wijnliefhebbers

Volledige versie: Pago de los Capellanes - Ribeira del duero
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Na een weekje Spanje en toch wel ettelijke inheemse flessen te hebben verorberd wilde ik eens weten hoe Tempranillo écht smaakt. De vorige dagen kreeg ik menig Rioja en Ribeira in t glas maar telkens was er toch die hout dominantie. De betere domeinen gebruiken steeds vaker Franse eik, wat zeker een meerwaarde is tav Amerikaanse. Maar toch ben ik deze week op m’n honger blijven zitten.
Tot ik gisteren een authentiek wijnwinkeltje binnenstapte, weggestopt tussen de bouwbedrijven op iets wat voor een industrieterrein zou moeten doorgaan. Met een tolk onder de arm vroeg ik raad aan een echt gepassioneerde man en die raadde me deze wijn aan: De Joven 2018 lag een stuk onder t opgegeven budget (17 EUR betaalde ik voor deze wijn) maar hij verzekerde me dat de wijnbouwer met deze wijn het pure karakter van t fruit beoogt. En effectief. violet met een paars randje verraadt de jeugd. Een dominante geur van zuren kersjes maar na openstaan komt er toch meer vrij: rubbertje, natte steen, wat peper en laurier. De wijn doet initieel in de mond aan als een Beaujolais: sappig en zeer fruitig doorspekt met prominente zuren. Doch, na een tijdje komt ook de kracht van deze wijndruif naar voor. Nu heb ik iets meer een Syrah gevoel. Hier ben ik dus wel fan van. Het zal wel aan smaak liggen maar waarom produceren ze hier niet meer van in Spanje? Of ik kies / krijg altijd de verkeerde wijnen voorgeschoteld. Dat kan natuurlijk ook Smile
Interessant! Dat pure karakter van tempranillo heb ik nog nooit geproefd.
Gewoon "joven" bij een willekeurige spaanse wijnwebshop als zoekterm ingeven zou je in principe toch steeds een aantal resultaten moeten opleveren?
(12-07-2019 09:48 PM)Vinogan(s) schreef: [ -> ]Gewoon "joven" bij een willekeurige spaanse wijnwebshop als zoekterm ingeven zou je in principe toch steeds een aantal resultaten moeten opleveren?

Je zou denken van wel. Maar ik heb hier in Spanje op restaurant geen enkele aangeboden gekregen. Ook niet in t duurdere segment. Blijkbaar is dat niet iets waar mensen niet naar op zoek zijn.
Hier al meerdere malen dit soort tempranillo gedronken.
Het is inderdaad zeer fruitig en toch wat voller.
Maar zo fruitig dat het wel wat alcohol kan hebben.
Genoeg vanalles.
Het is natuurlijk geen standaard dat die goed gemaakt is.
Eerst en vooral Pago de los Capellanes maakt inderdaad goeie wijnen. Al is 17 euro niet bepaald een scherpe prijs voor in Spanje Smile.
Dit geheel terzijde en even terug naar de wijn/opmerking over Joven.

In ribera maakt men ook jonge fruitige wijnen die jong geacht wordt om te drinken, binnen de 1 a 2 jaar.
We spreken dan inderdaad over de Joven (roble, soms wordt er zelfs nog een onderscheid gemaakt tussen de 2. Joven is echt "jong"). Als ik het goed voor heb maximaal 6m hout gehad.
Daarna heb je nog de crianza, reserva, gran reserva.
Hier verschilt het wat per appellatie.
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, is dit in Ribera:
Crianza: 24 maanden rijping waarvan 1 jaar op eiken vaten (in andere regio's kan dit anders zijn, maar minimaal 6 maanden)
Reserva: 36 maanden rijping, waarvan 1 jaar op eiken vaten.
Gran Reserva: 60 maanden rijping, waarvan 2 jaar op eiken vaten (in andere regio's kan dit anders zijn, maar minimaal 18 maanden).

Je ziet dat er ook wat overlap is in de rijptijden tussen de verschillende cuvées + de regio's.
Het kan perfect zijn dat men ergens in Spanje een Reserva op de markt brengt, die men in Ribera een crianza noemt.
Kwestie van het simpel te houden Smile.
Er zijn in Spanje echt wel veel lekkere wijnen te vinden die hier onbekend zijn Tongue
Tot daar mijn uitweiding
Citaat:We spreken dan inderdaad over de Joven (roble, soms wordt er zelfs nog een onderscheid gemaakt tussen de 2. Joven is echt "jong"). Als ik het goed voor heb maximaal 6m hout gehad.

Het probleem met die benamingen is dat die niet per se garant staan voor minder hout, al zou dat in principe wel moeten. Maar ik herinner me ooit eens een joven geproefd te hebben die zo’n typische vanillebom was.
(13-07-2019 01:29 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:We spreken dan inderdaad over de Joven (roble, soms wordt er zelfs nog een onderscheid gemaakt tussen de 2. Joven is echt "jong"). Als ik het goed voor heb maximaal 6m hout gehad.

Het probleem met die benamingen is dat die niet per se garant staan voor minder hout, al zou dat in principe wel moeten. Maar ik herinner me ooit eens een joven geproefd te hebben die zo’n typische vanillebom was.

Geloof ik gerust.
Normaal zou een Joven (betekent ook jong) niet veel/zo goed als geen/geen hout gehad mogen hebben.
Het probleem is echter inderdaad dat hier net geen echte regelgeving aan hangt. Terwijl dit bij alles vanaf een crianza wel het geval is...
Het hangt bij de Joven wat meer af van de wijnmaker zelf... (maar meer dan 6m hout zou eerder uitzondering mogen zijn)
thank you voor de uitweiding Daan! ;-)
(13-07-2019 01:29 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:We spreken dan inderdaad over de Joven (roble, soms wordt er zelfs nog een onderscheid gemaakt tussen de 2. Joven is echt "jong"). Als ik het goed voor heb maximaal 6m hout gehad.

Het probleem met die benamingen is dat die niet per se garant staan voor minder hout, al zou dat in principe wel moeten. Maar ik herinner me ooit eens een joven geproefd te hebben die zo’n typische vanillebom was.

In alle geval wel minder lang. Maar ik kan best geloven dat bijvoorbeeld 6 maand 100% nieuwe barriques + niet al te hoogstaand kwalitatief fruit = vanillebom (mocht er iemand zo gek zijn om nieuwe barriques aan joven wijn te gaan verspillen)
Ik vind die Spaanse obsessie met hout vrij fascinerend. Alsof dat ook maar iets met kwaliteit te maken heeft.
(14-07-2019 12:42 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik vind die Spaanse obsessie met hout vrij fascinerend. Alsof dat ook maar iets met kwaliteit te maken heeft.

Het is een plaatselijke online trend Wink

Sommige (hier) plaatsen een wijn lager omdat er een vanille toets inzit terwijl het brede publiek dit waardeert.
(14-07-2019 12:42 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik vind die Spaanse obsessie met hout vrij fascinerend. Alsof dat ook maar iets met kwaliteit te maken heeft.

Eddy Planckaert denkt daar toch anders over Big Grin
(14-07-2019 01:09 PM)fleer schreef: [ -> ]
(14-07-2019 12:42 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik vind die Spaanse obsessie met hout vrij fascinerend. Alsof dat ook maar iets met kwaliteit te maken heeft.

Het is een plaatselijke online trend Wink

Sommige (hier) plaatsen een wijn lager omdat er een vanille toets inzit terwijl het brede publiek dit waardeert.

Drink jij dat nog graag, Fleer?
(14-07-2019 10:14 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(14-07-2019 01:09 PM)fleer schreef: [ -> ]
(14-07-2019 12:42 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik vind die Spaanse obsessie met hout vrij fascinerend. Alsof dat ook maar iets met kwaliteit te maken heeft.

Het is een plaatselijke online trend Wink

Sommige (hier) plaatsen een wijn lager omdat er een vanille toets inzit terwijl het brede publiek dit waardeert.

Drink jij dat nog graag, Fleer?

De lichte vanille toets van "old school" Rioja kan ik zo af en toe wel waarderen. Maar op het label zetten hoeveel maanden op eik een wijn gehad heeft vind ik volkomen irrelevant.
Wellicht komt dat doordat terroir in Spanje (Rioja dan vooral) historisch van ondergeschikt belang was. In nog veel hogere mate dan in Bx ging het hier om de renommee van het merk en de hiërarchie van de wijnen binnen het merk. Men kocht druiven aan in gans de regio om via blending van diverse terroirs een eigen stijl te creëren.
(13-07-2019 10:24 PM)vinejo schreef: [ -> ]thank you voor de uitweiding Daan! ;-)

Graag gedaan Smile

Om ook even mijn mening over de obsessie van hout te geven:
Het is inderdaad iets wat bij het grotere publiek aantrekkelijk is.
Ik durf zelf toegeven dat "die bommetjes" mede mijn interesse gewekt hebben in wijn.

Nu ik merk genoeg dat het smaakpalet evolueert. Die bommen komen minder in mijn kelder terecht al kan zo een bom die:
- goed gemaakt is
- nog wat extra kelderrijping gehad heeft
een zeer mooie en complexe wijn worden. Hij moet de fase van dat hout voor een deel passeren en toch nog voor een deel op zijn fruit zitten.
Dus drink ik dat nog graag?: soms.

Terug naar mijn smaakpalet.
Ik zoek nu ook veel harder naar fraîcheur. Niet voor niets dat bvb Oostenrijk aan het groeien is in mijn kelder of de Rhône.
Langs de andere kant drink ik ook nog graag Bordeauxblends uit bvb Z-A, dat zijn toch ook soms bommetjes Smile.
In Spanje zijn er wel degelijk wijnhuizen die hout gebruiken, maar toch nog prachtige wijnen produceren.
Tevens is er in Spanje zeker ook een jongere generatie wijnbouwers aan het opstaan die meer die fraîcheur zoeken (zie bvb maar naar het veranderende gamma van een La Buena Vida). Ik heb Picaro del Aguila al eens aangehaald hier op het forum en ik heb zopas wat besteld van Suertes Del Marques (Tenerife).

The search continues. En geef toe: is dat niet net het plezantste? Tongue
(14-07-2019 10:14 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(14-07-2019 01:09 PM)fleer schreef: [ -> ]
(14-07-2019 12:42 PM)wvd schreef: [ -> ]Ik vind die Spaanse obsessie met hout vrij fascinerend. Alsof dat ook maar iets met kwaliteit te maken heeft.

Het is een plaatselijke online trend Wink

Sommige (hier) plaatsen een wijn lager omdat er een vanille toets inzit terwijl het brede publiek dit waardeert.

Drink jij dat nog graag, Fleer?

Ik drink dat graag, vooral die van Ribeira del duero ... toch even vermelden dat ik vanille anders vind dan een hout toets.
Koppelingen