Ondertussen terug sinds dit weekend. Ik onderneem een poging om enkele indrukken neer te pennen, naast het feit dat het daar bloed-bloed-bloedheet was...
1) Clos Du Caillou
Zeer mooi, bevestigt wat ik er al had van geproefd. Reserve Cdr (wijngaard net aan de andere kant van de CH9P weg) en Quartz cdr waren al zeer mooi voor mij.
De witte Garrigues viel andermaal in de smaak.
Deze 3 zijn dan ook in mijn koffer beland
We mochten ook al hun ch9p proeven. Tja: zeer mooi! Je begint bij 30 euro voor de gewone tot 80 euro voor hun topcuvee. Van deze topcuvee (reserve CH9p) mochten wij de 2012 zelfs proven: h e m e l s!
Deze zijn echter (nog) niet voor mijn portefeuille. Mijn aankopen zijn t.o.v. enkele jaren geleden al serieus geëvolueerd qua budgetten maar 30+ geef in nog altijd maar zelden uit. Bovendien wilde ik best wat inslagen in de regio dus niet meteen alle pijlen verschieten...
2) Domaine de Ferrand
Deze kleine producent vertelt met veel passie over zijn job. Gaf me ook mee dat hij niet meer wacht op analyeses van de druiven of dergelijke om te oogsten. Ik proef enkel nog mijn druiven zei hij en op basis daar van beslis ik wanneer ik oogst. Ik wil back 2 basics zonder overconcentratie want zo zijn er al genoeg...
Hij had 4 cuvees:
- Wit: 100% Viognier maar heel fris en fruitig. Niet meteen wat ik associeer met viognier... aan 8 euro een no brainer voor te drinken met de hittegolf.
- Mistral 2017: Instapcuvee van de jonge wijnstokken. Ik vond deze best veel structuur hebben voor een instapper. Bleek dat Ferrand in 2017 35% verlies heeft gehad in oogst en hij de druiven van zijn CDR vieilles vignes mee in de instapcuvee heft gedaan. Verklaart veel... (Het 2017 verhaal kwam trouwens overal terug...)
6 euro: no brainer, licht gekoeld 's avonds op je terras.
- CDR vieilles vignes 2016: Zoals hierboven maar dan nog beter. 10 euro: gekocht.
- Ch9p: hier verwachtte ik wel wat van, maar ik vond dat deze wat structuur/volume/diepgang miste ondanks de geode recencies op CT bvb. Ik durfde de gok niet wagen.
3) Clos Val Seille
Om te beginnen: een eigenaar met 'ne hoek af'. Toen we daar aan kwamen stond mijnheer in zijn "speedoke" het zwemabad te kuisen en hij maakte niet meteen aanstalten iets anderes aan te schieten... Pas toen een 2de duo verscheen met een bevallige jonge Francaise besloot mijnheer om toch maar een broek en marcelleke te gaan aandoen
.
Dit domein is zo wat het tegenovergestelde van Ferrand... Clos Val Seille bleek veel commercieler te zijn.
De wijnen dan.
Hun Rosé aan 10 euro viel me op als zeer aangenaam. De Cuvee St Georges was tevens lekker en de 100% Syrah ook. Al leunde deze meer aan naar de "overconcentratie" waar Ferrand van sprak. Ik hoop dat dit er nog uit gaat met de tijd...
Ch9p vond ik goed maar niet waw en dan aan 30+ geskipt.
Prijzen scheelden niet zo veel met hier, al vind je ze niet zo makkelijk. Daarom toch wat gekocht.
4) Bastide de St Dominique
Letterlijk de buur van Clos Du Caillou.
Hier gebruikt men voornamelijk Inox en enkel hout bij een deel van de druiven voor hun topcuvees.
CDR (wit + rood) en Cuvee Cairanne zeer mooi. Plus hun Ch9p kwamen zeer fris over met de nodige structuur.
Hier heb ik het meeste gekocht. Ook qua prijzen zeer schappelijk. Hun Ch9p zit aan 22 euro en hun top ch9p aan 31.
P/Q zit dit zeer snor!
5) Domaine Richaud te Cairanne
Zag deze naam hier een paar keer passeren.
Andere stijl dan de huizen in Ch9p.
Altijd veel verschillende druiven in hun cépages.
Rosé was lekker aan 7 euro. Dan werd het minder voor mij...
CDR zwak, zeker als ik die vergelijk met de andere bezochte huizen...
Enkel hun 2 topcuvées spraken me aan...
Cairanne Rouge met en zonder sulfiet aan 15 euro (zonder sulfiet was frisser en toegankelijker nu. Ergens logisch uiteraard...) + L'Ebrescade aan 20 euro. Nu nog paar jaar geduld hebben
Toch nog 5 domeinen kunnnen doen op 2 weken met reisgenoten die niet allemaal even geïnteresseerd zijn in wijn. Kelderke weer gevuld al denk ik nu soms al: toch te weining gekocht?