wijnliefhebbers

Volledige versie: Waltzing Tannine
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
in april 2007, toen ons WT-clubje nog in zijn kinderschoenen stond, kregen we van Petrus een verticalleke voorgeschoteld van de eerbiedwaardige St Estephe Lafon Rochet.
Hier kan u het verslag van deze proeverij nalezen.
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...idablebis/

Vorige zaterdag, meer dan 11 jaar later, werd deze test opnieuw uitgevoerd.
Onze conclusie was dat...onze conclusies in 2007 heel accuraat waren.

We kregen zaterdag volgende wijnen in het glas:

Champagne rosé van Slamedood: heel fijn en lekker droog.

Lafon Roset rosé 2013: Heel mooie, geevolueerde wijn, met weinig fruit maar veel aardse toetsen. Het vetje deed me zelfs denken aan een Bandolrosé.

Een duo:
La Chapelle de LR 2002: peterselie, putje, zoethout, evolutie, eindigt droog. 87
Lafon Rochet 1998: frisser en complexer, marsepein, amandel leder, lang. 90-91

Een duo:
N°2 de Lafon Rochet 1999: een wijn uit het gezamenlijk verleden van Petrus en mezelf, altijd een ongelooflijke overachiever geweest en nu weer. Amper verschil met de eerste wijn uit hezelfde jaar..! 90
Lafon Rochet 1999 Geen notities maar zeer mooie, gerijpte Medoc met nog behoorlijk wat fruit. 90

Een trio:
Lafon Rochet 2000 Zeer mooie wijn maar toch wat belegen in de neus. Op dronk. 91
Lafon Rochet 2002: Verrassend mooi voor het oogstjaar (maar dit hadden we 11 jaar terug ook ontdekt) 90
Lafon Rochet 2003: Alweer de topper van de reeks, ondanks jaargang 2003 zeer fijn en complex, lang, rijp, top en de mooiste toekomst. 92- 93

Een duo (waaruit bleek dat, hoe mooi LR ook is, er nog steeds een kwaliteitsverschil is met bepaalde seconds..)
Chateau Montrose 2001: Geknoopt, lang, complex, jong. 95
Chateau Pichon Baron 1999: Verrassend tertiair, enorm open en vlot in de mond. Super maar op dronk volgens mij. 93
(26-06-2018 10:16 AM)vinejo schreef: [ -> ]in april 2007, toen ons WT-clubje nog in zijn kinderschoenen stond, kregen we van Petrus een verticalleke voorgeschoteld van de eerbiedwaardige St Estephe Lafon Rochet.
Hier kan u het verslag van deze proeverij nalezen.
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...idablebis/

Vorige zaterdag, meer dan 11 jaar later, werd deze test opnieuw uitgevoerd.
Onze conclusie was dat...onze conclusies in 2007 heel accuraat waren.

We kregen zaterdag volgende wijnen in het glas:

Champagne rosé van Slamedood: heel fijn en lekker droog.

Lafon Roset rosé 2013: Heel mooie, geevolueerde wijn, met weinig fruit maar veel aardse toetsen. Het vetje deed me zelfs denken aan een Bandolrosé.

Een duo:
La Chapelle de LR 2002: peterselie, putje, zoethout, evolutie, eindigt droog. 87
Lafon Rochet 1998: frisser en complexer, marsepein, amandel leder, lang. 90-91

Een duo:
N°2 de Lafon Rochet 1999: een wijn uit het gezamenlijk verleden van Petrus en mezelf, altijd een ongelooflijke overachiever geweest en nu weer. Amper verschil met de eerste wijn uit hezelfde jaar..! 90
Lafon Rochet 1999 Geen notities maar zeer mooie, gerijpte Medoc met nog behoorlijk wat fruit. 90

Een trio:
Lafon Rochet 2000 Zeer mooie wijn maar toch wat belegen in de neus. Op dronk. 91
Lafon Rochet 2002: Verrassend mooi voor het oogstjaar (maar dit hadden we 11 jaar terug ook ontdekt) 90
Lafon Rochet 2003: Alweer de topper van de reeks, ondanks jaargang 2003 zeer fijn en complex, lang, rijp, top en de mooiste toekomst. 92- 93

Een duo (waaruit bleek dat, hoe mooi LR ook is, er nog steeds een kwaliteitsverschil is met bepaalde seconds..)
Chateau Montrose 2001: Geknoopt, lang, complex, jong. 95
Chateau Pichon Baron 1999: Verrassend tertiair, enorm open en vlot in de mond. Super maar op dronk volgens mij. 93
2003 in Bdx presteert toch enorm goed, elke keer opnieuw...
(26-06-2018 10:16 AM)vinejo schreef: [ -> ]in april 2007, toen ons WT-clubje nog in zijn kinderschoenen stond, kregen we van Petrus een verticalleke voorgeschoteld van de eerbiedwaardige St Estephe Lafon Rochet.
Hier kan u het verslag van deze proeverij nalezen.
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...idablebis/

Vorige zaterdag, meer dan 11 jaar later, werd deze test opnieuw uitgevoerd.
Onze conclusie was dat...onze conclusies in 2007 heel accuraat waren.

We kregen zaterdag volgende wijnen in het glas:

Champagne rosé van Slamedood: heel fijn en lekker droog.

Lafon Roset rosé 2013: Heel mooie, geevolueerde wijn, met weinig fruit maar veel aardse toetsen. Het vetje deed me zelfs denken aan een Bandolrosé.

Een duo:
La Chapelle de LR 2002: peterselie, putje, zoethout, evolutie, eindigt droog. 87
Lafon Rochet 1998: frisser en complexer, marsepein, amandel leder, lang. 90-91

Een duo:
N°2 de Lafon Rochet 1999: een wijn uit het gezamenlijk verleden van Petrus en mezelf, altijd een ongelooflijke overachiever geweest en nu weer. Amper verschil met de eerste wijn uit hezelfde jaar..! 90
Lafon Rochet 1999 Geen notities maar zeer mooie, gerijpte Medoc met nog behoorlijk wat fruit. 90

Een trio:
Lafon Rochet 2000 Zeer mooie wijn maar toch wat belegen in de neus. Op dronk. 91
Lafon Rochet 2002: Verrassend mooi voor het oogstjaar (maar dit hadden we 11 jaar terug ook ontdekt) 90
Lafon Rochet 2003: Alweer de topper van de reeks, ondanks jaargang 2003 zeer fijn en complex, lang, rijp, top en de mooiste toekomst. 92- 93

Een duo (waaruit bleek dat, hoe mooi LR ook is, er nog steeds een kwaliteitsverschil is met bepaalde seconds..)
Chateau Montrose 2001: Geknoopt, lang, complex, jong. 95
Chateau Pichon Baron 1999: Verrassend tertiair, enorm open en vlot in de mond. Super maar op dronk volgens mij. 93

Wij proefden Montrose 2001 vorige maand hier http://www.vinejo.freebb.be/thread-3528-page-1.html
Streng is misschien nogal..eh.. streng uitgedrukt maar de Montrose was idd veel minder weelderig dan de Pichon. Toch wel de typische stijl van die wijn, een Bordelese terughoudendheid maar blakend van klasse. Maar nog minstens 5 jaar verwijderd van zijn apogee, dat moet gezegd.
(26-06-2018 10:16 AM)vinejo schreef: [ -> ]in april 2007, toen ons WT-clubje nog in zijn kinderschoenen stond, kregen we van Petrus een verticalleke voorgeschoteld van de eerbiedwaardige St Estephe Lafon Rochet.
Hier kan u het verslag van deze proeverij nalezen.
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...idablebis/

Vorige zaterdag, meer dan 11 jaar later, werd deze test opnieuw uitgevoerd.
Onze conclusie was dat...onze conclusies in 2007 heel accuraat waren.

We kregen zaterdag volgende wijnen in het glas:

Champagne rosé van Slamedood: heel fijn en lekker droog.

Lafon Roset rosé 2013: Heel mooie, geevolueerde wijn, met weinig fruit maar veel aardse toetsen. Het vetje deed me zelfs denken aan een Bandolrosé.

Een duo:
La Chapelle de LR 2002: peterselie, putje, zoethout, evolutie, eindigt droog. 87
Lafon Rochet 1998: frisser en complexer, marsepein, amandel leder, lang. 90-91

Een duo:
N°2 de Lafon Rochet 1999: een wijn uit het gezamenlijk verleden van Petrus en mezelf, altijd een ongelooflijke overachiever geweest en nu weer. Amper verschil met de eerste wijn uit hezelfde jaar..! 90
Lafon Rochet 1999 Geen notities maar zeer mooie, gerijpte Medoc met nog behoorlijk wat fruit. 90

Een trio:
Lafon Rochet 2000 Zeer mooie wijn maar toch wat belegen in de neus. Op dronk. 91
Lafon Rochet 2002: Verrassend mooi voor het oogstjaar (maar dit hadden we 11 jaar terug ook ontdekt) 90
Lafon Rochet 2003: Alweer de topper van de reeks, ondanks jaargang 2003 zeer fijn en complex, lang, rijp, top en de mooiste toekomst. 92- 93

Een duo (waaruit bleek dat, hoe mooi LR ook is, er nog steeds een kwaliteitsverschil is met bepaalde seconds..)
Chateau Montrose 2001: Geknoopt, lang, complex, jong. 95
Chateau Pichon Baron 1999: Verrassend tertiair, enorm open en vlot in de mond. Super maar op dronk volgens mij. 93

Als champagneliefhebber interesseerde de Slamedood me wel.
Ik zal t nagaan, Francis Blush
(26-06-2018 06:23 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ik zal t nagaan, Francis Blush

Ik wil niet vervelend doen maar ik ben waarschijnlijk één van de weinigen op dit forum die meer geïnteresseerd is in Champagne dan in Bordeaux.
(26-06-2018 06:35 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ]
(26-06-2018 06:23 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ik zal t nagaan, Francis Blush

Ik wil niet vervelend doen maar ik ben waarschijnlijk één van de weinigen op dit forum die meer geïnteresseerd is in Champagne dan in Bordeaux.

Helemaal niet vervelend hoor, terechte vraag - t was van een klein boerke waar ze zelf hun wijnen gaan oppikken. Mail is verstuurd. Wink
De lekkere rosé was van Patrick Pougeoise
http://www.champagnepatrickpougeoise.com/
(27-06-2018 11:22 AM)vinejo schreef: [ -> ]De lekkere rosé was van Patrick Pougeoise
http://www.champagnepatrickpougeoise.com/

Thanks! thank you
My god, Franser kan een webpagina amper zijn Cool.
Zaterdag op bezoek bij St Canaar, expert en verzamelaar in gerijpte cabernet en merlot. We kregen zowaar een educatieve degustatie waarbij een vergelijking werd gemaakt tussen verschillende "pedigrees" in aop, maar waarbij ook een uitstapje naar pinotland niet werd geschuwd. Excuseer, ik bedoel Pinochétland.

W1 2015 Domaine Mathis Bastian - Auxerrois Grand Premier Cru Remich Goldberg AOP Moselle Luxembourgeoise
W2 2015 Domaine Mathis Bastian - Riesling Grand Premier Cru Remich Primerberg AOP Moselle Luxembourgeoise

Deze wijnen bewezen dat we tegenwoordig echt rekening moeten houden met Luxemburg (meer dan met Belgie denk ik) als het gaat om klassevol wit. De auxerrois was licht "lieblich" maar dat maakte hem net zeer verleidelijk. Bij de riesling hadden we mazzel want hij was van het niveau van een heel mooie Moezel.


A.1 1999 Ch. Cante Merle (Michel Amart) Saint Emillion
A.2 1999 Ch. La Grangère Saint Emillion Grand Cru
A.3 1999 Ch. Troplong Mondot Saint Emillion Grand Cru Classé

Wijn 1 rook wat naar belegen fruit, was dan ook redelijk belegen. Peperkoek en marsepein ook, in de mond nog lekker maar dun en, na proeven van de volgende wijnen, nog moeilijk genietbaar. Begrijpelijk voor een wijn a la Sylvie Melodie (piek aan 7 jaar).

Wijn 2 was verrassend. Heel krachtig en redelijk,compact nog in de mond, met veel evenwicht en finesse. Toen bleek dat dit een onbekende Saint Emilion uit 1999 bleek te zijn vielen de monden open.
Ideaal, nu ze toch open waren konden we naar de volgende wijn.

Wijn 3 had een gelijkaardige neus met meer complexiteit. Een fluwelige aanzet, rijp fruit, kracht en materie, maar ook een alcoholopstootje naar het einde toe en wat bitterheid. De ellenlange afdronk compenseerde dit euvel enigszins maar bij onthulling van het etiket domineerde voor mij toch vooral de ontgoocheling.

Wordt vervolgd (zie foto, kent iemand dat nog...?)
(27-08-2018 09:37 AM)vinejo schreef: [ -> ]Wordt vervolgd (zie foto, kent iemand dat nog...?)

Nee, zo oud zijn we nu ook weer niet Sleepy
(27-08-2018 09:37 AM)vinejo schreef: [ -> ]Wordt vervolgd (zie foto, kent iemand dat nog...?)

Was ik indertijd nog een trouwe kijker van.

Van Corto Maltese heb ik ook nog redelijk wat liggen.
(27-08-2018 03:51 PM)Corto schreef: [ -> ]
(27-08-2018 09:37 AM)vinejo schreef: [ -> ]Wordt vervolgd (zie foto, kent iemand dat nog...?)

Was ik indertijd nog een trouwe kijker van.

Van Corto Maltese heb ik ook nog redelijk wat liggen.

Had ik het niet gedacht,...Corto... Smile ging u ooit zelfs nog vragen of uw nickname daarvan afkomstig was...

Ik had het wel op het stripblad eigenlijk.
(27-08-2018 09:37 AM)vinejo schreef: [ -> ]Zaterdag op bezoek bij St Canaar, expert en verzamelaar in gerijpte cabernet en merlot. We kregen zowaar een educatieve degustatie waarbij een vergelijking werd gemaakt tussen verschillende "pedigrees" in aop, maar waarbij ook een uitstapje naar pinotland niet werd geschuwd. Excuseer, ik bedoel Pinochétland.

W1 2015 Domaine Mathis Bastian - Auxerrois Grand Premier Cru Remich Goldberg AOP Moselle Luxembourgeoise
W2 2015 Domaine Mathis Bastian - Riesling Grand Premier Cru Remich Primerberg AOP Moselle Luxembourgeoise

Deze wijnen bewezen dat we tegenwoordig echt rekening moeten houden met Luxemburg (meer dan met Belgie denk ik) als het gaat om klassevol wit. De auxerrois was licht "lieblich" maar dat maakte hem net zeer verleidelijk. Bij de riesling hadden we mazzel want hij was van het niveau van een heel mooie Moezel.


A.1 1999 Ch. Cante Merle (Michel Amart) Saint Emillion
A.2 1999 Ch. La Grangère Saint Emillion Grand Cru
A.3 1999 Ch. Troplong Mondot Saint Emillion Grand Cru Classé

Wijn 1 rook wat naar belegen fruit, was dan ook redelijk belegen. Peperkoek en marsepein ook, in de mond nog lekker maar dun en, na proeven van de volgende wijnen, nog moeilijk genietbaar. Begrijpelijk voor een wijn a la Sylvie Melodie (piek aan 7 jaar).

Wijn 2 was verrassend. Heel krachtig en redelijk,compact nog in de mond, met veel evenwicht en finesse. Toen bleek dat dit een onbekende Saint Emilion uit 1999 bleek te zijn vielen de monden open.
Ideaal, nu ze toch open waren konden we naar de volgende wijn.

Wijn 3 had een gelijkaardige neus met meer complexiteit. Een fluwelige aanzet, rijp fruit, kracht en materie, maar ook een alcoholopstootje naar het einde toe en wat bitterheid. De ellenlange afdronk compenseerde dit euvel enigszins maar bij onthulling van het etiket domineerde voor mij toch vooral de ontgoocheling.

Wordt vervolgd (zie foto, kent iemand dat nog...?)

Vervolg:

B.1 2000 Santa Rita - Cabernet Sauvignon - Reserva Maipo Valley - Chili
B.2 2000 Plaisir de Merle - Cabernet Sauvignon Paarl - South Africa

De Santa Rita was herkenbaar Chili maar sommigen zaten toch in Bordeaux. Heel mooi geouderde wijn, aan de prijs van toen een stunning prijs-kwaliteit. Ik betwijfel echter of de reserva van vandaag nog steeds zo kwalitatief wordt gemaakt.
Ook de Plaisir de Merle toonde zich nog verrassend jeugdig maar ik werd er niet echt warm van.

C.1 1999 Ch. Verdignan Haut-Médoc - Cru Bourgeois
C.2 1999 Ch. Sociando Mallet Haut-Médoc - Cru Bourgeois Exceptionnel
C.3 1999 Ch. Belgrave Haut-Médoc - Grand Cru Classé

Hier was de Verdignan oké maar wat belegen, de Belgrave vond ik zeer drinkbaar maar nogal saai en karakterloos. Niet verrassend was de topper SM 1999, ik gaf deze blind 92/100 en de titel WOTN.

W3 1999 Ch. Bellerive Quarts de Chaume - Loire

Mooie afsluiter met de kenmerkende fraicheur die Loirezoetjes soms voor hebben op Sauternes.
Merci voor het verslag van een mooie avond !
WT bij Gerten, alweer zeer genoten van wijnen en gezelschap.

Wit 1
We dachten eerst aan chenin, dan Noordelijke Rhone wegens de abrikoosjes. Het bleek Chateau de Pierreux Beaujolais blanc, bijzonder geslaagd. 89

Wit 2
De vorige wijn in het kwadraat, aardbei, abrikoos, mandarijn, toast, vol maar elegant, lange afdronk, top. Domaine Michel, Viré Clessé 2011.
92

Wit 3
Ach ach, hoe mooi alweer. Een fruitige mineraliteit, buitenkomen in vochtige mistweer, mooie zuurtjes en dito afdronk...Chenin indeed.
Chenin du Puy 2010 van Mabileau.
92

Rood 1
Selderij, dode bladeren, zwart fruit, heel fris in de mond, beetje Bordeauxachtig. Chateau Coujan St Chinian 2011.
90

Rood 2
Gerookt, peper, herfst, iets meer alcohol.
Gassier Nostre Pays Costieres de Nimes 2011
89

Rood 3
Luxueus hout, braambes, cassis, sappig in de mond met fijne tannines.
ZAlige wijn. Poujeaux 2008
91

Rood 4
Zeer edel aroma, mineraal, herkenbaar linkeroever. Potensac 2008
91

Rood 5
Aurelio Maremma 2015 Volgens Gerten een pure topper, 95% merlot, maar.. KURK...Wat is dat tegenwoordig toch met die Italianen...

Rood 6
Schone wijn, in begin lichte azijnsteek impressie, maar verdwijnt gelukkig. Zeer fris en toch vol. Gaussen VDP 2015

Rood 7
Zacht, superrijp, koffie, zoethout, milde tannines, hedonistisch.
Chateau Agassac 2015, MOOI!

rood 8 en 9

Chateau La tour Carnet 2009
Chateau Quinault L Enclos 2009
Twee wijnen die de twijfels over jaargang 2009 volledig doen verdwijnen.
Allebei schitterend.

thank you Gerten
Merci voor het verslag !
Die Italiaan volg nog wel eens zonder kurk deze keer, grrrr
Aha, Poujeaux 2008, heb ik ook liggen, TN maakt me benieuwd na Mn koele ervaring met 2006.
(20-12-2018 11:30 PM)Hugel schreef: [ -> ]Aha, Poujeaux 2008, heb ik ook liggen, TN maakt me benieuwd na Mn koele ervaring met 2006.

Jaargang 2008, ontgoocheld zelden! Slurp
(20-12-2018 11:48 PM)Benz schreef: [ -> ]
(20-12-2018 11:30 PM)Hugel schreef: [ -> ]Aha, Poujeaux 2008, heb ik ook liggen, TN maakt me benieuwd na Mn koele ervaring met 2006.

Jaargang 2008, ontgoocheld zelden! Slurp

2008 is en blijft goed! En ze beginnen mooi op dronk te komen!

Wat goed nieuws is want dat waren zowat mijn eerste aankopen...
Getekend,

#snottebelwijnamateur Tongue
Waltzing bij Franklin.

Amper genoteerd, was niet in de beste vorm (viruske).

Bouchard Beaune 1r cru 2008 wit
Deed ons denken aan een chenin blanc, mooi fruit, fris, verbazend jong, heel lekker.

Chateau Toulifaut Pomerol 1981
Chateau Belle Rose Pauillac 1982


Dit duo toonde perfect het verschil aan tussen de jaargangen. Het zacht rood fruit en wollige mondgevoel van 1982 was ook hier weer aanwezig, de Pomerol was wel nog ok maar een stuk dunner en toch wel einde loopbaan. (aan 38 jaar, t lijkt wel een voetballer)
Chateau Camensac 1990
Fiefs de Lagrange 1990


Wijn 1 was licht gekurkt maar wanneer je die wegdacht kon je een behoorlijke complexiteit ontwaren.
De Fiefs leek zeker geen 29 jaar oud en smaakte naar rijpe aardbei en tabak. Heerlijke wijn.

Cap Leon Veyrin Listrac 2004
Cap Leon Veyrin Listrac 2005


De 2004 was nog oke maar had toch serieus last van een burn-out.
De 2005 had meer pit maar we dachten hier een 2003 vanwege de voelbare en droogtrekkende tannines...

Clos Triguedina Cahors 1990
Chateau Eugenie Cuvee de L Aïeul 2011


Hier dachten we een soort verlengstuk van vorig duo in het glas te hebben, met name eenzelfde Bordeaux met 30 ipv 1 jaar verschil.
Het bleken 2 Cahors, allebei heel mooie wijnen (de 2011 nog piépjong).

Chateau Montrose St Estephe 1994
Geëvolueerd aroma met nogal opdringerige geuren van munt en zoethout, in de mond weinig evenwicht en kort. Zeer ontgoochelend, zelfs voor deze moeilijke jaargang.

Drie wijnen uit hetzelfde jaar naast elkaar
Chateau Olivier Pessac 2015
Chateau Malartic Lagraviere Pessac 2015
Chateau Lagrange St Julien 2015


Geen enkel bendelid dacht hier aan Bordeaux watte
Ik vond het wel raar, maar was echt in de overtuiging dat Frank zijn geliefkoosde druif (malbec) ook eens uit Argentinie wou op tafel zetten.
De tweede (Olivier dus) was eigenlijk degene die mij tot deze gedachte aanzette, met echt dat chocolaté, cacao gevoel dat je soms bij die wijnen hebt. Het zoetje op het eind sterkte me in die overtuiging.
Zeker omdat ook de volgende wijnen, zij het fijner, dezelfde stijl vertoonden.
De Malartic was een béetje complexer maar toch ook geen enkel Bordeaux gevoel en een wat bittere finale.
De Lagrange vond iedereen de beste, meest complexe, maar ook deze wijn rook vooral naar confituur en miste voorlopig diepgang en structuur.

Dit trio 2015 deed ons serieus nadenken over de impact van de klimaatopwarming op Bordeauxwijnen en de onvermijdelijke verandering in het karakter van de wijnen. Deze 2015s hadden niks te maken met de jeugdige Bordeauxwijnen die we dronken uit pakweg 2001 tot en met 2010.
Sommigen kunnen dit mss een goede zaak vinden, wij misten gisterenavond alvast dat goede ouwe Bordeaux gevoel...

We eindigden in schoonheid met een sublieme Barsac, Doisy Dubroca uit 1989 en met buikpijn van het lachen toen Gerten vertelde over die keer dat iemand, toen ie onwetend s morgens een collega ontmoette die in het eerste stadium van zijn omzetting als transgender zat, hem aansprak met “ Ah, zijt ge van coiffeur veranderd?”
woeha
enerzijds vind ik het bijzonder gewaagd om nu al 2015 te openen
anderzijds geloof ik dat in BDX de iéts koelere jaargang 2014 ferm over het hoofd gezien wordt/werd in de schaduw van de 'grote' jaargangen 2015 en 2016
(28-04-2019 09:25 PM)Vince schreef: [ -> ]enerzijds vind ik het bijzonder gewaagd om nu al 2015 te openen
anderzijds geloof ik dat in BDX de iéts koelere jaargang 2014 ferm over het hoofd gezien wordt/werd in de schaduw van de 'grote' jaargangen 2015 en 2016

Idd. ik vergelijk het jaar 2014 vaak met dat van 2008 dat ook in de schaduw van de topjaren 2009 en 2010 stond, en van welke jaargang denk je dat ik tot hiertoe het meest genoten heb.... idd de 2008! Slurp
(28-04-2019 03:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dit trio 2015 deed ons serieus nadenken over de impact van de klimaatopwarming op Bordeauxwijnen en de onvermijdelijke verandering in het karakter van de wijnen. Deze 2015s hadden niks te maken met de jeugdige Bordeauxwijnen die we dronken uit pakweg 2001 tot en met 2010.
Sommigen kunnen dit mss een goede zaak vinden, wij misten gisterenavond alvast dat goede ouwe Bordeaux gevoel...

Heel interessant, deze opmerking. Benieuwd wat dit voor de komende jaargangen zal geven.
(29-04-2019 11:05 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]
(28-04-2019 03:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dit trio 2015 deed ons serieus nadenken over de impact van de klimaatopwarming op Bordeauxwijnen en de onvermijdelijke verandering in het karakter van de wijnen. Deze 2015s hadden niks te maken met de jeugdige Bordeauxwijnen die we dronken uit pakweg 2001 tot en met 2010.
Sommigen kunnen dit mss een goede zaak vinden, wij misten gisterenavond alvast dat goede ouwe Bordeaux gevoel...

Heel interessant, deze opmerking. Benieuwd wat dit voor de komende jaargangen zal geven.

2014 zal zeker een goede koop blijken voor de liefhebbers van het wat meer klassieke, ingetogen type Bx en ik raad dan ook aan om even stil te staan bij de prijsevolutie sindsdien.
Ik proefde in december een aantal Saint-Emilions van 2015 en 2016 naast mekaar en het is toch wel een ander type van jaar, met mijn voorkeur bijna altijd voor 2016, inderdaad minder alcohol en hogere zuren. Een collega ging naar de primeurs 2018 en hij gaat echt héél, héél weinig kopen. Gemiddelde alcohol zou meer dan 0,5% hoger liggen dan bij om het even welk vorig jaar.
Ik verneem ook dat er steeds meer Cabernet-Franc, Petit-Verdot (zelfs in Pomerol!), Malbec en zelfs Carmenère aangeplant wordt.... Volgens mij is Bordeaux eigenlijk het grootste slachtoffer van de opwarming en verteren de Rhône, Beaujolais en zelfs Bourgogne dit beter. Misschien heeft dat wel iets met koelere nachten te maken.
(29-04-2019 01:05 PM)wvd schreef: [ -> ]
(29-04-2019 11:05 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]
(28-04-2019 03:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dit trio 2015 deed ons serieus nadenken over de impact van de klimaatopwarming op Bordeauxwijnen en de onvermijdelijke verandering in het karakter van de wijnen. Deze 2015s hadden niks te maken met de jeugdige Bordeauxwijnen die we dronken uit pakweg 2001 tot en met 2010.
Sommigen kunnen dit mss een goede zaak vinden, wij misten gisterenavond alvast dat goede ouwe Bordeaux gevoel...

Heel interessant, deze opmerking. Benieuwd wat dit voor de komende jaargangen zal geven.

2014 zal zeker een goede koop blijken voor de liefhebbers van het wat meer klassieke, ingetogen type Bx en ik raad dan ook aan om even stil te staan bij de prijsevolutie sindsdien.
Ik proefde in december een aantal Saint-Emilions van 2015 en 2016 naast mekaar en het is toch wel een ander type van jaar, met mijn voorkeur bijna altijd voor 2016, inderdaad minder alcohol en hogere zuren. Een collega ging naar de primeurs 2018 en hij gaat echt héél, héél weinig kopen. Gemiddelde alcohol zou meer dan 0,5% hoger liggen dan bij om het even welk vorig jaar.
Ik verneem ook dat er steeds meer Cabernet-Franc, Petit-Verdot (zelfs in Pomerol!), Malbec en zelfs Carmenère aangeplant wordt.... Volgens mij is Bordeaux eigenlijk het grootste slachtoffer van de opwarming en verteren de Rhône, Beaujolais en zelfs Bourgogne dit beter. Misschien heeft dat wel iets met koelere nachten te maken.

In de Z Rhone wordt het toch ook wat problematisch, Werner? Ch9 s die naar de 16 C° gaan...
(29-04-2019 09:06 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(29-04-2019 01:05 PM)wvd schreef: [ -> ]
(29-04-2019 11:05 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]
(28-04-2019 03:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dit trio 2015 deed ons serieus nadenken over de impact van de klimaatopwarming op Bordeauxwijnen en de onvermijdelijke verandering in het karakter van de wijnen. Deze 2015s hadden niks te maken met de jeugdige Bordeauxwijnen die we dronken uit pakweg 2001 tot en met 2010.
Sommigen kunnen dit mss een goede zaak vinden, wij misten gisterenavond alvast dat goede ouwe Bordeaux gevoel...

Heel interessant, deze opmerking. Benieuwd wat dit voor de komende jaargangen zal geven.

2014 zal zeker een goede koop blijken voor de liefhebbers van het wat meer klassieke, ingetogen type Bx en ik raad dan ook aan om even stil te staan bij de prijsevolutie sindsdien.
Ik proefde in december een aantal Saint-Emilions van 2015 en 2016 naast mekaar en het is toch wel een ander type van jaar, met mijn voorkeur bijna altijd voor 2016, inderdaad minder alcohol en hogere zuren. Een collega ging naar de primeurs 2018 en hij gaat echt héél, héél weinig kopen. Gemiddelde alcohol zou meer dan 0,5% hoger liggen dan bij om het even welk vorig jaar.
Ik verneem ook dat er steeds meer Cabernet-Franc, Petit-Verdot (zelfs in Pomerol!), Malbec en zelfs Carmenère aangeplant wordt.... Volgens mij is Bordeaux eigenlijk het grootste slachtoffer van de opwarming en verteren de Rhône, Beaujolais en zelfs Bourgogne dit beter. Misschien heeft dat wel iets met koelere nachten te maken.

In de Z Rhone wordt het toch ook wat problematisch, Werner? Ch9 s die naar de 16 C° gaan...

Dat is waar, maar dat zijn meestal toch de zogenaamde super cuvées als bijv. Da Capo puke enz.. Van een aantal heb ik toch wel de indruk dat men daar momenteel een beetje een bocht aan het maken is, want ik heb toch ook Ch'neuf's aan 14,5% in assortiment. Wat meer Mourvèdre zal ook wel helpen denk ik zo, want Grenache blijft een probleem. Die moet echt rijp zijn en neigt dan naar veel suiker. Maar ook daar zou men heel wat kunnen doen met gerichte huishouding in de wijngaard. Wat men in Californië (en elders wellicht ook) onder "canopy management" verstaat. Maar vraag me niet waarom dat dan in Bordeaux minder succes zou hebben. Ik tracht me te informeren...
(28-04-2019 03:16 PM)vinejo schreef: [ -> ]Waltzing bij Franklin.

Amper genoteerd, was niet in de beste vorm (viruske).

Bouchard Beaune 1r cru 2008 wit
Deed ons denken aan een chenin blanc, mooi fruit, fris, verbazend jong, heel lekker.

Chateau Toulifaut Pomerol 1981
Chateau Belle Rose Pauillac 1982


Dit duo toonde perfect het verschil aan tussen de jaargangen. Het zacht rood fruit en wollige mondgevoel van 1982 was ook hier weer aanwezig, de Pomerol was wel nog ok maar een stuk dunner en toch wel einde loopbaan. (aan 38 jaar, t lijkt wel een voetballer)
Chateau Camensac 1990
Fiefs de Lagrange 1990


Wijn 1 was licht gekurkt maar wanneer je die wegdacht kon je een behoorlijke complexiteit ontwaren.
De Fiefs leek zeker geen 29 jaar oud en smaakte naar rijpe aardbei en tabak. Heerlijke wijn.

Cap Leon Veyrin Listrac 2004
Cap Leon Veyrin Listrac 2005


De 2004 was nog oke maar had toch serieus last van een burn-out.
De 2005 had meer pit maar we dachten hier een 2003 vanwege de voelbare en droogtrekkende tannines...

Clos Triguedina Cahors 1990
Chateau Eugenie Cuvee de L Aïeul 2011


Hier dachten we een soort verlengstuk van vorig duo in het glas te hebben, met name eenzelfde Bordeaux met 30 ipv 1 jaar verschil.
Het bleken 2 Cahors, allebei heel mooie wijnen (de 2011 nog piépjong).

Chateau Montrose St Estephe 1994
Geëvolueerd aroma met nogal opdringerige geuren van munt en zoethout, in de mond weinig evenwicht en kort. Zeer ontgoochelend, zelfs voor deze moeilijke jaargang.

Drie wijnen uit hetzelfde jaar naast elkaar
Chateau Olivier Pessac 2015
Chateau Malartic Lagraviere Pessac 2015
Chateau Lagrange St Julien 2015


Geen enkel bendelid dacht hier aan Bordeaux watte
Ik vond het wel raar, maar was echt in de overtuiging dat Frank zijn geliefkoosde druif (malbec) ook eens uit Argentinie wou op tafel zetten.
De tweede (Olivier dus) was eigenlijk degene die mij tot deze gedachte aanzette, met echt dat chocolaté, cacao gevoel dat je soms bij die wijnen hebt. Het zoetje op het eind sterkte me in die overtuiging.
Zeker omdat ook de volgende wijnen, zij het fijner, dezelfde stijl vertoonden.
De Malartic was een béetje complexer maar toch ook geen enkel Bordeaux gevoel en een wat bittere finale.
De Lagrange vond iedereen de beste, meest complexe, maar ook deze wijn rook vooral naar confituur en miste voorlopig diepgang en structuur.

Dit trio 2015 deed ons serieus nadenken over de impact van de klimaatopwarming op Bordeauxwijnen en de onvermijdelijke verandering in het karakter van de wijnen. Deze 2015s hadden niks te maken met de jeugdige Bordeauxwijnen die we dronken uit pakweg 2001 tot en met 2010.
Sommigen kunnen dit mss een goede zaak vinden, wij misten gisterenavond alvast dat goede ouwe Bordeaux gevoel...

We eindigden in schoonheid met een sublieme Barsac, Doisy Dubroca uit 1989 en met buikpijn van het lachen toen Gerten vertelde over die keer dat iemand, toen ie onwetend s morgens een collega ontmoette die in het eerste stadium van zijn omzetting als transgender zat, hem aansprak met “ Ah, zijt ge van coiffeur veranderd?”
woeha


Haha nu ik er weer aan denk !
Merci voor verslag !
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Koppelingen