Savigny les Beaune Serpentieres 2009
Michel Ecard is seder 2013 op non actief in de wijngaard wegens een ongeneesbare hernia. Toch maakt hij, met de hulp van kwalitatief personeel, tot op vandaag de betere Savigny wijnen, met de Serpentieres als paradepaardje..
We dronken de 2009. Deze wijn had direct na openen een zalig aroma, bij,het schenken een half uurtje later was dit volledig veranderd, met te overheersende zure krieken, weer een half uur later werd de geur weer zeer aangenaam. Om maar te zeggen hoe relatief impressies kunnen zijn van een wijn.
Feit is dat deze cuvee, die normaal gezien de fijnste is van de streek, wellicht door de jaargang toch wel bijzonder krachtig en eigenlijk nog piepjong is.
Vandaag, dag twee, is het aroma intens, met rijp zwart fruit, wat ceder, cacao, grafiet. Nobel, ondanks het wat zoetige fruit. In de mond net als gisteren krachtig, de wijn begint heel fruitig en sappig, het middenstuk heeft een knappe structuur, naar het einde toe volgt een klein bittertje, wat droge tannine zelfs. In de afdronk blauwe bes, laurier. Een wijn die me op twee dagen toch enorm bevalt, de 2015 moest 24 euro kosten op domein, niet goedkoop maar toch aanvaardbaar voor deze kwaliteit in Bourgogne.
(28-04-2018 01:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]Savigny les Beaune Serpentieres 2009
Michel Ecard is seder 2013 op non actief in de wijngaard wegens een ongeneesbare hernia. Toch maakt hij, met de hulp van kwalitatief personeel, tot op vandaag de betere Savigny wijnen, met de Serpentieres als paradepaardje..
We dronken de 2009. Deze wijn had direct na openen een zalig aroma, bij,het schenken een half uurtje later was dit volledig veranderd, met te overheersende zure krieken, weer een half uur later werd de geur weer zeer aangenaam. Om maar te zeggen hoe relatief impressies kunnen zijn van een wijn.
Feit is dat deze cuvee, die normaal gezien de fijnste is van de streek, wellicht door de jaargang toch wel bijzonder krachtig en eigenlijk nog piepjong is.
Vandaag, dag twee, is het aroma intens, met rijp zwart fruit, wat ceder, cacao, grafiet. Nobel, ondanks het wat zoetige fruit. In de mond net als gisteren krachtig, de wijn begint heel fruitig en sappig, het middenstuk heeft een knappe structuur, naar het einde toe volgt een klein bittertje, wat droge tannine zelfs. In de afdronk blauwe bes, laurier. Een wijn die me op twee dagen toch enorm bevalt, de 2015 moest 24 euro kosten op domein, niet goedkoop maar toch aanvaardbaar voor deze kwaliteit in Bourgogne.
Kleine aanvulling nog: de Serpentières is een premier cru. De naam zou komen van de afbakening tussen de percelen, als slangen op de heuvelkam.
De wijn had een pak meer materie dan de Santenay 1cru van Milan. Hoewel lekker, miste ik een beetje de finesse. Is meer een kwestie van stijl. Het feit dat de wijn op dag 2 zich recht houdt en misschien nog beter presteert, doet me vermoeden dat deze nog een paar jaar kelderrust verdient.
(28-04-2018 02:13 PM)Fre schreef: [ -> ] (28-04-2018 01:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]Savigny les Beaune Serpentieres 2009
Michel Ecard is seder 2013 op non actief in de wijngaard wegens een ongeneesbare hernia. Toch maakt hij, met de hulp van kwalitatief personeel, tot op vandaag de betere Savigny wijnen, met de Serpentieres als paradepaardje..
We dronken de 2009. Deze wijn had direct na openen een zalig aroma, bij,het schenken een half uurtje later was dit volledig veranderd, met te overheersende zure krieken, weer een half uur later werd de geur weer zeer aangenaam. Om maar te zeggen hoe relatief impressies kunnen zijn van een wijn.
Feit is dat deze cuvee, die normaal gezien de fijnste is van de streek, wellicht door de jaargang toch wel bijzonder krachtig en eigenlijk nog piepjong is.
Vandaag, dag twee, is het aroma intens, met rijp zwart fruit, wat ceder, cacao, grafiet. Nobel, ondanks het wat zoetige fruit. In de mond net als gisteren krachtig, de wijn begint heel fruitig en sappig, het middenstuk heeft een knappe structuur, naar het einde toe volgt een klein bittertje, wat droge tannine zelfs. In de afdronk blauwe bes, laurier. Een wijn die me op twee dagen toch enorm bevalt, de 2015 moest 24 euro kosten op domein, niet goedkoop maar toch aanvaardbaar voor deze kwaliteit in Bourgogne.
Kleine aanvulling nog: de Serpentières is een premier cru. De naam zou komen van de afbakening tussen de percelen, als slangen op de heuvelkam.
De wijn had een pak meer materie dan de Santenay 1cru van Milan. Hoewel lekker, miste ik een beetje de finesse. Is meer een kwestie van stijl. Het feit dat de wijn op dag 2 zich recht houdt en misschien nog beter presteert, doet me vermoeden dat deze nog een paar jaar kelderrust verdient.
Toch opletten dat we finesse niet verwarren met "magerte". Marc Didden zijn humor kan ook heel fijnzinnig zijn
(28-04-2018 03:01 PM)vinejo schreef: [ -> ] (28-04-2018 02:13 PM)Fre schreef: [ -> ] (28-04-2018 01:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]Savigny les Beaune Serpentieres 2009
Michel Ecard is seder 2013 op non actief in de wijngaard wegens een ongeneesbare hernia. Toch maakt hij, met de hulp van kwalitatief personeel, tot op vandaag de betere Savigny wijnen, met de Serpentieres als paradepaardje..
We dronken de 2009. Deze wijn had direct na openen een zalig aroma, bij,het schenken een half uurtje later was dit volledig veranderd, met te overheersende zure krieken, weer een half uur later werd de geur weer zeer aangenaam. Om maar te zeggen hoe relatief impressies kunnen zijn van een wijn.
Feit is dat deze cuvee, die normaal gezien de fijnste is van de streek, wellicht door de jaargang toch wel bijzonder krachtig en eigenlijk nog piepjong is.
Vandaag, dag twee, is het aroma intens, met rijp zwart fruit, wat ceder, cacao, grafiet. Nobel, ondanks het wat zoetige fruit. In de mond net als gisteren krachtig, de wijn begint heel fruitig en sappig, het middenstuk heeft een knappe structuur, naar het einde toe volgt een klein bittertje, wat droge tannine zelfs. In de afdronk blauwe bes, laurier. Een wijn die me op twee dagen toch enorm bevalt, de 2015 moest 24 euro kosten op domein, niet goedkoop maar toch aanvaardbaar voor deze kwaliteit in Bourgogne.
Kleine aanvulling nog: de Serpentières is een premier cru. De naam zou komen van de afbakening tussen de percelen, als slangen op de heuvelkam.
De wijn had een pak meer materie dan de Santenay 1cru van Milan. Hoewel lekker, miste ik een beetje de finesse. Is meer een kwestie van stijl. Het feit dat de wijn op dag 2 zich recht houdt en misschien nog beter presteert, doet me vermoeden dat deze nog een paar jaar kelderrust verdient.
Toch opletten dat we finesse niet verwarren met "magerte". Marc Didden zijn humor kan ook heel fijnzinnig zijn
Vorig jaar ook gepasseerd, stalen meegenomen, maar het voorstel is niet door kamer en senaat geraakt.
Ik vond de wijnen anders vrij lekker en wellicht wat commerciëler dan vele andere. Enfin, ik werd dus teruggefloten, einde verhaal....
(28-04-2018 03:01 PM)vinejo schreef: [ -> ] (28-04-2018 02:13 PM)Fre schreef: [ -> ] (28-04-2018 01:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]Savigny les Beaune Serpentieres 2009
Michel Ecard is seder 2013 op non actief in de wijngaard wegens een ongeneesbare hernia. Toch maakt hij, met de hulp van kwalitatief personeel, tot op vandaag de betere Savigny wijnen, met de Serpentieres als paradepaardje..
We dronken de 2009. Deze wijn had direct na openen een zalig aroma, bij,het schenken een half uurtje later was dit volledig veranderd, met te overheersende zure krieken, weer een half uur later werd de geur weer zeer aangenaam. Om maar te zeggen hoe relatief impressies kunnen zijn van een wijn.
Feit is dat deze cuvee, die normaal gezien de fijnste is van de streek, wellicht door de jaargang toch wel bijzonder krachtig en eigenlijk nog piepjong is.
Vandaag, dag twee, is het aroma intens, met rijp zwart fruit, wat ceder, cacao, grafiet. Nobel, ondanks het wat zoetige fruit. In de mond net als gisteren krachtig, de wijn begint heel fruitig en sappig, het middenstuk heeft een knappe structuur, naar het einde toe volgt een klein bittertje, wat droge tannine zelfs. In de afdronk blauwe bes, laurier. Een wijn die me op twee dagen toch enorm bevalt, de 2015 moest 24 euro kosten op domein, niet goedkoop maar toch aanvaardbaar voor deze kwaliteit in Bourgogne.
Kleine aanvulling nog: de Serpentières is een premier cru. De naam zou komen van de afbakening tussen de percelen, als slangen op de heuvelkam.
De wijn had een pak meer materie dan de Santenay 1cru van Milan. Hoewel lekker, miste ik een beetje de finesse. Is meer een kwestie van stijl. Het feit dat de wijn op dag 2 zich recht houdt en misschien nog beter presteert, doet me vermoeden dat deze nog een paar jaar kelderrust verdient.
Toch opletten dat we finesse niet verwarren met "magerte". Marc Didden zijn humor kan ook heel fijnzinnig zijn
De wijn opnieuw in het glas en speelt op een hoger niveau, zie de note in z'n topic.
(28-04-2018 03:01 PM)vinejo schreef: [ -> ] (28-04-2018 02:13 PM)Fre schreef: [ -> ] (28-04-2018 01:49 PM)vinejo schreef: [ -> ]Savigny les Beaune Serpentieres 2009
Michel Ecard is seder 2013 op non actief in de wijngaard wegens een ongeneesbare hernia. Toch maakt hij, met de hulp van kwalitatief personeel, tot op vandaag de betere Savigny wijnen, met de Serpentieres als paradepaardje..
We dronken de 2009. Deze wijn had direct na openen een zalig aroma, bij,het schenken een half uurtje later was dit volledig veranderd, met te overheersende zure krieken, weer een half uur later werd de geur weer zeer aangenaam. Om maar te zeggen hoe relatief impressies kunnen zijn van een wijn.
Feit is dat deze cuvee, die normaal gezien de fijnste is van de streek, wellicht door de jaargang toch wel bijzonder krachtig en eigenlijk nog piepjong is.
Vandaag, dag twee, is het aroma intens, met rijp zwart fruit, wat ceder, cacao, grafiet. Nobel, ondanks het wat zoetige fruit. In de mond net als gisteren krachtig, de wijn begint heel fruitig en sappig, het middenstuk heeft een knappe structuur, naar het einde toe volgt een klein bittertje, wat droge tannine zelfs. In de afdronk blauwe bes, laurier. Een wijn die me op twee dagen toch enorm bevalt, de 2015 moest 24 euro kosten op domein, niet goedkoop maar toch aanvaardbaar voor deze kwaliteit in Bourgogne.
Kleine aanvulling nog: de Serpentières is een premier cru. De naam zou komen van de afbakening tussen de percelen, als slangen op de heuvelkam.
De wijn had een pak meer materie dan de Santenay 1cru van Milan. Hoewel lekker, miste ik een beetje de finesse. Is meer een kwestie van stijl. Het feit dat de wijn op dag 2 zich recht houdt en misschien nog beter presteert, doet me vermoeden dat deze nog een paar jaar kelderrust verdient.
Toch opletten dat we finesse niet verwarren met "magerte". Marc Didden zijn humor kan ook heel fijnzinnig zijn
Opnieuw deze wijn gedronken. Vooral op dag 2 kwam ie mooi voor de dag. Mooi, maar opnieuw miste ik misschien een tikkeltje finesse. Blijft pq een goeie koop.
Savigny les Beaune 2015 Vieilles vignes
Ik was de vorige keer niet 100% overtuigd door de Serpentieres. Daarom krijgt het domein, die toch redelijk goeie kritieken krijgt, een herkansing met deze Savigny
Aanvankelijk redelijk gesloten. Maar na een uurtje heb ik kers op alcohol. Er is ook een duidelijke houttoets merkbaar.
Wat opvalt is de power en t volume. De vintage of extractie? Steviger van wat ik van een Savigny gewend ben. Ik mis opnieuw de finesse. De afdronk is behoorlijk. Karamel in t lege glas.
Ik ga vandaag opnieuw herproeven maar dit is voorlopig geen rebuy.
(01-05-2020 09:30 AM)Fre schreef: [ -> ]Savigny les Beaune 2015 Vieilles vignes
Ik was de vorige keer niet 100% overtuigd door de Serpentieres. Daarom krijgt het domein, die toch redelijk goeie kritieken krijgt, een herkansing met deze Savigny
Aanvankelijk redelijk gesloten. Maar na een uurtje heb ik kers op alcohol. Er is ook een duidelijke houttoets merkbaar.
Wat opvalt is de power en t volume. De vintage of extractie? Steviger van wat ik van een Savigny gewend ben. Ik mis opnieuw de finesse. De afdronk is behoorlijk. Karamel in t lege glas.
Ik ga vandaag opnieuw herproeven maar dit is voorlopig geen rebuy.
@Fre ik heb het domein bezocht enkele jaren terug, de wijn ter plekke ook vol en rond bevonden en (uiteraard) stalen meegenomen. Thuis werden de wijnen opnieuw geproefd en we kwamen tot bijna dezelfde conclusie als jij: best lekkere, vrij volle, "warme" wijnen, maar niet wat wij zoeken in Bourgogne, we misten frisheid en finesse.
Ze gebruiken een wat afwijkende vinificatie (waarover ik wel beloofd heb mijn mond te houden) die zorgt voor meer volume, de "kers op alcohol" en ook de karamel.
Bedankt Werner. Op dag 2 nog steeds kers op alcohol. Maar t mondgevoel is al een pak evenwichtiger. Pakken rood fruit en zelfs een mooie aciditeit, ondanks het warme jaar. Toch een verbetering dus.