12-09-2010, 11:12 AM
Gisterenavond bij me thuis zowat de dertigste bijeenkomst van ons wijnclubje (Waltzing Tannine), opgestart begin 2005, lees hier het verslag van de allereerste avond:
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...lubje.html
Ondertussen maak ik niet van elke avond nog een uitgebreid verslag, veelal is dat nochtans de bedoeling maar komt het er niet van...
Vandaar, gisteren noteerde ik niks, zet ik hier een korte impressie. De rode draad was zowat de "veroudering van wijn". Hoe veroudert dezelfde wijn? Hoe verouderen twee totaal verschillende wijnen tov elkaar? wat is het effect van karaferen?
Alle wijnen werden uiteraard blind geschonken.
Eerste duo:
Altenkirch riesling Shlosberg 2009
Altenkirch riesling Shlosberg 2007
Zeer groot verschil, zowat iedereen (met uitzondering van St canarus) zag hier een ander domein in. De 1ste wijn fris combinatie van fruit en zuren, de tweede strak en enorm mineralig.
Of dit kwam door de 2 jaar verschil, het andere oogstjaar of de Japanse oenologe die sedert 2005 op het domein werkt konden we niet met zekerheid stellen.
Wijn alleen: Netzl Rosanna rosé 2008
Een tussendoortje naar de rode, men moest enkel proberen de herkomst van de wijn te bepalen - niemand slaagde erin uiteraard want het was een Oostenrijkse Rosé, gemaakt van de druif Zweigelt.
Uiteraard kwam hierbij Rosé Van Gheluwe ter sprake, en dan zéker als we op de fles zagen staan: Rosé Zweigelt.
Dat werd dus Roger Zwijggeld ...
Tweede duo:
Chateau Pedesclaux Pauilac 2006 (12 uur karaf)
Chateau Pedesclaux Pauilac 2006 (12 minuten karaf)
Met uitzondering van, alwaar, st Canarus, vond iedereen de tweede wijn de beste. Men vond in eerste instantie wel een gelijkenis, maar bij de stemming alvorens de onthulling, plaatsten enkele mensen de eerste wijn zelfs in een ander land (de tweede werd algemeen als een Médoc herkend)
De eerste zat meer op zijn fruit, de tweede had een opvallende-maar lekkere - houtlagering (toast, grillé)
De eerder aangehaalde St Canarus is een fan van oude wijnen en karafeert zowat altijd zijn wijn. Straf dus dat hij de enige was die de gekarafeerde wijn beter vond.
Maar 'm herkennen als dezelfde wijn deed niemand.
De Oooohs Aaaaahs en wabliefs? waren bij de onthulling dan ook niet van de lucht
derde duo
Chateau Castell Reyonard Bandol 1999
Finis Terrae, Cousiño-Macul Maipo Valley, 1999
Franklin riep onmiddellijk uit dat de eerste verrukkelijk was. Hij is dan ook een rabiate Bandolfan... De typische rubbergeuren deden sommigen aan een Italiaanse wijn denken. Het zwart fruit en de kruidigheid zorgden samen voor een heerlijk aroma. In de mond vonden we nog wat reserve, de tannine was rijp maar kan waarschijnlijk nog verzachten
Ook de Chileen was mooi verouderd, allen herkenden hier op zijn minst 1 van de twee druiven in (cab -merlot). Leder, chocolade, kruidigheid en een volle maar zacht evenwichtige mond maakten deze wijn tot een revelatie. Alweer een bewijs dat we ook onze nieuwe wereldwijnen best wat tijd in de fles geven.
vierde duo
Baldès Clos Triguedina Cahors 2004
Chateau Giscours Margaux 2004
De Baldès was mooi, niet erg aromatisch maar in de mond zeer zalvend en hoewel iéts stug, toch behoorlijk lang. Maar hij werd volledig overrompeld door de Giscours, die getuigde van een bijzondere klasse, nog veel hout maar o zo mooi in harmonie met het overwegend zwarte fruit, voor de meesten de wine of the night.
Allebei de wijnen kunnen nog minstens 5 jaar mooi verouderen.
vijfde duo
Domaine Chevalier Pessac 2000
Domaine Chevalier Pessac 2006
Hier was men unaniem, dit is dezelfde wijn uit een ander jaar. Zeer herkenbaar aroma inderdaad in beide wijnen, boter, ceder, paprika, zeer rijk. In de mond ook vergelijkbaar, maar (bij iedereen!) een lichte voorkeur voor de tweede wijn die iets meer zuren had om het fruit te ondersteunen. Sedert 2004 is Derononcourt daar aan het werk dacht ik, misschien is zijn invloed wel merkbaar.
Laatste wijn
Pierre Bise Chaume les Vergers 1990
Hier schatte men het oogstjaar vd de wijn 1998 - tot 2002
Grote verwondering toen bleek dat deze 20jaar oude Loirewijn zo fris uit de hoek kwam. Hij was heerlijk bij de boerenpaté en blauwgeaderde kazen.
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...lubje.html
Ondertussen maak ik niet van elke avond nog een uitgebreid verslag, veelal is dat nochtans de bedoeling maar komt het er niet van...
Vandaar, gisteren noteerde ik niks, zet ik hier een korte impressie. De rode draad was zowat de "veroudering van wijn". Hoe veroudert dezelfde wijn? Hoe verouderen twee totaal verschillende wijnen tov elkaar? wat is het effect van karaferen?
Alle wijnen werden uiteraard blind geschonken.
Eerste duo:
Altenkirch riesling Shlosberg 2009
Altenkirch riesling Shlosberg 2007
Zeer groot verschil, zowat iedereen (met uitzondering van St canarus) zag hier een ander domein in. De 1ste wijn fris combinatie van fruit en zuren, de tweede strak en enorm mineralig.
Of dit kwam door de 2 jaar verschil, het andere oogstjaar of de Japanse oenologe die sedert 2005 op het domein werkt konden we niet met zekerheid stellen.
Wijn alleen: Netzl Rosanna rosé 2008
Een tussendoortje naar de rode, men moest enkel proberen de herkomst van de wijn te bepalen - niemand slaagde erin uiteraard want het was een Oostenrijkse Rosé, gemaakt van de druif Zweigelt.
Uiteraard kwam hierbij Rosé Van Gheluwe ter sprake, en dan zéker als we op de fles zagen staan: Rosé Zweigelt.
Dat werd dus Roger Zwijggeld ...
Tweede duo:
Chateau Pedesclaux Pauilac 2006 (12 uur karaf)
Chateau Pedesclaux Pauilac 2006 (12 minuten karaf)
Met uitzondering van, alwaar, st Canarus, vond iedereen de tweede wijn de beste. Men vond in eerste instantie wel een gelijkenis, maar bij de stemming alvorens de onthulling, plaatsten enkele mensen de eerste wijn zelfs in een ander land (de tweede werd algemeen als een Médoc herkend)
De eerste zat meer op zijn fruit, de tweede had een opvallende-maar lekkere - houtlagering (toast, grillé)
De eerder aangehaalde St Canarus is een fan van oude wijnen en karafeert zowat altijd zijn wijn. Straf dus dat hij de enige was die de gekarafeerde wijn beter vond.
Maar 'm herkennen als dezelfde wijn deed niemand.
De Oooohs Aaaaahs en wabliefs? waren bij de onthulling dan ook niet van de lucht
derde duo
Chateau Castell Reyonard Bandol 1999
Finis Terrae, Cousiño-Macul Maipo Valley, 1999
Franklin riep onmiddellijk uit dat de eerste verrukkelijk was. Hij is dan ook een rabiate Bandolfan... De typische rubbergeuren deden sommigen aan een Italiaanse wijn denken. Het zwart fruit en de kruidigheid zorgden samen voor een heerlijk aroma. In de mond vonden we nog wat reserve, de tannine was rijp maar kan waarschijnlijk nog verzachten
Ook de Chileen was mooi verouderd, allen herkenden hier op zijn minst 1 van de twee druiven in (cab -merlot). Leder, chocolade, kruidigheid en een volle maar zacht evenwichtige mond maakten deze wijn tot een revelatie. Alweer een bewijs dat we ook onze nieuwe wereldwijnen best wat tijd in de fles geven.
vierde duo
Baldès Clos Triguedina Cahors 2004
Chateau Giscours Margaux 2004
De Baldès was mooi, niet erg aromatisch maar in de mond zeer zalvend en hoewel iéts stug, toch behoorlijk lang. Maar hij werd volledig overrompeld door de Giscours, die getuigde van een bijzondere klasse, nog veel hout maar o zo mooi in harmonie met het overwegend zwarte fruit, voor de meesten de wine of the night.
Allebei de wijnen kunnen nog minstens 5 jaar mooi verouderen.
vijfde duo
Domaine Chevalier Pessac 2000
Domaine Chevalier Pessac 2006
Hier was men unaniem, dit is dezelfde wijn uit een ander jaar. Zeer herkenbaar aroma inderdaad in beide wijnen, boter, ceder, paprika, zeer rijk. In de mond ook vergelijkbaar, maar (bij iedereen!) een lichte voorkeur voor de tweede wijn die iets meer zuren had om het fruit te ondersteunen. Sedert 2004 is Derononcourt daar aan het werk dacht ik, misschien is zijn invloed wel merkbaar.
Laatste wijn
Pierre Bise Chaume les Vergers 1990
Hier schatte men het oogstjaar vd de wijn 1998 - tot 2002
Grote verwondering toen bleek dat deze 20jaar oude Loirewijn zo fris uit de hoek kwam. Hij was heerlijk bij de boerenpaté en blauwgeaderde kazen.