pouilly Fuissé La Croix 2013
Fijne, gelaagde neus, gerookte toets, wat exotisch fruit, heel precies in de mond, mooie afdronk. 92
Chamonard Morgon Clos de Lys 2012
Subtiel, cacao, eerder zwart fruit, fijn in de mond, iemand had een fluwelen Volnay-gevoel. 90
Clos de la Roilette, Fleurie 2012
Bloemen, rood fruit, putje, iets vleziger in de mond met wat meer opvallende tannines. Behoorlijk lang ook. 90
Men vond de Thivin meest Bourgognesk.
Thillardon, Chenas, Chenas Les Carrieres 2013
Zeer fijne, subtiele neus, bloemetjes, roest. Heel fris en breed in de mond, redelijk korte afdronk. 89
JM Burgaud Morgon les Charmes 2013
Dierlijke toetsen, braambes, gebrand, krachtig, meer structuur en vlezigheid in de mond. 89+
Vincent Paris, Cornas Granite 30 2013
Motorolie, peper, vers zwart fruit, wat agrume, mooie zuurtjes, fraicheur, bittertje.
91
Domaine Coursodon L Olivaie St Joseph 2013
Verrassend gelijkaardig in de neus, wel iets warmer en rijper. Vleesjus, pepersteack, krachtig maar subtiel in de mond, meer materie. Voltreffer!
92+
Vincent Paris Cornas Granite 60 2014
Blindproever Peter sprak hier onmiddellijk weer over die motorolie, sterk. De wijn leek inderdaad erg op de G30 maar had van alles ietsje meer. Kruidigheid, zoethout, fruit, leder, fluwelig in de mond.... Schitterende wijn.
93
(G30 en G60 wijzen op de hellingsgraad van de percelen waarop de stokken zijn aangeplant)
Ferraton Saint Joseph 2014
Overachiever van de avond, bijna de helft zo goedkoop als vorige (17 €-rechtstreeks weliswaar) en ging redelijk vlot mee. Wel wat meer houttoetsen (koffie, chocolade) en toch iets dunner in de mond (wat drie dagen erna nog meer opviel, toch wel een paar laagjes minder) 90- 91
Chapoutier les Varroniers Crozes Hermitage
2013
Zorgde voor gesloten ogen en genietende kreetjes... De extra complexiteit van deze wijn werd nog duidelijker bij herproeving drie dagen later, toen ik zijn score verhoogde van 94 naar 95..
Robert Michel Cornas La Genyale
2006
Olijven, zwart fruit, leder, grafiet. Beetje Bordeaux-mondgevoel, met veel structuur maar toch wat droggtrekkende tannines.
92
Domaine de la Janasse Chateauneuf du Pape 2006
Was bij openen plomp en alcoholisch, na een uur of zes (koel) veel beter. Warm en sappig, iemand rook tomatensaus (maar de lasagne stond al in de oven). Kruidigheid maar ook wel alcohol in de afdronk.
91
Brugsche lasagne
Zoals eerder beschreven
Vin de Paille Michel Tissot
2011
Dik en likoreus, werd genoten maar zorgde niet voor waawgeroep.
90
01-03-2017, 01:19 PM
(01-03-2017 12:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]..........................................
Chapoutier les Varroniers Crozes Hermitage
2013
Zorgde voor gesloten ogen en genietende kreetjes... De extra complexiteit van deze wijn werd nog duidelijker bij herproeving drie dagen later, toen ik zijn score verhoogde van 94 naar 95..
........................
Deze Les Varroniers nog niet gedronken maar wel een paar jaargangen van de Les Meysonniers van hetzelfde huis.
Scoorden telkens bij mij zeer hoog.
Actueel heb ik een lopende bestelling van de Les Meysonniers 2015 Crozes-Hermitage bij 1Jour1Vin.
Chapoutier heeft me nog nooit ontgoocheld.
01-03-2017, 02:31 PM
(26-02-2017 11:28 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dit weekend was iedereen present voor WT bij me thuis. We gaan met z'n zevenen naar de Beaujolais en Noordelijke Rhone in juni, dus ik trakteerde op een voorproefje van onze wijntrip...
Korte besprekingen post ik morgen.
Guy Farge St Peray, Grain de Silex
2015
Robert Denogant Pouilly Fuissé La Croix
2013
Chamonard Morgon Clos de Lys
2012
Clos de la Roilette, Fleurie
2012
Thillardon, Chenas, Chenas Les Carrieres
2013
JM Burgaud Morgon les Charmes
2013
Vincent Paris, Cornas Granite 30
2113
Domaine Coursodon L Olivaie St Joseph
2013
Vincent Paris Cornas Granite 60
2014
Ferraton Saint Joseph
2014
Chapoutier les Varroniers Crozes Hermitage
2013
Robert Michel Cornas La Genyale
2006
Domaine de la Janasse Chateauneuf du Pape
2006
Brugsche Lasagne
Vin de Paille Michel Tissot
2011
Had ook graag op dit terras gezeten!
Hopelijk hebben jullie al geboekt, de zoekmachines zullen overuren draaien.
02-03-2017, 08:17 PM
(01-03-2017 12:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]Hier de korte impressies.
Guy Farge St Peray, Grain de Silex 2015
Abrikoos, mineraal, drop, marsepein. Mooi sap maar toch net iets te bitter in de afdronk. 89
Robert Denogant Pouilly Fuissé La Croix 2013
Fijne, gelaagde neus, gerookte toets, wat exotisch fruit, heel precies in de mond, mooie afdronk. 92
Chamonard Morgon Clos de Lys 2012
Subtiel, cacao, eerder zwart fruit, fijn in de mond, iemand had een fluwelen Volnay-gevoel. 90
Clos de la Roilette, Fleurie 2012
Bloemen, rood fruit, putje, iets vleziger in de mond met wat meer opvallende tannines. Behoorlijk lang ook. 90
Men vond de Thivin meest Bourgognesk.
Thillardon, Chenas, Chenas Les Carrieres 2013
Zeer fijne, subtiele neus, bloemetjes, roest. Heel fris en breed in de mond, redelijk korte afdronk. 89
JM Burgaud Morgon les Charmes 2013
Dierlijke toetsen, braambes, gebrand, krachtig, meer structuur en vlezigheid in de mond. 89+
Vincent Paris, Cornas Granite 30 2013
Motorolie, peper, vers zwart fruit, wat agrume, mooie zuurtjes, fraicheur, bittertje.
91
Domaine Coursodon L Olivaie St Joseph 2013
Verrassend gelijkaardig in de neus, wel iets warmer en rijper. Vleesjus, pepersteack, krachtig maar subtiel in de mond, meer materie. Voltreffer!
92+
Vincent Paris Cornas Granite 60 2014
Blindproever Peter sprak hier onmiddellijk weer over die motorolie, sterk. De wijn leek inderdaad erg op de G30 maar had van alles ietsje meer. Kruidigheid, zoethout, fruit, leder, fluwelig in de mond.... Schitterende wijn.
93
(G30 en G60 wijzen op de hellingsgraad van de percelen waarop de stokken zijn aangeplant)
Ferraton Saint Joseph 2014
Overachiever van de avond, bijna de helft zo goedkoop als vorige (17 €-rechtstreeks weliswaar) en ging redelijk vlot mee. Wel wat meer houttoetsen (koffie, chocolade) en toch iets dunner in de mond (wat drie dagen erna nog meer opviel, toch wel een paar laagjes minder) 90- 91
Chapoutier les Varroniers Crozes Hermitage
2013
Zorgde voor gesloten ogen en genietende kreetjes... De extra complexiteit van deze wijn werd nog duidelijker bij herproeving drie dagen later, toen ik zijn score verhoogde van 94 naar 95..
Robert Michel Cornas La Genyale
2006
Olijven, zwart fruit, leder, grafiet. Beetje Bordeaux-mondgevoel, met veel structuur maar toch wat droggtrekkende tannines.
92
Domaine de la Janasse Chateauneuf du Pape 2006
Was bij openen plomp en alcoholisch, na een uur of zes (koel) veel beter. Warm en sappig, iemand rook tomatensaus (maar de lasagne stond al in de oven). Kruidigheid maar ook wel alcohol in de afdronk.
91
Brugsche lasagne
Zoals eerder beschreven
Vin de Paille Michel Tissot
2011
Dik en likoreus, werd genoten maar zorgde niet voor waawgeroep.
90
Mooi verslag van een proeverij met fantastische wijnen die voor velen een openbaring waren. De scores zijn zeer terecht.
Dat wordt genieten op onze volgende excursie !
23-04-2017, 01:11 PM
Nu de volgende WT door omstandigheden wellicht een paar weken zal uitgesteld worden zet ik hier een link naar een teruggevonden verslag van een WT uit de beginjaren. Wat opvalt: minder hoge punten en minder wijnen....
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...e-top.html
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...e-top.html
23-04-2017, 02:33 PM
Haha leuk verslag al zeg ik het zelf. Misschien wat minder wijnen omdat er 2 afwezigen waren ?
Inderdaad schandalig lage punten ....
Inderdaad schandalig lage punten ....
30-06-2017, 12:38 PM
WT bij St Canard, 24/06/17
1. De witte wijn was meteen een schot in de roos. Bijzonder knappe wijn! Heerlijk. En herkenbaar! Die hars, honing, peer, dat minerale, die mooie zuurtjes die een redelijk mollige vulling dekten, die droge achtergrond, dit is chenin blanc dacht deze jongen, meer zelfs volgens mij was het een Vouvray van Huet! Was dit zelfs redelijk zeker, we waren er dan ook samen geweest twee jaar terug. Haha, met een beetje afleiding en deductie weer indruk gemaakt bij mijn medeproevers!
Dacht deze jongen.
Het was een blanc de noir gemaakt van pinot noir, getekend Paul Shumacher. 90
2. Baksteenkleur met bruine randen, dit is een oud beestje. Beetje té oud lijkt me, afgaand op het aroma. Herfst en dode bladeren, oxidatief (porto), rood fruit. In de mond valt het iets beter mee, lijkt wat op een Bordeaux die zijn beste tijd al een paar jaar achter de rug heeft. Ik hou van oude wijnen maar dit is niet mijn ding. Bij onthulling van het etiket zien we een extra reden waarom dit niet mijn ding was. Baynsvalley pinotage, Paarl 1999. Wel eens interessant om zo n wijn wat ouder te drinken, voor mij het bewijs dat zulke wijnen daar niet voor geschikt zijn. Ge kruipt toch ook niet met Jacky Lafon in bed hé. 75
3. Tawney kleur, neus is frisser dan vorige. De wijn ruikt naar coca cola, zoethout, geoxideerde appel, caramel. Later wordt dit mooier met een fijne kruidigheid. Heel zacht in de mond, licht maar toch wat body, de opvallende houtlagering stoort me echter (caramel in wijn bevalt me niet). Sommigen zagen hier pinot noir in en dat was het ook. Albert Maurer Vin d Alsace, pinot noir 1999. Met op het etiket behoorlijk opvallend: "Elevé en Barriques" Toen beschouwde men dit nog als kwaliteitskenmerk...Ook deze wijn was eerder interessant dan hedonistisch. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat met Jacky Lafon in bed kruipen interessant is natuurlijk. 82
Toen was het tijd voor wat afspaken voor onze wijnreis van volgende week. Met de hele groep gaan we de Beaujolais en Noordelijke Rhone gaan veroveren.
Toeval of niet, daarna steeg het niveau van de wijnen zienderogen.
4. Aaah..dit is geheel iets anders. Andere categorie vooral, want de druif was dezelfde als die van de vorige wijn. Maar verder geen vergelijk mogelijk, hier hadden we te doen met een heerlijk elegante, fluwelige, lichtvoetige maar behoorlijk complexe en vooral evenwichtige wijn. Dit kon alleen maar een Bourgogne uit een topjaar zijn en dat was het ook. Domaine du Clos Frantin, Nuits St Georges 2002 Een bewijs dat sommige Bourgondische négociants wel degelijk bijzonder mooie wijnen kunnen maken. 91
5. Aha, een syrah ernaast, interessant! Want ja, die peper, dat zwart fruit, die kracht en het warme mondgevoel, dit kan niet anders zijn dan noordelijke Rhone!
Het was alweer een mooie negociant wijn, van Bouchard deze keer. Gevrey Chambertin 2003. Tja, het jaartal verzoende ons toch een beetje met onze foute gok. 91
6. Wow, dit is écht top. Krieken, calisse, rode bes, leder, zeer gelaagd aroma. In de mond dezelfde finesse, perfecte balans, grote wijn. 93-94
Daniel Rion & Fils Vosne Romanée premier cru Chaumes 2002
Wijnen 7, 8 en 9 heb ik niet meer afzonderlijk genoteerd.
Het waren alledrie heerlijke wijnen, van de eerste dachten we nog dat het pinot noir uit Bourgogne was, maar bij de tweede werd het duidelijk dat we in Duitsland zaten, uiteraard in onze favoriete spatburgunderstreek de Ahr.
De wijnen van Shumacher bewezen toch weer echt Bourgondisch te zijn, meer nog dan die van Julia Bertram. De derde wijn ging qua complexiteit en body nog een stuk boven de eerste twee. Zoals ook Koen Crucke wel eens pleegt uit te roepen: "Leve de Ahrstreek!!
Paul Shumacher, Carpe Diem 2014 90
Julia Bertram, Ahrweiler 2015 91
Paul Shumacher, Pinot Pur 2014 92+
Al deze wijnen deden het trouwens perfect bij de heerlijke coq au vin.
We eindigden deze zinderende zaterdagavond met een hele mooie vin jaune 2004 van Cabelier, vergezeld van het obligate stukje heerlijke Comté.
1. De witte wijn was meteen een schot in de roos. Bijzonder knappe wijn! Heerlijk. En herkenbaar! Die hars, honing, peer, dat minerale, die mooie zuurtjes die een redelijk mollige vulling dekten, die droge achtergrond, dit is chenin blanc dacht deze jongen, meer zelfs volgens mij was het een Vouvray van Huet! Was dit zelfs redelijk zeker, we waren er dan ook samen geweest twee jaar terug. Haha, met een beetje afleiding en deductie weer indruk gemaakt bij mijn medeproevers!
Dacht deze jongen.
Het was een blanc de noir gemaakt van pinot noir, getekend Paul Shumacher. 90
2. Baksteenkleur met bruine randen, dit is een oud beestje. Beetje té oud lijkt me, afgaand op het aroma. Herfst en dode bladeren, oxidatief (porto), rood fruit. In de mond valt het iets beter mee, lijkt wat op een Bordeaux die zijn beste tijd al een paar jaar achter de rug heeft. Ik hou van oude wijnen maar dit is niet mijn ding. Bij onthulling van het etiket zien we een extra reden waarom dit niet mijn ding was. Baynsvalley pinotage, Paarl 1999. Wel eens interessant om zo n wijn wat ouder te drinken, voor mij het bewijs dat zulke wijnen daar niet voor geschikt zijn. Ge kruipt toch ook niet met Jacky Lafon in bed hé. 75
3. Tawney kleur, neus is frisser dan vorige. De wijn ruikt naar coca cola, zoethout, geoxideerde appel, caramel. Later wordt dit mooier met een fijne kruidigheid. Heel zacht in de mond, licht maar toch wat body, de opvallende houtlagering stoort me echter (caramel in wijn bevalt me niet). Sommigen zagen hier pinot noir in en dat was het ook. Albert Maurer Vin d Alsace, pinot noir 1999. Met op het etiket behoorlijk opvallend: "Elevé en Barriques" Toen beschouwde men dit nog als kwaliteitskenmerk...Ook deze wijn was eerder interessant dan hedonistisch. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat met Jacky Lafon in bed kruipen interessant is natuurlijk. 82
Toen was het tijd voor wat afspaken voor onze wijnreis van volgende week. Met de hele groep gaan we de Beaujolais en Noordelijke Rhone gaan veroveren.
Toeval of niet, daarna steeg het niveau van de wijnen zienderogen.
4. Aaah..dit is geheel iets anders. Andere categorie vooral, want de druif was dezelfde als die van de vorige wijn. Maar verder geen vergelijk mogelijk, hier hadden we te doen met een heerlijk elegante, fluwelige, lichtvoetige maar behoorlijk complexe en vooral evenwichtige wijn. Dit kon alleen maar een Bourgogne uit een topjaar zijn en dat was het ook. Domaine du Clos Frantin, Nuits St Georges 2002 Een bewijs dat sommige Bourgondische négociants wel degelijk bijzonder mooie wijnen kunnen maken. 91
5. Aha, een syrah ernaast, interessant! Want ja, die peper, dat zwart fruit, die kracht en het warme mondgevoel, dit kan niet anders zijn dan noordelijke Rhone!
Het was alweer een mooie negociant wijn, van Bouchard deze keer. Gevrey Chambertin 2003. Tja, het jaartal verzoende ons toch een beetje met onze foute gok. 91
6. Wow, dit is écht top. Krieken, calisse, rode bes, leder, zeer gelaagd aroma. In de mond dezelfde finesse, perfecte balans, grote wijn. 93-94
Daniel Rion & Fils Vosne Romanée premier cru Chaumes 2002
Wijnen 7, 8 en 9 heb ik niet meer afzonderlijk genoteerd.
Het waren alledrie heerlijke wijnen, van de eerste dachten we nog dat het pinot noir uit Bourgogne was, maar bij de tweede werd het duidelijk dat we in Duitsland zaten, uiteraard in onze favoriete spatburgunderstreek de Ahr.
De wijnen van Shumacher bewezen toch weer echt Bourgondisch te zijn, meer nog dan die van Julia Bertram. De derde wijn ging qua complexiteit en body nog een stuk boven de eerste twee. Zoals ook Koen Crucke wel eens pleegt uit te roepen: "Leve de Ahrstreek!!
Paul Shumacher, Carpe Diem 2014 90
Julia Bertram, Ahrweiler 2015 91
Paul Shumacher, Pinot Pur 2014 92+
Al deze wijnen deden het trouwens perfect bij de heerlijke coq au vin.
We eindigden deze zinderende zaterdagavond met een hele mooie vin jaune 2004 van Cabelier, vergezeld van het obligate stukje heerlijke Comté.
30-06-2017, 05:52 PM
Citaat:De witte wijn was meteen een schot in de roos. Bijzonder knappe wijn! Heerlijk. En herkenbaar! Die hars, honing, peer, dat minerale, die mooie zuurtjes die een redelijk mollige vulling dekten, die droge achtergrond, dit is chenin blanc dacht deze jongen, meer zelfs volgens mij was het een Vouvray van Huet! Was dit zelfs redelijk zeker, we waren er dan ook samen geweest twee jaar terug. Haha, met een beetje afleiding en deductie weer indruk gemaakt bij mijn medeproevers!
Dacht deze jongen.
Het was een blanc de noir gemaakt van pinot noir, getekend Paul Shumacher. 90
Schitterend En zo herkenbaar. Je bent zo zeker van je stuk, en dan blijkt het iets helemaal anders...
Mooie proeverij trouwens!
04-07-2017, 03:14 PM
(30-06-2017 05:52 PM)Olivier schreef: [ -> ]Citaat:De witte wijn was meteen een schot in de roos. Bijzonder knappe wijn! Heerlijk. En herkenbaar! Die hars, honing, peer, dat minerale, die mooie zuurtjes die een redelijk mollige vulling dekten, die droge achtergrond, dit is chenin blanc dacht deze jongen, meer zelfs volgens mij was het een Vouvray van Huet! Was dit zelfs redelijk zeker, we waren er dan ook samen geweest twee jaar terug. Haha, met een beetje afleiding en deductie weer indruk gemaakt bij mijn medeproevers!
Dacht deze jongen.
Het was een blanc de noir gemaakt van pinot noir, getekend Paul Shumacher. 90
Schitterend En zo herkenbaar. Je bent zo zeker van je stuk, en dan blijkt het iets helemaal anders...
Mooie proeverij trouwens!
Hoe meer je proeft, hoe bescheidener je wordt...
Ik herinner me een stukje proza in een (heel) oude prijslijst van een heel bekend handelaar, die vertelde dat hij bij zijn oom telkens blind een of andere Bx te proeven kreeg: "...en telkens was het raak...". Hij claimde steeds correct jaargang en Château te herkennen.
Dat waren nog eens kenners hé, zo maken ze ze niet meer...
04-07-2017, 05:30 PM
(04-07-2017 03:14 PM)wvd schreef: [ -> ]...........................
Hoe meer je proeft, hoe bescheidener je wordt...
Ik herinner me een stukje proza in een (heel) oude prijslijst van een heel bekend handelaar, die vertelde dat hij bij zijn oom telkens blind een of andere Bx te proeven kreeg: "...en telkens was het raak...". Hij claimde steeds correct jaargang en Château te herkennen.
Dat waren nog eens kenners hé, zo maken ze ze niet meer...
Wel wvd, daar geloof ik nu gene bal van. Maar misschien bedoel je dit ironisch.
Op een blinde degustatie van zondag deed ik eens een test. Deze toont weer aan dat ik nog altijd de eerste persoon moet ontmoeten die de herkomst van een wijn ( laat staan de Chateau), de druivenrassen en het jaartal herkent.
06-07-2017, 04:56 PM
(04-07-2017 05:30 PM)don quichotte schreef: [ -> ](04-07-2017 03:14 PM)wvd schreef: [ -> ]...........................
Hoe meer je proeft, hoe bescheidener je wordt...
Ik herinner me een stukje proza in een (heel) oude prijslijst van een heel bekend handelaar, die vertelde dat hij bij zijn oom telkens blind een of andere Bx te proeven kreeg: "...en telkens was het raak...". Hij claimde steeds correct jaargang en Château te herkennen.
Dat waren nog eens kenners hé, zo maken ze ze niet meer...
Wel wvd, daar geloof ik nu gene bal van. Maar misschien bedoel je dit ironisch.
Op een blinde degustatie van zondag deed ik eens een test. Deze toont weer aan dat ik nog altijd de eerste persoon moet ontmoeten die de herkomst van een wijn ( laat staan de Chateau), de druivenrassen en het jaartal herkent.
Héél lichtjes ironisch maar.......
Ik geloof daar dus uiteraard ook geen bal van, maar de man schreef het wel.
En geloof het of niet, vele van zijn klanten geloofden het wel...
Ooit was ik eens met 3 prof. wijnvrienden en een internationaal gezelschap(je) uitgenodigd op een Château in Bordeaux. Tijdens het diner werden, blind, enkele Bordeaux geschonken en we werden uitgedaagd om appellatie en jaartal te raden. Wie beide juist had kreeg een 1966 van het betreffende Château. Uiteraard konden wij wat onderling overleggen zonder dat anderen ons verstonden, maar we gingen die avond wel elk met een fles naar huis! Er passeerde, zo bleek later, ook een Château Margaux 1998, maar die hadden wij aan de rechteroever geplaatst....
10-09-2017, 09:35 AM
Gisterenavond Heevie Teusted maar t verslag van de laatste Waltzing Tannne nog steeds niet gemaakt, is ondertussen alweer twee weken geleden dus de impressies zijn al wat vervaagd... Heb ook niet zoveel genoteerd, we zaten buiten op een van de laatste mooie zomeravonden van augustus...
Wit
Bourgogne Blanc 2016 van Daniel Bouland
Curtat St Joseph wit Les Amandieres (goed bezig een cultwijntje te worden, was totaal uitverkocht op t domein maar bij het zien van onze smekende blikken vulde hij voor ons nog een fles uit zijn proefvat 2016 en gaf die mee )
Christoph Pichon Viognier 2016 IGP
Rood
Een knap trio Chevalerie (Bourgeuil) met de Bussardieres 2006 die er bovenuit stak.
Breteches 2008
Bussardieres 2006
Bussardieres 2007
Een heerlijk trio Bandol 2001 (!!!), Gaussen zijn eigen trouwe zelve, Tempier licht ontgoochelend, Bunan Charriage mooi en fijn.
Jean Pierre Gaussen
Bunan Charriage
Domaine Tempier
Italie boven
Poliziano Maremma Mandrone di Lohza (jaargang niet genoteerd, puur Medocgevoel)
Argiolas Korem (?) -- wat te zoetig
Argiolas (Turiga?) - Gerten? - Was alleszins de WOTN...
Wit
Bourgogne Blanc 2016 van Daniel Bouland
Curtat St Joseph wit Les Amandieres (goed bezig een cultwijntje te worden, was totaal uitverkocht op t domein maar bij het zien van onze smekende blikken vulde hij voor ons nog een fles uit zijn proefvat 2016 en gaf die mee )
Christoph Pichon Viognier 2016 IGP
Rood
Een knap trio Chevalerie (Bourgeuil) met de Bussardieres 2006 die er bovenuit stak.
Breteches 2008
Bussardieres 2006
Bussardieres 2007
Een heerlijk trio Bandol 2001 (!!!), Gaussen zijn eigen trouwe zelve, Tempier licht ontgoochelend, Bunan Charriage mooi en fijn.
Jean Pierre Gaussen
Bunan Charriage
Domaine Tempier
Italie boven
Poliziano Maremma Mandrone di Lohza (jaargang niet genoteerd, puur Medocgevoel)
Argiolas Korem (?) -- wat te zoetig
Argiolas (Turiga?) - Gerten? - Was alleszins de WOTN...
10-09-2017, 10:30 AM
(10-09-2017 09:35 AM)vinejo schreef: [ -> ]Gisterenavond Heevie Teusted maar t verslag van de laatste Waltzing Tannne nog steeds niet gemaakt, is ondertussen alweer twee weken geleden dus de impressies zijn al wat vervaagd... Heb ook niet zoveel genoteerd, we zaten buiten op een van de laatste mooie zomeravonden van augustus...
Wit
Bourgogne Blanc 2016 van Daniel Bouland
Curtat St Joseph wit Les Amandieres (goed bezig een cultwijntje te worden, was totaal uitverkocht op t domein maar bij het zien van onze smekende blikken vulde hij voor ons nog een fles uit zijn proefvat 2016 en gaf die mee )
Christoph Pichon Viognier 2016 IGP
Rood
Een knap trio Chevalerie (Bourgeuil) met de Bussardieres 2006 die er bovenuit stak.
Breteches 2008
Bussardieres 2006
Bussardieres 2007
Een heerlijk trio Bandol 2001 (!!!), Gaussen zijn eigen trouwe zelve, Tempier licht ontgoochelend, Bunan Charriage mooi en fijn.
Jean Pierre Gaussen
Bunan Charriage
Domaine Tempier
Italie boven
Poliziano Maremma Mandrone di Lohza (jaargang niet genoteerd, puur Medocgevoel)
Argiolas Korem (?) -- wat te zoetig
Argiolas (Turiga?) - Gerten? - Was alleszins de WOTN...
Turiga kan echt mooi zijn. Ik heb ergens nog 1 fles 1993 en de vorige fles was nog verre van op zijn top en kwam maar heel langzaam open.
10-09-2017, 02:44 PM
(10-09-2017 09:35 AM)vinejo schreef: [ -> ]Gisterenavond Heevie Teusted maar t verslag van de laatste Waltzing Tannne nog steeds niet gemaakt, is ondertussen alweer twee weken geleden dus de impressies zijn al wat vervaagd... Heb ook niet zoveel genoteerd, we zaten buiten op een van de laatste mooie zomeravonden van augustus...
Wit
Bourgogne Blanc 2016 van Daniel Bouland
Curtat St Joseph wit Les Amandieres (goed bezig een cultwijntje te worden, was totaal uitverkocht op t domein maar bij het zien van onze smekende blikken vulde hij voor ons nog een fles uit zijn proefvat 2016 en gaf die mee )
Christoph Pichon Viognier 2016 IGP
Rood
Een knap trio Chevalerie (Bourgeuil) met de Bussardieres 2006 die er bovenuit stak.
Breteches 2008
Bussardieres 2006
Bussardieres 2007
Een heerlijk trio Bandol 2001 (!!!), Gaussen zijn eigen trouwe zelve, Tempier licht ontgoochelend, Bunan Charriage mooi en fijn.
Jean Pierre Gaussen
Bunan Charriage
Domaine Tempier
Italie boven
Poliziano Maremma Mandrone di Lohza (jaargang niet genoteerd, puur Medocgevoel)
Argiolas Korem (?) -- wat te zoetig
Argiolas (Turiga?) - Gerten? - Was alleszins de WOTN...
Jo, de korem was 2008 en de turriga 2012.
Er werd besloten met Niepoort LBV: fruitig en vineus met een stukje appelsiencake met chocolade voordat iedereen de zwoele nacht inging ...
14-09-2017, 11:02 PM
Een heerlijk trio Bandol 2001 (!!!), Gaussen zijn eigen trouwe zelve, Tempier licht ontgoochelend, Bunan Charriage mooi en fijn.
Hey Jo, was de Tempier er wat over? Dan moet ik dringend eens aan die flessen gaan beginnen ... wat gaat de tijd snel :-)
Hey Jo, was de Tempier er wat over? Dan moet ik dringend eens aan die flessen gaan beginnen ... wat gaat de tijd snel :-)
15-09-2017, 06:24 AM
(14-09-2017 11:02 PM)Venne schreef: [ -> ]Een heerlijk trio Bandol 2001 (!!!), Gaussen zijn eigen trouwe zelve, Tempier licht ontgoochelend, Bunan Charriage mooi en fijn.
Hey Jo, was de Tempier er wat over? Dan moet ik dringend eens aan die flessen gaan beginnen ... wat gaat de tijd snel :-)
Toch zeer tertiair, beetje ouwe Chateauneuf, ik ga mijn "gewonere" Bandols na een jaar of 10 beginnen drinken (want idd, 2001 is al...16 jaar oud, we beseffen, dat soms niet hé!!)
15-09-2017, 09:01 AM
Goed plan! Met dit k*tweer mag er al eens ne bandol open :-)
02-11-2017, 09:06 PM
WT bij Frank
Thema: "Ouwe wijn voor ouwe zakken"
We begonnen met een witte Belgische wijn afkomstig van het Oudenaardse, eerste jaargang van een vriend des huizes. Hij heeft nog wat werk voor de boeg.
Wit:
Domaine Bellegarde Jurancon sec 2012
Domaine Bellegarde Jurancon sec 2006
Beide wijnen gemaakt van 100% petit manseng, de meest kwalitatieve van de familie Manseng. De jongste wijn had saffraan, gedroogd fruit, citruszeste, een botritystoets. De wijn blijft mooi fris.
De tweede wijn is iets complexer, de zuurtjes zijn minder ingedekt, mooie afdronk.
Twee mooie, rijke wijnen.
Drie oudjes:
Een St Estephe 1980, nog verrassend drinkbaar.
Chateau d Angludet Margaux 1983: Dit vond ik meteen top. Ik had deze wijn al eerder gedronken en schreef toen deze proefnotitie
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...ludet.html
(Lezen, t is interessant! )
Enfin, de wijn was ook nu nog heel fris, complex en gefocust met nog mooi knapperig zwart fruit. Hij kreeg blind van mij een 93.
Chateau Camensac 1979: Ongelooflijk hoe mooi ook deze wijn is geouderd. Hij was zachter, wijdser en wat zoeter dan vorige maar kreeg toch ook een 90.
Drie wijnen van het Domaine La Tour Penedesses uit de Languedoc.
1/ Les Volcans 2012: Peper, blauwe bes, mooie spanning. Ik dacht aan een St Joseph van Pichon of zo. Bleek geen Noordelijke Rhone maar wel 100% syrah. Prachtige PQ (13 euro)
2/ Les Raisins de la Colere: Veel rijper, minder tonus, deze vond ik de mindere van de drie.
3/ Le Clos des Penedesses Montée des Grès"
Counoise maar vooral Grenache, bijzonder mooie en complexe wijn, een beetje de combinatie van de twee vorige (had verrassend genoeg ook dat peperige in de neus).
Drie jonge Bordeaux
1/ Canon La Gaffeliere 2012
Rijp rood fruit, puntig, 89
2/ Chateau Batailly Pauillac 2011
Toegankelijk, houtinvloed merkbaar, zachter dan vorige, 90
3/ Chateau Haut Batailly 2010
Bij aanvang zeer geknoopt, kwam mooi open na enige tijd, met de typische 2010-fraicheur en complexiteit. Mooi! 91
De zoete wijnen waren niet op het niveau van de droge, Chateau Caillou Sauternes 1997 was niet meer dan correct, de Muscat likeur was wat onbeduidend.
Gelukkig waren we op dat moment al meer dan verzadigd.
Thema: "Ouwe wijn voor ouwe zakken"
We begonnen met een witte Belgische wijn afkomstig van het Oudenaardse, eerste jaargang van een vriend des huizes. Hij heeft nog wat werk voor de boeg.
Wit:
Domaine Bellegarde Jurancon sec 2012
Domaine Bellegarde Jurancon sec 2006
Beide wijnen gemaakt van 100% petit manseng, de meest kwalitatieve van de familie Manseng. De jongste wijn had saffraan, gedroogd fruit, citruszeste, een botritystoets. De wijn blijft mooi fris.
De tweede wijn is iets complexer, de zuurtjes zijn minder ingedekt, mooie afdronk.
Twee mooie, rijke wijnen.
Drie oudjes:
Een St Estephe 1980, nog verrassend drinkbaar.
Chateau d Angludet Margaux 1983: Dit vond ik meteen top. Ik had deze wijn al eerder gedronken en schreef toen deze proefnotitie
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...ludet.html
(Lezen, t is interessant! )
Enfin, de wijn was ook nu nog heel fris, complex en gefocust met nog mooi knapperig zwart fruit. Hij kreeg blind van mij een 93.
Chateau Camensac 1979: Ongelooflijk hoe mooi ook deze wijn is geouderd. Hij was zachter, wijdser en wat zoeter dan vorige maar kreeg toch ook een 90.
Drie wijnen van het Domaine La Tour Penedesses uit de Languedoc.
1/ Les Volcans 2012: Peper, blauwe bes, mooie spanning. Ik dacht aan een St Joseph van Pichon of zo. Bleek geen Noordelijke Rhone maar wel 100% syrah. Prachtige PQ (13 euro)
2/ Les Raisins de la Colere: Veel rijper, minder tonus, deze vond ik de mindere van de drie.
3/ Le Clos des Penedesses Montée des Grès"
Counoise maar vooral Grenache, bijzonder mooie en complexe wijn, een beetje de combinatie van de twee vorige (had verrassend genoeg ook dat peperige in de neus).
Drie jonge Bordeaux
1/ Canon La Gaffeliere 2012
Rijp rood fruit, puntig, 89
2/ Chateau Batailly Pauillac 2011
Toegankelijk, houtinvloed merkbaar, zachter dan vorige, 90
3/ Chateau Haut Batailly 2010
Bij aanvang zeer geknoopt, kwam mooi open na enige tijd, met de typische 2010-fraicheur en complexiteit. Mooi! 91
De zoete wijnen waren niet op het niveau van de droge, Chateau Caillou Sauternes 1997 was niet meer dan correct, de Muscat likeur was wat onbeduidend.
Gelukkig waren we op dat moment al meer dan verzadigd.
27-12-2017, 11:02 AM
WT bij mij- Thema: wijnen met (naast het jaartal) een extra gemeenschappelijke link.
Duo 1 WIT
Domaine Agapé Grand Cru 2010, Riesling Rosacker
Weingut Josef Leitz – Riesling Alte Reben 2010, Berg Roseneck Rheingau
Eerste positieve vaststelling: Geen van beide wijnen had de (door mij gevreesde) petrol-toets.
De Elzasser was nochtans zeer herkenbaar riesling, met rijpe appel, mineraliteit, mooie zuurtjes en een bittertje (agrume) in de mond. 90-91
De Rheingau van Leitz werd door niemand herkend als riesling, hij toonde weinig kenmerken van wat wij verwachten van die druif. Peer, tabak, amandel, vanille in de neus, fluwelig en vol in de mond. 88
Duo 2 ROOD
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (pop 'n pour)
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (geopend dag voordien + dag zelf 4 uur karaf)
Jonge wijnen hebben karaf nodig, zeggen de meeste handelaars of wijnboeren. Niemand denkt er dan aan om 24 uur te karaferen, meestal houdt men het bij een paar uur.
Maar wat is nu het effect van deze behandeling? Ik schonk blind dezelfde wijn, de ene onmiddellijk na openen, de andere na 4 uur karaf (en dag ervoor geopend)
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (pop 'n pour)
Kruidige neus met peper, toast, rood en zwart fruit, kaneel, zoethout, iets groenig. In de mond is de wijn redelijk hard, met nogal stugge tannines en bitterheid. De groep gaf blind 85+
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (geopend dag voordien en dag zelf 4 uur karaf)
Hierbij riep St Canard direct uit: Hmm, dit is mijn ding.. St Canard staat bekend om zijn... dwangmatige decanteergedrag. De wijn was minder fruitig in de neus, wel blauwe bes, grafiet, zoethout. In de mond komt de wijn zachter over, de tannines zijn wel nog aanwezig maar milder. De groep gaf blind 88++
De gekarafeerde Ladouys kreeg dus (blind!) 3 punten extra van het proefpanel.
Wel moet gezegd dat enkele proevers bij aanvang vonden dat de wijnen erg op elkaar leken. Iemand dacht toen aan dezelfde wijn uit verschillende jaren.
Twee dagen nadien dronk ik nog een restje en was verrast door de kwaliteit en zachtheid van de wijn. Zou hem op dat moment 90 gescoord hebben. Zo zie je maar...
Duo 3
Domaine de la Butte Haut de la Butte Bourgeuil 2007
Chateau La Couspaude St Emilion GCC 2007
Hier was de extra link dus de cabernet franc.
Le Haut de la Butte 2007, was licht en elegant, kwam zeer Bourgondisch over. Fijne wijn, perfect op dronk. 90
Toch moest de Loire wijn het afleggen tegen de Couspaude 2007. Bij deze wijn was het enthousiasme enorm. Het aroma was overweldigend, met donker fruit, noten, toast, boter. De houtlagering was dus nog voelbaar, maar net zoals bij de eerste keer dat ik deze wijn dronk was alles zeer mooi verweven en gewoonweg hedonistisch. Ook in de mond had deze wijn enorm veel smaak en sap, zeer milde tannines, indrukwekkende lengte. Ik hou de laatste jaren minder van zulke 'commerciële' wijnen, maar deze klepper kon iedereen aan tafel enorm bekoren. De beste 2007 Bordeaux tot op heden gedronken. En een bewijs dat goede huizen ook in mindere jaren knappe wijnen kunnen maken.
De punten lagen tussen 93 en 95.
Duo 4
Domaine de la Butte Mi-Pente Bourgeuil 2008
Clos Baquay, Cotes de Marmandais 2008
De eerste wijn, topcuvee van La Butte, presteerde nog een stukje beter dan de vorige.
Licht animaal, brood, zachte kruiden, finesse. In de mond weer dat Bourgondische, maar hier was meer materie, de wijn was ook nog niet op zijn hoogtepunt. 91+
Wijn twee was voor de proevers dé verrassing van de avond, een wijn uit het Zuidwesten van cultwijnbouwer Elian Da Ros. De Clos Baquay werd geprezen om zijn finesse en evenwicht, iemand noemde hem 'melodieus'. Kan wel nog wat jaren mee ook. Zelfde score, 91+
Duo 5
Chateau Cap Leon Veyrin Listrac 2005
Clos d Un jour, Un Jour, Cahors 2005
Hupla. Experiment geslaagd.
Ik was al een zekere tijd benieuwd naar hoe de 2005 Medocs het vandaag deden. Maar uit schrik om alweer een kindermoord te begaan opende ik de wijn de dag ervoor. Ik rook en proefde, en ja... de typische puntige 2005-geur en het gesloten mondgevoel waren weer present.
In zoverre zelfs dat ik de dag van de proeverij deze Cap Léon Veyrin 2005 nog een uur of twee extra karaf gaf. Niet zeker of dit echt genietbaar zou kunnen worden.
En óf de wijn genietbaar werd..! De commentaren waren unaniem. Schitterende wijn!! Complex, lang, evenwichtig, perfecte tannines. Alles wat je verwacht van een Medoc uit een topjaar. In dit geval een over-achievende wijn uit de minst sexy appelatie Listrac. 92
Bordeaux 2005? Komt goed, just give it time, baby..
De opponent ging er echter nog over. 'Un jour' is gemaakt van de druiven van de beste percelen van het domein Clos d un Jour te Cahors. En net als bij de vorige grote proeverij (Gaussen) was een Cahors zowat de WOTN (toen was het Haut Serre). Een wijn die alles had, geen notities want teveel genoten. 94+
Duo 6
Domaine des Tours, IGP 2010
Chateau des Tours CDR 2010
Ook hier was ik zeer benieuwd naar het resultaat. Meer en meer twijfel ik aan het nut om 5 euro extra te betalen voor de Cotes du Rhone van dit alom bekende huis.
En nu...ben ik er nog niet helemaal uit.
De VDP (ja, wij noemen die nog zo) werd Bourgondisch genoemd, was meer geëvolueerd, perfect op dronk, wat tertiair zelfs.
De Cotes du Rhone was meer... Rhone-achtig (CH9), ging er boven qua materie, kruidiger, iemand noemde hem wel 'fletser (wellicht in vergelijking met de fraicheur van de VDP), heel zacht ook. Toch dacht men ook hier in eerste instantie aan een pinot noir. Aha, we kregen misschien een Villages versus een Premier Cru? Of, zoals iemand zelfs opperde, een premier en een Grand cru?
Enfin, t is weer aangetoond, eindigen met Des Tours is altijd bingo. En altijd, echt altijd (tenzij men Des Tours al goed kent), denkt men aan pinot noir.
De biertjes breiden een perfect slot aan een mooie avond.
Duo 1 WIT
Domaine Agapé Grand Cru 2010, Riesling Rosacker
Weingut Josef Leitz – Riesling Alte Reben 2010, Berg Roseneck Rheingau
Eerste positieve vaststelling: Geen van beide wijnen had de (door mij gevreesde) petrol-toets.
De Elzasser was nochtans zeer herkenbaar riesling, met rijpe appel, mineraliteit, mooie zuurtjes en een bittertje (agrume) in de mond. 90-91
De Rheingau van Leitz werd door niemand herkend als riesling, hij toonde weinig kenmerken van wat wij verwachten van die druif. Peer, tabak, amandel, vanille in de neus, fluwelig en vol in de mond. 88
Duo 2 ROOD
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (pop 'n pour)
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (geopend dag voordien + dag zelf 4 uur karaf)
Jonge wijnen hebben karaf nodig, zeggen de meeste handelaars of wijnboeren. Niemand denkt er dan aan om 24 uur te karaferen, meestal houdt men het bij een paar uur.
Maar wat is nu het effect van deze behandeling? Ik schonk blind dezelfde wijn, de ene onmiddellijk na openen, de andere na 4 uur karaf (en dag ervoor geopend)
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (pop 'n pour)
Kruidige neus met peper, toast, rood en zwart fruit, kaneel, zoethout, iets groenig. In de mond is de wijn redelijk hard, met nogal stugge tannines en bitterheid. De groep gaf blind 85+
Chateau Lilian Ladouys, St Estephe 2014 (geopend dag voordien en dag zelf 4 uur karaf)
Hierbij riep St Canard direct uit: Hmm, dit is mijn ding.. St Canard staat bekend om zijn... dwangmatige decanteergedrag. De wijn was minder fruitig in de neus, wel blauwe bes, grafiet, zoethout. In de mond komt de wijn zachter over, de tannines zijn wel nog aanwezig maar milder. De groep gaf blind 88++
De gekarafeerde Ladouys kreeg dus (blind!) 3 punten extra van het proefpanel.
Wel moet gezegd dat enkele proevers bij aanvang vonden dat de wijnen erg op elkaar leken. Iemand dacht toen aan dezelfde wijn uit verschillende jaren.
Twee dagen nadien dronk ik nog een restje en was verrast door de kwaliteit en zachtheid van de wijn. Zou hem op dat moment 90 gescoord hebben. Zo zie je maar...
Duo 3
Domaine de la Butte Haut de la Butte Bourgeuil 2007
Chateau La Couspaude St Emilion GCC 2007
Hier was de extra link dus de cabernet franc.
Le Haut de la Butte 2007, was licht en elegant, kwam zeer Bourgondisch over. Fijne wijn, perfect op dronk. 90
Toch moest de Loire wijn het afleggen tegen de Couspaude 2007. Bij deze wijn was het enthousiasme enorm. Het aroma was overweldigend, met donker fruit, noten, toast, boter. De houtlagering was dus nog voelbaar, maar net zoals bij de eerste keer dat ik deze wijn dronk was alles zeer mooi verweven en gewoonweg hedonistisch. Ook in de mond had deze wijn enorm veel smaak en sap, zeer milde tannines, indrukwekkende lengte. Ik hou de laatste jaren minder van zulke 'commerciële' wijnen, maar deze klepper kon iedereen aan tafel enorm bekoren. De beste 2007 Bordeaux tot op heden gedronken. En een bewijs dat goede huizen ook in mindere jaren knappe wijnen kunnen maken.
De punten lagen tussen 93 en 95.
Duo 4
Domaine de la Butte Mi-Pente Bourgeuil 2008
Clos Baquay, Cotes de Marmandais 2008
De eerste wijn, topcuvee van La Butte, presteerde nog een stukje beter dan de vorige.
Licht animaal, brood, zachte kruiden, finesse. In de mond weer dat Bourgondische, maar hier was meer materie, de wijn was ook nog niet op zijn hoogtepunt. 91+
Wijn twee was voor de proevers dé verrassing van de avond, een wijn uit het Zuidwesten van cultwijnbouwer Elian Da Ros. De Clos Baquay werd geprezen om zijn finesse en evenwicht, iemand noemde hem 'melodieus'. Kan wel nog wat jaren mee ook. Zelfde score, 91+
Duo 5
Chateau Cap Leon Veyrin Listrac 2005
Clos d Un jour, Un Jour, Cahors 2005
Hupla. Experiment geslaagd.
Ik was al een zekere tijd benieuwd naar hoe de 2005 Medocs het vandaag deden. Maar uit schrik om alweer een kindermoord te begaan opende ik de wijn de dag ervoor. Ik rook en proefde, en ja... de typische puntige 2005-geur en het gesloten mondgevoel waren weer present.
In zoverre zelfs dat ik de dag van de proeverij deze Cap Léon Veyrin 2005 nog een uur of twee extra karaf gaf. Niet zeker of dit echt genietbaar zou kunnen worden.
En óf de wijn genietbaar werd..! De commentaren waren unaniem. Schitterende wijn!! Complex, lang, evenwichtig, perfecte tannines. Alles wat je verwacht van een Medoc uit een topjaar. In dit geval een over-achievende wijn uit de minst sexy appelatie Listrac. 92
Bordeaux 2005? Komt goed, just give it time, baby..
De opponent ging er echter nog over. 'Un jour' is gemaakt van de druiven van de beste percelen van het domein Clos d un Jour te Cahors. En net als bij de vorige grote proeverij (Gaussen) was een Cahors zowat de WOTN (toen was het Haut Serre). Een wijn die alles had, geen notities want teveel genoten. 94+
Duo 6
Domaine des Tours, IGP 2010
Chateau des Tours CDR 2010
Ook hier was ik zeer benieuwd naar het resultaat. Meer en meer twijfel ik aan het nut om 5 euro extra te betalen voor de Cotes du Rhone van dit alom bekende huis.
En nu...ben ik er nog niet helemaal uit.
De VDP (ja, wij noemen die nog zo) werd Bourgondisch genoemd, was meer geëvolueerd, perfect op dronk, wat tertiair zelfs.
De Cotes du Rhone was meer... Rhone-achtig (CH9), ging er boven qua materie, kruidiger, iemand noemde hem wel 'fletser (wellicht in vergelijking met de fraicheur van de VDP), heel zacht ook. Toch dacht men ook hier in eerste instantie aan een pinot noir. Aha, we kregen misschien een Villages versus een Premier Cru? Of, zoals iemand zelfs opperde, een premier en een Grand cru?
Enfin, t is weer aangetoond, eindigen met Des Tours is altijd bingo. En altijd, echt altijd (tenzij men Des Tours al goed kent), denkt men aan pinot noir.
De biertjes breiden een perfect slot aan een mooie avond.
25-02-2018, 09:39 PM
Zaterdag WT bij Brunello - een pracht line up.
1/ Von Hövel Kanzem Horecker riesling 2012
2/ Von Hövel Schars Hofberg riesling 2012
Een bijzonder interessante vergelijking tussen twee wijnen die enkel verschillen in (een deel van) hun terroir. De eerste, vooral grijze leisteen en hoog gelegen, had een bijzonder mineraal aroma, typisch riesling eigenlijk, met een lichte toets petrol in de mond, naast agrume en ananas. Een fijne en redelijk strakke wijn (hoewel genoeg volume) met een mooie afdronk (rijpe appel en citrus). 91
De Schars Hofberg, lager gelegen, meer grind, had een totaal ander karakter: veel rijper in de neus, fruitiger en breder in de mond, meer body, even lange afdronk. 90
3/ Bernard Baudry Clos Guillot Chinon 2012
4/ P. Alliet Gros Noiré Chinon 2012
Een droomduel.
Baudry was de jongste qua kleur, met zelfs nog een violet rand. Eerst behoorlijk animaal, maar algauw komen pakken donker fruit en grafiet opzetten. Sappig in aanzet, vanaf het middenstuk duiken nogal scherpe zuurtjes op, die je duidelijk willen maken dat hun 6- jarige slaap is verstoord. Wat later worden ook de tannines wakker, geven het geheel een licht groene toets, alsof er niet is ontsteeld. Zowel zuren als tannines schreeuwen dus om nog wat gerust te worden gelaten, maar ze kunnen toch niet verhinderen dat het fruit, de aroma s en de fraicheur deze wijn (voor liefhebbers) nu al genietbaar maken. 90+
De topcuvée van Alliet toonde zich al iets toegankelijker, had een zeer verleidelijke neus met toast, potloodpunt, blauwe bessen en een rijper en zachter gevoel in de mond. Heel lang ook. Let wel, ook deze Gros Noiré toonde een heel mooie ruggengraat van zuurtjes maar het vlees errond zorgde voor een wijn die nu al heerlijk is om drinken. 93
Wordt vervolgd
1/ Von Hövel Kanzem Horecker riesling 2012
2/ Von Hövel Schars Hofberg riesling 2012
Een bijzonder interessante vergelijking tussen twee wijnen die enkel verschillen in (een deel van) hun terroir. De eerste, vooral grijze leisteen en hoog gelegen, had een bijzonder mineraal aroma, typisch riesling eigenlijk, met een lichte toets petrol in de mond, naast agrume en ananas. Een fijne en redelijk strakke wijn (hoewel genoeg volume) met een mooie afdronk (rijpe appel en citrus). 91
De Schars Hofberg, lager gelegen, meer grind, had een totaal ander karakter: veel rijper in de neus, fruitiger en breder in de mond, meer body, even lange afdronk. 90
3/ Bernard Baudry Clos Guillot Chinon 2012
4/ P. Alliet Gros Noiré Chinon 2012
Een droomduel.
Baudry was de jongste qua kleur, met zelfs nog een violet rand. Eerst behoorlijk animaal, maar algauw komen pakken donker fruit en grafiet opzetten. Sappig in aanzet, vanaf het middenstuk duiken nogal scherpe zuurtjes op, die je duidelijk willen maken dat hun 6- jarige slaap is verstoord. Wat later worden ook de tannines wakker, geven het geheel een licht groene toets, alsof er niet is ontsteeld. Zowel zuren als tannines schreeuwen dus om nog wat gerust te worden gelaten, maar ze kunnen toch niet verhinderen dat het fruit, de aroma s en de fraicheur deze wijn (voor liefhebbers) nu al genietbaar maken. 90+
De topcuvée van Alliet toonde zich al iets toegankelijker, had een zeer verleidelijke neus met toast, potloodpunt, blauwe bessen en een rijper en zachter gevoel in de mond. Heel lang ook. Let wel, ook deze Gros Noiré toonde een heel mooie ruggengraat van zuurtjes maar het vlees errond zorgde voor een wijn die nu al heerlijk is om drinken. 93
Wordt vervolgd
01-03-2018, 08:13 PM
Vervolg
5/ Marsanne St Joseph 2015
6/ Curtat Nomades St Joseph 2015
Een heel interessante vergelijking van twee opkomende domeinen uit de Noordelijke Rhone die we vorige zomer bezochten. De Marsanne was iets minder toegankelijk dan de Curtat (die zachter was). Marsanne had vooral rijp zwart fruit met tabak, wat droogtrekkende tannines in de afdronk. 89
De Curtat had kers, toast, chocolade, was ronder en sappiger, iets rijpere tannine. 89-90
7/ Sociando Mallet 2011
8/ Sociando Mallet 2006
De wijnen hadden een verbazend gelijkaardig aroma (tabak, amandel, cassis, zoethout, fijne kruiden). De 2011 SM had een zachte aanzet, mooie lengte en structuur maar nog wat prikkende tannines. Niet de grote materie maar bijzonder mooi. 90+
De 2006 SM toonde zich evenwichtiger, met milde tannine en verrassende fraicheur. We dachten aan 2004 of zelfs 2005.... 91
9/ Batasiolo Barolo 2004
10/ Andrea Oberto Giada barbera 2007
Alweer een leuk duel, waarbij we redelijk snel in Italie zaten en het kleurverschil duidelijk maakte dat we met nebiolo en een andere druif te maken hadden.
De Barolo had een warm aandoend aroma met gedroogd fruit, peper en marmelade. In de mond zacht en sappig, plooide mooi open maar stokte dan wat naar het einde toe. Licht alcoholische afdronk (met de obligate nebiolo-tannines). 90
De barbera was subliem, zowat de beste fles van deze druif ooit gedronken. Rijp rood fruit, tabak, boter, specerijen, mineraal, kruiden,...enorm complexe neus. Heel lang, gelaagd en fris in de mond, zeer fijne tannines maken het geheel af. 92
11/ Gaja Ca' Marcanda Magari 2006
12/ Poliziano Asinone 2006
Wow, van een topduo gesproken. Niks genoteerd (jawel, allebei leder in neus en mond) maar vooral genoten. Twee fantastische wijnen, respectievelijk 92 en 93 gescoord.
En Brunello krijgt 100/100.
5/ Marsanne St Joseph 2015
6/ Curtat Nomades St Joseph 2015
Een heel interessante vergelijking van twee opkomende domeinen uit de Noordelijke Rhone die we vorige zomer bezochten. De Marsanne was iets minder toegankelijk dan de Curtat (die zachter was). Marsanne had vooral rijp zwart fruit met tabak, wat droogtrekkende tannines in de afdronk. 89
De Curtat had kers, toast, chocolade, was ronder en sappiger, iets rijpere tannine. 89-90
7/ Sociando Mallet 2011
8/ Sociando Mallet 2006
De wijnen hadden een verbazend gelijkaardig aroma (tabak, amandel, cassis, zoethout, fijne kruiden). De 2011 SM had een zachte aanzet, mooie lengte en structuur maar nog wat prikkende tannines. Niet de grote materie maar bijzonder mooi. 90+
De 2006 SM toonde zich evenwichtiger, met milde tannine en verrassende fraicheur. We dachten aan 2004 of zelfs 2005.... 91
9/ Batasiolo Barolo 2004
10/ Andrea Oberto Giada barbera 2007
Alweer een leuk duel, waarbij we redelijk snel in Italie zaten en het kleurverschil duidelijk maakte dat we met nebiolo en een andere druif te maken hadden.
De Barolo had een warm aandoend aroma met gedroogd fruit, peper en marmelade. In de mond zacht en sappig, plooide mooi open maar stokte dan wat naar het einde toe. Licht alcoholische afdronk (met de obligate nebiolo-tannines). 90
De barbera was subliem, zowat de beste fles van deze druif ooit gedronken. Rijp rood fruit, tabak, boter, specerijen, mineraal, kruiden,...enorm complexe neus. Heel lang, gelaagd en fris in de mond, zeer fijne tannines maken het geheel af. 92
11/ Gaja Ca' Marcanda Magari 2006
12/ Poliziano Asinone 2006
Wow, van een topduo gesproken. Niks genoteerd (jawel, allebei leder in neus en mond) maar vooral genoten. Twee fantastische wijnen, respectievelijk 92 en 93 gescoord.
En Brunello krijgt 100/100.
30-04-2018, 11:23 AM
Zaterdagavond WT, thema Hongarije.
Ik nam geen notities vandaar deze summiere opsomming van het gedronken vocht.
Bubbel: Törley Francois President Brut Nature, Etyek
Methode Traditionelle, 80 % chardonnay, 20% PN
Prijs van een Champagne (21 euro), kwaliteit van een gemiddelde Cremant.
Fris maar zeer licht.
Wit
1/Thummerer Kiralyeanyka 2016, Eger
Deze wijn van "Prinses"- de meer uitspreekbare naam van de druif Kiralyeanyka deed denken aan een riesling met citruszeste en wat restzoet. Nochtans een droge wijn, prijs kwaliteit zit dit zeer goed (7,89 €)
2/Tornai Juhfark 2016 Premium, Somlo
De Somlo heuvel is een van de betere terroirs in het zuidwesten van het land, vulkanische ondergrond. De juhfark geeft een wijn met minder opvallende zuren, mooi body, nogal neutraal van smaak, eetwijn. 12,50 euro
3/St Andrea Boldogsagos Grand Superior 2016, Eger
Rare blend van pinot gris, Olaszriesling, sauvignon blanc, viognier.
Meer in de stijl van wijn 1, met ook hier een rieslingkarakter, bittertje, meer lengte, complexiteit en afdronk. 13,54 euro
4/Hétszölö Tokaji dry furmint 2016
Mooie neus, mineraal. In de mond had de wijn voor mij iets onaangenaam stoffigs.
11,02 euro
5/ Szepsy furmint Birtok dry 2015
Meest complexe van de witte wijnen, fraicheur en materie. 28,52 €
Rood
1/St Andrea pinot noir 2014 Csakegyszoval, Eger
Hier vonden we snel de druif wegens kleur, luchtigheid en zuurtjes. De elegantie van Franse of Duitse PN vonden we echter niet terug. 13,69€
2/Vylyan Kekfrankos 2014, Villany
Beetje dichtgetimmerde wijn, commercieel. 16,84€
3/St Andrea Aldas Bikaver 2015
Gemaakt van blauwburger, kadarka, kekfrankos, merlot, pinot noir.
Hier dachten we aan een opgevoerde versie van wijn 1, een betere pinot noir dus. Bleek een vreemde blend, gelukkig ook met PN. Goede wijn. 15,84€
4/Takler bikaver selection 2015
Cabernet franc en sauvignon, kadarka, kekfrankos, merlot, maw stierenbloed.
Dit had wat tijd nodig maar kon dan toch wel bekoren, mooie lengte, boeiende wijn.
18,74€
5/Gere, Kopar 2007
Eindelijk een wijn waarvan je de naam makkelijk kan uitspreken. Daarover mag men zich in Hongarije wel eens bezinnen als ze een ruimere markt willen aanspreken.
De Kopar dronk ik al eerder en toonde zich ook nu als een typische Bordeaux-wijn die blind tussen St Juliens en andere St Estephe geen mal figuur zou slaan.
Ook qua prijs trouwens, 40 euro.
We eindigden met een zoetje uiteraard, de Hétszölö Tokaji Aszu 5 puttonyos, 2008.
In de neus had ik zwavel, het mondgevoel was ok, de afdronk zeer mooi.
Zeer interessante avond.
Maar hij deed me snakken naar een Franse, Italiaanse of Duitse wijn.
Dus veel dank aan Lucske Lambrecht voor het opzoekwerk en de prospectie, maar volgende keer mag het weer gewoon een Bandolleke of Beaujolaiske uit uw kelder zijn (auuw, don t hit me )
Ik nam geen notities vandaar deze summiere opsomming van het gedronken vocht.
Bubbel: Törley Francois President Brut Nature, Etyek
Methode Traditionelle, 80 % chardonnay, 20% PN
Prijs van een Champagne (21 euro), kwaliteit van een gemiddelde Cremant.
Fris maar zeer licht.
Wit
1/Thummerer Kiralyeanyka 2016, Eger
Deze wijn van "Prinses"- de meer uitspreekbare naam van de druif Kiralyeanyka deed denken aan een riesling met citruszeste en wat restzoet. Nochtans een droge wijn, prijs kwaliteit zit dit zeer goed (7,89 €)
2/Tornai Juhfark 2016 Premium, Somlo
De Somlo heuvel is een van de betere terroirs in het zuidwesten van het land, vulkanische ondergrond. De juhfark geeft een wijn met minder opvallende zuren, mooi body, nogal neutraal van smaak, eetwijn. 12,50 euro
3/St Andrea Boldogsagos Grand Superior 2016, Eger
Rare blend van pinot gris, Olaszriesling, sauvignon blanc, viognier.
Meer in de stijl van wijn 1, met ook hier een rieslingkarakter, bittertje, meer lengte, complexiteit en afdronk. 13,54 euro
4/Hétszölö Tokaji dry furmint 2016
Mooie neus, mineraal. In de mond had de wijn voor mij iets onaangenaam stoffigs.
11,02 euro
5/ Szepsy furmint Birtok dry 2015
Meest complexe van de witte wijnen, fraicheur en materie. 28,52 €
Rood
1/St Andrea pinot noir 2014 Csakegyszoval, Eger
Hier vonden we snel de druif wegens kleur, luchtigheid en zuurtjes. De elegantie van Franse of Duitse PN vonden we echter niet terug. 13,69€
2/Vylyan Kekfrankos 2014, Villany
Beetje dichtgetimmerde wijn, commercieel. 16,84€
3/St Andrea Aldas Bikaver 2015
Gemaakt van blauwburger, kadarka, kekfrankos, merlot, pinot noir.
Hier dachten we aan een opgevoerde versie van wijn 1, een betere pinot noir dus. Bleek een vreemde blend, gelukkig ook met PN. Goede wijn. 15,84€
4/Takler bikaver selection 2015
Cabernet franc en sauvignon, kadarka, kekfrankos, merlot, maw stierenbloed.
Dit had wat tijd nodig maar kon dan toch wel bekoren, mooie lengte, boeiende wijn.
18,74€
5/Gere, Kopar 2007
Eindelijk een wijn waarvan je de naam makkelijk kan uitspreken. Daarover mag men zich in Hongarije wel eens bezinnen als ze een ruimere markt willen aanspreken.
De Kopar dronk ik al eerder en toonde zich ook nu als een typische Bordeaux-wijn die blind tussen St Juliens en andere St Estephe geen mal figuur zou slaan.
Ook qua prijs trouwens, 40 euro.
We eindigden met een zoetje uiteraard, de Hétszölö Tokaji Aszu 5 puttonyos, 2008.
In de neus had ik zwavel, het mondgevoel was ok, de afdronk zeer mooi.
Zeer interessante avond.
Maar hij deed me snakken naar een Franse, Italiaanse of Duitse wijn.
Dus veel dank aan Lucske Lambrecht voor het opzoekwerk en de prospectie, maar volgende keer mag het weer gewoon een Bandolleke of Beaujolaiske uit uw kelder zijn (auuw, don t hit me )
30-04-2018, 04:22 PM
Teveel is teveel.
Die Kopar (de 2009) hebben we een paar jaar geleden in een cabernet sauvignon avondje gestoken met verder bordeaux, Australische enz. (o.m. ook de Plaisir de Merle Grand Plaisir uit Paarl, wat toch ook een bijzonder goede wijn is). En dan komt die Hongaar veel beter tot zijn recht. Teveel Kekfrancos en wat tongbrekers, dan gaat de lol er vrij snel af, denk ik.
P.S. die Plaisir de Merle spreek ik dus nooit goed uit, het is sterker dan mezelf.
Die Kopar (de 2009) hebben we een paar jaar geleden in een cabernet sauvignon avondje gestoken met verder bordeaux, Australische enz. (o.m. ook de Plaisir de Merle Grand Plaisir uit Paarl, wat toch ook een bijzonder goede wijn is). En dan komt die Hongaar veel beter tot zijn recht. Teveel Kekfrancos en wat tongbrekers, dan gaat de lol er vrij snel af, denk ik.
P.S. die Plaisir de Merle spreek ik dus nooit goed uit, het is sterker dan mezelf.
30-04-2018, 05:14 PM
(30-04-2018 04:22 PM)Jordaens schreef: [ -> ]P.S. die Plaisir de Merle spreek ik dus nooit goed uit, het is sterker dan mezelf.
De verleiding is inderdaad groot, zeker als er animale aroma s in het spel zijn.
(en inderdaad, Hongaarse wijn komt wellicht beter tot zijn recht in kleine dosis)
02-05-2018, 03:34 PM
Waar werden deze wijnen gekocht?
02-05-2018, 03:46 PM
(02-05-2018 03:34 PM)Kupers schreef: [ -> ]Waar werden deze wijnen gekocht?
Global Wineries
02-05-2018, 04:22 PM
Misschien interessant voor jou, ook wat korter in de buurt: Roi des Rois. Ben op zijn proeverij eind vorig jaar geweest, en daar zaten mooie dingen aan heel schappelijke prijzen tussen. Ik heb op facebook een aankondiging zien passeren voor zijn lentedegustatie in juni, maar vind het niet meteen terug.
02-05-2018, 05:09 PM
(02-05-2018 04:22 PM)Kupers schreef: [ -> ]Misschien interessant voor jou, ook wat korter in de buurt: Roi des Rois. Ben op zijn proeverij eind vorig jaar geweest, en daar zaten mooie dingen aan heel schappelijke prijzen tussen. Ik heb op facebook een aankondiging zien passeren voor zijn lentedegustatie in juni, maar vind het niet meteen terug.
Ja, die ken ik, ben ooit nog op zijn vrouw gaan babysitten.. (no kiddin' )
Maar ik had zelf de selectie niet gemaakt, denk niet dat ik de wijnen in Antwerpen (of all places) was gaan zoeken