Ik vernam dat ik voor de feestdagen mijn kelder mag induiken voor wijnen die o.a. een rijkelijke homemade vol-au-vent van fazant, afgewerkt met kalfszwezerik, mogen begeleiden.
Vol-au-vent, zwezerik en fazant los van elkaar sturen mij eigenlijk richting wit in een vollere stijl zoals Meursault en Pouilly-Fuissé, of chardonnay uit de Nieuwe Wereld. Jura of Elzas zou ook kunnen maar hebben we niet liggen. Wat met een rijke witte uit de Noordelijke Rhône of een volle Grüner Veltliner?
Meeste "kopbrekens" heb ik nog over het rode alternatief. Pinot Noir denk ik dan, Beaujolais of een rode Loire maar die laatste twee hebben we ook niet liggen. Als je echter de theorieën van Peter Klosse er op naslaat kom je vanwege het romige karakter van het gerecht eerder uit bij een ronde en volle wijn. Euh dan toch een Bordeaux? Wat met de Italianen? Als gulden middenweg misschien toch opteren voor een Pinot Noir maar uit pakweg Nieuw-Zeeland?
Bij deze reeds bedankt voor de suggesties.
(27-11-2018 04:47 PM)Innesto schreef: [ -> ]Ik vernam dat ik voor de feestdagen mijn kelder mag induiken voor wijnen die o.a. een rijkelijke homemade vol-au-vent van fazant, afgewerkt met kalfszwezerik, mogen begeleiden.
Vol-au-vent, zwezerik en fazant los van elkaar sturen mij eigenlijk richting wit in een vollere stijl zoals Meursault en Pouilly-Fuissé, of chardonnay uit de Nieuwe Wereld. Jura of Elzas zou ook kunnen maar hebben we niet liggen. Wat met een rijke witte uit de Noordelijke Rhône of een volle Grüner Veltliner?
Meeste "kopbrekens" heb ik nog over het rode alternatief. Pinot Noir denk ik dan, Beaujolais of een rode Loire maar die laatste twee hebben we ook niet liggen. Als je echter de theorieën van Peter Klosse er op naslaat kom je vanwege het romige karakter van het gerecht eerder uit bij een ronde en volle wijn. Euh dan toch een Bordeaux? Wat met de Italianen? Als gulden middenweg misschien toch opteren voor een Pinot Noir maar uit pakweg Nieuw-Zeeland?
Bij deze reeds bedankt voor de suggesties.
Ik denk spontaan aan een dolcetto, die heb je wellicht wel liggen ;-)
Of een zweigelt, is dat geen idee?
(27-11-2018 05:12 PM)vinejo schreef: [ -> ] (27-11-2018 04:47 PM)Innesto schreef: [ -> ]Ik vernam dat ik voor de feestdagen mijn kelder mag induiken voor wijnen die o.a. een rijkelijke homemade vol-au-vent van fazant, afgewerkt met kalfszwezerik, mogen begeleiden.
Vol-au-vent, zwezerik en fazant los van elkaar sturen mij eigenlijk richting wit in een vollere stijl zoals Meursault en Pouilly-Fuissé, of chardonnay uit de Nieuwe Wereld. Jura of Elzas zou ook kunnen maar hebben we niet liggen. Wat met een rijke witte uit de Noordelijke Rhône of een volle Grüner Veltliner?
Meeste "kopbrekens" heb ik nog over het rode alternatief. Pinot Noir denk ik dan, Beaujolais of een rode Loire maar die laatste twee hebben we ook niet liggen. Als je echter de theorieën van Peter Klosse er op naslaat kom je vanwege het romige karakter van het gerecht eerder uit bij een ronde en volle wijn. Euh dan toch een Bordeaux? Wat met de Italianen? Als gulden middenweg misschien toch opteren voor een Pinot Noir maar uit pakweg Nieuw-Zeeland?
Bij deze reeds bedankt voor de suggesties.
Ik denk spontaan aan een dolcetto, die heb je wellicht wel liggen ;-)
Of een zweigelt, is dat geen idee?
Geen Zweigelt liggen maar was aan het denken aan de Pinot Noir P van Fritsch of die van Shelter, beiden jou wel bekend.
(27-11-2018 05:53 PM)Innesto schreef: [ -> ] (27-11-2018 05:12 PM)vinejo schreef: [ -> ] (27-11-2018 04:47 PM)Innesto schreef: [ -> ]Ik vernam dat ik voor de feestdagen mijn kelder mag induiken voor wijnen die o.a. een rijkelijke homemade vol-au-vent van fazant, afgewerkt met kalfszwezerik, mogen begeleiden.
Vol-au-vent, zwezerik en fazant los van elkaar sturen mij eigenlijk richting wit in een vollere stijl zoals Meursault en Pouilly-Fuissé, of chardonnay uit de Nieuwe Wereld. Jura of Elzas zou ook kunnen maar hebben we niet liggen. Wat met een rijke witte uit de Noordelijke Rhône of een volle Grüner Veltliner?
Meeste "kopbrekens" heb ik nog over het rode alternatief. Pinot Noir denk ik dan, Beaujolais of een rode Loire maar die laatste twee hebben we ook niet liggen. Als je echter de theorieën van Peter Klosse er op naslaat kom je vanwege het romige karakter van het gerecht eerder uit bij een ronde en volle wijn. Euh dan toch een Bordeaux? Wat met de Italianen? Als gulden middenweg misschien toch opteren voor een Pinot Noir maar uit pakweg Nieuw-Zeeland?
Bij deze reeds bedankt voor de suggesties.
Ik denk spontaan aan een dolcetto, die heb je wellicht wel liggen ;-)
Of een zweigelt, is dat geen idee?
Geen Zweigelt liggen maar was aan het denken aan de Pinot Noir P van Fritsch of die van Shelter, beiden jou wel bekend.
Nu je t zegt, een spatburgunder zou volgens mij perfect zijn..!
Toch denk ik dat een zachte, mooi gerijpte bordeaux met fluwelen zuren hierbij het beste zou passen...
Die shelter welke cuvee bedoel je dan?
Grignolino moet ook wel lukken.
(27-11-2018 07:15 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Die shelter welke cuvee bedoel je dan?
Grignolino moet ook wel lukken.
De Pinot Noir van Shelter.
(29-11-2018 05:14 PM)Innesto schreef: [ -> ] (27-11-2018 07:15 PM)gertjeuh schreef: [ -> ]Die shelter welke cuvee bedoel je dan?
Grignolino moet ook wel lukken.
De Pinot Noir van Shelter.
Zeer goed spul!
Vorig jaar een fles meegekregen van een mede forumlid.
Het was nen '11 en die was op dag twee zelfs nog mooier!
Is een 'slanke' wijn zo als een pinot noir of cabernet franc wel bestand tegen een rijkelijke vol au vent? Denk dat je eerder naar iets moet gaan dat substantie en breedte heeft, maar toch zacht is. ik herinner me oude Gigondas die dat wel had, of de suggesties van Vinejo qua stijl lijken me ook wel te werken.
In wit idd Bourgogne, of (oudere) Noordelijke Rhone, misschien zelfs nog een old school savennieres of anjou.
Oxidatieve Jura
dat zou vuurwerk geven.
Of ne volle gamay...
Maar dat heeft Innesto nog niet liggen.
(30-11-2018 07:36 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]Oxidatieve Jura dat zou vuurwerk geven.
Zou ook nog wel gaan. Als je kijkt naar de klassieker van de Jura, poulet au vin jaune, heb je eigenlijk ook maar een gepimpte versie van de vol-au-vent, dus why not
.
(30-11-2018 09:10 AM)Kupers schreef: [ -> ] (30-11-2018 07:36 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]Oxidatieve Jura dat zou vuurwerk geven.
Zou ook nog wel gaan. Als je kijkt naar de klassieker van de Jura, poulet au vin jaune, heb je eigenlijk ook maar een gepimpte versie van de vol-au-vent, dus why not .
(30-11-2018 07:36 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]Oxidatieve Jura dat zou vuurwerk geven.
Of ne volle gamay...
Maar dat heeft Innesto nog niet liggen.
Helaas, en dat terwijl één van mijn favoriete wijnadressen (Vojacek in Maastricht) nochtans een specialist ter zake is. BOJO mijn goed voornemen voor 2019....
(30-11-2018 05:53 PM)Innesto schreef: [ -> ] (30-11-2018 07:36 AM)gertjeuh schreef: [ -> ]Oxidatieve Jura dat zou vuurwerk geven.
Of ne volle gamay...
Maar dat heeft Innesto nog niet liggen.
Helaas, en dat terwijl één van mijn favoriete wijnadressen (Vojacek in Maastricht) nochtans een specialist ter zake is. BOJO mijn goed voornemen voor 2019....
Wat lijkt me een prachtig voornemen.
Net even gepiept op hun site.
Er staan enkele bekende namen op.
Ik zou bij een dergelijk groots gerecht altijd een wijn uit de Côte d'Or schenken. En dat kan zowel een rijke witte, type Meursault zijn als een meer delicate rode, type Volnay - Chambolle, met enkele jaren fles.
(01-12-2018 02:38 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik zou bij een dergelijk groots gerecht altijd een wijn uit de Côte d'Or schenken. En dat kan zowel een rijke witte, type Meursault zijn als een meer delicate rode, type Volnay - Chambolle, met enkele jaren fles.
Iedereen alvast bedankt voor jullie tips en bijdrage.
WVD, kan nebbiolo ook een optie zijn? En zo ja, in welke richting moet je het dan gaan zoeken?
(02-12-2018 12:44 PM)Innesto schreef: [ -> ] (01-12-2018 02:38 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik zou bij een dergelijk groots gerecht altijd een wijn uit de Côte d'Or schenken. En dat kan zowel een rijke witte, type Meursault zijn als een meer delicate rode, type Volnay - Chambolle, met enkele jaren fles.
Iedereen alvast bedankt voor jullie tips en bijdrage.
WVD, kan nebbiolo ook een optie zijn? En zo ja, in welke richting moet je het dan gaan zoeken?
Nebbiolo is natuurlijk altijd een optie
Onlangs dronken we een Gattinara San Francesco 2011 en ik was aangenaam verrast met hoe mooi fruitig en delicaat die wijn al was, met toch voldoende body. Zonder de power van 2010, maar dat hoeft hier niet, past daardoor wellicht ook beter bij dit gerecht. Misschien kan een wat oudere top Barolo/Barbaresco van een niet al te groot, tanninerijk jaar (of een hele oude, 20-25+), maar best toch wat voorzichtig daarmee. Als je tafelgenoten "ervaren" liefhebbers zijn moet dat kunnen, maar zelf doe ik dat niet (meer) met de uitgebreidere familie, tenzij om ze te choqueren, zoals vorig jaar met een Guastaferro. Lol!
(29-11-2018 10:07 PM)Kupers schreef: [ -> ]Is een 'slanke' wijn zo als een pinot noir of cabernet franc wel bestand tegen een rijkelijke vol au vent? Denk dat je eerder naar iets moet gaan dat substantie en breedte heeft, maar toch zacht is. ik herinner me oude Gigondas die dat wel had, of de suggesties van Vinejo qua stijl lijken me ook wel te werken.
In wit idd Bourgogne, of (oudere) Noordelijke Rhone, misschien zelfs nog een old school savennieres of anjou.
Een wijnfanatico die ik ken maakte zich direct dezelfde bedenking als Kupers. Klassiek (en het kan perfect volgens hem) ga je op het spoor van WVD komen maar hij zou dan eerder naar de Duitse neefjes van de Bourgondische Pinot Noir grijpen, zeker als je van die laatste geen gerijpt exemplaar hebt liggen.
Hij suggereerde eens een heel goeie Barbera te proberen... Als je erover gaat nadenken: Barbera houdt wel van vleugelwild, gestoofd vlees, bospaddestoelen,... is vaak zacht en vol van smaak.
Ik vermoed zo stilaan dat het aan de feestdis een heuse proefsessie gaat worden.
(05-12-2018 01:43 PM)Innesto schreef: [ -> ] (29-11-2018 10:07 PM)Kupers schreef: [ -> ]Is een 'slanke' wijn zo als een pinot noir of cabernet franc wel bestand tegen een rijkelijke vol au vent? Denk dat je eerder naar iets moet gaan dat substantie en breedte heeft, maar toch zacht is. ik herinner me oude Gigondas die dat wel had, of de suggesties van Vinejo qua stijl lijken me ook wel te werken.
In wit idd Bourgogne, of (oudere) Noordelijke Rhone, misschien zelfs nog een old school savennieres of anjou.
Een wijnfanatico die ik ken maakte zich direct dezelfde bedenking als Kupers. Klassiek (en het kan perfect volgens hem) ga je op het spoor van WVD komen maar hij zou dan eerder naar de Duitse neefjes van de Bourgondische Pinot Noir grijpen, zeker als je van die laatste geen gerijpt exemplaar hebt liggen.
Hij suggereerde eens een heel goeie Barbera te proberen... Als je erover gaat nadenken: Barbera houdt wel van vleugelwild, gestoofd vlees, bospaddestoelen,... is vaak zacht en vol van smaak.
Ik vermoed zo stilaan dat het aan de feestdis een heuse proefsessie gaat worden.
De Barbera's van Conterno kan ik bij alles drinken...
@Kupers: niet alle Bourgognes zijn slank... Probeer eens een Clos Vougeot of Boudots van Noëllat, een Clos Saint Denis of Beaumonts van Bertagna, een P'tite Grumotte of Pur Pôt van Fournier, een....!
Onlangs (zie aldaar) een Chambolle Villages VV 2003 van Frédéric Magnien. Was ook niet echt een licht wijntje!