20-07-2020, 08:33 PM
Ken je dat?
Ja, je kent dat natuurlijk.
Die wijn begint je zo te smaken, maar zóoó te smaken, en plots...is de fles leeg.
Dan kan je twee dingen doen.
1/"Ik heb genoeg gehad en ik ga nog wat in de bijbel lezen, het boek Ezechiel.
Of
2/Ik heb genoeg gehad maar heb zin in meer.
OK, tweede optie dus, die Ezechiel is ondertussen toch wat gedateerd.
Komende van een zalige Regnié VV van Thulon, bleef ik in dezelfde streek.
Altijd zooooo leuk, een fles open trekken van een wijn die je nog nooit hebt gedronken.
Neen, niet juist, in Reims hebben we op onze terugweg van de Jura een flesje Lardy geproefd op restaurant. Dat beviel ons zeer, het was de gewone (instap)Cuvee.
De wijn die ik nu mijn tong laat strelen is de cuvee Vieilles Vignes de 1903, gemaakt van wijnsto...enfin, de naam zegt het zelf hè. Moulin à Vent 1903 dus.
Van oogstjaar 2015.
Openen en snel ruiken.
Ho, totaal, maar dan ook totáal anders dan de Régnié.
Veel minder fruit.
Eerder mineraliteit en aardse toetsen, wat ánimaliteit ook,leder, hè, putje zelfs...het lijkt wel een...Bourgogne!
Tja, dat Moulin à vent, indien gewone vinificatie wordt toegepast, wijnen maakt die tot de meest Bourgondische van de streek horen dat wisten we al sedert de ontdekking van Domaine de la Bruyere. De wijnen van Bruyere zijn wel een stuk duurder dan deze van Yohan Lardy.
Bourgondische neus dus, doet echt denken aan een goede Bourgogne Village.
In de mond zit dit heel goed, behoorlijk zalvend eerst, met naar het einde toe wel wat voelbare maar zeker niet storende tannines die suggereren dat deze wijn nog een lang leven beschoren is. Lardy beweert op zijn site tot 2035, en ik kan dit goed geloven.
PS:
Voor wie Bourgogne te duur vindt: TIP!
Voor de hipsters: verzegelde capsule!
Ja, je kent dat natuurlijk.
Die wijn begint je zo te smaken, maar zóoó te smaken, en plots...is de fles leeg.
Dan kan je twee dingen doen.
1/"Ik heb genoeg gehad en ik ga nog wat in de bijbel lezen, het boek Ezechiel.
Of
2/Ik heb genoeg gehad maar heb zin in meer.
OK, tweede optie dus, die Ezechiel is ondertussen toch wat gedateerd.
Komende van een zalige Regnié VV van Thulon, bleef ik in dezelfde streek.
Altijd zooooo leuk, een fles open trekken van een wijn die je nog nooit hebt gedronken.
Neen, niet juist, in Reims hebben we op onze terugweg van de Jura een flesje Lardy geproefd op restaurant. Dat beviel ons zeer, het was de gewone (instap)Cuvee.
De wijn die ik nu mijn tong laat strelen is de cuvee Vieilles Vignes de 1903, gemaakt van wijnsto...enfin, de naam zegt het zelf hè. Moulin à Vent 1903 dus.
Van oogstjaar 2015.
Openen en snel ruiken.
Ho, totaal, maar dan ook totáal anders dan de Régnié.
Veel minder fruit.
Eerder mineraliteit en aardse toetsen, wat ánimaliteit ook,leder, hè, putje zelfs...het lijkt wel een...Bourgogne!
Tja, dat Moulin à vent, indien gewone vinificatie wordt toegepast, wijnen maakt die tot de meest Bourgondische van de streek horen dat wisten we al sedert de ontdekking van Domaine de la Bruyere. De wijnen van Bruyere zijn wel een stuk duurder dan deze van Yohan Lardy.
Bourgondische neus dus, doet echt denken aan een goede Bourgogne Village.
In de mond zit dit heel goed, behoorlijk zalvend eerst, met naar het einde toe wel wat voelbare maar zeker niet storende tannines die suggereren dat deze wijn nog een lang leven beschoren is. Lardy beweert op zijn site tot 2035, en ik kan dit goed geloven.
PS:
Voor wie Bourgogne te duur vindt: TIP!
Voor de hipsters: verzegelde capsule!