Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
(11-09-2017 11:36 AM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren bij met mozzarella gevulde kippenfilet met tijm, verpakt in gerookte ham, gestoofd in tomatensaus (!) met pasta en courgette (oef).
Ik mik op de Flaccianello; de Chianti van I Fabri ken ik niet.
De Flaccianello Della Pieve 2007 dronk ik (in september 2012) naast de Rosso Toscana "Dedicato a Walter" IGT 2007.
Beide wijnen hadden toen hun maturiteit nog niet bereikt.
Dit zijn zeer mooie wijnen en ik herinner me niet welke van de twee ik toen de beste vond.
Kocht ik toen nog onder mijn limietprijs.
(11-09-2017 12:46 PM)don quichotte schreef: [ -> ] (11-09-2017 11:36 AM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren bij met mozzarella gevulde kippenfilet met tijm, verpakt in gerookte ham, gestoofd in tomatensaus (!) met pasta en courgette (oef).
Ik mik op de Flaccianello; de Chianti van I Fabri ken ik niet.
De Flaccianello Della Pieve 2007 dronk ik (in september 2012) naast de Rosso Toscana "Dedicato a Walter" IGT 2007.
Beide wijnen hadden toen hun maturiteit nog niet bereikt.
Dit zijn zeer mooie wijnen en ik herinner me niet welke van de twee ik toen de beste vond.
Kocht ik toen nog onder mijn limietprijs.
Beide wijnen ken ik niet maar een wat lichtere Chianti zou wel kunnen denk ik.
ps: Don, weten wij al het antwoord op vorig duel of heb ik dit gemist?
Dit is de Gran Selezione van I Fabbri, haar topwijn. Susanna maakt die enkel in de beste jaren en deze was de eerste versie, ook het eerste jaar van de benaming "Gran Selezione" (correct?). Vele IGT's zijn teruggekeerd naar de Chianti Classico dankzij het invoeren van deze categorie. Ook Fontodi's Vigna del Sorbo is nu GS en Castello di Fonterutoli, trouwens nu ook zonder Cabernet. Volgende I Fabbri GS zou 2015 worden.
Wij kwamen er gisteren niet helemaal uit, de Fabbri was iets lichter van kleur, meer open (beide 1 uur vooraf gedecanteerd, wat vooral voor Flaccianello niet genoeg bleek), complexer, lichter in de mond, zeer elegant. Voorkeur ging naar deze, maar later kwam de grote kwaliteit van Flaccianello boven en ik denk dat die uiteindelijk toch de grotere wijn is / zal worden. Dat mag ook wel, hij kost zowat het dubbele. Als je een fles hebt zou ik toch adviseren om hem minstens 10 jaar te geven. De Chianti was ook nog niet op z'n top, maar (ook jaar ouder) toch al meer genietbaar. Beide zijn grote wijnen met nog vele jaren voor de boeg.
Deze zijn beide 100% Sangiovese, waar Dedicato a Walter Cabernet (?) is en dan komt de druivenvoorkeur ook tussenbeide.
(11-09-2017 02:51 PM)wvd schreef: [ -> ]Dit is de Gran Selezione van I Fabbri, haar topwijn. Susanna maakt die enkel in de beste jaren en deze was de eerste versie, ook het eerste jaar van de benaming "Gran Selezione" (correct?). Vele IGT's zijn teruggekeerd naar de Chianti Classico dankzij het invoeren van deze categorie. Ook Fontodi's Vigna del Sorbo is nu GS en Castello di Fonterutoli, trouwens nu ook zonder Cabernet. Volgende I Fabbri GS zou 2015 worden.
Wij kwamen er gisteren niet helemaal uit, de Fabbri was iets lichter van kleur, meer open (beide 1 uur vooraf gedecanteerd, wat vooral voor Flaccianello niet genoeg bleek), complexer, lichter in de mond, zeer elegant. Voorkeur ging naar deze, maar later kwam de grote kwaliteit van Flaccianello boven en ik denk dat die uiteindelijk toch de grotere wijn is / zal worden. Dat mag ook wel, hij kost zowat het dubbele. Als je een fles hebt zou ik toch adviseren om hem minstens 10 jaar te geven. De Chianti was ook nog niet op z'n top, maar (ook jaar ouder) toch al meer genietbaar. Beide zijn grote wijnen met nog vele jaren voor de boeg.
Deze zijn beide 100% Sangiovese, waar Dedicato a Walter Cabernet (?) is en dan komt de druivenvoorkeur ook tussenbeide.
Hmmm, de flac is idd veeeeeel te jong gedronken :-)
Flaccianello maakt deel uit van de drievuldigheid tignanello-cepparello-flaccianello (hoewel tignanello geen 100% sangiovese is). Ik vermoed toch dat dit 1 van de beroemdste wijnen uit de chianti is (hoewel hij - nu bewust - buiten appellatie valt).
Vigna del sorbo en castello fonterutoli zijn nooit IGT geweest, mocht je dat suggereren, maar hebben altijd onder de regels van chianti classico (riserva) gezeten.
Ik weet niet of er veel IGTs naar GS zijn gegaan: enkel degenen waarvan de eigen "merknaam" onvoldoende eigen bekendheid geniet zullen deze sprong gemaakt hebben vermoed ik.
Wat je wel ziet, is een significante shift van chianti classico riserva naar gran selezione (lijkt zelfs een beetje op een leegloop van de riserva-categorie). Of het creëren van een nieuwe wijn die dan onder GS-appellatie valt (bij Felsina het geval bv.).
Dedicato a Walter is ook 100%, maar dan cab franc uit bolgheri :-)
(11-09-2017 01:18 PM)vinejo schreef: [ -> ] (11-09-2017 12:46 PM)don quichotte schreef: [ -> ] (11-09-2017 11:36 AM)wvd schreef: [ -> ]Gisteren bij met mozzarella gevulde kippenfilet met tijm, verpakt in gerookte ham, gestoofd in tomatensaus (!) met pasta en courgette (oef).
Ik mik op de Flaccianello; de Chianti van I Fabri ken ik niet.
De Flaccianello Della Pieve 2007 dronk ik (in september 2012) naast de Rosso Toscana "Dedicato a Walter" IGT 2007.
Beide wijnen hadden toen hun maturiteit nog niet bereikt.
Dit zijn zeer mooie wijnen en ik herinner me niet welke van de twee ik toen de beste vond.
Kocht ik toen nog onder mijn limietprijs.
Beide wijnen ken ik niet maar een wat lichtere Chianti zou wel kunnen denk ik.
ps: Don, weten wij al het antwoord op vorig duel of heb ik dit gemist?
De Chorey-Les-Beaune Vieilles Vignes 2012 Dominique Laurent plaatste ik een paar trappen hoger dan de Bourgogne Pinot Noir 2014 Domaine Francois Legros.
Deze Chorey-Les-Beaune had in het glas al een sterker geconcentreerde kleur en een rijke neus reeds met tertiaire geuren.
In het midden palet vond ik minder knapperig vers fruit dan bij de wijn van Francois Legros.
De afdronk van Chorey-Les-Beaune vond ik een mooi voorbeeld van evenwicht aciditeit-tannines.
Deze wijn deed me denken aan de stijl Bourgogne wijnen die ik in het begin als wijnamateur dronk en volgens " the old fashionned way" werden gemaakt. En deze keer een bescheiden eik smaak.
Een wijn die dan nog komt van een " negociant" wat je niet direct zou verwachten
Volgens mijn archief zou ik er nog drie flessen van hebben.
De Bourgogne Pinot Noir 2014 Domaine Francois Legros zeker geen slechte Pinot Noir wijn maar daarin overheerste de aciditeit in de afdronk. Het verse rode fruit liet zich in zijn smaak sterker afspelen dan bij de Chorey-Les-Beaune.
Verschillen die wellicht ook resulteren uit het verschil van jaargang.
En ook deze keer laat ik het achterste van mijn tong niet zien: dus, geen prijskaartje maar wel minder dan 15€.
(11-09-2017 03:48 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (11-09-2017 02:51 PM)wvd schreef: [ -> ]Dit is de Gran Selezione van I Fabbri, haar topwijn. Susanna maakt die enkel in de beste jaren en deze was de eerste versie, ook het eerste jaar van de benaming "Gran Selezione" (correct?). Vele IGT's zijn teruggekeerd naar de Chianti Classico dankzij het invoeren van deze categorie. Ook Fontodi's Vigna del Sorbo is nu GS en Castello di Fonterutoli, trouwens nu ook zonder Cabernet. Volgende I Fabbri GS zou 2015 worden.
Wij kwamen er gisteren niet helemaal uit, de Fabbri was iets lichter van kleur, meer open (beide 1 uur vooraf gedecanteerd, wat vooral voor Flaccianello niet genoeg bleek), complexer, lichter in de mond, zeer elegant. Voorkeur ging naar deze, maar later kwam de grote kwaliteit van Flaccianello boven en ik denk dat die uiteindelijk toch de grotere wijn is / zal worden. Dat mag ook wel, hij kost zowat het dubbele. Als je een fles hebt zou ik toch adviseren om hem minstens 10 jaar te geven. De Chianti was ook nog niet op z'n top, maar (ook jaar ouder) toch al meer genietbaar. Beide zijn grote wijnen met nog vele jaren voor de boeg.
Deze zijn beide 100% Sangiovese, waar Dedicato a Walter Cabernet (?) is en dan komt de druivenvoorkeur ook tussenbeide.
Hmmm, de flac is idd veeeeeel te jong gedronken :-)
Flaccianello maakt deel uit van de drievuldigheid tignanello-cepparello-flaccianello (hoewel tignanello geen 100% sangiovese is). Ik vermoed toch dat dit 1 van de beroemdste wijnen uit de chianti is (hoewel hij - nu bewust - buiten appellatie valt).
Vigna del sorbo en castello fonterutoli zijn nooit IGT geweest, mocht je dat suggereren, maar hebben altijd onder de regels van chianti classico (riserva) gezeten.
Ik weet niet of er veel IGTs naar GS zijn gegaan: enkel degenen waarvan de eigen "merknaam" onvoldoende eigen bekendheid geniet zullen deze sprong gemaakt hebben vermoed ik.
Wat je wel ziet, is een significante shift van chianti classico riserva naar gran selezione (lijkt zelfs een beetje op een leegloop van de riserva-categorie). Of het creëren van een nieuwe wijn die dan onder GS-appellatie valt (bij Felsina het geval bv.).
Dedicato a Walter is ook 100%, maar dan cab franc uit bolgheri :-)
Ieder zijn meug, maar mijn 3 zouden nu eerder Pergole Torte, Flaccianello en de nieuwe Colonia van Felsina zijn, niet dat ik beide andere zou versmaden, 't is een kwestie van voorkeur.
Maar ook I Fabbri GS doet goed mee. Uiteraard is het gemakkelijk om de lichtere wijn uit Lamole over het hoofd te zien naast de krachtiger wijnen van de warmere terroirs, maar ze zijn o zo geurig en verfijnd.
(11-09-2017 03:48 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (11-09-2017 02:51 PM)wvd schreef: [ -> ]Dit is de Gran Selezione van I Fabbri, haar topwijn. Susanna maakt die enkel in de beste jaren en deze was de eerste versie, ook het eerste jaar van de benaming "Gran Selezione" (correct?). Vele IGT's zijn teruggekeerd naar de Chianti Classico dankzij het invoeren van deze categorie. Ook Fontodi's Vigna del Sorbo is nu GS en Castello di Fonterutoli, trouwens nu ook zonder Cabernet. Volgende I Fabbri GS zou 2015 worden.
Wij kwamen er gisteren niet helemaal uit, de Fabbri was iets lichter van kleur, meer open (beide 1 uur vooraf gedecanteerd, wat vooral voor Flaccianello niet genoeg bleek), complexer, lichter in de mond, zeer elegant. Voorkeur ging naar deze, maar later kwam de grote kwaliteit van Flaccianello boven en ik denk dat die uiteindelijk toch de grotere wijn is / zal worden. Dat mag ook wel, hij kost zowat het dubbele. Als je een fles hebt zou ik toch adviseren om hem minstens 10 jaar te geven. De Chianti was ook nog niet op z'n top, maar (ook jaar ouder) toch al meer genietbaar. Beide zijn grote wijnen met nog vele jaren voor de boeg.
Deze zijn beide 100% Sangiovese, waar Dedicato a Walter Cabernet (?) is en dan komt de druivenvoorkeur ook tussenbeide.
Hmmm, de flac is idd veeeeeel te jong gedronken :-) Mee eens, ik noteerde hierboven voor de vijfjarige wijn:"Beide wijnen hadden toen hun maturiteit nog niet bereikt"
Flaccianello maakt deel uit van de drievuldigheid tignanello-cepparello-flaccianello (hoewel tignanello geen 100% sangiovese is). Ik vermoed toch dat dit 1 van de beroemdste wijnen uit de chianti is (hoewel hij - nu bewust - buiten appellatie valt).
Vigna del sorbo en castello fonterutoli zijn nooit IGT geweest, mocht je dat suggereren, maar hebben altijd onder de regels van chianti classico (riserva) gezeten.
Ik weet niet of er veel IGTs naar GS zijn gegaan: enkel degenen waarvan de eigen "merknaam" onvoldoende eigen bekendheid geniet zullen deze sprong gemaakt hebben vermoed ik.
Wat je wel ziet, is een significante shift van chianti classico riserva naar gran selezione (lijkt zelfs een beetje op een leegloop van de riserva-categorie). Of het creëren van een nieuwe wijn die dan onder GS-appellatie valt (bij Felsina het geval bv.).
Dedicato a Walter is ook 100%, maar dan cab franc uit bolgheri :-)
Dronk ik ook te jong.
Een wijn in het geheel niet te vergelijken met een Cabernet Franc uit de Loire. Een druiven ras dat meestal in koelere streken wordt verbouwd.
Ik denk dat je niet veel 100% Cabernet Franc wijnen in het warmere Italië zal vinden.
Zie comments in het rood
(11-09-2017 04:17 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Dedicato a Walter is ook 100%, maar dan cab franc uit bolgheri :-)
Dronk ik ook te jong.
Een wijn in het geheel niet te vergelijken met een Cabernet Franc uit de Loire
[/quote]
Bolgheri is ook een veel warmer terroir, misschien beter te vgl. met Figeac - Cheval Blanc uit warmere jaren(?), maar dat zijn dan weer blends.
Er is nog een befaamde 100% Cabernet Franc uit Toscana, eigen wijn van 1 van de bekendere œnologen aldaar, iets met diamant in de naam denk ik, kan er niet op komen (==> beginnende Alsdinges), maar ook vrij prijzig (niet als voorgenoemde Bx natuurlijk) en nog niet geproefd.
(11-09-2017 04:31 PM)wvd schreef: [ -> ] (11-09-2017 04:17 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Dedicato a Walter is ook 100%, maar dan cab franc uit bolgheri :-)
Dronk ik ook te jong.
Een wijn in het geheel niet te vergelijken met een Cabernet Franc uit de Loire
Bolgheri is ook een veel warmer terroir, misschien beter te vgl. met Figeac - Cheval Blanc uit warmere jaren(?), maar dat zijn dan weer blends.
Er is nog een befaamde 100% Cabernet Franc uit Toscana, eigen wijn van 1 van de bekendere œnologen aldaar, iets met diamant in de naam denk ik, kan er niet op komen (==> beginnende Alsdinges), maar ook vrij prijzig (niet als voorgenoemde Bx natuurlijk) en nog niet geproefd.
[/quote]
t is je vergeven ;-)
Ik weet niet of de meerprijs van een colonia opweegt tegen hun 'gewone riserva' rancia :-)
Ik denk dat je Duemani van Luca d'Attoma bedoelt (Duemani is ook naam van het domein).
Cab franc heeft wel wat succes in (kust) Toscane, maar inderdaad meestal in blend. Het terroir zorgt er wel voor dat rijpheid veelal geen probleem vormt :-) . Maar een solo cab franc is een beetje een kleine hype en prestige-project geworden bij de grote jongens heb ik de indruk.
Solo is de bekendste (én dit was ook de 1e!) uiteraard Paleo Rosso. Maar anderen springen ook op de kar: ook Guado al Tasso (Antinori) heeft zijn 100% cab franc sinds kort; de Matarocchio. En de prijzen zijn meestal niet van de poes :-)
(11-09-2017 04:54 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]......
Solo is de bekendste (én dit was ook de 1e!) uiteraard Paleo Rosso. Maar anderen springen ook op de kar: ook Guado al Tasso (Antinori) heeft zijn 100% cab franc sinds kort; de Matarocchio. En de prijzen zijn meestal niet van de poes :-)
Volledig mee eens.
De meesten gaan ruim boven de 50€ en sommigen zelfs boven de 100€
Paleo Rosso nog niet gedronken maar wel Paleo Bianco 2015 IGT
en de Bolgheri Rosso van hetzelfde huis Le Macchiole
Cab Franc 100% is op zijn best id Loire, punt uit. En ge moet hem goed kunnen maken.
(11-09-2017 10:37 PM)Venne schreef: [ -> ]Cab Franc 100% is op zijn best id Loire, punt uit. En ge moet hem goed kunnen maken.
Wie kan hem daar goed maken?
En we spreken hier niet van het domein Clos Rougeard.
Welke anderen nog halen dit niveau?
Heb zelf Cabernet Franc van Frédéric Mabileau, Château de Villeneuve,
Bernard Baudry, Domaine Pithon-Paillé.
Cabernet Franc van Thierry Germain was voor mij een ontgoocheling.
(12-09-2017 12:14 AM)don quichotte schreef: [ -> ] (11-09-2017 10:37 PM)Venne schreef: [ -> ]Cab Franc 100% is op zijn best id Loire, punt uit. En ge moet hem goed kunnen maken.
Wie kan hem daar goed maken?
En we spreken hier niet van het domein Clos Rougeard.
Welke anderen nog halen dit niveau?
Heb zelf Cabernet Franc van Frédéric Mabileau, Château de Villeneuve,
Bernard Baudry, Domaine Pithon-Paillé.
Cabernet Franc van Thierry Germain was voor mij een ontgoocheling.
Van T Germain heb ik de lichte hype hier nooit begrepen, allesbehalve subtiele cabernet francs. Maar de laatste jaren is men in die streek toch goed bezig hoor, heb net vorige zaterdag schitterende wijnen gedronken van Fosse Seche, Sanzay en Dittieres. Ook Alliet maakt grote wijnen in Chinon, met in zijn kielzog heel wat jong geweld.
Citaat:heb net vorige zaterdag schitterende wijnen gedronken van Fosse Seche, Sanzay en Dittieres
ben niet de grootste fan van Cabernet franc, maar die van Dittières die ik heb mogen proeven, was wel indrukwekkend!
(11-09-2017 10:37 PM)Venne schreef: [ -> ]Cab Franc 100% is op zijn best id Loire, punt uit. En ge moet hem goed kunnen maken.
Al eens paleo gedronken Venne? Is organisch. Duemani zelfs Demeter.
(11-09-2017 10:37 PM)Venne schreef: [ -> ]Cab Franc 100% is op zijn best id Loire, punt uit. En ge moet hem goed kunnen maken.
Oeioei, geen erg genuanceerde stelling...hier is nog werk aan de winkel!
Ik zou dan zeggen, inderdaad, als je houdt van vrij onrijpe Cabernet-Franc, zeker, dan gaat er niets boven die van de Loire
Maar probeer toch eens één uit Bolgheri of Napa, of desnoods in een Bordeaux blend.... een wereld zal opengaan.
Piere Taïx produceerde ooit een pure Cabernet-Franc van quasi 100-jarige stokken in Montagne-Saint-Emilion. Die zou ik nu eens terug willen proeven, want jong was dat nogal van het houten been.
(12-09-2017 03:28 PM)wvd schreef: [ -> ] (11-09-2017 10:37 PM)Venne schreef: [ -> ]Cab Franc 100% is op zijn best id Loire, punt uit. En ge moet hem goed kunnen maken.
Oeioei, geen erg genuanceerde stelling...hier is nog werk aan de winkel!
Ik zou dan zeggen, inderdaad, als je houdt van vrij onrijpe Cabernet-Franc, zeker, dan gaat er niets boven die van de Loire
Maar probeer toch eens één uit Bolgheri of Napa, of desnoods in een Bordeaux blend.... een wereld zal opengaan.
Piere Taïx produceerde ooit een pure Cabernet-Franc van quasi 100-jarige stokken in Montagne-Saint-Emilion. Die zou ik nu eens terug willen proeven, want jong was dat nogal van het houten been.
Slechts een heel klein Loire-vakje in m'n kelder. Enkele flessen Vaumoreau 2009 van Druet, maar nog niet geproefd. Onlangs heb ik een CF van Ondine (Zuid-Afrika) ontkurkt. Vond dit een zeer mooie wijn.
@vinogans : nog niet gedronken nee , is ook spotgoedkoop dus zou maar erg zijn dat die niet "goed" is. Als ik de grote puntengevers lees heeft dit toch niks te maken met cabarnet franc ? Vol , concentratie , body enz.... Ik zeg hiermee niet dat dit een slechte wijn zal zijn maar aan die prijs maak ik de beste asperges in de Sahara bij wijze van spreken. Ik wil hem toch eens proeven
@don, Clos is idd topwijn. Voor de rest lust ik wel Dittiere , Sebastien David , Druet (pas paar jaren 90 van gedronken ... niet te jong drinken!) , Roches Sèches, Bobinet , Mosse , Pinard , Baudry enz...
@wvd , nen hoop maakt die onrijp idd . Wat bedoel je met onrijp? Onrijp is slecht maar dat onrijp "gevoel" is toch ook wat typisch voor die druif , dat groenig hoekig trekje ... mooi in balans maakt dat die wijn zo mooi. En in bdx zijn het bijna altijd blends dus daar heeft ze haar taak. Ik denk dat ik al wat BDX gedronken heb om te weten wat cab franc kan in zo een blend :-)
En Thierry Germain zijn Marginale wil ik nog een kans geven , er zijn enkele jaartallen aan het rusten id kelder.
(12-09-2017 11:52 PM)Venne schreef: [ -> ]...................................................
En Thierry Germain zijn Marginale wil ik nog een kans geven , er zijn enkele jaartallen aan het rusten id kelder.
Ik niet.
Welke jaartallen wanneer gedronken?
Ik heb onlangs nog eens een 2006 opengedaan en begint toch mooi op plooi te komen.
(13-09-2017 12:04 AM)Venne schreef: [ -> ]Welke jaartallen wanneer gedronken?
Ik heb onlangs nog eens een 2006 opengedaan en begint toch mooi op plooi te komen.
De Marginale 2005 ; gedronken oktober 2013
De L’Insolite 2008 en 2009 ( wit): gedronken augustus 2013
Edit:
En ik zag in mijn archief dat ik ook de Solitairre 2008 en 2009 (ook wit) dronk in augustus 2013
Ook een aantal jaargangen van zijn instapwijn uit den Delhaize gedronken
(12-09-2017 11:52 PM)Venne schreef: [ -> ]Ik denk dat ik al wat BDX gedronken heb om te weten wat cab franc kan in zo een blend :-)
Zie hoekje van de handelaar voor info ivm een Montagne Saint Emilion van 100% zeer oude stokken Cabernet-Franc.
(12-09-2017 11:52 PM)Venne schreef: [ -> ]Als ik de grote puntengevers lees heeft dit toch niks te maken met cabarnet franc ?
Ik zeg hiermee niet dat dit een slechte wijn zal zijn maar aan die prijs maak ik de beste asperges in de Sahara bij wijze van spreken.
Clos is idd topwijn.
Didier zaliger bereikte toch ook verbluffende resultaten met zijn silex die de "conventies" van sauvignon ver overstijgen?
Of is dit ook maar normaal, want de prijs ervan ligt immers hoog genoeg (nog hoger zelfs
)? Ik denk dat de kar in deze redenering toch enkele honderden meters voor het paard staat
Clos zit in winkelprijs trouwens ook op quasi identiek niveau.
Bij Thierry toch eerder naar de Mémoires neigend...
Didier was en is ook "te" eh... schone wijn , begrijp me niet verkeerd...maar aan die prijs
Clos koop ik toch aan de helft van de prijs hoor. Of bedoel je enkel de Bourg?
Hoeveel flessen maken ze van de Paleo ? En van de Bourg? :-)
De Bourg
Jaaaaah, het volume-argument! Dat mag uiteraard niet ontbreken
20.000 Paleo
4.000 Le Bourg
Productievolume bewijst niks: kleinere wijngaard = kleinere productie bij gelijke kwaliteit.
Vertel er dan ook wel bij dat de oppervlakte aan wijngaarden 2,5x zo groot is - en dat de plantdensiteit 10.000 stokken per hectare is bij Paleo.
Zoals de boutade gaat: "Iedereen kan 1 vat geweldige wijn maken. De uitdaging is om in (relatief) significante volumes geweldige wijn te maken."
Zin in een bordootje?
Productievolume? Dus Paleo is max 2 Hectare? Da zijn wel wa stokken , hoe lang staan die daar? Dus precies wel gemaakt om kassa kassa te maken. Ik wil gewoon het niet vindbaar aantonen en dan valt de prijs van Le Bourg nog mee.
In 2014 had je toch een ander idee over die wijn :-)
Bourg moet 10 goede jaargangen hebben van 1 jaar opbrengst van Paleo.
Mijn punt blijft gewoon dat dit weinig te maken heeft met de druif Cabernet Franc .
Welke Bwodoo? :-)
4.000 flessen op 1 hectare, dat valt nog goed mee. Ik ken er anderen die het met (veel) minder stellen.
Ik weet niet hoeveel hectare er gebruikt worden voor Paleo, dat mag je zelf opzoeken. Mijn cijfers gingen over totale oppervlakte wijngaarden van het domein, en dat is 10 vs 22...
gaat het hier nu echt over het bepalen welke wijn de betere is terwijl je zelf 1 van beide nog nooit gedronken hebt?
Ik zeg trouwens niet dat Paleo beter is dan clos.
Mijn punt blijft dat je niet kan weten dat cab franc op zijn best is in de loire (je initiële stelling dus), als daarna blijkt dat geen van de aangehaalde tegenvoorbeelden ooit al werden geproefd - en eigen voorbeelden (van minder geslaagde versies?) ook uitblijven.
En geen enkel van de pot gerukt argument dat er daarna wordt bijgesleurd (prijs, heeft niks met de druif te maken [kan je niet weten want nog nooit geproefd], rendement, enkel gemaakt uit winstbejag,...) kan de daaruit volgende conclusie veranderen dat dit dus een stelling is waar geen enkele proefondervindelijke (!) onderbouw voor is
Komend van iemand die de mensen aanspoort om te blijven proeven en ontdekken, vond ik de grootte van de oogkleppen op dit vlak dan ook verbazend.... ontnuchterend
, dat is alles.
BDX: elke cru classé linkeroever met opbrengst < 20.000 flessen 1e wijn will do
PS Ik weet nog perfect wat ik over de paleo in 2014 geschreven heb, dank je wel. Je kan hier ook nog wel ergens terugvinden wat ik er van vond in februari 2016...
Kom vriend,
Ik Le Bourg nog niet in het glas gehad? 30hecto is veel?
Waar is de originele terroir voor Cabernet Franc? Daar ging mijn gedachte naar. Op zijn best is dan mss een verkeerde uitdrukking maar hij moet goed gemaakt worden. Laat een druif staan waar ze moet staan. En je kan dan met geweldige investeringen en oenologische interventies overal wel een topwijn maken die veel punten krijgt en aan een stevige prijs verkocht zal worden. Rape the grape
En mijn oogkleppen op wijngebied zijn groot, waren zelfs geen kleppen ... alleen duizenden flessen die leeggegaan zijn... de ene wat beter als de andere.... en de laatste tijd kijk ik meer naar de eerlijkheid van de fles en het genot ervan... wijn blijft een drank
Dat staat er toch niet?
- Je zegt zelf dat je paleo nog niet geproefd hebt, over welke van de twee gaat het dan? Ik ging er wel van uit dat je Le Bourg al eens geproefd had, want anders ging de vergelijking tussen 2 nog niet geproefde wijnen en dat zou echt volslagen belachelijk zijn
- Ik zeg toch niet dat 30 hl veel is? Ik zeg alleen dat dat niet zó uitzonderlijk is en dat er zijn die lager zitten....
Wel aandachtig blijven hè, anders geraken we helemaal nergens
Ah, nu begrijp ik eindelijk de insteek...
Goed idee, maar waarom daar stoppen? :-) Laten we al die allochtone stokken in de Nieuwe Wereld gewoon uittrekken. Ze staan daar in Amerika bijvoorbeeld maar amper 400/450 jaar (Virginia, 1620 / Chili 15...54 - Clos Rougeard: ook 17e eeuw. Oeps, tja, details hè). t Is trouwens hun verdiende loon, ze hebben ons per slot van rekening opgezadeld met de phylloxera in de 19e eeuw
En nu we toch bezig zijn: laat die electriciteit maar zitten en met paard en kar is toch snel genoeg? En laat die vaccinaties ook maar achterwege
Dat was natuurlijk lichtelijk overdreven
. Alle gekheid op een (wijn)stok: uiteraard is bepalen wat men door zijn strot kapt een keuze die ieder voor zichzelf moét maken (en gelukkig kàn maken)
. Op wat voor manier die keuze ook bepaald is
Maar geef dat dan ook even mee, want anders komt het over als gebakken lucht, en die wordt vandaag de dag al genoeg verkocht (enfin, je moet vandaag soms al blij zijn als ie al gebakken is
)
Salute
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10