Onder "Sociando-Mallet" woedt (enfin, kabbelt) het thema "wijnwinkel vs directe verkoop vs grootdistributie. En de prangende vraag rijst: "gaan wijnwinkels verdwijnen?" Met een nostalgische toevoeging: dan wil ik terug naar de jaren negentig...
Nu vind ik het sterk dat er zoiets geweest zou zijn als "de jaren negentig", laat staan dat iemand er zich iets van herinnert. Zelf wil ik eigenlijk veel liever terug naar de jaren zeventig. Maar dit ter zijde.
In "Spanje 3" haal ik al even enkele opmerkingen aan m.b.t. Pagos Los Balancinos. Lidl verkoopt hun witte (een 90+ bij Peñin) aan 5,99 euro en op het domein hanteren ze ongeveer dezelfde prijs. Ze maken zich sterk dat Lidl de wijn niet met verlies verkoopt en dat normale marges worden gehanteerd (o.m. Marquès de Càceres beweert het tegendeel). Het zij zo. In elk geval is het bijzonder belangrijk voor Pagos Los Balacinos en producenten in een soortgelijk geval, dat Lidl 530 verkooppunten heeft in Spanje alleen en dat deze bodega uit Extremadura op eigen houtje of zelfs met de hulp van de klassieke kanalen nooit op relatief korte termijn zo'n bereik kan halen.
Men spreekt er van een "promotie", dus wellicht zal het aanbod van Lidl snel weer veranderen en wat er dan overblijft van dat aanbod blijft een interessante vraag.
(24-03-2018 04:21 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Onder "Sociando-Mallet" woedt (enfin, kabbelt) het thema "wijnwinkel vs directe verkoop vs grootdistributie. En de prangende vraag rijst: "gaan wijnwinkels verdwijnen?" Met een nostalgische toevoeging: dan wil ik terug naar de jaren negentig...
Nu vind ik het sterk dat er zoiets geweest zou zijn als "de jaren negentig", laat staan dat iemand er zich iets van herinnert. Zelf wil ik eigenlijk veel liever terug naar de jaren zeventig. Maar dit ter zijde.
In "Spanje 3" haal ik al even enkele opmerkingen aan m.b.t. Pagos Los Balancinos. Lidl verkoopt hun witte (een 90+ bij Peñin) aan 5,99 euro en op het domein hanteren ze ongeveer dezelfde prijs. Ze maken zich sterk dat Lidl de wijn niet met verlies verkoopt en dat normale marges worden gehanteerd (o.m. Marquès de Càceres beweert het tegendeel). Het zij zo. In elk geval is het bijzonder belangrijk voor Pagos Los Balacinos en producenten in een soortgelijk geval, dat Lidl 530 verkooppunten heeft in Spanje alleen en dat deze bodega uit Extremadura op eigen houtje of zelfs met de hulp van de klassieke kanalen nooit op relatief korte termijn zo'n bereik kan halen.
Men spreekt er van een "promotie", dus wellicht zal het aanbod van Lidl snel weer veranderen en wat er dan overblijft van dat aanbod blijft een interessante vraag.
Dat is geen vraag maar een absolute zekerheid. De enige winkels die gaan overblijven zijn webwinkels.
en lidl stunt af en toe met gratis levering, nog tot morgen gratis levering bij bestelling, geen gedoe met files, parkeergeld...
Theoretisch kan het natuurlijk anders... Ergens las ik dat het kapitalisme van de burger een consument heeft gemaakt... Dat klopt wel, ik herinner me het eerste pakje Samos-chips en het moment dat ons moeder niet langer zelf confituur maakte. Of schriften die je niet langer zelf hoefde te kaften... Maar we moeten toch ook toegeven dat die burger zich schaamteloos in zijn rol van consument wentelt. Hij heeft zich laten wijsmaken dat consument-zijn een mensenrecht is en geenszins mag worden beperkt. De trend wordt ten top gedreven door online-shoppen. Gevolg is een eindeloze file camionnettes van Bpost en Post.nl en een leger slecht betaalde werknemers in continudienst, die niet eens meer mogen gaan kakken tijdens de werkuren. De consument vindt het intussen normaal dat zijn pakje binnen de dag afgeleverd wordt, hoewel hij daar eigenlijk nooit om gevraagd heeft en hij vindt het even normaal dat hij een pakje twee weken later mag terugsturen na er overal aan geprutst en gefoefeld te hebben. Iets waar hij vroeger de winkel voor werd uitgezet.
Hoe gek is het dan dat diezelfde consument van de ene beurs naar de andere opendeur loopt om contact te hebben met de producten en de aanbieders ervan, dat hij op vakantie in de wolken is van eender welk exotisch prutsmarktje, waar hij een authentieke Taiwanese armband kan kopen met "I love Ibiza" erop en waar hij een overrijpe ananas kan kopen, waar iedereen al in geknepen heeft en een cubitainer Algerijnse, pardon, lokale wijn of zich beklaagt over het verdwijnen van de laatste buurtwinkel, terwijl hij zit te popelen om naar de nieuwe Lidl op de Antwerpsesteenweg te gaan op een boogscheut van de Colruyt en een steenworp van de Albert Hein...
Bram Vermeulen zaliger had een steen verlegd in de rivier, een consument kent zijn eigen impact niet.
(24-03-2018 06:43 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Theoretisch kan het natuurlijk anders... Ergens las ik dat het kapitalisme van de burger een consument heeft gemaakt... Dat klopt wel, ik herinner me het eerste pakje Samos-chips en het moment dat ons moeder niet langer zelf confituur maakte. Of schriften die je niet langer zelf hoefde te kaften... Maar we moeten toch ook toegeven dat die burger zich schaamteloos in zijn rol van consument wentelt. Hij heeft zich laten wijsmaken dat consument-zijn een mensenrecht is en geenszins mag worden beperkt. De trend wordt ten top gedreven door online-shoppen. Gevolg is een eindeloze file camionnettes van Bpost en Post.nl en een leger slecht betaalde werknemers in continudienst, die niet eens meer mogen gaan kakken tijdens de werkuren. De consument vindt het intussen normaal dat zijn pakje binnen de dag afgeleverd wordt, hoewel hij daar eigenlijk nooit om gevraagd heeft en hij vindt het even normaal dat hij een pakje twee weken later mag terugsturen na er overal aan geprutst en gefoefeld te hebben. Iets waar hij vroeger de winkel voor werd uitgezet.
Hoe gek is het dan dat diezelfde consument van de ene beurs naar de andere opendeur loopt om contact te hebben met de producten en de aanbieders ervan, dat hij op vakantie in de wolken is van eender welk exotisch prutsmarktje, waar hij een authentieke Taiwanese armband kan kopen met "I love Ibiza" erop en waar hij een overrijpe ananas kan kopen, waar iedereen al in geknepen heeft en een cubitainer Algerijnse, pardon, lokale wijn of zich beklaagt over het verdwijnen van de laatste buurtwinkel, terwijl hij zit te popelen om naar de nieuwe Lidl op de Antwerpsesteenweg te gaan op een boogscheut van de Colruyt en een steenworp van de Albert Hein...
Bram Vermeulen zaliger had een steen verlegd in de rivier, een consument kent zijn eigen impact niet.
Laat me weten als ge teruggaat naar de jaren zeventig, ik ga mee
Eerlijk gezegd, ik ben eigenlijk heel erg blij met mijn leven. Ik had echt niet in een andere tijd willen leven, behalve misschien 10 jaar eerder geboren zijn, maar twijfel daarover toch.
Nu opnieuw beginnen in deze maatschappij? Nee, bedankt voor het aanbod, toch maar liever niet
Geweldige lectuur, Jordaens op dreef!
Tja, veel groothandels ( type Colruyt, Delhaize, Lidl ) bieden enkel nog hun toppers aan via hun eigen website.
Voor mij geen probleem om in de auto te stappen en ter plaatse te halen, maar de keuze is al voor mij gemaakt.
Zo ga ik morgen ongeveer heen en terug 3 uur onderweg zijn om bij een handelaar een kleine partij Pavie Macquin te halen.
Ik had ze makkelijk ook via de Post laten opsturen, maar ik vind het toch belangrijk om even ter plaatse te gaan hiervoor.
Zo onderhoud ik nog even het persoonlijk contact en wie weet valt er nog wat te proeven ook
.
Zelf haal ik wijnen van alle mogelijke bronnen .... online webshops, eBay, 2dehands, lokale handelaars, ruil onderling, etc.
Maar veel kleinere handelaars moeten het hebben van mailings die worden doorgestuurd en zo nieuwe klandizie werven.
Voordeel, geen fysieke winkel nodig ( dus minder kosten ). Nadeel ... geen passerende trafiek natuurlijk.
Maar duidelijk dat vele spelers op dezelfde markt zitten, prijzenoorlog leuk voor de consument, maar dodelijk voor de leveranciers.
Mathijs
Ik zie werkelijk het nut niet in van een wijnwinkel. Het web is oneindig aan keuze en de leveringen zijn spotgoedkoop. Toekomst is aan grootschalige proeverijen waarna aangekocht wordt via web.
(28-04-2018 10:40 PM)bowmore schreef: [ -> ]Ik zie werkelijk het nut niet in van een wijnwinkel. Het web is oneindig aan keuze en de leveringen zijn spotgoedkoop. Toekomst is aan grootschalige proeverijen waarna aangekocht wordt via web.
Dura lex, sed lex.
En een groot gedeelte van mijn aankopen van wijn gebeuren via web.
Er doen zich een aantal globale ontwikkelingen voor ( en in versneld tempo) die jij en ik niet gaan tegenhouden. En of ik dit goed of slecht vind is een andere discussie.
De zaak is: hoe kan je als handelaar daar best op inspelen en meespelen en overleven.
En toch zijn er wijnhandelaars die
" by fair means" gaan overleven.
Rijk worden is een andere zaak.
Ik koop zowel online als in de lokale wijnwinkel.
Altijd leuk om daar binnen te stappen achter een wijntje voor bij het diner, 2u later buiten te stappen met 6tal flessen
Het persoonlijke heb ik altijd leuk gevonden, de nieuwe wijntjes worden es overlopen, laatst geproefde wijnen besproken...
Maar online is natuurlijk makkelijk, zeteltje, laptop op de schoot en klikken maar...
Ik zie wel dat de wijnwinkel hier in Ieper aan veel restaurants in de streek levert, dus verdwijnen zal die nog niet direct doen.
Als ie al verdwijnt gaat het zijn omdat er geen opvolging meer is, want hun kinderen tonen geen interesse!
(29-04-2018 09:31 AM)Biff schreef: [ -> ]Ik koop zowel online als in de lokale wijnwinkel.
Altijd leuk om daar binnen te stappen achter een wijntje voor bij het diner, 2u later buiten te stappen met 6tal flessen
Het persoonlijke heb ik altijd leuk gevonden, de nieuwe wijntjes worden es overlopen, laatst geproefde wijnen besproken...
Maar online is natuurlijk makkelijk, zeteltje, laptop op de schoot en klikken maar...
Ik zie wel dat de wijnwinkel hier in Ieper aan veel restaurants in de streek levert, dus verdwijnen zal die nog niet direct doen.
Als ie al verdwijnt gaat het zijn omdat er geen opvolging meer is, want hun kinderen tonen geen interesse!
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Als je een speciaalzaak binnenstapt krijg je uitleg en advies en leer je misschien iets over wijnen en streken waar je anders gegarandeerd geen aandacht aan zou besteden. De handelaar zal je polsen over je smaak en proberen iets te vinden wat in je lijn licht. Nadeel voor de handelaar: winkel is duur, heel duur
Op het web kopen is voordelig voor de koper als hij op zoek gaar naar hem welbekende
wijnen. En dan bedoel ik niet bekend want ergens over gelezen. Ook de handelaar doet er zijn voordeel mee. Er is uiteraard de (éénmalige) investering in website/shop (+onderhoud), maar hij kan werken vanuit een (goedkopere) opslagplaats waar niemand komt kijken hoe de wijnen bewaard worden... Er is wel wat werk aan promotie op alle mogelijke (betalende) sociale media, google enz. , maar dat heb je met de winkel uiteindelijk ook.
Waar ik me eigenlijk een beetje zorgen om maak, is dat we ook hier een verarming van het aanbod riskeren. De liefhebber zoekt enkel nog naar wijnen die in de boekskes veel punten krijgen (en geloof me, dat vindt je niet altijd de lekkerste wijnen) en komt op zijn zoektocht naar het goedkoopste aanbod via alle mogelijke (gesponsorde) kanalen bij de massa concerns terecht.
Heel veel mooie wijnen bereiken dan de liefhebber niet meer. Ik lees (ook hier) maar al te dikwijls over soms hoog genoteerde wijnen, blind gekocht, die in de praktijk dan toch ferm tegenvallen.
Anderzijds zie ik ook terug een beweging naar meer kleinschaligheid, specialistenwerk dat door een groter wordend deel van de bevolking gewaardeerd wordt. Gaat dit doorzetten? De toekomst zal het uitwijzen, voor mij maakt het niet meer uit en ook hier geen opvolging.
(29-04-2018 12:19 PM)wvd schreef: [ -> ] (29-04-2018 09:31 AM)Biff schreef: [ -> ]Ik koop zowel online als in de lokale wijnwinkel.
Altijd leuk om daar binnen te stappen achter een wijntje voor bij het diner, 2u later buiten te stappen met 6tal flessen
Het persoonlijke heb ik altijd leuk gevonden, de nieuwe wijntjes worden es overlopen, laatst geproefde wijnen besproken...
Maar online is natuurlijk makkelijk, zeteltje, laptop op de schoot en klikken maar...
Ik zie wel dat de wijnwinkel hier in Ieper aan veel restaurants in de streek levert, dus verdwijnen zal die nog niet direct doen.
Als ie al verdwijnt gaat het zijn omdat er geen opvolging meer is, want hun kinderen tonen geen interesse!
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Als je een speciaalzaak binnenstapt krijg je uitleg en advies en leer je misschien iets over wijnen en streken waar je anders gegarandeerd geen aandacht aan zou besteden. De handelaar zal je polsen over je smaak en proberen iets te vinden wat in je lijn licht. Nadeel voor de handelaar: winkel is duur, heel duur
Op het web kopen is voordelig voor de koper als hij op zoek gaar naar hem welbekende
wijnen. En dan bedoel ik niet bekend want ergens over gelezen. Ook de handelaar doet er zijn voordeel mee. Er is uiteraard de (éénmalige) investering in website/shop (+onderhoud), maar hij kan werken vanuit een (goedkopere) opslagplaats waar niemand komt kijken hoe de wijnen bewaard worden... Er is wel wat werk aan promotie op alle mogelijke (betalende) sociale media, google enz. , maar dat heb je met de winkel uiteindelijk ook.
Waar ik me eigenlijk een beetje zorgen om maak, is dat we ook hier een verarming van het aanbod riskeren. De liefhebber zoekt enkel nog naar wijnen die in de boekskes veel punten krijgen (en geloof me, dat vindt je niet altijd de lekkerste wijnen) en komt op zijn zoektocht naar het goedkoopste aanbod via alle mogelijke (gesponsorde) kanalen bij de massa concerns terecht.
Heel veel mooie wijnen bereiken dan de liefhebber niet meer. Ik lees (ook hier) maar al te dikwijls over soms hoog genoteerde wijnen, blind gekocht, die in de praktijk dan toch ferm tegenvallen.
Anderzijds zie ik ook terug een beweging naar meer kleinschaligheid, specialistenwerk dat door een groter wordend deel van de bevolking gewaardeerd wordt. Gaat dit doorzetten? De toekomst zal het uitwijzen, voor mij maakt het niet meer uit en ook hier geen opvolging.
Paul Wallaert van de Wijnzolder is een voorbeeld van hoe het wél nog kan. Hij is ooit begonnen met het geven van wijnlessen, daarna is dit uitgegroeid tot wijnhandel. Hij blijft deze wijnlessen organiseren en heeft op basis daarvan (en veel promotie in eigen streek via samenwerking met kookwinkels, scholen, ed) een groot klantenbestand. Wel moet gezegd dat het gamma vooral draait rond wijnen onder de 15-20 euro, wat het verloop naar websites op zich al minder maakt. Komt daarbij dat hij meestal zelf zijn wijnhuizen uitkiest (na bezoeken€ en dat hij tracht zoveel mogelijk exclusiviteit te verkrijgen (iets wat wellicht makkelijker is in de streek rond Eeklo dan Antwerpen of Brussel).
Als je zelf genoeg gepassioneerd bent (en enige mercantiele eigenschappen bezit) is het dus nog mogelijk, de Wijnzolder draait perfect.
(29-04-2018 01:35 PM)vinejo schreef: [ -> ] (29-04-2018 12:19 PM)wvd schreef: [ -> ] (29-04-2018 09:31 AM)Biff schreef: [ -> ]Ik koop zowel online als in de lokale wijnwinkel.
Altijd leuk om daar binnen te stappen achter een wijntje voor bij het diner, 2u later buiten te stappen met 6tal flessen
Het persoonlijke heb ik altijd leuk gevonden, de nieuwe wijntjes worden es overlopen, laatst geproefde wijnen besproken...
Maar online is natuurlijk makkelijk, zeteltje, laptop op de schoot en klikken maar...
Ik zie wel dat de wijnwinkel hier in Ieper aan veel restaurants in de streek levert, dus verdwijnen zal die nog niet direct doen.
Als ie al verdwijnt gaat het zijn omdat er geen opvolging meer is, want hun kinderen tonen geen interesse!
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Als je een speciaalzaak binnenstapt krijg je uitleg en advies en leer je misschien iets over wijnen en streken waar je anders gegarandeerd geen aandacht aan zou besteden. De handelaar zal je polsen over je smaak en proberen iets te vinden wat in je lijn licht. Nadeel voor de handelaar: winkel is duur, heel duur
Op het web kopen is voordelig voor de koper als hij op zoek gaar naar hem welbekende
wijnen. En dan bedoel ik niet bekend want ergens over gelezen. Ook de handelaar doet er zijn voordeel mee. Er is uiteraard de (éénmalige) investering in website/shop (+onderhoud), maar hij kan werken vanuit een (goedkopere) opslagplaats waar niemand komt kijken hoe de wijnen bewaard worden... Er is wel wat werk aan promotie op alle mogelijke (betalende) sociale media, google enz. , maar dat heb je met de winkel uiteindelijk ook.
Waar ik me eigenlijk een beetje zorgen om maak, is dat we ook hier een verarming van het aanbod riskeren. De liefhebber zoekt enkel nog naar wijnen die in de boekskes veel punten krijgen (en geloof me, dat vindt je niet altijd de lekkerste wijnen) en komt op zijn zoektocht naar het goedkoopste aanbod via alle mogelijke (gesponsorde) kanalen bij de massa concerns terecht.
Heel veel mooie wijnen bereiken dan de liefhebber niet meer. Ik lees (ook hier) maar al te dikwijls over soms hoog genoteerde wijnen, blind gekocht, die in de praktijk dan toch ferm tegenvallen.
Anderzijds zie ik ook terug een beweging naar meer kleinschaligheid, specialistenwerk dat door een groter wordend deel van de bevolking gewaardeerd wordt. Gaat dit doorzetten? De toekomst zal het uitwijzen, voor mij maakt het niet meer uit en ook hier geen opvolging.
Paul Wallaert van de Wijnzolder is een voorbeeld van hoe het wél nog kan. Hij is ooit begonnen met het geven van wijnlessen, daarna is dit uitgegroeid tot wijnhandel. Hij blijft deze wijnlessen organiseren en heeft op basis daarvan (en veel promotie in eigen streek via samenwerking met kookwinkels, scholen, ed) een groot klantenbestand. Wel moet gezegd dat het gamma vooral draait rond wijnen onder de 15-20 euro, wat het verloop naar websites op zich al minder maakt. Komt daarbij dat hij meestal zelf zijn wijnhuizen uitkiest (na bezoeken€ en dat hij tracht zoveel mogelijk exclusiviteit te verkrijgen (iets wat wellicht makkelijker is in de streek rond Eeklo dan Antwerpen of Brussel).
Als je zelf genoeg gepassioneerd bent (en enige mercantiele eigenschappen bezit) is het dus nog mogelijk, de Wijnzolder draait perfect.
Wij zoeken niet speciaal naar exclusiviteit lijkt maar soms komt het vanzelf als je bvb. de enige bent in België en ze echt niets meer te verkopen hebben. Maar zoals de topic begon, er is uiteraard het web en een doos naar De Panne of Arlon sturen kost hetzelfde als naar Heverlee.
En rijk zullen we er niet van worden, maar daar was het al nooit om te doen. We hebben zelf bewust voor deze formule gekozen en ik sta daar nog altijd helemaal achter. Wij gaan in principe voor wat men "het betere werk" zou kunnen noemen met focus op Frankrijk en Italië. En aan passie nog overschot (vrouw noemt het obsessie...
) Ik zou wel graag zo langzaamaan eens iemand tegen het lijf willen lopen die hier ook zin in heeft...
En om op hierboven verder te gaan, bij ons toch ook redelijk wat verkoop aan restaurants maar gezien ons gamma ook veelal uit de top categorie. Verder is er uiteraard ook de meer gepassioneerde liefhebber die bereid is om iets meer uit te geven aan mooie wijn. Onze grootste verkoop situeert zich toch tussen 15 en 35€.