(13-07-2020 09:16 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Voor alle duidelijkheid, dit zijn dus niet de Pro’s waar ik het over had. Maar goed, dat was al duidelijk te lezen.
Ik zie daar o.a. Jacques Perrin, een zeer gereputeerde wijnschrijver (Zwitser?), Michel Bettane, Bernard Burtschy, de bekende Wilfried Van Gorp en Kevin Shin, een zeer dooproefde Amerikaan, maar dat is een Bourgogne liefhebber, dus die telt wellicht niet mee... Met Burtschy en Ploussier heb ik de eer en het genoegen gehad samen te mogen proeven en ik kan je verzekeren van hun bijzonder grote competentie. De andere proevers ken ik niet, maar het zijn zeker pro's, er zijn een paar négociants bij en als die geen Bordeaux kunnen proeven, wie dan wel?
Wat onderscheidt deze pro's dan van jouw geweldige pro's? Behalve Shin geen Angelsaksen bij zeker?
In Engeland was tot eind vorige eeuw amper iets eetbaars te vinden en nu vind je op alle kanalen wel één of andere Britse dweep die ons, Vlamingen, gaat komen uitleggen wat lekker eten is? Ik dacht het niet!!!
Ik ben vrij gerust dat als jij daar gezeten had, je Reignac ook hoog zou gescoord hebben. En dat die nu op de terugweg is, who cares, wellicht drinkt men dan nu met veel genoegen een recenter jaar van Reignac.
(13-07-2020 10:26 PM)WilD schreef: [ -> ]Ik vraag me vaker af WAAROM de BDX wijnen zoveel tijd nodig hebben om uiteindelijk top te geraken?
Als je dezelfde BDX blends in Italiaanse of Chileense wijnen aantreft zijn deze meestal eerder op dronk.
Terroir? Maar WAAROM dan zolang rijpen? 20 jaar is geen uitzondering.
Wellicht is het antwoord voor de hand liggend.
Volgens sommigen heeft het alles te maken met terroir. Met terroir bedoelen we niet enkel de geologie, maar ook het (micro)klimaat. Dat is (was) vrij koel in Bordeaux en de Cabernet-Sauvignon moet er vrij lang hangen om helemaal rijp te worden aan wat zowat de noordelijke grens was voor deze druif. Men zegt dat als de druiven niet helemaal rijp zijn, ze verder moeten rijpen in de fles. Een beetje kort door de bocht wellicht, maar er zit wel iets in. Daarom vragen velen zich af of moderne Bordeaux wel even mooi zal rijpen op fles als vroeger. Ik denk van niet, of eigenlijk helemaal anders. Wijnen uit de door jou genoemde streken worden meestal wel wat zachter op fles, maar ontwikkelen zelden de subtiele nuances die we vereenzelvigen met lang gerijpte Bordeaux. Oude grote wijnen uit Chili heb ik nooit geproefd, maar wel flink wat oudere Napa's van 30 jaar en meer. Dat worden m.i. wel mooie, lekkere, romige wijnen, maar ik ben er niet veel tegen gekomen met die gelaagde finesse die je (heel) soms vindt in oude Bordeaux, maar dat kan uiteraard aan de geproefde wijnen liggen. Ik denk en vrees dat dit ook zo zal zijn met "moderne" Bordeaux. Waar de klassiekers amper 12 à 12,5% haalden, is het probleem nu dat ze bijna nooit nog onder de 14% zitten door veel rijpere druiven. Het voordeel is dan ook dat ik meer en meer Bordeaux al goed toegankelijk vind na 7 à 10 jaar. Enkele van mijn klanten (jawel, daar zijn Bx liefhebbers bij...
) zeggen me zelfs dat ze zelden of nooit hun wijnen langer dan 10 tot 15 jaar laten liggen want dan beginnen ze fruit te verliezen, zo zie je maar, 't is allemaal een kwestie van smaak.