07-11-2017, 06:23 AM
(06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.
Ketter!
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?
(06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.
(07-11-2017 06:23 AM)gertjeuh schreef: [ -> ](06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.
Ketter!
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?
(07-11-2017 12:17 PM)wvd schreef: [ -> ](07-11-2017 06:23 AM)gertjeuh schreef: [ -> ](06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.
Ketter!
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?
Eigenlijk een beetje een sisser. Vlak na openen had de Saint-Cosme een erg Bourgogndisch aandoend boeket, maar later kwamen de kruiden meer door. Ik heb Bouïssière altijd één van de mooiere Gigondas gevonden (nog), maar het is ook zowat de hoogst gelegen wijngaard, dus ik dacht dat zal wel iets lichter zijn. Maar het omgekeerde was waar: iets diepere kleur, tikje vetter in de mond, rijper ook. De Saint-Cosme was wat geuriger, fractie complexer misschien, iets meer energie nog. En de voorkeur: wel, we zijn er niet uitgekomen, niemand had echt een voorkeur en we besloten dan maar dat ze evenwaardig waren in een wat andere stijl.
Wat ik hier even wil opmerken is dat je niet altijd mag verwachten dat een wat hoger gelegen wijngaard een wat frissere, lichtere wijn geeft. Veel hangt af van het aantal uren zon per dag die de wijngaard krijgt. Bij Bosquets is dat heel duidelijk als je de 2 cru's naast mekaar proeft. De "Le Lieu dit..." ("Bosquets") ligt onder aan de helling en La Colline (Jasio) ligt een stuk hoger en toch geeft La Colline de vollere, krachtigere wijn, terwijl Lieu dit een eerder verfijnde, finesse rijke wijn geeft (mijn favoriet of wat dacht je). En dat komt doordat deze laatste een flink stuk van de dag meer schaduw heeft vanwege de vlakbij gelegen Dentelles de Montmirail. Lieu dit wordt dan ook later geoogst.
De wijngaarden meer in de vlakte, verder van het dorp hebben die invloed minder en dus meer zon, wat dan het meer zondoorstoofde type wijnen geeft, genre Santa Duc, Pesquiér, en vele anderen.
Gigondas vind ik een erg interessante AOC, mede nog vanwege de enorme bodemverschillen. Soms zie je zelfs midden in een wijngaard bijna op een lijn ineens een andere kleur van grond opduiken. Fascinerend!
(07-11-2017 01:43 PM)Olivier schreef: [ -> ](07-11-2017 12:17 PM)wvd schreef: [ -> ](07-11-2017 06:23 AM)gertjeuh schreef: [ -> ](06-11-2017 06:49 PM)wvd schreef: [ -> ]Het moet niet altijd Bourgogne of Piëmonte zijn tenslotte.
Ketter!
Cosme wegens vermoedelijk persoonlijke voorkeur van stijl?
Eigenlijk een beetje een sisser. Vlak na openen had de Saint-Cosme een erg Bourgogndisch aandoend boeket, maar later kwamen de kruiden meer door. Ik heb Bouïssière altijd één van de mooiere Gigondas gevonden (nog), maar het is ook zowat de hoogst gelegen wijngaard, dus ik dacht dat zal wel iets lichter zijn. Maar het omgekeerde was waar: iets diepere kleur, tikje vetter in de mond, rijper ook. De Saint-Cosme was wat geuriger, fractie complexer misschien, iets meer energie nog. En de voorkeur: wel, we zijn er niet uitgekomen, niemand had echt een voorkeur en we besloten dan maar dat ze evenwaardig waren in een wat andere stijl.
Wat ik hier even wil opmerken is dat je niet altijd mag verwachten dat een wat hoger gelegen wijngaard een wat frissere, lichtere wijn geeft. Veel hangt af van het aantal uren zon per dag die de wijngaard krijgt. Bij Bosquets is dat heel duidelijk als je de 2 cru's naast mekaar proeft. De "Le Lieu dit..." ("Bosquets") ligt onder aan de helling en La Colline (Jasio) ligt een stuk hoger en toch geeft La Colline de vollere, krachtigere wijn, terwijl Lieu dit een eerder verfijnde, finesse rijke wijn geeft (mijn favoriet of wat dacht je). En dat komt doordat deze laatste een flink stuk van de dag meer schaduw heeft vanwege de vlakbij gelegen Dentelles de Montmirail. Lieu dit wordt dan ook later geoogst.
De wijngaarden meer in de vlakte, verder van het dorp hebben die invloed minder en dus meer zon, wat dan het meer zondoorstoofde type wijnen geeft, genre Santa Duc, Pesquiér, en vele anderen.
Gigondas vind ik een erg interessante AOC, mede nog vanwege de enorme bodemverschillen. Soms zie je zelfs midden in een wijngaard bijna op een lijn ineens een andere kleur van grond opduiken. Fascinerend!
Zijn de wijngaarden van gigondas niet noordgeorienteerd? Voor zo'n ligging vind ik dat nog altijd vrij zwoele wijnen...
(07-11-2017 07:13 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor.
Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!
(08-11-2017 03:18 PM)wvd schreef: [ -> ](07-11-2017 07:13 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor.
Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!
Vandaag op de site wat recente nota's van Jeb Dunnuck toegevoegd, zonder scores. En ik ga alle scores stilaan eens weghalen, ik heb het daar nu wel helemaal mee gehad.
Als dat maar goed afloopt bij de puntenpakkers...
(08-11-2017 07:47 PM)don quichotte schreef: [ -> ]1-Philippe Foreau, Vouvray Sec Clos Naudin 2009
Vandaag in het glas
2-François Chidaine, Vouvray Les Argiles 2011
Gedronken op 1.11.17
Hier is er wel een duidelijk verschil.
(08-11-2017 09:34 PM)FRANCISPICCART schreef: [ -> ](08-11-2017 07:47 PM)don quichotte schreef: [ -> ]1-Philippe Foreau, Vouvray Sec Clos Naudin 2009
Vandaag in het glas
2-François Chidaine, Vouvray Les Argiles 2011
Gedronken op 1.11.17
Hier is er wel een duidelijk verschil.
Ik ga voor Chidaine. Heb de Argilles 2011 ook al enige malen gedronken en vond dit uitstekend.
Foreau is ook goed maar volgens mij beter in moelleux.
(08-11-2017 08:41 PM)gertjeuh schreef: [ -> ](08-11-2017 03:18 PM)wvd schreef: [ -> ](07-11-2017 07:13 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Allemaal interessant Wvd.
Bedankt hiervoor.
Af en toe eens een goede zuidelijke Rhone het mag!
Vandaag op de site wat recente nota's van Jeb Dunnuck toegevoegd, zonder scores. En ik ga alle scores stilaan eens weghalen, ik heb het daar nu wel helemaal mee gehad.
Als dat maar goed afloopt bij de puntenpakkers...
Die punten...
Begeleidend , misleidend ?
Een keer zo een keer anders.
Citaat:Gigondas "Classique": Jeb: (91-93/100) Joe: (89-91/100)
Gigondas "Le Lieu dit...": Jeb: (96-98/100) Joe: (86-88/100)
Gigondas "La Colline": Jeb: (96-100/100) Joe: (82-84/100)
Gigondas "Le Plateau": Jeb: (94-97/100) Joe: (87-89/100)
(09-11-2017 12:47 PM)Olivier schreef: [ -> ]Citaat:Gigondas "Classique": Jeb: (91-93/100) Joe: (89-91/100)
Gigondas "Le Lieu dit...": Jeb: (96-98/100) Joe: (86-88/100)
Gigondas "La Colline": Jeb: (96-100/100) Joe: (82-84/100)
Gigondas "Le Plateau": Jeb: (94-97/100) Joe: (87-89/100)
dit is inderdaad wel héél frappant... Ziet er naar uit dat Joe gewoon niet graag grenache drinkt
Tja, scores. Er is hier al veel over geschreven, maar hetgeen je hier nu aantoont, zie je overal. Neem nu Cellartracker, om nog maar niet te spreken over Vivino. Van één en dezelfde wijn, zelfde jaartal, lees je daar meningen zoals "op dronk, nu drinken" en "véél te jong, nog zeker 5 jaar wachten!". Om maar een voorbeeld te geven.
Dat toont aan dat wijnappreciatie nog altijd voornamelijk via de lijnen van persoonlijke voorkeuren gebeurt. En mijns inziens dan ook niet te vatten is in scores. Tenzij je goed weet wat het profiel is van de beoordelaar en de score dus kan plaatsen. Maar vaak is dat niet het geval...
Jamie Goode heeft onlangs nog een redelijk pretentieus artikel geschreven dat de meningen van professionele wijnrecensenten meer waard zijn dan die van anderen. Natuurlijk speelt ervaring en kennis een rol. Maar als je ziet hoe ook de scores van de professionals uiteen lopen, moet je de cijfertjes toch met een serieuze korrel zout nemen.
(26-11-2017 01:18 AM)don quichotte schreef: [ -> ]Werd dit een technische knock-out?
Chianti Classico DOCG Tenuta Fontodi 2014
Castello Di Querceto, Chianti Classico Riserva 2014
(26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise
(26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ](26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise
Zal wel zijn topdomein!
(26-11-2017 09:33 PM)don quichotte schreef: [ -> ](26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ](26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise
Zal wel zijn topdomein!
Rik & Benz ,
Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.
Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi.
En nu de prijskaartjes:
Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€
N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.
(29-11-2017 09:40 AM)Dave schreef: [ -> ](26-11-2017 09:33 PM)don quichotte schreef: [ -> ](26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ](26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise
Zal wel zijn topdomein!
Rik & Benz ,
Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.
Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi.
En nu de prijskaartjes:
Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€
N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.
Daar verschiet ik nu toch wel van, Don !
Don't get me wrong, ik ben ook fan van Querceto en aan die prijzen is het zeker en vast topspul, maar bij alles wat ik van Fontodi heb gedronken werd ik echt omver geblazen door de klasse en de complexiteit, dus stond in mijn beleving toch nog een trapje hoger.
Maar ik moet wel zeggen dat ik ze nog nooit naast elkaar heb gedronken en dat ik de 2014 van Fontodi ook nog niet heb gedronken (was een moeilijker jaar naar 't schijnt).
Zo zie je maar dat wijn je altijd maar blijft verrassen.
(29-11-2017 12:42 PM)don quichotte schreef: [ -> ](29-11-2017 09:40 AM)Dave schreef: [ -> ](26-11-2017 09:33 PM)don quichotte schreef: [ -> ](26-11-2017 07:48 PM)Benz schreef: [ -> ](26-11-2017 07:44 PM)rik schreef: [ -> ]De querceto van 2013 heeft me gisteren toch gesmaakt bij de pasta bolognaise
Zal wel zijn topdomein!
Rik & Benz ,
Als ik hierboven schreef "Werd dit een technische knock-out?" dan had ik daar een reden voor.
De Fontodi was gedoemd om als verliezer uit dit duel te komen.
Wat wil je, een gevecht van een zwaargewicht tegen een lichtgewicht?
Fontodi, een wijn zonder ruggengraat in vergelijking met de Castello.
Ik dronk beide wijnen op dezelfde temperatuur nadat ik beide flessen uit te kelder had gehaald en een paar uren had laten chambreren.
Daarna beide wijnen in een glas.
Alleen de geur van de Querceto overklaste de Fontodi zowel in rijkdom en kracht.( De Querceto moest ik niet walsen)
Na deze en eerste ronde was het al een technische knock-out voor de Fontodi.
De rest van het verhaal behoeft geen verder betoog. De Querceto was voor mij duidelijk de winnaar.
Toch een paar bedenkingen:
De tannines van de Querceto waren toch wat te sterk.
De aciditeit van de Fontodi te hoog ten opzichte van de bestanddelen om een lange bewaartijd te garanderen versus de Querceto.
Ik weet het niet, maar misschien is de selectie en het fatsoenlijk werk in de wijngaard bij Querceto anders dan bij Fontodi.
En nu de prijskaartjes:
Fontodi:19,22€
Querceto:11.99€
N.B.
Per gelegenheid ga ik de Fontodi 2007 eens naast de Querceto 2008 drinken.
Daar verschiet ik nu toch wel van, Don !
Don't get me wrong, ik ben ook fan van Querceto en aan die prijzen is het zeker en vast topspul, maar bij alles wat ik van Fontodi heb gedronken werd ik echt omver geblazen door de klasse en de complexiteit, dus stond in mijn beleving toch nog een trapje hoger.
Maar ik moet wel zeggen dat ik ze nog nooit naast elkaar heb gedronken en dat ik de 2014 van Fontodi ook nog niet heb gedronken (was een moeilijker jaar naar 't schijnt).
Zo zie je maar dat wijn je altijd maar blijft verrassen.
Dave,
Per gelegenheid drinken we te samen beide wijnen van 2014 eens blindelings naast elkaar.
Zie ook mijn bericht : #3 van 10-09-2011, 09:17 PM.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1342-...#pid16420.
Een vergelijking met een Barolo.
(02-12-2017 06:55 PM)Fre schreef: [ -> ] Haut Peychez - la sélection du chateau uit Fronsac tegen Aiguilhe Querre uit Castillion. Beiden uit het jaar 2010
Wie wint de strijd? Assemblage is ongeveer dezelfde meerderheid Merlot (75-80%) aangevuld met Cabernet Franc
(02-12-2017 07:11 PM)vinejo schreef: [ -> ](02-12-2017 06:55 PM)Fre schreef: [ -> ] Haut Peychez - la sélection du chateau uit Fronsac tegen Aiguilhe Querre uit Castillion. Beiden uit het jaar 2010
Wie wint de strijd? Assemblage is ongeveer dezelfde meerderheid Merlot (75-80%) aangevuld met Cabernet Franc
Normaal zou ik zeker op de Querre gokken.
Maar ik weet dat je met die eerste een beetje een band hebt, dus ik twijfel... ;-)
(03-12-2017 06:43 PM)Hugel schreef: [ -> ]Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.
Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.
(03-12-2017 08:05 PM)don quichotte schreef: [ -> ](03-12-2017 06:43 PM)Hugel schreef: [ -> ]Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.
Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.
Beide wijnen kan ik zeer appreciëren maar ik had wel mijn pijlen gemikt op de Haut Mazeris.
Waarom?
Dat zie je aan mijn bijlage hieronder.
En het potentieel kan ik er zeker nog van volgen.
(03-12-2017 08:58 PM)Hugel schreef: [ -> ](03-12-2017 08:05 PM)don quichotte schreef: [ -> ](03-12-2017 06:43 PM)Hugel schreef: [ -> ]Baron de boutisse 2010 saint emilion grand cru
Vs.
Haut Mazeris 2010 canon fronsac.
Een gelijk opgaand duel. Maar de eerste meer geevolueerd. Ik zou zeggen op zn top. De 2e kan nog een aantal jaren mee, zal zeker binnen aantal jaren de betere zijn.
Een leuke oefening. Canon fronsac en saint emilion zeer vergelijkbaar in stijl. Maar ik vermoed wel een voordeel in pq voor de canon fronsac.
Opmerkelijk: Haut mazeris 15.5% alcohol maar niks van te merken! Heel mooi geintegreerd. De meesterhand van Thunevin?
In ieder geval een wijn met nog veel potentieel.
Van allebei de wijnen genoten.
Beide wijnen kan ik zeer appreciëren maar ik had wel mijn pijlen gemikt op de Haut Mazeris.
Waarom?
Dat zie je aan mijn bijlage hieronder.
En het potentieel kan ik er zeker nog van volgen.
Ook nog wat voorraad om de evolutie op te volgen...