wijnliefhebbers

Volledige versie: Short trip naar de Jura
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Met een paar enthousiaste wijnzotten reden we naar de Franche Comté, waar we van plan waren te genieten van de wijnen en het schitterende landschap. Jammer genoeg waren maandag en dinsdag de dagen met de meest hardnekkige mist sedert de eerste waarnemingen van hardnekkige mist in Frankrijk.
We richtten onze pijlen en smaakpapillen dan maar richting wijnbouwers.

Ons eerste bezoek was bij Phillippe Butin te Lavigny. Het was Philippe zelf die ons ontving. Hij bezit een goede 5 ha wijngaarden waarvan 4 beplant zijn met witte druiven.
De rode Jura wijnen vinden hun mooiste expressie in de regio van Arbois, hier, dichtbij Chateau Chalon, ligt de focus vooral op wit. We proefden enkele witte en een paar rode, de wijnen konden me niet echt overtuigen. De Chardonnay 15 uit cuve was dunnetjes. De trousseau 2015 was nochtans knap maar voor die prijs (16 euro) was ik overtuigd later tijdens onze trip meer mijn ding te vinden (wat ook bewaarheid werd)
Het bezoek verliep stug, enkel op het einde ontdooide Butin een beetje. Maar voor mij was het te laat, ons eerste bezoek werd meteen ook het minste.
Ik kocht wel 2 flessen Vin Jaune aan 24 euro, een mooie prijs. De 2009 was wat voller, 2011 meer op finesse.

We hadden een half uur op overschot en passeerden even bij Geneletti, waar de chardonnay aan 10 euro totaal banaal was maar de Etoile 2015 (een geaborteerde Vin Jaune [© Vince]) aan 16 euro heel mooie kwaliteit bood.

Vervolgens richting Philippe Vandelle, een zeer sympathieke wijnbouwer te Etoile. Hij gaf ons wat we wensten, een uitgebreide degustatie en heel wat uitleg over de geheimen van de savagnin en de voile van de vin jaune.
De Cremant (chardonnay, 18 maand sur lattes en 7,40 euro watte ) was al meteen een schot in de roos, de geouilleerde chardonnay een stuk beter (en goedkoper) dan bij Butin. Ook de Tradition (100% chardonnay 18 maand sous voile) en de VV (80% chardonnay en 20% savagnin, samen gefermenteerd en twee jaar sous voile) waren uitmuntend (allen heel fris en gebalanceerd).

We leerden hier dat bij wijnen sous voile (dus waar er een laag gistcellen wordt gevormd die de wijn bedekt) er per jaar ongeveer 5% van de wijn verdampt. Veelal proberen de wijnbouwers een bepaalde cuvee uit sous voile, maar wanneer gistlaag bvb te dun wordt na een aantal jaar zal men de wijn bottelen als savagnin.
Een chardonnay zal maximaal 2 jaar oxidatieve oudering krijgen, langer kan de druif deze lagering niet aan.

Terug naar de degustatie.
In rood was de poulsard, eigen aan de druif, licht van kleur en materie. Wel heel fijn. De perfecte rode (enfin, oranje-bruin eerder) wijn, licht gekoeld, voor bij de aperitief op het zomerterras.
De trousseau heeft meer karakter en materie, in de neus bijna pinot-achtig, meer structuur in de mond. Ik word hier in de streek meer en meer fan van deze druif.
De pinot noir viel eerder tegen, te weinig charme en evenwicht.
De Vin Jaune 2011 was heel mooi, de vin de paille gewoonweg schitterend.
En dan een openbaring: ik kende wel de Macvin de Jura, maar had dit nog niet echt bewust gedronken. Deze mistelle wordt gemaakt door marc de Jura toe te voegen aan de verse druivenmost (verhouding 2/3- 1/3). Ik had een grappa gevoel, maar dan uiteraard licht zoet in de mond (meer geenszins te zoetíg.) Héerlijk!

We reden nog met Phillippe naar de locatie waar zijn installatie staat en kregen daar nog een woordje uitleg bij het maken van de vin de paille. Die bij proeven trouwens ook een ware lekkernij kon genoemd worden.
Vandelle bleek een zeer mooi adres waar je aan democratische prijzen alle typische Jurawijnen kan proeven en aankopen.

Na een snelle maar lekkere hap in Maison des Vins te Etoile begaven we ons naar Damien Courbet aan de voet van Chateau Chalon te Nevy sur Seille. Onderweg viel het ons op dat zowat elke wijnbouwer in het dorpje de naam Tissot draagt. Creepy.

Damien, oenoloog van opleiding, ontving ons zeer hartelijk en leidde ons meteen naar de cuves, waar we wat uitleg kregen over de lagering van les vins floraux (geen oxidatie) en les vins typés (opvoeding sous voile). Zeer interessant werd het toen we even mochten gluren in een vat Vin Jaune, waar de florlaag zich al had genesteld. Geheel anders dan we ons hadden voorgesteld (zie foto).

Tijdens de degustatie uit fles vertelde Damien dat men sedert 2016 bio gecertifieerd is en ondertussen grotendeels biodynamisch werkt.
De poulsard toonde zich heel mooi met de typische lichtheid van deze wijn maar toch ook een mooie lengte en zekere complexiteit. De trousseau was zeer zuiver en ondanks de 14 graden alcohol zeer elegant.
Zoals steeds volgden de witte ná de rode. De Chardonnay de la Vallee zat op fris wit fruit en wat mineraliteit, de cuvee Les Rondos deed me denken aan een mooie (maar zeer rijpe) Pouilly Fuissé.

De Savagnin 2018 met de naam L origine (met een vette knipoog naar het befaamde schilderij van Courbet) zat op zijn fruit en toonde mooi de kenmerken van de niet geoxideerde savagnin (volgens ons eerder floraal, wat mineraal en wit steenfruit, eigenlijk een kruising van alligoté met marsanne, chardonnay, furmint en de minder bekende Brigitta Bardotdruif)
De Tradition is bij de meeste wijnbouwers een blend, hier een assemblage 25 % savagnin en chardonnay. Voor mij rook deze cuvee iets te opvallend naar vlierbloesem.
En dan volgt bij de meeste degustaties in de Jura meestal de Cotes de Jura, een savagnin die veelal een (na een 3tal jaar) afgebroken Vin Jaune is.
We eindigden met the real thing, een knappe Chateau Chalon 2012.
Een adres om te onthouden, zeker een aanrader om te bezoeken.

We bezochten nog 5 andere domeinen, waarover later nog wat kort verslag.
Vin de paille, Courbet en de gistlaag op de Vin Jaune.
Een kort vervolg. Of nee, t wordt tóch langer dan verwacht...

Ons laatste bezoek op maandag was bij éen van de wijnpausen van de streek, Jean Macle. Lang geleden postte pvdw daarover op mijn blog: https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...deel-twee/
Jean zelf is ondertussen eind 80 en geniet van zijn welverdiende rust in een rusthuis.
Vandaag wordt het domein gerund door zijn kinderen. We werden ontvangen door zijn dochter, eerst wat koel maar later een stuk hartelijker.
Jammer genoeg konden we slechts 3 wijnen proeven, de Cotes de Jura, Chateau Chalon en Macvin. Van de savagnin en de Macvin kocht ik twee flesjes.

Dag twee begon bij Pignier (vervanger van Renardieres die pas op het laatste moment antwoordde) en ook daar had men vooral de Cuvée Rupture in stock.
De interessantste wijnen waren uitverkocht, de speciallekes (bvb een Vin de table gemaakt van een tiental obscure druiven uit de streek) konden ons niet bekoren.
Voor het eerst maakten we ook kennis met wijnen die we eerder herkenden aan hun “natuurlijke” vinificatie dan aan de druif.
We kochten er elk een aantal flessen van de Cremant (die behoorlijk rijk aandeed, eerder maaltijdschuimwijn dan aperitief).
Vandaar vertrokken we 40 km verder naar de streek van Arbois.

Arbois, geboortestad van Louis Pasteur, is eigenlijk de meest toeristische stad van de streek. Dicht bij het centrum hadden we een afspraak bij Domaine Villet. De dame des huizes was zeer vriendelijk maar een beetje aan het uitkijken naar 2021, het moment dat haar zoon het domein zou overnemen (hij deed stage bij Pignier). De wijngaarden bestrijken zes ha, een 6000 wijnstokken per ha met een rendement van 30 a 35 hl. Alle rode wijnen worden “semi carbonique” vergist.

De degustatie was de meest chaotische die we ooit meemaakten, vooral omdat er totaal geen lijn zat in het gamma wijnen. Van Cremant rosé naar Orange wine...
Cremant rosé: gemaakt van trousseau, zonder toevoeging van sulfiet. Aardbeijam, fris, zeer droog.
Poulsard: minerale neus, ik noteerde “fris en halfsappig, creozoot afdronk.
Over die afdronk interpelleerden we haar maar blijkbaar besefte ze niet goed over wat we het hadden. Nochtans hadden zowat al haar wijnen last van dit typisch vin nature verschijnsel..
De Trousseau 2018 leek me wat geoxideerd...mevrouw wist ook van geen kanten hoe lang de talrijke flessen al openstonden..
Rouge tradition: ook hier dus is de Tradition een assemblage, in dit geval van de drie rode Jura druiven. Deze fruitige wijn met een mooie structuur kon ons bekoren.
Mevrouw vertelde dat ze soms problemen hebben om de aop benaming te verkrijgen (waar we niet van schrokken) en dat men in de toekomst wellicht meer wijnen in Vin de Table op de markt zal brengen.
De pinot noir was niet slecht maar de droogtrekking in de afdronk stoorde wat.

Vervolgens kregen we de aangekondigde oranje wijn in het glas, witte wijn gemaakt zoals een rode. Iets speciaal maar ook deze wijn maakte van mij geen fan van dit hipstersap.
De chardonnay 2014 was mooi, in dat jaar hadden ze last van de Japanse fruitvliegjes (suzuki) maar die tonen enkel interesse in rode druiven. Vandaar dat men als remedie soms kalk over de rode druiven bestuift, zodat de vliegjes op het verkeerde pootje worden gezet.

We kregen vervolgens 2 schuimwijnen 100% chardonnay, de ene met, de andere zonder dosage. Interessant.
De chardonnay 2017 was zeer mooi maar de domper was alweer de asbaksmaak in de afdronk.
Plots kregen we een 1997 in het glas. In de neus was dit iets te veel putje, maar in de mond vond ik dit top.
Tijd voor de savagnins.
Savagnin ouille 2015: Heel origineel en heel mooi.
Maar..daar stoppen mijn nota s, er volgden nochtans nog een 5-tal andere wijnen maar het koude proeflokaal en de snelle opeenvolging van wijnen bezorgden me een writers block.
Samengevat, een chaotisch bezoek maar toch eentje dat we ons zullen herinneren.

Snel iets eten. We kwamen terecht in Le Bistro du Claquets.
Toen we daar aankwamen bleek algauw dat we in een redelijk “alternatief” restaurantje waren terecht gekomen. Éen Menu du jour, te nemen of te laten. Op het bord van de gasten lag er een soort venkel met worst, iets waar ondergetekende niet echt zin in had. We waren al gaan zitten maar zijn uiteindelijk toch weg gevlucht...
Op zoek naar iets anders. Na een drietal pogingen beseften we dat het moeilijk zou worden. Veel eetgelegenheden zijn gesloten op dinsdag en de anderen waren compleet volzet. We zijn geëindigd in een bakkerijtje waar we de overblijvende pizaatjes en guiche hebben opgekocht en ter plaatse tussen de spekpotten hebben verorberd...
Volgende afspraak was bij Domaine de la Touraize. De Cave is gelegen op een weinig idyllische plek tussen spoor- en autoweg. Maar binnenin was het heel gezellig, mede door de warme ontvangst van Heléana Morin. Een dame met klasse. Benieuwd hoe de wijnen van haar en haar man ons zouden bevallen.
Viel dat even mee.
Het domein van 12 ha werd sedert 2015 volledig in bio en biodynamie.
De Crémant was al meteen een schot in de roos. Chardonnay, 18 maand sur lattes.
De druiven voor de Poulsard cabanne 2018 worden geplukt en ook ontsteeld met de hand, gezien de fragiliteit en dunne pel van de poulsard.
Licht animaal in de neus, zeer fijn en lang in mond.
De pinot noir beviel me heel goed, gelagerd op grote foudres, knapperig met wat tannines op t eind.
De Trouseau 2016 les corvees zat voor mij op t randje van azijnsteek. In de mond nochtans ok maar minder charme dan vorige wijnen.
De 2017 was veel beter maar toch wat droog gedurende het hele mondgevoel.
De Chardonnay Arces 2017 krijgt twee winters opvoeding op grote foudres, had rijp wit fruit en was zeer levendig (maar kon me niet betoveren).
Dan deed Les voisines het een stuk beter, gemaakt van oudere wijnstokken van verschillende terroirs gaf deze meer mineraliteit en elegantie.

Ondertussen was echtgenoot en toffe peer Andre-Jean komen aansluiten. Hij vertelde dat 2018 een moeilijk jaar was geweest, de fermentaties bleven maar duren, en gezien suiker ook bacteriën aantrekt diende er zelfs een hele cuve naar de distillatie te worden afgevoerd...
We proefden vervolgens een assemblage van 60 % chardonnay en 40% savagnin, Les moulins 2017. Knáppe wijn!
De 100 % savagnin 2017 was nog beter maar jammer genoeg niet meer te koop.
Ook de niet geouilleerde 2016 was zeer ok, elegant en bijzonder lang.
Heleana liet ons ook de twee Macvins proeven, een witte en, uitzonderlijk, een rode. Deze laatste is gemaakt van druivensap van een blend van poulsard en trousseau die wordt overgoten met marc de Jura. Na 1 maand wordt dit mengsel geperst.
Heerlijk spul!

Snel naar onze laatste afspraak, bij de mythische wijngoeroe Michel Gahier!
Mooi verslag. Wat me opvalt is dat de betere cuvées in de domeinen meestal uitverkocht zijn, terwijl je hier in België al goed moet speuren om een de betere Jura in handen te krijgen.
Klinkt als een leuk wijnavontuur!

Die foto van het vat met gistlaag, is dat zwarte de gistlaag?
(30-10-2019 09:07 PM)Olivier schreef: [ -> ]Klinkt als een leuk wijnavontuur!

Die foto van het vat met gistlaag, is dat zwarte de gistlaag?

Inderdaad, ik was daar ook door verrast. Nooit wit dus, of doorschijnend, altijd een soort zwartgrijze folie...
(30-10-2019 11:36 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(30-10-2019 09:07 PM)Olivier schreef: [ -> ]Klinkt als een leuk wijnavontuur!

Die foto van het vat met gistlaag, is dat zwarte de gistlaag?

Inderdaad, ik was daar ook door verrast. Nooit wit dus, of doorschijnend, altijd een soort zwartgrijze folie...

Straf, ziet er redelijk vies uit eigenlijk Smile
Fijne verslagen, Jo, geeft zin om nog eens naar de Jura te trekken, of - op zijn minst - een fles van daar open te trekken.

Jammer van de mist, want het is een geweldige streek. Vanaf Chateau-Chalon heb je bijvoorbeeld een schitterend zicht op de omgeving.

Hebben de wijnboeren iets verteld over hoe lang je hun wijnen kunt bewaren? Toen we afgelopen zomer een domein in de Jura bezochten (Jean Bourdy), kregen we te horen dat al hun wijnen vijftig jaar konden worden. Hij had het dus niet alleen over de vin jaune (die kon 100 jaar en ouder worden) maar ook over de Côtes de Jura - de 'geaborteerde' vin jaune. Dat vond ik wel optimisch klinken - vandaar de vraag.

En nog een tweede vraag: ergens iets gehoord over de invloed van klimaatopwarming op de (kwaliteit van de) oogst? Hoorde bij diezelfde wijnboer dat ze afgelopen twee zomers moeite hadden om alcoholpercentage in hun chardonnaydruiven te bedwingen.
(31-10-2019 05:38 PM)troisetoiles schreef: [ -> ]Fijne verslagen, Jo, geeft zin om nog eens naar de Jura te trekken, of - op zijn minst - een fles van daar open te trekken.

Jammer van de mist, want het is een geweldige streek. Vanaf Chateau-Chalon heb je bijvoorbeeld een schitterend zicht op de omgeving.

Hebben de wijnboeren iets verteld over hoe lang je hun wijnen kunt bewaren? Toen we afgelopen zomer een domein in de Jura bezochten (Jean Bourdy), kregen we te horen dat al hun wijnen vijftig jaar konden worden. Hij had het dus niet alleen over de vin jaune (die kon 100 jaar en ouder worden) maar ook over de Côtes de Jura - de 'geaborteerde' vin jaune. Dat vond ik wel optimisch klinken - vandaar de vraag.

En nog een tweede vraag: ergens iets gehoord over de invloed van klimaatopwarming op de (kwaliteit van de) oogst? Hoorde bij diezelfde wijnboer dat ze afgelopen twee zomers moeite hadden om alcoholpercentage in hun chardonnaydruiven te bedwingen.

Ik kan me wel voorstellen dat die Cotes de Jura wijnen ook zeer lang kunnen ouderen. Dat werd hier en daar wel geopperd, zonder evenwel een tijdspanne te benoemen.
Over de klimaatopwarming is het amper gegaan, hoewel bvb bij La Touraize men ondermeer sprak over ongewenste restsuikers.
Sowieso is het ook ginds een probleem, hoewel de hoge ligging van vele wijngaarden in deze uiteraard een voordeel is.
Tip als je een afspraak bij een wijnbouwer wil maken:
Bel ipv te mailen. Op mails wordt er in 8 van de 10 gevallen niet of zeer laat geantwoord.
Maar.
Als je dan belt, leg de afspraak dan nog eens vast via mail.
Of je dan antwoord krijgt of niet, er is een ‘bewijs’ van je reservering.

Onze lieve vriend pvdw, die voor ons alle afspraken had vastgelegd, was er na heel wat pogingen via mail en telefoon, eindelijk in geslaagd de heer Gahier, paus van de trousseau, aan de lijn te krijgen. Hij vertelde ons dat het antwoord wat hij kreeg heel nonchalant was, zo van “ Jaja, kom maar af, pas de problème.” Paul had het unheimliche gevoel dat de wijnbouwer op geen enkel moment iets had genoteerd over onze reservering.

Dat gevoel werd bewaarheid.

Toen we aanbelden deed een oud vrouwtje open, de zus van- bleek later.
“Ah, non, Michel n est pas ici, je ne sais pas...”
Na een telefoontje of twee begon het ons te dagen dat een onderhoud met de wijnbouwer er niet zou inzitten. Na een kwartiertje wachten vroegen we of we eventueel dan een paar flesjes konden aankopen, maar dit werd door het mollige oudje bijna verontwaardigd afgehouden. “ Mais non monsieur, je ne connais meme pas les prix”.
Haar zus, die enorm op haar leek, bevestigde deze woorden door ons te trakteren op een bewijs van haar flatulentie in de vorm van een scheet van 4 seconden.
Zo kregen we uiteindelijk toch iéts mee van de terroir van Gahier.

Daar stonden we dan, in het idyllische Montigny-Les-Arsures, thuishaven van ondermeer Jacques Puffeney.
Maar die is al enige tijd geleden vertrokken uit dit ondermaanse , dus daar langs gaan had niet veel zin.
4 wino s stonden licht vertwijfeld te treuren en te...eh...twijfelen.
Wat nu?

Ik heb, zoals sommige leeftijdsgenoten, die prat gingen op de analoge wereld, lang de smartphone afgehouden. Ah, internet constant bij je hebben, wie wil dat nu? Ik wil geen slaaf worden van Google!
Tot ook ik anderhalf jaar terug overstag ging.

En nu, na onze Jura trip, zijn bij deze alle cookies, spam en inbreuken op mijn privacy vergeven.

Wordt vervolgd, ik moet naar het containerpark van mijn vrouw.
Citaat:Haar zus, die enorm op haar leek, bevestigde deze woorden door ons te trakteren op een bewijs van haar flatulentie in de vorm van een scheet van 4 seconden.

woeha

Dit is Little Britain-waardig!
(09-11-2019 02:57 PM)Olivier schreef: [ -> ]
Citaat:Haar zus, die enorm op haar leek, bevestigde deze woorden door ons te trakteren op een bewijs van haar flatulentie in de vorm van een scheet van 4 seconden.

woeha

Dit is Little Britain-waardig!

Petit France Smile
het toeval wil dat ik deze namiddag ook in 't containerpark zat, niet in de Pinte maar in Drongen...
ik kijk reikhalzend uitt naar 't vervolg van het verslag; (ook al ken ik de feiten, één van de feiten is inderdaad dat het esthetische kader ten huize Gahier niet van die aard is dat je dat weerspiegelt wenst te zien in het glas...)

op naar ander... en misschien zelfs beter!
(09-11-2019 09:42 PM)Vince schreef: [ -> ]het toeval wil dat ik deze namiddag ook in 't containerpark zat, niet in de Pinte maar in Drongen...
ik kijk reikhalzend uitt naar 't vervolg van het verslag; (ook al ken ik de feiten, één van de feiten is inderdaad dat het esthetische kader ten huize Gahier niet van die aard is dat je dat weerspiegelt wenst te zien in het glas...)

op naar ander... en misschien zelfs beter!

Funny. Toen ik de post las, moest ik me ook reppen naar t containerpark. Tongue
Leuk verslag.
Mooi verslag , maar moet toch pijn doen voor sommeliers om dit mee te maken :-)
Niet echt de goede richting gekozen daar, en leer nu eens natural wine te begrijpen , of willen te begrijpenWink
(10-11-2019 10:12 PM)Venne schreef: [ -> ]Mooi verslag , maar moet toch pijn doen voor sommeliers om dit mee te maken :-)
Niet echt de goede richting gekozen daar, en leer nu eens natural wine te begrijpen , of willen te begrijpenWink

Huh...?
Pijn?
Wat bedoel je met met de goede richting?
Gahier, Pignier, Touraize, Courbet,... slechte richting?
Villet, u onbekend? Natural wine nochtans.

Waarom moeten wij iets begrijpen? Als we t graag drinken zeggen we het, als we t niet lusten ook.
We gaan proéven bij de wijnbouwer ter plaatse, drinken zijn wijnen, luisteren naar zijn verhaal. Wat kunnen we meer doen om de wijn naar waarde te schatten?
We bezochten een paar schitterende biologisch-biodynamische domeinen, paar mindere ook (Pignier, dat was echt natural wine en we waren er niet wild van, Aviet werkt lutte raisonnee en was een van de toppers van de reis.)

Dat hokjesdenken van jou doet me aan mezelf denken eind jaren 80 toen ik intens met muziek bezig was. Al wie niet van noise/gitaarrock hield vond ik muzikale nitwits.

Het sectarische van de vin naturisten is universeel, EricB drukt het hier mooi uit, hoe je als wijnbouwer niet per se tot die sekte hoeft te behoren om “proper” te werken en zuivere wijnen te maken:

Où ça me gène plus, c'est lorsque les pro-nature essaient de se valoriser en allumant les "conventionnels" qui, avec leur levures chimiques (sic) et leurs dizaines d'intrants aux noms barbares, trahissent terroirs et cépages. Dans les faits, les producteurs de qualité s'en servent très peu, voire pas du tout, hormis le soufre qui est la plus belle "invention" du vigneron de ces 4 derniers siècles (si l'on s'en sert avec modération).

Mes parents étant bio à donf lorsque j'étais enfant, je n'ai connu que l'abricot sec brun les 20 premières années de ma vie. C'était pas mauvais, mais j'avoue qu'il était difficile de voir sa parenté avec l'abricot frais que je pouvais manger en été. Et puis un jour, j'ai osé goûter cet aliment diabolique qu'est l'abricot sec orange vif protégé de l'oxydation par les abominables sulfites : ce fut une révélation ! On avait quasiment l'impression de manger un abricot frais. Il était certes moins juteux, mais son bon goût d'abricot était encore plus concentré. C'était un délice ! Cet exemple me paraît des plus parlants pour montrer que l'utilisation de sulfites respecte mieux le produit d'origine que leur absence. Il faut être d'une grande malhonnêteté intellectuelle pour soutenir le contraire.

Suite aux excès oenologiques des 30 dernières années, il y a un retour de balancier excessif dans l'autre sens, avec cette idée que le vin fait comme il y a des milliers d'années en Géorgie serait supérieur aux vins actuels. Euh, sérieux, si l'on ne trouvait plus que des vins façon Géorgie sur le marché, je change de passion et de métier. Car ça peut être marrant le temps d'une soirée, mais on s'en lasse vite.

Si l'homme, de génération en génération, a mis en oeuvre des nouveaux process à la vigne et au chai, ce n'est pas par amour de l'art, mais parce qu'il estimait que cela rendait les vins meilleurs. Balayer des siècles d'expérimentation d'un grand revers de la main au nom d'une pureté hypothétique, c'est un manque de respect pour toute la chaîne des anciens.

Dans mes dégustation de caviste au quotidien, je vois bien en quoi l'usage très modéré de soufre est préférable à son absence totale. Sur les vins faiblement sulfités, on a le meilleur des deux mondes : une pureté du fruit et une grande expressivité, une absence d'oxydation et de volatile excessive.


Waar zijn trouwens jóuw verslagen Venne, over uw bezoeken bij de “échte” wijnbouwers?
Of verkies je BOE te roepen langs de zijlijn naar mensen die er wel de moeite voor doen..?
(10-11-2019 10:12 PM)Venne schreef: [ -> ]Mooi verslag , maar moet toch pijn doen voor sommeliers om dit mee te maken :-)
Niet echt de goede richting gekozen daar, en leer nu eens natural wine te begrijpen , of willen te begrijpenWink

Maar dat is toch net wat Jo gedaan heeft door naar de Jura - niet de meest voor de hand liggende wijnstreek - te trekken en ter plekke de verschillende wijnen te proeven, o.a. bij iemand die natuurwijn maakt? En als die wijn niet goed is, dan mag dat toch gezegd worden? Niet alle natuurwijn is uitstekend van kwaliteit, toch?

Ik stoor me zelf wel eens aan klassieke wijnliefhebbers die neerbuigend doen over natuurwijn zonder een heldere argumentatie, maar langs de andere kant mag er ook wat meer begrip komen - en al helemaal als mensen hun best doen om natuurwijn te proeven en naar waarde te schatten.
Heerlijk verslag uit de Jura ... altijd leuk om verhalen te lezen waar de passie duidelijk vanaf druipt cheers.
(09-11-2019 02:20 PM)vinejo schreef: [ -> ]Wordt vervolgd, ik moet naar het containerpark van mijn vrouw.

Om de aangekochte wijnen te dumpen?woeha
Hopla , zo een reactie had ik weer verwacht.
De rode draad leek me toch dat er niet veel geweldig op tafel is gekomen en het enthousiasme druipt er niet af... Buiten Paille en dat lijkt me toch pijn te doen als je zo een trip onderneemt waar organisatie veel tijd neemt. Bistrot des Claquets niet goedwatte Daar heb ik al leuke tijden meegemaakt met de locals en veel opgestoken over Jura wijn. Puur en simpel maar lekker eten en geweldige selectie van wijnen aan lage prijzen. Ik moet wel toegeven dat de selectie wat kleiner is geworden en de kanonnen niet meer in de kast staan...of zoals op vele plaatsen "onder den toog" :-)
Idd ter plaatse gaan proeven , al een keer of 5 gedaan daar. De eerste twee keren ging dat door zelf te bellen en te mailen (als ze toen al mail hadden) daarna kon ik alleen binnengeraken en goed ontvangen worden via via...
Hokjes watte Boe roepen watte
Ik heb hier toch al wat posts gezet, geef mij er 1 aan waar ik conventionele wijn afbreek en (enkel) natuurlijke wijn verheerlijk en boven alles plaats?
En als er iets over natuurwijn verschijnt is het een hype en een rage... En de artikelen die natuurwijn bashen ontbreken er ook niet aan.
Echt geen problem voor mij, iedereen drinkt wat hij wil....maar voor een oordeel te vellen moet je wel wat jaren wijnervaring hebben en diverse honderden flessen gedronken hebben uit alle streken van de wereld. Ik zit aan 10% denk ik , maar qua natuurwijn ben ik daar nu al meer dan 15 jaar mee bezig dus weet er al 'iets' van.
Momenteel Naudin Vouvray Sec 2007 en Wittmann Westhofener 2008 aant drinken.
(11-11-2019 06:34 PM)Venne schreef: [ -> ]Hopla , zo een reactie had ik weer verwacht.
De rode draad leek me toch dat er niet veel geweldig op tafel is gekomen en het enthousiasme druipt er niet af... Buiten Paille en dat lijkt me toch pijn te doen als je zo een trip onderneemt waar organisatie veel tijd neemt.

Reactie verwacht? Tuurlijk, omdat je, hopla, weer provoceert.

Misschien eens de verslagen lezen zonder speciale bril of enkele glazen (flessen?) achter de kiezen.
Ik schrijf enthousiast over tientallen wijnen. En een vin de paille hebben we slechts 1 keer gedronken. En dat is allesbehalve wat ons is bijgebleven.

En van dat restaurant wéten we (en wisten, Vince had het zelf ook al aangestipt) dat het goede kritieken krijgt. Maar... men biedt slechts 1 gerecht aan en dat was toevallig 1 waarin we geen zin hadden.

Wij houden een zeer goed gevoel over aan onze Jura trip, het enige wat ons, zoals jij veronderstelt, een beetje “pijn” heeft gedaan was het weer. Door de mist hebben we veel van het landschap ge...mist.
Ben bloednuchter , danku jo

Ik zat er volledig naast , zoals zovele leden die al vertrokken zijn.

Have fun on this forum! Maar niet meer met mij.
Wat is er mis met een beetje provoceren? We zijn hier toch voor de lol, niet? Enfin, ik toch. Smile
Hoeveel reizen zou ik al niet ondernomen hebben die tot geen onmiddellijk tastbaar resultaat leden? Nooit spijt van gehad! Integendeel, zelfs als je niet echt iets spectaculairs meemaakt (was hier duidelijk wel het geval bij Gahier...Wink) leer je altijd wel iets bij! Idd jammer van de mist want het is heel schoon in de Jura. Zelfde meegemaakt trouwens in de Langhe enkele jaren terug, totaal grijs aan de oriëntatietafel in La Morra, geen bal te zien.
Mersie voor het verslag, Jo, weer leuk geschreven.
(11-11-2019 08:29 PM)Venne schreef: [ -> ]Ben bloednuchter , danku jo

Ik zat er volledig naast , zoals zovele leden die al vertrokken zijn.

Have fun on this forum! Maar niet meer met mij.

Efkes rond je heen komen slaan en dan verwonderd zijn dat er reactie komt. Ik zou zeggen, efkes de ‘mist’ laten optrekken, en misschien morgen eens herlezen.
(11-11-2019 08:29 PM)Venne schreef: [ -> ]Ben bloednuchter , danku jo

Ik zat er volledig naast , zoals zovele leden die al vertrokken zijn.

Have fun on this forum! Maar niet meer met mij.

Venne, in zoverre ik dit hier wat van op afstand probeer te volgen, je trekt je conclusies nogal snel... Jo en co zijn naar verschillende domeinen geweest waar biologische, biodynamische en natuurlijke wijn gemaakt wordt. Mochten ze dergelijke wijnen niet willen proberen begrijpen, zouden ze hier niet naartoe gaan, toch?
Vorige week heeft Jo zelfs één van die wijnen aan ons blind voorgeschoteld. Een wijn waarvan je direct merkt dat hij niet-conventioneel is, maar een boeiende wijn. Dat vond ik toch, en Jo ook.

Wat ik echter al vaak gemerkt heb bij jouw interventies is dat je het blijkbaar moeilijk hebt om te discussieren. Tja, het is hier een forum. Van zodra er hier iets gepost wordt dat ietwat kritisch is, is dat in jouw ogen bashing. Wel, in plaats van hier dan een “hit and run” interventie te posten, kom mee discussieren he. In de plaats van hier een beetje uit de hoogte te komen zeggen dat we het allemaal niet begrijpen, deel jouw vondsten, spreek met enthousiasme over natuurwijn, daar is allemaal plaats voor. Graag zelfs. En ja, niet iedereen zal jou gelijk geven. Moet dan dan?
(11-11-2019 09:59 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(11-11-2019 08:29 PM)Venne schreef: [ -> ]Ben bloednuchter , danku jo

Ik zat er volledig naast , zoals zovele leden die al vertrokken zijn.

Have fun on this forum! Maar niet meer met mij.

Venne, in zoverre ik dit hier wat van op afstand probeer te volgen, je trekt je conclusies nogal snel... Jo en co zijn naar verschillende domeinen geweest waar biologische, biodynamische en natuurlijke wijn gemaakt wordt. Mochten ze dergelijke wijnen niet willen proberen begrijpen, zouden ze hier niet naartoe gaan, toch?
Vorige week heeft Jo zelfs één van die wijnen aan ons blind voorgeschoteld. Een wijn waarvan je direct merkt dat hij niet-conventioneel is, maar een boeiende wijn. Dat vond ik toch, en Jo ook.

Wat ik echter al vaak gemerkt heb bij jouw interventies is dat je het blijkbaar moeilijk hebt om te discussieren. Tja, het is hier een forum. Van zodra er hier iets gepost wordt dat ietwat kritisch is, is dat in jouw ogen bashing. Wel, in plaats van hier dan een “hit and run” interventie te posten, kom mee discussieren he. In de plaats van hier een beetje uit de hoogte te komen zeggen dat we het allemaal niet begrijpen, deel jouw vondsten, spreek met enthousiasme over natuurwijn, daar is allemaal plaats voor. Graag zelfs. En ja, niet iedereen zal jou gelijk geven. Moet dan dan?

Ik had het niet beter kunnen verwoorden Ollie! Smile
Er is niet zoiets als "gelijk" hebben als het over zintuiglijke waarneming gaat en al zeker niet over geur / smaak voorkeuren. Al wat je hier kan doen is discussiëren en leren van anderen die dan misschien van jou ook iets zullen leren, het gaat niet over om het verst p....n Rolleyes
(11-11-2019 09:59 PM)Olivier schreef: [ -> ]Venne, in zoverre ik dit hier wat van op afstand probeer te volgen, je trekt je conclusies nogal snel... Jo en co zijn naar verschillende domeinen geweest waar biologische, biodynamische en natuurlijke wijn gemaakt wordt. Mochten ze dergelijke wijnen niet willen proberen begrijpen, zouden ze hier niet naartoe gaan, toch?
Vorige week heeft Jo zelfs één van die wijnen aan ons blind voorgeschoteld. Een wijn waarvan je direct merkt dat hij niet-conventioneel is, maar een boeiende wijn. Dat vond ik toch, en Jo ook.

Wat ik echter al vaak gemerkt heb bij jouw interventies is dat je het blijkbaar moeilijk hebt om te discussieren. Tja, het is hier een forum. Van zodra er hier iets gepost wordt dat ietwat kritisch is, is dat in jouw ogen bashing. Wel, in plaats van hier dan een “hit and run” interventie te posten, kom mee discussieren he. In de plaats van hier een beetje uit de hoogte te komen zeggen dat we het allemaal niet begrijpen, deel jouw vondsten, spreek met enthousiasme over natuurwijn, daar is allemaal plaats voor. Graag zelfs. En ja, niet iedereen zal jou gelijk geven. Moet dan dan?

Helemaal eens
Venne, aanvullend op 'de goede richting' die je blijkbaar goed kent want dixit "voor een oordeel te vellen moet je wel wat jaren wijnervaring hebben en diverse honderden flessen gedronken hebben uit alle streken van de wereld. Ik zit aan 10% denk ik , maar qua natuurwijn ben ik daar nu al meer dan 15 jaar mee bezig dus weet er al 'iets' van"

dan lijkt me dit nu nét de post waar je op een weliswaar indirecte manier natuurlijke wijn verheerlijkt en boven alles plaatst

doet me toch wat denken aan het syndroom van de spookrijder die vindt dat alle tegenliggers aan het spookrijden zijn
(11-11-2019 08:29 PM)Venne schreef: [ -> ]Have fun on this forum! Maar niet meer met mij.

Toch raar dat net die leden die zélf graag eens provoceren of scherp uit de hoek komen de eersten zijn om zich zeer snel op de tenen getrapt te voelen om vervolgens de deur keihard dicht te gooien.(cfr ook Don)
Pagina's: 1 2
Koppelingen