Ik ben het grotendeels eens, maar ik denk dat de vergelijking die je maakt tussen de prijzen bij een Belgische wijnhandelaar en naar wat ik aanneem een webshop mank loopt.
Bij het opstellen van mijn businessplan kwam ik puur op
omkadering al aan volgende kostenramingen.
• 8 000 euro voor een webshop volledig van A tot Z, met verzendingsopties, betaalopties, online feedback mogelijkheden, rekening houdend dat ik zelf over voldoende stockageruimte beschik en geen externe opslagruimte moet huren.
• Afhankelijk van hoe ver ik in mij wishlist kon gaan naar inrichting en pluimen toe, zonder huur, tussen de 17 000 en 20 000 euro voor een echte fysieke winkel, enkel bare bones, en exclusief budget voor website, marketing en dergelijke, wat tussen de 2 000 en 3 000 euro zat.
Accijnzen en verpakkingsheffingen
voor sake betaal ik per fles 1,2 euro accijnzen + heffing op verpakkingen. Voor shochu loopt dit, afhankelijk van de sterkte, zelfs op tot 6 euro. Beiden zijn afgezet ten opzichte van Duitsland ( waar sake accijnsvrij is en shochu minimaal wordt belast).
Denk je nu echt dat iedere webwinkel, met zijn zetel elders binnen de Europese Unie, rekening houdt met Belgische accijnzen in de op hun website geafficheerde prijzen? Het heeft lang genoeg geduurd voor een grote website als 1jour1vin rekening hield met de Belgische fiscaliteit, en ik durf er serieus wat wijn op in te zetten dat zij dan nog een uitzondering vormen in het Europese online wijnlandschap.
Levenstandaard
Het geld dat je in absolute termen moet verdien om een redelijke levensstandaard aan te houden verschilt van land tot land. Als je kijkt naar de kaart op onderstaande link, is het niet onlogisch dat een winstmarge van pak 1 euro voldoende is voor een redelijk inkomen in Portugal, maar niet noodzakelijk in Brussel.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/ra...region=150
Het is steeds gemakkelijk te zeggen dat je toch eens goed moet nadenken als je je wijn niet online koopt, maar alles verdient wel zijn context.