09-05-2018, 06:10 PM
Morgen doen we weer een empirisch onderzoek, samen met 10 andere wijnliefhebbers.
Ik plak hier even de wervende mail. ;-)
Op Hemelvaart, nu donderdag, vliegen we er, samen met Jezus, nog eens in.
We drinken zes duo s wijnen, waar telkens een grote wijn vergeleken wordt met zijn kleine broer. Waarbij het woord "klein" relatief is uiteraard.
Tweede wijnen in Bordeaux zijn de laatste jaren zeer populair geworden. Eerst en vooral omdat de eerste wijnen van sommige huizen voor de gewone sterveling niet meer te betalen zijn, maar zeker ook omdat de kwaliteit enorm is gestegen. Hoe verhoudt de tweede wijn zich tegenover zijn grote broer? Is er een duidelijk herkenbaar kwaliteitsverschil? Of kan een tweede wijn voor sommigen gewoonweg béter zijn dan zijn grote voorbeeld? Lijken de wijnen trouwens op elkaar? We drinken ondermeer Pontet Canet, de grote ster uit Pauillac die vandaag op gelijke hoogte staat van zijn buur, Mouton Rotschild.
We drinken ook twee wijnen uit het meest mythische Bordeauxjaar ooit, 1982. Was u toen student? Of kleutertje? Misschien bent u in dat jaar zelfs geboren? ;-) We zetten een GCC naast een niet-geclassificeerde wijn.
We proeven deze keer echter niet enkel Bordeaux, we onderzoeken ook 4 wijnen uit de Zuidelijke Rhone. Een van de allergrootste namen uit de streek, Beaucastel, is zelfs een van de weinigen die een échte tweede wijn heeft (én een zeer goede), namelijk de Coudoulet de Beaucastel. Beide wijnen komen uit het beste Rhonejaar van de eeuw, 2007.
Verder drinken we ook een Chateauneuf 2006 van Charvin (zeer goed jaar) naast de Cotes du Rhone uit 2007 (zoals gezegd, topjaar waarin de gewone CDR Chateauneuf- allures kreeg aangemeten).
Na de proeverij versterken we de innerlijke mens met een heerlijke kaasschotel.
Onderaan vindt u de de line-up van de wijnen (duo s worden in willekeurige volgorde geschonken)
Voor sommige wijnen zocht ik de RP score en commentaar op.
Chateau Malartic Lagraviere 2012, Pessac Grand Cru Classé
Reserve de Malartic, Pessac 2012
Parker over Malartic 2012:
This large estate of 131 acres has been run brilliantly by a Belgian family, the Bonnies since their acquisition a number of years ago. The quality of the white and red have soared to exceptional heights, and this is certainly still one of the more realistically priced wines of Pessac-Léognan and classified crus. The 2012 is a beauty, with a dense ruby/purple color, a fabulously plush, opulent texture and medium to full-bodied flavors of cassis, spicy earth and blueberry. Quite rich, yet light on its feet, this is an absolutely textbook Pessac-Lèognan, with wonderfully velvety tannins. Drink it now, or drink it in 25 years. This is a brilliant wine. Drink 2015-2040.
Score: 94 Robert Parker, Wine Advocate (218), April 2015
Chateau Lagrange GCC Saint Julien 2003
Fiefs de Lagrange St Julien 2003
Parker over Lagrange 2003
Dark ruby/purple-colored with a nose of charcoal smoke intermixed with black currants, cherries, and toasty new oak, the 2003 Lagrange hits the palate with an expansive, fleshy mouthfeel, copious glycerin, and some unusual notes of road tar. The finish offers a hint of the scorching summer heat in the warm, alcoholic afterglow. This relatively deep, concentrated wine has low acidity and, unlike more recent Lagranges, should be drinkable several months after bottling. Anticipated maturity: 2007-2018.
Score: 90/93
Chateau Pontet Canet GCC Pauillac 2006
Les Hauts de Pontet Pauillac 2006
Parker over Pontet Canet 2006
The 2006 is a wine to stockpile, especially for those in their thirties and forties as it needs another decade to reach maturity, after which it should keep for 30+ years. This vineyard, just south of Mouton Rothschild, has produced an opaque bluish/purple-colored 2006 with an extraordinarily pure nose of graphite, charcoal, sweet creme de cassis, and a hint of scorched earth. Incredible concentration, stunning richness, and a 60-second finish result in a wine that transcends the vintage as well as this estate's 1855 classification. This enormously endowed, modern day classic is a legend in the making. Anticipated maturity: 2018-2050+.
Enormous credit is due proprietor Alfred Tesseron for turning things around at this estate in 1994, and continuing to produce first-growth level wines. Pontet-Canet is one of the few bio-dynamically farmed vineyards in the Medoc, and Tesseron is such a perfectionist in both the vineyard and wine cellars that his nickname among other bordelais is ""Monsieur Bonsai.""
Score: 95+ Robert Parker, Wine Advocate (181), February 2009
Chateau de Beaucastel, Chateauneuf 2007
Coudoulet de Beaucastel 2007
Parker over Beaucastel 2007:
Beaucastel’s 2007 Chateauneuf du Pape has turned out even better out of bottle than I predicted. An inky/ruby/purple color is followed by a glorious nose of blue and black fruits, truffles, pen ink, licorice, and meat juices as well as glorious levels of acidity and sweet tannin, buttressing the fruit’s fabulous freshness and vibrancy. This full-bodied effort still displays considerable tannin, no doubt because of the relatively high Mourvedre content. It should resolve its tannins in 2-4 years, and last for 25 or more. (RP) (10/2009) 96 points Robert Parker's Wine Advocate
Domaine Charvin Chateauneuf 2006
Charvin Cotes du Rhone 2007
Parker over Charvin 2006:
Charvin’s 2006 Chateauneuf du Pape has turned out to be one of the vintage’s top efforts. Lovely sweet notes of glove leather, roasted meats, spice box, ground pepper, kirsch, and raspberries are present in this deep, full-bodied 2006. More evolved than the 2007, with copious concentration, elegance, and a Burgundy grand cru-like complexity as well as freshness, it should be enjoyed over the next 12-15+ years. (RP) (10/2008 93 points Robert Parker's Wine Advocate
Chateau La Louviere Pessac 1982 (23 scores op CT, gemiddelde score = 92)
Chateau Bouscaut Pessac 1982 ( 7 scores op CT, gemiddelde score = 92,7)
Ik plak hier even de wervende mail. ;-)
Op Hemelvaart, nu donderdag, vliegen we er, samen met Jezus, nog eens in.
We drinken zes duo s wijnen, waar telkens een grote wijn vergeleken wordt met zijn kleine broer. Waarbij het woord "klein" relatief is uiteraard.
Tweede wijnen in Bordeaux zijn de laatste jaren zeer populair geworden. Eerst en vooral omdat de eerste wijnen van sommige huizen voor de gewone sterveling niet meer te betalen zijn, maar zeker ook omdat de kwaliteit enorm is gestegen. Hoe verhoudt de tweede wijn zich tegenover zijn grote broer? Is er een duidelijk herkenbaar kwaliteitsverschil? Of kan een tweede wijn voor sommigen gewoonweg béter zijn dan zijn grote voorbeeld? Lijken de wijnen trouwens op elkaar? We drinken ondermeer Pontet Canet, de grote ster uit Pauillac die vandaag op gelijke hoogte staat van zijn buur, Mouton Rotschild.
We drinken ook twee wijnen uit het meest mythische Bordeauxjaar ooit, 1982. Was u toen student? Of kleutertje? Misschien bent u in dat jaar zelfs geboren? ;-) We zetten een GCC naast een niet-geclassificeerde wijn.
We proeven deze keer echter niet enkel Bordeaux, we onderzoeken ook 4 wijnen uit de Zuidelijke Rhone. Een van de allergrootste namen uit de streek, Beaucastel, is zelfs een van de weinigen die een échte tweede wijn heeft (én een zeer goede), namelijk de Coudoulet de Beaucastel. Beide wijnen komen uit het beste Rhonejaar van de eeuw, 2007.
Verder drinken we ook een Chateauneuf 2006 van Charvin (zeer goed jaar) naast de Cotes du Rhone uit 2007 (zoals gezegd, topjaar waarin de gewone CDR Chateauneuf- allures kreeg aangemeten).
Na de proeverij versterken we de innerlijke mens met een heerlijke kaasschotel.
Onderaan vindt u de de line-up van de wijnen (duo s worden in willekeurige volgorde geschonken)
Voor sommige wijnen zocht ik de RP score en commentaar op.
Chateau Malartic Lagraviere 2012, Pessac Grand Cru Classé
Reserve de Malartic, Pessac 2012
Parker over Malartic 2012:
This large estate of 131 acres has been run brilliantly by a Belgian family, the Bonnies since their acquisition a number of years ago. The quality of the white and red have soared to exceptional heights, and this is certainly still one of the more realistically priced wines of Pessac-Léognan and classified crus. The 2012 is a beauty, with a dense ruby/purple color, a fabulously plush, opulent texture and medium to full-bodied flavors of cassis, spicy earth and blueberry. Quite rich, yet light on its feet, this is an absolutely textbook Pessac-Lèognan, with wonderfully velvety tannins. Drink it now, or drink it in 25 years. This is a brilliant wine. Drink 2015-2040.
Score: 94 Robert Parker, Wine Advocate (218), April 2015
Chateau Lagrange GCC Saint Julien 2003
Fiefs de Lagrange St Julien 2003
Parker over Lagrange 2003
Dark ruby/purple-colored with a nose of charcoal smoke intermixed with black currants, cherries, and toasty new oak, the 2003 Lagrange hits the palate with an expansive, fleshy mouthfeel, copious glycerin, and some unusual notes of road tar. The finish offers a hint of the scorching summer heat in the warm, alcoholic afterglow. This relatively deep, concentrated wine has low acidity and, unlike more recent Lagranges, should be drinkable several months after bottling. Anticipated maturity: 2007-2018.
Score: 90/93
Chateau Pontet Canet GCC Pauillac 2006
Les Hauts de Pontet Pauillac 2006
Parker over Pontet Canet 2006
The 2006 is a wine to stockpile, especially for those in their thirties and forties as it needs another decade to reach maturity, after which it should keep for 30+ years. This vineyard, just south of Mouton Rothschild, has produced an opaque bluish/purple-colored 2006 with an extraordinarily pure nose of graphite, charcoal, sweet creme de cassis, and a hint of scorched earth. Incredible concentration, stunning richness, and a 60-second finish result in a wine that transcends the vintage as well as this estate's 1855 classification. This enormously endowed, modern day classic is a legend in the making. Anticipated maturity: 2018-2050+.
Enormous credit is due proprietor Alfred Tesseron for turning things around at this estate in 1994, and continuing to produce first-growth level wines. Pontet-Canet is one of the few bio-dynamically farmed vineyards in the Medoc, and Tesseron is such a perfectionist in both the vineyard and wine cellars that his nickname among other bordelais is ""Monsieur Bonsai.""
Score: 95+ Robert Parker, Wine Advocate (181), February 2009
Chateau de Beaucastel, Chateauneuf 2007
Coudoulet de Beaucastel 2007
Parker over Beaucastel 2007:
Beaucastel’s 2007 Chateauneuf du Pape has turned out even better out of bottle than I predicted. An inky/ruby/purple color is followed by a glorious nose of blue and black fruits, truffles, pen ink, licorice, and meat juices as well as glorious levels of acidity and sweet tannin, buttressing the fruit’s fabulous freshness and vibrancy. This full-bodied effort still displays considerable tannin, no doubt because of the relatively high Mourvedre content. It should resolve its tannins in 2-4 years, and last for 25 or more. (RP) (10/2009) 96 points Robert Parker's Wine Advocate
Domaine Charvin Chateauneuf 2006
Charvin Cotes du Rhone 2007
Parker over Charvin 2006:
Charvin’s 2006 Chateauneuf du Pape has turned out to be one of the vintage’s top efforts. Lovely sweet notes of glove leather, roasted meats, spice box, ground pepper, kirsch, and raspberries are present in this deep, full-bodied 2006. More evolved than the 2007, with copious concentration, elegance, and a Burgundy grand cru-like complexity as well as freshness, it should be enjoyed over the next 12-15+ years. (RP) (10/2008 93 points Robert Parker's Wine Advocate
Chateau La Louviere Pessac 1982 (23 scores op CT, gemiddelde score = 92)
Chateau Bouscaut Pessac 1982 ( 7 scores op CT, gemiddelde score = 92,7)