05-11-2010, 01:05 PM
Is er iemand die enige ervaring heeft met dit wijnhuis? Ik weet dat de 2004 (RP 95) te koop is bij Dirk Grandry maar weet niet of die p/q 32 euro waard is....
(18-10-2017 10:17 AM)33S schreef: [ -> ]Brunello 2011. Wat een wijn. Emotie in een glas. Zeker in combinatie met sonate n°32 van Beethoven.
Laat zich nu al heel mooi drinken. Ondanks het warme jaar geen overrijp fruit, maar fris en knapperig fruit. Kenmerkend voor het huis geen storende houtinvloeden. Hier is de Brunello echt een betere versie van de Rosso.
Sangiovese op zijn best en zijn geld meer dan waard.
(18-10-2017 08:51 PM)Fre schreef: [ -> ](18-10-2017 10:17 AM)33S schreef: [ -> ]Brunello 2011. Wat een wijn. Emotie in een glas. Zeker in combinatie met sonate n°32 van Beethoven.
Laat zich nu al heel mooi drinken. Ondanks het warme jaar geen overrijp fruit, maar fris en knapperig fruit. Kenmerkend voor het huis geen storende houtinvloeden. Hier is de Brunello echt een betere versie van de Rosso.
Sangiovese op zijn best en zijn geld meer dan waard.
Al en paar keer de revue gepasseerd in xtra wine maar steeds getwijfeld,zeker bij een jaar als 2011. Maar ok, deze post kan me overtuigen. Hoe zit dat trouwens met de wijnjaren in de streek, pakweg de laatste 5 jaar?
(19-10-2017 07:25 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dirk leest dus nog steeds mee..
Hallo, Dirk!
(19-10-2017 11:02 PM)vinejo schreef: [ -> ](19-10-2017 10:44 PM)don quichotte schreef: [ -> ](19-10-2017 07:25 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dirk leest dus nog steeds mee..
Hallo, Dirk!
Of......dat wvd hem heeft geïnformeerd.
Neenee, ben vrij zeker dat Dirk, als goede stielman, het gebeuren hier goed in de gaten houdt... ;-)
(02-11-2018 06:59 PM)don quichotte schreef: [ -> ]Il Poggione is nu ook te koop bij Magnus.Thanks Don, da's inderdaad een zeer correcte prijs. Maar direct 12 flessen doe ik sowieso niet meer.
De Brunello 2013 gaat er weg voor 37.90€. ( en 11 + 1 gratis)
Dit is maar een fractie meer dan de prijzen in Italië en Supperiore.de bv. Zeker als je de transportkost in rekening brengt.
(19-10-2017 11:13 AM)wvd schreef: [ -> ]Jaren:
2006 en 2007 beide topjaren met lange adem.
2008 gewoon jaar, toch al mooie wijnen geproefd, schitterende Biondi-Santi
2009 wat minder, jong toegankelijk, voorzichtig met 2009, altijd proeven.
2010 groot jaar
2011 "goed", warm jaar
2012 heel goed, meer gestructureerde wijnen, heel mooie Biondi-Santi
2013 nog geen Brunello geproefd maar wel heel mooie Rosso's
2014 was problematisch, weinig geoogst, soms interessante Rosso (Biondi-Santi maakte een Fascia Rosso).
2015 "one of those years". Rosso's zijn top.
(03-01-2021 03:40 PM)BartS schreef: [ -> ](19-10-2017 11:13 AM)wvd schreef: [ -> ]Jaren:
2006 en 2007 beide topjaren met lange adem.
2008 gewoon jaar, toch al mooie wijnen geproefd, schitterende Biondi-Santi
2009 wat minder, jong toegankelijk, voorzichtig met 2009, altijd proeven.
2010 groot jaar
2011 "goed", warm jaar
2012 heel goed, meer gestructureerde wijnen, heel mooie Biondi-Santi
2013 nog geen Brunello geproefd maar wel heel mooie Rosso's
2014 was problematisch, weinig geoogst, soms interessante Rosso (Biondi-Santi maakte een Fascia Rosso).
2015 "one of those years". Rosso's zijn top.
De Rosso di Montalcino 2015 in het glas. Weinig woorden voor, behoudens: heerlijk. Ik ben er zeker van dat als je dit blind schenkt er velen zullen zeggen dat het een top Brunello is. Hout prachtig verwerven, kersen, caramel, koffie. Perfect verweven zuren in de lange afdronk. Ik kocht hier ooit 3 flessen van aan 14 euro. Had ik het geweten, ik had er een heel pak meer gekocht. Echt top!
(13-11-2022 12:29 PM)jr02 schreef: [ -> ]De eerst Il Poggione 'the real stuff' moet er aan geloven.
In het glas de Il Poggione 2008 in het bord lamsbout op z'n Italiaans
Wvd schreef hierboven '2008 gewoon jaar, toch al mooie wijnen geproefd, schitterende Biondi-Santi'
En inderdaad ik moet Wvd hier bijtreden, knappe fles en al zeker rond de 26€. (recente jaren +/- 38€)
Voor de zekerheid heeft deze eerst een 45min genoten van wat extra lucht in de karaf, robijnrood, geen teken van veroudering. De neus is overweldigend en veelbelovend en volledig in tegenstelling met wat ik op voorhand las op CT (mature with clear animal tones)*... rijp tot overrijpe fruit, kersen, vijgen en pruimen, ook het mondgevoel gaf eerst het rijpe fruit met ondertoon van chocolade, caramellekes en wat hout. Rond, afgewerkt en mooi in balans. Niet de volste Brunello maar dat zal wel met het jaar te maken hebben. Had maar ééntje van 2008 dus de evolutie zal niet voor mij zijn maar gelukkig te trotse bezitter van een paar 2010, alhoewel die nog van wat rust mogen genieten.
Met 4 was deze in een mum van tijd uit...een Sénéjac 2010 volgde algauw
*mijn wijnkamer staat geprogrammeerd op 13° wat vermoedelijk = aan tragere evolutie.
(13-11-2022 06:37 PM)Olivier schreef: [ -> ](13-11-2022 12:29 PM)jr02 schreef: [ -> ]De eerst Il Poggione 'the real stuff' moet er aan geloven.
Wvd schreef hierboven '2008 gewoon jaar, toch al mooie wijnen geproefd, schitterende Biondi-Santi'
En inderdaad ik moet Wvd hier bijtreden, knappe fles en al zeker rond de 26€. (recente jaren +/- 38€)
Voor de zekerheid heeft deze eerst een 45min genoten van wat extra lucht in de karaf, robijnrood, geen teken van veroudering. De neus is overweldigend en veelbelovend en volledig in tegenstelling met wat ik op voorhand las op CT (mature with clear animal tones)*... rijp tot overrijpe fruit, kersen, vijgen en pruimen, ook het mondgevoel gaf eerst het rijpe fruit met ondertoon van chocolade, caramellekes en wat hout. Rond, afgewerkt en mooi in balans. Niet de volste Brunello maar dat zal wel met het jaar te maken hebben. Had maar ééntje van 2008 dus de evolutie zal niet voor mij zijn maar gelukkig te trotse bezitter van een paar 2010, alhoewel die nog van wat rust mogen genieten.
*mijn wijnkamer staat geprogrammeerd op 13° wat vermoedelijk = aan tragere evolutie.
Nice! Ik heb me eens een Rosso aangekocht van dit huis om te proberen.
(14-11-2022 09:29 AM)Dave schreef: [ -> ](13-11-2022 06:37 PM)Olivier schreef: [ -> ](13-11-2022 12:29 PM)jr02 schreef: [ -> ]De eerst Il Poggione 'the real stuff' moet er aan geloven.
Ik heb recent de 2011 gedronken en die was ook zeer goed. Ik vond het hout wel zeer "aanwezig", maar in het geheel klopte het wel.
Niet veel later heb ik een Altesino 2013 gedronken en ik ben toch meer fan van die stijl: minder krachtige, maar meer finesse en gelaagdheid.
(14-11-2022 12:39 PM)Olivier schreef: [ -> ](14-11-2022 09:29 AM)Dave schreef: [ -> ](13-11-2022 06:37 PM)Olivier schreef: [ -> ](13-11-2022 12:29 PM)jr02 schreef: [ -> ]De eerst Il Poggione 'the real stuff' moet er aan geloven.
Ik heb recent de 2011 gedronken en die was ook zeer goed. Ik vond het hout wel zeer "aanwezig", maar in het geheel klopte het wel.
Niet veel later heb ik een Altesino 2013 gedronken en ik ben toch meer fan van die stijl: minder krachtige, maar meer finesse en gelaagdheid.
Goed om weten. Ik heb recent redelijk wat Toscaanse wijn ingeslagen, maar nog geen Altesino.
Citaat: Vorige week net enkele domeinen bezocht in Toscane.
Iets wat je in Italië eigenlijk nooit meemaakt is wijnen proeven die nog niet "klaar" zijn en op 2 domeinen letterlijk alles geproefd, zelfs 2022. In beide gevallen één van de mooiste degustaties van jonge wijnen ooit meegemaakt, ik was helemaal overrompeld..!
(15-11-2022 08:19 PM)Olivier schreef: [ -> ]Citaat: Vorige week net enkele domeinen bezocht in Toscane.
Iets wat je in Italië eigenlijk nooit meemaakt is wijnen proeven die nog niet "klaar" zijn en op 2 domeinen letterlijk alles geproefd, zelfs 2022. In beide gevallen één van de mooiste degustaties van jonge wijnen ooit meegemaakt, ik was helemaal overrompeld..!
Wat vond je van 2021?