Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
(07-01-2018 11:14 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Gisteren bij vrienden een chateau de la Tour Bessan 2011 (Margaux) versus een chateau Lalande Borie 2011 (St-Julien). Welke wijn won de tweestrijd?
Bijna zeker Lalande Borie, hele mooie wijn is dat steeds!
(07-01-2018 01:11 PM)Benz schreef: [ -> ] (07-01-2018 11:14 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Gisteren bij vrienden een chateau de la Tour Bessan 2011 (Margaux) versus een chateau Lalande Borie 2011 (St-Julien). Welke wijn won de tweestrijd?
Bijna zeker Lalande Borie, hele mooie wijn is dat steeds!
Ik zou willen origineel zijn maar denk inderdaad ook dat de Lalande het pleit redelijk ruim zal winnen. De Bessan ooit eens in de les geschonken, leek toch wat gewoontjes toen.
(07-01-2018 03:43 PM)vinejo schreef: [ -> ] (07-01-2018 01:11 PM)Benz schreef: [ -> ] (07-01-2018 11:14 AM)troisetoiles schreef: [ -> ]Gisteren bij vrienden een chateau de la Tour Bessan 2011 (Margaux) versus een chateau Lalande Borie 2011 (St-Julien). Welke wijn won de tweestrijd?
Bijna zeker Lalande Borie, hele mooie wijn is dat steeds!
Ik zou willen origineel zijn maar denk inderdaad ook dat de Lalande het pleit redelijk ruim zal winnen. De Bessan ooit eens in de les geschonken, leek toch wat gewoontjes toen.
Ik mik zo op de Lalande Borie
De Chateau de la Tour Bessan laat ik zo liggen in de Carrefour zelfs als ze deze wijn aanbieden aan de originele promotieprijs met nog eens 30% korting boven op.
Deze Margaux wijn haalt amper het niveau van een degelijke Bordeaux die je voor minder dan 10€ koopt.
En wat betreft de Lalande Borie deze vond ik ook niet veel zaaks in de jaren 70...80 maar heeft de laatste jaren een opmerkelijke vooruitgang geboekt.
Jullie hebben jullie kennis weer mooi bewezen. Inderdaad een glansrijke overwinning voor de Lalande Borie. Beide flessen werden helaas pas aan tafel ontkurkt, maar ik was al erg blij dat de gastheer ze allebei uit de kelder had gehaald.
Over de Bessan (twee derde merlot, een derde cabernet sauvignon) kan ik helaas niet zoveel zeggen: zelfs na walsen kwam er niet veel reuk vrij. In de mond was de wijn nogal stug en ook de afdronk oversteeg de gemiddelde superkmarktwijn niet. Viel dus nogal tegen.
Gelukkig volgde daarop de Lalande Borie: heel donkerrood van kleur. Een beetje cassis en donker fruit in de neus. Deed mij, Bordeauxleek, denken aan een Pauillac la Rose die ik in de herfst dronk en waar ik nog steeds goede herinneringen aan koester. Best een krachtige wijn, maar ook zacht in de mond. Ik had wel het gevoel dat hij mits wat meer zuurstof nog meer tot zijn recht zou gekomen zijn. In ieder geval een mooie wijn, een geslaagde Bordeaux-ervaring. Door dit soort proefervaringen krijg ik meer inzicht in en begrip voor de Bdxliefde van sommige forumleden!
Interessant ! Ik gok op Fontodi !
We zaten met 5 aan tafel en na de maaltijd werd, zoals steeds, gevraagd welke de voorkeur wegdroeg. Dat bleek heel moeilijk, heel verscheiden wijnen, Rampolla wat lichter, maar genuanceerder, donkerder qua stijl. De Fontodi was "warmer" (2009..?), molliger maar (voorlopig?) wat minder intrigerend. Niemand kon echt een voorkeur geven en dat is flauw dus heb ik maar voor Rampolla gekozen. Alhoewel...
(22-02-2018 03:21 PM)wvd schreef: [ -> ]We zaten met 5 aan tafel en na de maaltijd werd, zoals steeds, gevraagd welke de voorkeur wegdroeg. Dat bleek heel moeilijk, heel verscheiden wijnen, Rampolla wat lichter, maar genuanceerder, donkerder qua stijl. De Fontodi was "warmer" (2009..?), molliger maar (voorlopig?) wat minder intrigerend. Niemand kon echt een voorkeur geven en dat is flauw dus heb ik maar voor Rampolla gekozen. Alhoewel...
Was net aan het denken dat word gene makkelijke, beiden zeer lekkere wijntjes en wat aan elkaar gewaagd.
Bourgondische finesse of het sappige uit de Rhône...
(22-02-2018 10:41 PM)Fre schreef: [ -> ]Bourgondische finesse of het sappige uit de Rhône...
Ik denk dat je van de Rhone meer zal genieten, vermoed dat de Bourgogne wat te belegen zal zijn (ondanks de topwijnbouwer)
(22-02-2018 10:41 PM)Fre schreef: [ -> ]Bourgondische finesse of het sappige uit de Rhône...
Ik zet mijn fles natuurwijn in op de Rhône!
(22-02-2018 10:59 PM)vinejo schreef: [ -> ] (22-02-2018 10:41 PM)Fre schreef: [ -> ]Bourgondische finesse of het sappige uit de Rhône...
Ik denk dat je van de Rhone meer zal genieten, vermoed dat de Bourgogne wat te belegen zal zijn (ondanks de topwijnbouwer)
2001 was in Volnay een moeilijk jaar.
Deze wijn kan nog enige finesse vertonen maar de kans op een uitgebluste wijn is groot.( referentie de kleur)
Ik mik dan ook op de Rhône wijn.
De Lafarge is idd wat te belegen. 2002 had in dat opzet net dat tikkeltje meer. Het sap van een Rhône 2015 daarentegen... De verleiding ontstond bij het lezen van de LARVF met een uitgebreide tasting van 114 Crozes en St Josephs 2015. Raad eens wie daar won...
(23-02-2018 12:01 AM)Fre schreef: [ -> ]De Lafarge is idd wat te belegen. 2002 had in dat opzet net dat tikkeltje meer. Het sap van een Rhône 2015 daarentegen... De verleiding ontstond bij het lezen van de LARVF met een uitgebreide tasting van 114 Crozes en St Josephs 2015. Raad eens wie daar won...
Gr.....
Graillot en Grippa..?
Bijna. Graillot staat er wel tussen. Geen Gripa te zien in de lijst.
17,5/20:
JL Chave SJ Le clos
Pierre Gonon SJ
17-17,5:
Chapoutier Les Granits BLANC 2016
17/20:
Chave Saint Joseph
16,5-17/20:
Faury SJ La Gloriette
Georges Vernay SJ Terres d'Encre
16,5/20:
Monteillet SJ cuvée Papy
Alain Graillot Crozes-Hermitage La Guiraude
Pierre-Jean Villa SJ Tildé
François Villard SJ Reflet
(23-02-2018 08:52 AM)Fre schreef: [ -> ]Bijna. Graillot staat er wel tussen. Geen Gripa te zien in de lijst.
Je moet meedoen om te kunnen winnen natuurlijk... In de LRVF staat Gripa overal op nr 1 voorde 2016-ers. In 2015 nam hij blijkbaar nog niet deel aan die proeverijen.
En sinds wanneer heeft Chave een 'le clos'? Is dat niet die van Chapoutier?
(23-02-2018 09:25 AM)TheWineVet schreef: [ -> ]En sinds wanneer heeft Chave een 'le clos'? Is dat niet die van Chapoutier?
J.L. Chave heeft wel percelen in diverse lieu-dit's, o.a. een "Clos", maar bij mijn weten worden die (nog?) niet afzonderlijk gebotteld. Zelfde verhaal bij Saint-Cosme. Leuk om daar deze wijnen uit vat te proeven (de herkomst staat er in krijt op het vat) van dezelfde AOC, zelfde druif (uiteraard), maar toch o zo divers. Maar uiteindelijk wordt het ook hier steeds een blend.
Nieuw duo:
[
attachment=3201]
(24-02-2018 04:52 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-02-2018 09:25 AM)TheWineVet schreef: [ -> ]En sinds wanneer heeft Chave een 'le clos'? Is dat niet die van Chapoutier?
J.L. Chave heeft wel percelen in diverse lieu-dit's, o.a. een "Clos", maar bij mijn weten worden die (nog?) niet afzonderlijk gebotteld. Zelfde verhaal bij Saint-Cosme. Leuk om daar deze wijnen uit vat te proeven (de herkomst staat er in krijt op het vat) van dezelfde AOC, zelfde druif (uiteraard), maar toch o zo divers. Maar uiteindelijk wordt het ook hier steeds een blend.
Wat ik dacht. Fré?
(24-02-2018 04:52 PM)wvd schreef: [ -> ]Nieuw duo:
Die La Lauzette ken ik, nogal rustieke wijn. Denk dat de Mauriane 2007 toegankelijker zal zijn en op zich lekkerder weg zal drinken, bij de Lauzette zal eerder een stukje rood vlees nodig zijn.
(24-02-2018 05:03 PM)TheWineVet schreef: [ -> ] (24-02-2018 04:52 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-02-2018 09:25 AM)TheWineVet schreef: [ -> ]En sinds wanneer heeft Chave een 'le clos'? Is dat niet die van Chapoutier?
J.L. Chave heeft wel percelen in diverse lieu-dit's, o.a. een "Clos", maar bij mijn weten worden die (nog?) niet afzonderlijk gebotteld. Zelfde verhaal bij Saint-Cosme. Leuk om daar deze wijnen uit vat te proeven (de herkomst staat er in krijt op het vat) van dezelfde AOC, zelfde druif (uiteraard), maar toch o zo divers. Maar uiteindelijk wordt het ook hier steeds een blend.
Wat ik dacht. Fré?
Le Domaine Chave assemble généralement toutes ses parcelles de SJ en un seul vin. Or, en 2015, JL Chave a décidé de séparer les raisins issus de son Clos situé sur un cône de déjection. C'est une avant-première. Cette cuvée est d'une élégance rare, gracieuse avec une bouche tout en finesse e t dotée de tannins d'une parfait amabilité.
(24-02-2018 05:18 PM)vinejo schreef: [ -> ] (24-02-2018 04:52 PM)wvd schreef: [ -> ]Nieuw duo:
Die La Lauzette ken ik, nogal rustieke wijn. Denk dat de Mauriane 2007 toegankelijker zal zijn en op zich lekkerder weg zal drinken, bij de Lauzette zal eerder een stukje rood vlees nodig zijn.
Anders dan vele andere "kleinere" 2005, die al volop kunnen gedronken worden (bvb? Paloumey is nu heel mooi) is La Lauzette 2005 idd nog vrij jong met voldoende "backbone" om nog jaren mee te gaan en gelukkig heeft hij nog steeds de body om er positief over te zijn. En je hebt gelijk Jo, het was bij een heerlijk rosbief met witloof, vandaar de Bordeaux trouwens. In 2007 begon Pierre Taix pas met oogsten als bij alle anderen alles reeds binnen was. Hij vertelde ooit dat het een eigenaardig gevoel was, sommigen kwamen zelfs wat gniffelend staan kijken. Maar hij produceerde wel 1 van de mooiste wijnen van dat jaar en blind plaatste niemand die in 2007. De eerlijkheid gebiedt me hier toe te geven dat dit niet de beste fles was die ik hiervan had, euh eigenlijk de minste
Enfin, iedereen rond de tafel verkoos de Lauzette behalve ik, maar ik werd dan ook onmiddellijk (terecht?) beschuldigd van " etikettendrinker".
(25-02-2018 12:46 PM)wvd schreef: [ -> ]En dan deze van een week of zo terug.
Hier zal de Collemattoni het wel halen, scoort enorm goed in 2012.
(25-02-2018 03:46 PM)Benz schreef: [ -> ] (25-02-2018 12:46 PM)wvd schreef: [ -> ]En dan deze van een week of zo terug.
Hier zal de Collemattoni het wel halen, scoort enorm goed in 2012.
Groot verschil qua stijl en tegenovergesteld van wat je zou vewachten. Caprili ligt in de Tavernelle regio (naast Soldera!), niet het allerwarmste deel, terwijl Collemattoni's wijngaarden in het zuiden liggen met percelen rond Castelnuovo en ook in het warmste deel rond Sant' Angelo. We verwachten dus een strakkere Caprili en een zwoelere Collemattoni. Het omgekeerde was waar, Caprili zet 15% op het label en dat merk je in de warm-fruitige kruidige en erg aromatische geur en de erg ronde, volle smaak met dito afdronk. Een erg aansprekende "gemakkelijke" wijn met toch de nodige structuur.
Collemattoni is eerst minder expressief, maar fris-fruitiger, genuanceerde, spannender boeket. In de mond iets strenger, hogere aciditeit, maar ook weer spannender en meer openend naar de langere afdronk met minerale toets. Meer mijn stijl eigenlijk maar in ieder geval minder commerciëel. De Caprili scoort net 1 puntje hoger in de pers, bij mij is het andersom. Beide wijnen zijn van een goede rqp, Caprili kost een kleine 35€, Collemattoni is bij mijn weten niet geïmporteerd, zou iets onder de 40€ komen.
(24-02-2018 08:11 PM)Fre schreef: [ -> ]Le Domaine Chave assemble généralement toutes ses parcelles de SJ en un seul vin. Or, en 2015, JL Chave a décidé de séparer les raisins issus de son Clos situé sur un cône de déjection. C'est une avant-première. Cette cuvée est d'une élégance rare, gracieuse avec une bouche tout en finesse e t dotée de tannins d'une parfait amabilité.
! Ik had hier idd al eens iets over gelezen vorig jaar. Waar te koop?
(26-02-2018 01:12 PM)TheWineVet schreef: [ -> ]! Ik had hier idd al eens iets over gelezen vorig jaar. Waar te koop?
No idea. De tekst kwam uit LARVF. Geen idee waar deze te koop staat.
Deze keer voor het tribunaal:
Clos Des Jacobins 2012
Chateau Grand-Mayne 2012
Wie haalt het?
Grand Mayne, want ze zijn daar goe bezig
(01-03-2018 10:33 PM)Vince schreef: [ -> ]Grand Mayne, want ze zijn daar goe bezig
Ik hoop het want heb daar een fles van liggen :-)
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10