De flessen zijn open, de "les" kan beginnen. Roda en Abel Mendoza moeten soelaas brengen:
Wit:
Abel Mendoza "viura" 2017
Abel Mendoza "malvasia" 2017
Abel Mendoza "5 varietales" 2017
Rood (beiden uit halve litertjes):
Roda reserva 2012
Roda I 2010
Ik ben alvast benieuwd naar de bevindingen.
(18-01-2019 11:14 PM)Corto schreef: [ -> ]Ik ben alvast benieuwd naar de bevindingen.
Dronk ooit die Roda, was zowat de beste Spaanse die ik ooit proefde (naast Allion)
(18-01-2019 07:39 PM)TheWineVet schreef: [ -> ]De flessen zijn open, de "les" kan beginnen. Roda en Abel Mendoza moeten soelaas brengen:
Wit:
Abel Mendoza "viura" 2017
Abel Mendoza "malvasia" 2017
Abel Mendoza "5 varietales" 2017
De 3 witte wijnen waren zoooo jong, dat ik (en niet alleen ik, ook de medeproevers) ze moeilijk uit elkaar kon houden. Op fruit en floraliteit, zacht, maar op deze leeftijd allesbehalve wauw. Mijn herinneringen aan de eerste 2 hiervan destijds waren veel beter. Toen waren ze weliswaar al wat ouder. Koopwaardig? Voor mij alleszins niet. Gewoon goed.
Rood (beiden uit halve litertjes):
Roda reserva 2012
Roda I 2010
Beide wijnen ook naast elkaar geproefd. De gewone reserva was veel aangenamer in de neus, meer fruit, opener. Beide wijnen bevatten wel redelijk wat lactische toetsen. Stoort zeker niet, maar moet duidelijk nog versmelten. In de Roda I wat meer concentratie en tannines (zacht), maar de voorkeur ging bij de meesten momenteel uit naar de gewone. Zet daar het enorme prijsverschil tegenover en je weet wel wat te kopen. Reserva koopwaardig, I als je geld teveel hebt. Beiden wel top.
Om het af te leren nog een uitgerijpte Valdemar Seleccion especial geledigd. Kon er makkelijk na, maar wel een verschil in klasse. Dat zeker. De Roda's zullen beter zijn. Mag ook voor die prijs.
De wijnen van Abel Mendoza (ook de witte) kan je heel lang bewaren ... die zullen dus zeker nog veel verbeteren, al ben ik niet op de hoogte van de sterkte van jaargang 2017 in Rioja, laat staan in heel Spanje.
In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
(23-01-2019 09:07 PM)El Nicho schreef: [ -> ]De wijnen van Abel Mendoza (ook de witte) kan je heel lang bewaren ... die zullen dus zeker nog veel verbeteren, al ben ik niet op de hoogte van de sterkte van jaargang 2017 in Rioja, laat staan in heel Spanje.
In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
2017 was een slecht jaar voor Spanje, Rioja rood is een ramp.
Uiteindelijk zullen er wel goede wijnen te vinden zijn, Spanje heeft een enorm groot wijngebied.
(23-01-2019 09:07 PM)El Nicho schreef: [ -> ]In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
Ik wordt altijd een beetje mottig als ik zoiets lees. 2014 werd in de Italiaanse pers eind augustus al afgeschreven en wat blijkt nu? Historisch jaar in Barbaresco!
2017 was in Italië (en ook in de zuidelijke Rhône trouwens) idd "challenging" en dat door de droogte. Kleine opbrengst door minder en kleinere druiven leidt tot schaarste en misschien moeten sommigen er wel afblijven want op.
En ik kan je nu al verklappen dat men op Gagliole gewaagt van misschien wel hun mooiste Rubiolo tot nog toe. Al wie de vorige proefde...
Je kan dat op 31 maart trouwens zelf komen vaststellen.
(24-01-2019 01:17 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-01-2019 09:07 PM)El Nicho schreef: [ -> ]In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
Ik wordt altijd een beetje mottig als ik zoiets lees. 2014 werd in de Italiaanse pers eind augustus al afgeschreven en wat blijkt nu? Historisch jaar in Barbaresco!
2017 was in Italië (en ook in de zuidelijke Rhône trouwens) idd "challenging" en dat door de droogte. Kleine opbrengst door minder en kleinere druiven leidt tot schaarste en misschien moeten sommigen er wel afblijven want op.
En ik kan je nu al verklappen dat men op Gagliole gewaagt van misschien wel hun mooiste Rubiolo tot nog toe. Al wie de vorige proefde...
Je kan dat op 31 maart trouwens zelf komen vaststellen.
Het zijn altijd veralgemeningen natuurlijk en ook Italië is groot, met alle mogelijke uitzonderingen van dien. Maar om nu de uitzonderingen te gaan aangrijpen om toch de grootsheid van de jaargang te proberen aantonen, dat lijkt me dan ook weer wat te verregaand
Het is simpel: in mindere jaren is
zelf proeven nog belangrijker dan anders. Waar je in goede jaren al eens blind een gokje kunt wagen, is dat bij mindere jaren niet echt aan te raden
(24-01-2019 02:08 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (24-01-2019 01:17 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-01-2019 09:07 PM)El Nicho schreef: [ -> ]In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
Ik wordt altijd een beetje mottig als ik zoiets lees. 2014 werd in de Italiaanse pers eind augustus al afgeschreven en wat blijkt nu? Historisch jaar in Barbaresco!
2017 was in Italië (en ook in de zuidelijke Rhône trouwens) idd "challenging" en dat door de droogte. Kleine opbrengst door minder en kleinere druiven leidt tot schaarste en misschien moeten sommigen er wel afblijven want op.
En ik kan je nu al verklappen dat men op Gagliole gewaagt van misschien wel hun mooiste Rubiolo tot nog toe. Al wie de vorige proefde...
Je kan dat op 31 maart trouwens zelf komen vaststellen.
Het zijn altijd veralgemeningen natuurlijk en ook Italië is groot, met alle mogelijke uitzonderingen van dien. Maar om nu de uitzonderingen te gaan aangrijpen om toch de grootsheid van de jaargang te proberen aantonen, dat lijkt me dan ook weer wat te verregaand
Het is simpel: in mindere jaren is zelf proeven nog belangrijker dan anders. Waar je in goede jaren al eens blind een gokje kunt wagen, is dat bij mindere jaren niet echt aan te raden
Ik repeat: 2017 is geenszins een minder jaar wat kwaliteit betreft, wel qua kwantiteit.
(24-01-2019 04:34 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-01-2019 02:08 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (24-01-2019 01:17 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-01-2019 09:07 PM)El Nicho schreef: [ -> ]In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
Ik wordt altijd een beetje mottig als ik zoiets lees. 2014 werd in de Italiaanse pers eind augustus al afgeschreven en wat blijkt nu? Historisch jaar in Barbaresco!
2017 was in Italië (en ook in de zuidelijke Rhône trouwens) idd "challenging" en dat door de droogte. Kleine opbrengst door minder en kleinere druiven leidt tot schaarste en misschien moeten sommigen er wel afblijven want op.
En ik kan je nu al verklappen dat men op Gagliole gewaagt van misschien wel hun mooiste Rubiolo tot nog toe. Al wie de vorige proefde...
Je kan dat op 31 maart trouwens zelf komen vaststellen.
Het zijn altijd veralgemeningen natuurlijk en ook Italië is groot, met alle mogelijke uitzonderingen van dien. Maar om nu de uitzonderingen te gaan aangrijpen om toch de grootsheid van de jaargang te proberen aantonen, dat lijkt me dan ook weer wat te verregaand
Het is simpel: in mindere jaren is zelf proeven nog belangrijker dan anders. Waar je in goede jaren al eens blind een gokje kunt wagen, is dat bij mindere jaren niet echt aan te raden
Ik repeat: 2017 is geenszins een minder jaar wat kwaliteit betreft, wel qua kwantiteit.
Dat zeiden ze van 2012 in Toscane (brunello) ook
(24-01-2019 04:53 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (24-01-2019 04:34 PM)wvd schreef: [ -> ] (24-01-2019 02:08 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ] (24-01-2019 01:17 PM)wvd schreef: [ -> ] (23-01-2019 09:07 PM)El Nicho schreef: [ -> ]In Italië sprak men voor 2017 van challenging ... wat ik vertaal als afblijven.
Ik wordt altijd een beetje mottig als ik zoiets lees. 2014 werd in de Italiaanse pers eind augustus al afgeschreven en wat blijkt nu? Historisch jaar in Barbaresco!
2017 was in Italië (en ook in de zuidelijke Rhône trouwens) idd "challenging" en dat door de droogte. Kleine opbrengst door minder en kleinere druiven leidt tot schaarste en misschien moeten sommigen er wel afblijven want op.
En ik kan je nu al verklappen dat men op Gagliole gewaagt van misschien wel hun mooiste Rubiolo tot nog toe. Al wie de vorige proefde...
Je kan dat op 31 maart trouwens zelf komen vaststellen.
Het zijn altijd veralgemeningen natuurlijk en ook Italië is groot, met alle mogelijke uitzonderingen van dien. Maar om nu de uitzonderingen te gaan aangrijpen om toch de grootsheid van de jaargang te proberen aantonen, dat lijkt me dan ook weer wat te verregaand
Het is simpel: in mindere jaren is zelf proeven nog belangrijker dan anders. Waar je in goede jaren al eens blind een gokje kunt wagen, is dat bij mindere jaren niet echt aan te raden
Ik repeat: 2017 is geenszins een minder jaar wat kwaliteit betreft, wel qua kwantiteit.
Dat zeiden ze van 2012 in Toscane (brunello) ook
Misschien wel de mooiste wijn die ik vorig jaar op Vinitaly proefde was inderdaad een Brunello van 2012...!