De legende François ( Cois voor de vrienden ) Backeljau kon het toch oh zo mooi verwoorden ...
"In wa veur ne wereld leven wij na"
Voorbeeld .... vorig weekend zag ik - in een cocktailbar - een mooie meid aan de bar zitten.
Na wat moed te hebben verzameld, stapte ik op haar af en vroeg of ze wat van me wou drinken.
Wat daarna volgde, dat tart iedere verbeelding, maar is blijkbaar normaal in onze huidige omgeving.
Ze vloog direct naar me uit en vroeg of ze er misschien uitgedroogd uit zag, had ze misschien teveel rimpels of slechte huid of zo.
Daarna kwam het verwijt dat ze geëmancipeerd genoeg was om haar eigen drankjes te betalen en daar geen man voor nodig had.
Ook had ze nog een drankje voor haar neus staan ... wou ik haar misschien dronken voeren, om dan later misbruik van haar te maken ?
Of dacht ik misschien dat ze een alcohol probleem had omdat het voor haar al haar tweede cocktail was deze avond ?
Nu dacht ik gewoon even verbouwereerd te glimlachen en stilletjes af te druipen, maar dat was buiten haar vriendinnen gerekend.
Waarom wou ik enkel die ene vriendin iets aanbieden ? Waren zij misschien niet goed genoeg misschien voor mij of zelf te lelijk ?
Al snel werd ik omringd door een bende vrouwen ... in een ander leven zou dat misschien een bepaalde opwinding geven, maar nu niet.
Ik werd het mikpunt van een meute feministen ( mag ik nog dat woord gebruiken ? ), woorden als discriminatie, schande en #metoo vlogen in het rond.
Nu bleek één vriendin ook een gekleurde huidskleur te hebben ( ook hier, is dit woordgebruik neutraal ? ), dus werd ik nog versleten voor racist en fascist.
En om af te sluiten was ik net naar de kapper geweest, waar hij de tondeuse foutief op 1mm had gezet ipv 3 mm, dus met mijn korte kop bleek ik ook nog een nazi.
En om af te sluiten met de legendarische woorden ... en wat hebben we nu geleerd ... de mens is blijkbaar met uitsterven bedreigd als het zo verder moet.
Mathijs
ps - voor alle duidelijkheid, bovenstaande is MOMENTEEL TOCH fictie