27-04-2019, 09:43 AM
Dit domein werd al enkele keren genoemd op het forum, maar had nog geen eigen topic.
Enkele weetjes over Karim Vionnet:
- Hij is van Algerijnse afkomst, maar werd op jonge leeftijd geadopteerd door een familie in Villié-Morgon.
- Is bakker van opleiding, werkte daarnaast o.a. in een fabriek en bij het leger.
- Leerde het métier als seizoensarbeider bij Guy Breton - samen met Marcel Lapierre, Jean-Paul Thevenet en Jean Foillard ook wel bekend als 'de bende van vier' die midden jaren 1980 begonnen te experimenteren met natuurwijnen in de Beaujolais. Kreeg later ook een oude wijnpers cadeau van Foillard. Het domein van Vionnet ligt trouwens vlakbij dat van Marcel Lapierre.
- Toen hij in 2006 zelf begon met wijn maken, durfde hij zijn voornaam niet op het etiket te plaatsen, hij vreesde dat die bij potentiële klanten een negatieve connotatie zou kunnen oproepen. Dus stond er 'K. Vionnet' op het etiket. Daarop kreeg hij heel vaak de vraag waarvoor die K nu eigenlijk stond. Sinds enkele jaren heeft hij er helemaal geen probleem meer mee. Een van zijn wijnen heet zelfs 'du beur dans les pinards'. Een zinspeling op de uitdrukking 'mettre du beurre dans les épinards' (geld verdienen, rondkomen). Maar 'beur' betekent in Frankrijk ook 'iemand van Arabische afkomst' en 'pinards' is slang voor wijngaarden.
- Exporteert net als zijn goede vriend en andere buur Anthony Thevenet veel wijnen naar Japan, de Verenigde Staten en heel wat plekken in Europa, maar staat ook in hippe Parijse bistro's op de kaart.
- In 2008 was zijn domein 10 hectare groot, in 2013 ging hij terug naar 5 hectare omdat het te veel werk werd - hij werkt biologisch. Sindsdien kocht hij wel opnieuw wat grond bij - in 2017 kwam zijn eerste Fleurie op de markt.
- Werkt zonder additieven en met natuurlijke gisten. De most wordt afgekoeld tijdens het gisten. Wel voegt hij een minimale hoeveelheid sulfiet (1 gram per hectoliter) toe aan de wijnen. Of hij de wijnen filtert, bekijkt hij geval per geval. Als hij filtert, dan is het een 'tangentiële' filtratie, met zoveel mogelijk respect voor de wijn.
- Heeft perceeltjes met verschillende ondergronden: graniet, zand, lösch, klei, enzovoort. Heeft o.a. cuvées Beaujolais-Villages, Chiroubles, Moulin à Vent, Chénas en Fleurie.
Kortom, een van de sterren van de tweede generatie 'zonder sulfiet' in Morgon. De prijzen van de wijnen gaan de laatste jaren helaas in stijgende lijn - voor de Fleurie betaalde ik 22 euro in een wijnhandel in Brussel - en dat zal vast nog even doorgaan. Ik vind het in ieder geval interessant om in te slaan, nu het nog kan.
Gisteravond dus de Fleurie van 2017 geopend en één glas gedronken - de rest is voor vanavond. Robijnrood van kleur. In de neus in de eerste plaats kersen en pruim, ook iets floraals - rozen. In de mond lekker sappig, opnieuw kersen, snoepjes, vol en lange nadronk. Alles bij elkaar heel lekker maar nog een beetje jong, benieuwd wat dag twee brengt.
Enkele weetjes over Karim Vionnet:
- Hij is van Algerijnse afkomst, maar werd op jonge leeftijd geadopteerd door een familie in Villié-Morgon.
- Is bakker van opleiding, werkte daarnaast o.a. in een fabriek en bij het leger.
- Leerde het métier als seizoensarbeider bij Guy Breton - samen met Marcel Lapierre, Jean-Paul Thevenet en Jean Foillard ook wel bekend als 'de bende van vier' die midden jaren 1980 begonnen te experimenteren met natuurwijnen in de Beaujolais. Kreeg later ook een oude wijnpers cadeau van Foillard. Het domein van Vionnet ligt trouwens vlakbij dat van Marcel Lapierre.
- Toen hij in 2006 zelf begon met wijn maken, durfde hij zijn voornaam niet op het etiket te plaatsen, hij vreesde dat die bij potentiële klanten een negatieve connotatie zou kunnen oproepen. Dus stond er 'K. Vionnet' op het etiket. Daarop kreeg hij heel vaak de vraag waarvoor die K nu eigenlijk stond. Sinds enkele jaren heeft hij er helemaal geen probleem meer mee. Een van zijn wijnen heet zelfs 'du beur dans les pinards'. Een zinspeling op de uitdrukking 'mettre du beurre dans les épinards' (geld verdienen, rondkomen). Maar 'beur' betekent in Frankrijk ook 'iemand van Arabische afkomst' en 'pinards' is slang voor wijngaarden.
- Exporteert net als zijn goede vriend en andere buur Anthony Thevenet veel wijnen naar Japan, de Verenigde Staten en heel wat plekken in Europa, maar staat ook in hippe Parijse bistro's op de kaart.
- In 2008 was zijn domein 10 hectare groot, in 2013 ging hij terug naar 5 hectare omdat het te veel werk werd - hij werkt biologisch. Sindsdien kocht hij wel opnieuw wat grond bij - in 2017 kwam zijn eerste Fleurie op de markt.
- Werkt zonder additieven en met natuurlijke gisten. De most wordt afgekoeld tijdens het gisten. Wel voegt hij een minimale hoeveelheid sulfiet (1 gram per hectoliter) toe aan de wijnen. Of hij de wijnen filtert, bekijkt hij geval per geval. Als hij filtert, dan is het een 'tangentiële' filtratie, met zoveel mogelijk respect voor de wijn.
- Heeft perceeltjes met verschillende ondergronden: graniet, zand, lösch, klei, enzovoort. Heeft o.a. cuvées Beaujolais-Villages, Chiroubles, Moulin à Vent, Chénas en Fleurie.
Kortom, een van de sterren van de tweede generatie 'zonder sulfiet' in Morgon. De prijzen van de wijnen gaan de laatste jaren helaas in stijgende lijn - voor de Fleurie betaalde ik 22 euro in een wijnhandel in Brussel - en dat zal vast nog even doorgaan. Ik vind het in ieder geval interessant om in te slaan, nu het nog kan.
Gisteravond dus de Fleurie van 2017 geopend en één glas gedronken - de rest is voor vanavond. Robijnrood van kleur. In de neus in de eerste plaats kersen en pruim, ook iets floraals - rozen. In de mond lekker sappig, opnieuw kersen, snoepjes, vol en lange nadronk. Alles bij elkaar heel lekker maar nog een beetje jong, benieuwd wat dag twee brengt.