Dit is nog van tijdens de (eerste?) lockdown:
[
attachment=5067]
Ik was nogal benieuwd naar de nieuwe
Forge Riesling 2018 en eigenlijk "recht van de camion" open gesnokt. Licht ontgoocheld eigenlijk: de wijn was compleet ontoegeeflijk, zeer (en ik meen ZEER) streng, beendroog en ik vond hem wel wat dunnetjes. Ik dacht toen: "oei".
Castello dei Rampolla is naar mijn onbescheiden mening 1 van 's werelds grootste domeinen. Altijd al een vernieuwer geweest en sinds jaar en dag (enfin, 30 jaar ongeveer) in bio (dynamie) "and beyond" maar hebben lak aan certificeringen. Reeds jaren wordt er geëxperimenteerd met "natural wine" en deze is er zo 1. "
Trebianco", maar het zijn er vier: Trebbiano, Chardonnay, Sauvignon Blanc en Traminer. Samen vergist en gerijpt in amfoor met wat pelweking (dus een "orange?) en al dies meer en uiteraard compleet zwavelloos. Normaal doe ik over dit soort wijnen nogal lacherig en ik zou daar met een boog rond lopen, maar vorig jaar bij hen stond dat open en ik vond dat goed. Dus wat laten meekomen (voorrrrzichtig!) en effe gecheckt. Diepe kleur (tja, wat dacht je...) lichtjes wazig, ziet er érg "natuurlijk" uit. Maar hij doet het: andere neus dan je gewend bent, warm fruit, peer, meloen, vrij vet en "warm" in de mond en wat minerale afdronk. Hmm, niet voor iedereen, niet voor elke dag, maar intrigerend genoeg om de aandacht vast te houden.
Dan een eeuwige favoriet:
Philippe Colin's Chassange Villages 2015. Mijn horoscoop moet uiterst gunstig gestaan hebben oo de dag dat ik Philippe ontmoette en we besloten samen te werken. Al zijn wijnen zijn uiterst verzorgd en pareltjes van puurheid en ras. Hij produceert een aantal premier cru's, maar slechts één enkele Villages van 15 diverse percelen. Die aan de noordkant zorgen voor finesse en complexiteit, die aan de zuidkant voor diepte en volume. Het resultaat is beter dan de som der delen en ik geloof hem op zijn woord. Topdompein met nog het voordeel dat ze niet particulier verkopen dus hier kunnen we eens flink doorcashen.
Ricchi is een totaal onbekend domein met wijngaarden ten zuiden van het Gardameer op morene gronden. Ze verbouwen vooral Franse druiven en laat dat nu totaal uit de mode zijn. Eén van die druiven is Merlot en deze is een jonge, frisse (!?!) Merlot die na een paar maand op tank al geflest wordt. By no means een complexe wijn of zoiets, maar wel een vrij romige, heerlijk fruitige doordrinker. Ze maken ook wel een paar "serieuze" wijnen van (licht) gedroogde druiven, Verona is tenslotte niet veraf.
En dan een klassieke Chianti Classico. Castello di Monsanto is een bastion van traditieen de wijnen lijken als uit een ander tijdperk. Eerder de jaren 70. Ik hou wel van die wat lichter gekleurde, elegante stijl. De wijn heeft een erg mooi boeket met kersjes en wat "warme baksteen", zo typisch voor die stijl. In de mond is er toch wel een stevige structuur, deze vind ik al mooi, maar ik twijfel er niet aan of dit rijpt nog jaren plezierig verder.
Straks meer!