Alweer even geleden dat we hier nog wat plaatsten
[
attachment=6503]
[
attachment=6502]
We begonnen de week met een heerlijke, frisse, minerale, droge Rödelseer Küchenmeister Sylvaner Trocken 2014 van Weingut Paul Weltner, een mij totaal onbekende producent. Aanrader, te koop bij Van Eccelpoel, zit rond 26€. Niet op de foto is de Sylvaner 'Rödelsee' Trocken, VDP Ortswein, Weingut Paul Weltner 2020 aan 16-17€, maar die vonden we niet van hetzelfde niveau, misschien gewoon nog te jong.
Daarna een sublieme Barolo, eerste keer dat ik deze proefde en dit is nu eens helemaal mijn ding zie! Heerlijk stuivend, verfijnd aroma, mooie mondvulling met lange, aromatische afdronk en daar (uiteraard) nogal wat tannine, maar absoluut niets drogend. Zeer grote aanrader wat mij betreft. Parafada is op, er is nog wat Ornato te koop aan een kleine 50€ en dat is m.i. een bijzonder mooie prijs voor zo'n Barolo cru.
Toevallig in de privé kelder nog een aantal flessen Fournier Bourgogne 2015 teruggevonden en dus eens geproefd. Vrij vol voor een "gewone" Bourgogne, minder "spannend" dan jongere jaren, breder, vrij open, maar nog zeer vitaal met toekomst. Eens zoeken wat de oudste Bourgogne is die ik van hem heb, ik had er van in het begin van elk jaar wat opzij gelegd met de bedoeling eens een 10 jaar verticale te doen, maar dat gaat er niet meer van komen vrees ik, soit...
De Bosquets La Colline was nog een staalfles die geprepareerd was voor onze degustatie, waar is de tijd....(snif) Het was natuurlijk niet de bedoeling die zolang te bewaren, maar de wijn was zeer mooi, nogal robuust en krachtig en de reguliere botteling zou ik toch nog even bewaren, deze was mooi, heel open, heel erg vol en zeer lange afdronk. Grote wijnen maakt Julien Brechet. 2016 was een groot jaar, maar ik vond daarna bijna elk jaar nog mooier, meer gedefinieerd dan het vorige. Doe zo voort, Julien! (maar mijn favoriete Bosquets is toch de Gigondas Réserve.....)
Wellicht klink ik als een plaat die blijft hangen, maar Castello dei Rampolla maakt enkele van de mooiste, meest karaktervolle wijnen van de planeet. En ze doen niet aan compromis... Zoals de meesten hier weten durf ik al eens te fulmineren tegen "Vin nature" of wat daar moet voor doorgaan. In vele (de meeste...) gevallen dient die vlag om een stinkende lading slecht gemaakte wijn te bedekken. Voor deze Sangiovese di Santa Lucia gebruiken ze hun mooiste Sangiovese. De wijn rijpt volledig in gebakken amforen en wordt redelijk snel gebotteld zonder toevoeging van sulfiet (of iets anders). Het is de bedoeling het intense, zinderende fruit te capteren en de wijn jong te drinken. Dit is 2016. De wijn was subliem, de beste fles tot nog toe.... begrijpe wie kan. Werkelijk magnifiek fruitig boeket en krachtig en erg nerveus in de mond met forse afdrok, een wijn met nuance en volop leven in de fles, not for the shy, maar dat zijn de wijnen van deze producent zelden of nooit. Ook hun Chianti Classico laat je best een flinke tijd in de kelder, maar na de vorige kwam deze toch "braver" over, nog tannine (het is en blijft Rampolla...), maar ook al erg mooi boeket, zachter dan de Sangiovese. Wat ben ik blij en fier dat ik met dit domein mag werken!
Biancolo is de (witte) basiswijn van Gagliole, hun goedkoopste wijn ook. Het is een blend van Trebbiano met Chardonnay, veelal van gekocht fruit. Altijd al een hit geweest bij ons, op de laatste degustatie de meest verkochte witte wijn (Rubiolo was de meest verkochte rode...). Het is een beetje een allemansvriend in de goede betekenis van het woord: iedereen vind dit lekker, bloemig - fruitig boeket, zacht-fruitige, zalvende smaak, intussen is ook 2021 bijna uitverkocht.
Na de UGCB nog wat na-goesting voor Bordeaux. Begonnen met Grand-Pontet 2008, een intussen opgeslorpt Château (maakt nu deel uit van een Premier Grand Cru Classé B, dat kan allemaal in Bordeaux) dat altijd één van de interessantste aankopen in Saint-Emilion was. Topterroir, kleine prijs. Enige nadeel: je moest er lang op wachten. Deze wijn is nu 14+ jaar oud en het begint er op te trekken. Mooi gedecanteerd (veel droesem), redelijk diepe kleur, weinig evolutie te zien, leuk echt Saintem-boeketje, goede mondvulling, "goede" wijn, niets spectaculairs, de echte Bx liefhebber gaat daar meer plezier aan beleven dan wij, maar in ieder geval een erg lekkere wijn, zeker aan tafel.
Ik ben "fan" van wat Pierre Taïx doet op Rigaud en dit is zijn topwijn, een selectie van de beste loten. Ik vond de 2006 altijd al 1 van zijn mindere maar de vorige fles was plots heel mooi, geen te "donker" boeket, enige elegantie zelfs.... maar helaas deze niet. Dikken tegenvaller en dat ondanks een hoeveelheid bezinksel om een oudere Vintage Port jaloers te maken. Het baatte niet. Aan de neus zei Vera :"ij" (of "ei", ben niet zeker) want heel erg, heu "animaal". (Vera noemde het anders.) Geen best begin en in de mond was er een stevige wijn met nog tannine van de rauwere soort, de smaak donker en iets "verbrand", helemaal niet mijn ding. De minste van de ganse reeks en ik vond die 2007 één van de mooiste wijnen van dat jaar... Recente jaren jong geproefd vond ik altijd heel erg de moeite, jammer van deze.
2018 was een "challenging" jaar in New York, koele zomer, heel late oogst. Maar blijkbaar smult Riesling daarvan. Zeer mooi, fijn, mineralig boeket met wit fruit, mooi mondevenwicht, verre van de volste en lange aromatische, saline afdronk. Dit is de "Navone", die geeft een iets lichtere, wat strngere maar ook wat genuanceerdere wijn dan de iets vettere, rondere "Railroad". Niet goedkoop dezen, maar de moeit om eens te proeven wat Riesling vermag op een (flinke) boogscheut van Niagara.
En dan gisteren een greep in de frigo en hop, verkeerde fles open....
Maar ja, je zegt geen nee tegen Fidèle. Gedronken uit Lehmann Jamesse en dan nog duurt het even voor die zich helemaal geeft, maar dan is het puur genieten van deze "natuur" Champagne. Wij zijn grote fan, helaas vele anderen ook en de prijs blijft maar stijgen, dus nu indoen is de boodschap, dit wordt alleen maar mooier met nog wat fles.
Bij de bout 's avonds een ouwe trouwe Lafon-Rochet 2003. Wat was 2003 toch een mooi jaar in de koele terroirs van Saint-Estephe. Frisser en "koeler" aroma dan de Grand-Pontet, kan je dat geloven? Mooie vulling, klassieke geslaagde Bordeaux om gewoon van te genieten zonder teveel nadenken. Nog 8 flessen en die gaan alleen maar verder mooi evolueren.