wijnliefhebbers

Volledige versie: Patrick Hudelot, Nuits-Saint-George
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Nuits-Saint-Georges 2018

In de Carrefour van Sint-Denijs stond deze fles bij de koopjes aan -30%, wat de prijs op 20,99€ bracht ipv 29,99€. De discussie hier op het forum over 2018 in Bourgogne heeft mij ertoe gebracht om eens een flesje te kopen, ook al is er zeer weinig te vinden over Patrick Hudelot. De site die ik vind spreekt alleen over Hautes-Côtes. Négociant-activiteit? Supermarkt-cuvée?

In ieder geval... pop and pour. In eerste instantie krijg ik veel kriekjes, wat al direct mojn vooroordeel over 2018 bevestigt. Na wat walsen worden de aroma’s echter fijner en komt er bij wijlen een vlaag framboos door, maar vooral violetjes eigenlijk, op het randje van vegetaal.

De neus is niet overtuigend, maar de mond is dat wel. Deze wijn heeft een enorme fraicheur en zachte, rijpe tannines. Waar ik in de neus wat denk aan de zure kersjes van een barbera, geeft de mond toch wel meer kwaliteit en drinkplezier, zelfs ondanks de prille jeugd van deze Nuits. Moeilijk om niet bij te schenken! Het mooie hier is het drinkgehalte in combinatie met een zekere elegantie die het Mercurey-gehalte overstijgt om nu maar eens kort door de bocht te gaan.

Is dit nu een must-buy? Aan 30€ zeker niet. Aan 20,99€ voel ik me echter niet bedrogen. Maar meer moet dit nu ook niet kosten, dat is duidelijk.

Om terug te komen op de 2018-discussie: als alle 2018s deze combinatie hebben van gul fruit en mooie zuurtjes, dan zie ik me wel meer kopen van deze jaargang.

Om het toch wat moeilijker te maken Wink : dit soort wijn komt in de buurt van het gulle fruit en de mooie zuurtjes van een... Chianti? Wat koop je dan? Een Volpaia, pakweg, aan een goede 15€ (prijs xtrawine) of deze Nuits aan 21€.

Shoot Wink
Olivier, Olivier. Bourgogne van een obscure boer in de Carrefour, een recent jaar in afslag dan nog. Dat zouden ze toch bij Syntra als verplichte leerstof moeten opnemen Smile

Even terug serieus. 2018 kan een erg mooi jaar zijn. Ik proefde toch bij enkele gevestigde waarden heerlijke dingen maar soms ook te rijpe pinot. Proeven is de boodschap.
(05-12-2020 06:45 PM)Fre schreef: [ -> ]Olivier, Olivier. Bourgogne van een obscure boer in de Carrefour, een recent jaar in afslag dan nog. Dat zouden ze toch bij Syntra als verplichte leerstof moeten opnemen Smile
woeha
Citaat:Olivier, Olivier. Bourgogne van een obscure boer in de Carrefour, een recent jaar in afslag dan nog. Dat zouden ze toch bij Syntra als verplichte leerstof moeten opnemen

Zei de etikettendrinker Wink Ik ben eigenlijk redelijk zeker dat je deze wijn niet slecht zou vinden.
Smile das waar. In Bourgogne moet je naar t etiket kijken. Door de schaarste wordt de prijs ook voor een groot stuk bepaald door de appellatie. En de mindere goden profiteren mee. Hoewel met de warmere jaren het kwaliteitsverschil wat kleiner wordt dan vroeger.

Ik wil graag geloven dat de wijn me zou bevallen. Zoiets kan soms reuze meevallen. Maar het blijft toch een risicootje (nu ja).
"op het randje van vegetaal"... klinkt niet echt overtuigend voor een 2018. Cool
Alle gekheid op een stokje, voor mij lijkt 2018 rood op weg om één van de grootste jaren van de laatste decennia te worden, misschien net achter 2015.
(06-12-2020 12:07 PM)wvd schreef: [ -> ]"op het randje van vegetaal"... klinkt niet echt overtuigend voor een 2018. Cool
Alle gekheid op een stokje, voor mij lijkt 2018 rood op weg om één van de grootste jaren van de laatste decennia te worden, misschien net achter 2015.
Geloof ik niet. Soms heb ik t gevoel Syrah of Beaujolais te drinken. Niet altijd maar de rijpheid is nog meer dan 2015. Nu ben ik grote van Noordelijke Rhône maar dat wens ik niet van een pinot. Proef straks eens 2019 en ik denk je de menig wel zal bijstellen.
Ik zag ergens Robert Chevillon 2018 te koop staan. Ik las TN’s van Meadows en Morris. Er was sprake van blauwe bes en zeer rijp fruit. Vaak over t randje. Het heeft me toch tegengehouden van te bestellen. Vroeg oogsten was echt wel belangrijk in 2018. Op een paar dagen zakte de PH en schoten de suikers de lucht in. Zelfs de groten waren dus niet altijd even succesvol.
(06-12-2020 01:46 PM)Fre schreef: [ -> ]
(06-12-2020 12:07 PM)wvd schreef: [ -> ]"op het randje van vegetaal"... klinkt niet echt overtuigend voor een 2018. Cool
Alle gekheid op een stokje, voor mij lijkt 2018 rood op weg om één van de grootste jaren van de laatste decennia te worden, misschien net achter 2015.
Geloof ik niet. Soms heb ik t gevoel Syrah of Beaujolais te drinken. Niet altijd maar de rijpheid is nog meer dan 2015. Nu ben ik grote van Noordelijke Rhône maar dat wens ik niet van een pinot. Proef straks eens 2019 en ik denk je de menig wel zal bijstellen.
Ik zag ergens Robert Chevillon 2018 te koop staan. Ik las TN’s van Meadows en Morris. Er was sprake van blauwe bes en zeer rijp fruit. Vaak over t randje. Het heeft me toch tegengehouden van te bestellen. Vroeg oogsten was echt wel belangrijk in 2018. Op een paar dagen zakte de PH en schoten de suikers de lucht in. Zelfs de groten waren dus niet altijd even succesvol.
Tja, ik geloofde het ook niet van 2003 en zie nu.... En toen had men nog absoluut geen ervaring met dit type jaren. Van 2015 werd dat ook al gezegd, maar algemeen gesproken is dat een beter jaar dan 2009 of 2010 en dat zegt toch al iets. Ik heb nu toch al wel aardig wat 2018 geproefd en (vooral Wink ) gedronken en ik zou, op het gevaar of voor opportunist versleten te worden, je toch aanraden om eens iets uit onze selectie te proberen. Proef bvb gewoon een Beaune 1°cru van Domaine des Croix, benieuwd wat je daarna zal vinden...!
Over 2019 kan ik weinig zinnigs zeggen, niks of amper geproefd, maar mijn onnavolgbare bron(nen) zijn zeer enthousiast. Wordt 2018 / 2019 een beetje als 2015 / 2016? De tijd zal het uitwijzen. In ieder geval, zoals ik elders al schreef, beleven we een ongeziene reeks topjaren in Bourgogne, kwalitatief dan toch. En zelfs de "slechte" jaren als 2013 blijken ook hier op het forum erg positieve reacties uit te lokken.
(06-12-2020 10:02 AM)Fre schreef: [ -> ]Smile das waar. In Bourgogne moet je naar t etiket kijken. Door de schaarste wordt de prijs ook voor een groot stuk bepaald door de appellatie. En de mindere goden profiteren mee. Hoewel met de warmere jaren het kwaliteitsverschil wat kleiner wordt dan vroeger.

Ik wil graag geloven dat de wijn me zou bevallen. Zoiets kan soms reuze meevallen. Maar het blijft toch een risicootje (nu ja).

Een risicootje was het inderdaad wel. Ik heb ook getwijfeld om de fles mee te pakken, voor de redenen die je ook gaf. Maar is toch goed meegevallen, ook op dag 2 nog met plezier gedronken.

Ook ik zie hier echter geen topjaar in. Maar wij zijn dan waarschijnlijk ook wel “puristen”, zoals Wvd zou zeggen. De opmerking van PvdW hier recent over een Bourgogne 2018 die hij verkoopt, spreekt boekdelen. Voor Bourgogneliefhebbers niet meer de puurheid die ze zoeken, maar voor niet-Bourgogne drinkers is dit plotseling iets dat dan wel in de smaak valt.
(06-12-2020 08:13 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(06-12-2020 10:02 AM)Fre schreef: [ -> ]Smile das waar. In Bourgogne moet je naar t etiket kijken. Door de schaarste wordt de prijs ook voor een groot stuk bepaald door de appellatie. En de mindere goden profiteren mee. Hoewel met de warmere jaren het kwaliteitsverschil wat kleiner wordt dan vroeger.

Ik wil graag geloven dat de wijn me zou bevallen. Zoiets kan soms reuze meevallen. Maar het blijft toch een risicootje (nu ja).

Een risicootje was het inderdaad wel. Ik heb ook getwijfeld om de fles mee te pakken, voor de redenen die je ook gaf. Maar is toch goed meegevallen, ook op dag 2 nog met plezier gedronken.

Ook ik zie hier echter geen topjaar in. Maar wij zijn dan waarschijnlijk ook wel “puristen”, zoals Wvd zou zeggen. De opmerking van PvdW hier recent over een Bourgogne 2018 die hij verkoopt, spreekt boekdelen. Voor Bourgogneliefhebbers niet meer de puurheid die ze zoeken, maar voor niet-Bourgogne drinkers is dit plotseling iets dat dan wel in de smaak valt.

Denk dat dit over een Loire pinot noir ging.
Citaat:Denk dat dit over een Loire pinot noir ging.

Ja? Kan zijn hoor. Dan heb ik verkeerd onthouden.
Zoals altijd bij wijnen, eerst thuis rustig proeven voordat er stevig ingekocht wordt. Zeker bij Bourgogne en andere gebieden die totaal verschillende weeromstandigheden kunnen hebben.

Maar ja zelfs in warme gebieden kan het toch behoorlijk schelen per jaar welke kwaliteit er in de fles beland. Zoals zuid-rhone, waar je toch merkt dat 2015 en 2016 echt stukken beter zijn dan 2017 en 2018, van wat ik heb kunnen proeven dan. Toch heb ik ook daar van 2018 gekocht. Je weet het nooit van te voren en jaargangen generaliseren blijft moeilijk, al is er natuurlijk altijd een rode draad te ontdekken.

On topic: Een supermarkt Bourgogne valt (in Nederland) toch altijd tegen. Dit klinkt niet verkeerd en blijkbaar PQ in orde, een gelukje zou ik zeggen. Voor de supermarkt kwaliteit zullen de warme jaren geen nadeel zijn. Toch pas waar voor je geld na een fikse korting.

Het zegt misschien wel iets over het volume van oogst 2018 dat er in de supermarkten gepromoot wordt met een wijn zoals deze. Het volume + de lockdown in het voorjaar heeft er toch voor gezorgd dat zelfs in Bourgogne ineens wat wijn over was. Volgens mij is alles inmiddels weggewerkt en door oogst 2019 zullen we er weer snel bij moeten zijn om de leuke dingen te bemachtigen.
(06-12-2020 08:13 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(06-12-2020 10:02 AM)Fre schreef: [ -> ]Smile das waar. In Bourgogne moet je naar t etiket kijken. Door de schaarste wordt de prijs ook voor een groot stuk bepaald door de appellatie. En de mindere goden profiteren mee. Hoewel met de warmere jaren het kwaliteitsverschil wat kleiner wordt dan vroeger.

Ik wil graag geloven dat de wijn me zou bevallen. Zoiets kan soms reuze meevallen. Maar het blijft toch een risicootje (nu ja).

Een risicootje was het inderdaad wel. Ik heb ook getwijfeld om de fles mee te pakken, voor de redenen die je ook gaf. Maar is toch goed meegevallen, ook op dag 2 nog met plezier gedronken.

Ook ik zie hier echter geen topjaar in. Maar wij zijn dan waarschijnlijk ook wel “puristen”, zoals Wvd zou zeggen. De opmerking van PvdW hier recent over een Bourgogne 2018 die hij verkoopt, spreekt boekdelen. Voor Bourgogneliefhebbers niet meer de puurheid die ze zoeken, maar voor niet-Bourgogne drinkers is dit plotseling iets dat dan wel in de smaak valt.

Gaat 2018 dan meer richting NZ Pinot Noir of iets "zoetere" Spätburgunder?
(07-12-2020 11:58 AM)BartS schreef: [ -> ]
(06-12-2020 08:13 PM)Olivier schreef: [ -> ]
(06-12-2020 10:02 AM)Fre schreef: [ -> ]Smile das waar. In Bourgogne moet je naar t etiket kijken. Door de schaarste wordt de prijs ook voor een groot stuk bepaald door de appellatie. En de mindere goden profiteren mee. Hoewel met de warmere jaren het kwaliteitsverschil wat kleiner wordt dan vroeger.

Ik wil graag geloven dat de wijn me zou bevallen. Zoiets kan soms reuze meevallen. Maar het blijft toch een risicootje (nu ja).

Een risicootje was het inderdaad wel. Ik heb ook getwijfeld om de fles mee te pakken, voor de redenen die je ook gaf. Maar is toch goed meegevallen, ook op dag 2 nog met plezier gedronken.

Ook ik zie hier echter geen topjaar in. Maar wij zijn dan waarschijnlijk ook wel “puristen”, zoals Wvd zou zeggen. De opmerking van PvdW hier recent over een Bourgogne 2018 die hij verkoopt, spreekt boekdelen. Voor Bourgogneliefhebbers niet meer de puurheid die ze zoeken, maar voor niet-Bourgogne drinkers is dit plotseling iets dat dan wel in de smaak valt.

Gaat 2018 dan meer richting NZ Pinot Noir of iets "zoetere" Spätburgunder?

Absoluut niet. Ik vind zeer vele 2018 een mooi evenwicht hebben met een vrij stevige concentratie. De betere gaan dus ook wat flesrijping vragen. Uiteraard is hier en daar wat laat geplukt met (te) hoge alcohol als gevolg en wellicht hebben sommigen dan ook wat "gefoefeld" met overdreven aanzuren enzovoort. Maar, wat door velen vergeten wordt, is dat de grote Bourgogne jaren uit het verleden als 1945, 1947, 1959,... allemaal jaren waren met een hete zomer en dat de legendarische wijnen uit die jaren ook alcoholpercentages van 14% of meer haalden. Straffer: de rode wijnen uit de Yonne zijn wellicht de mooiste ooit. Ik proefde daar bijzonder mooie wijnen met ongekende concentratie en zelfs een Irancy aan 15%. Ik vond die wijn erover, maar de wijnbouwer zelf was bijzonder fier op die wijn en misschien komt dat nog wel goed, ik ben er zeker benieuwd naar.
Citaat:Gaat 2018 dan meer richting NZ Pinot Noir of iets "zoetere" Spätburgunder?

Ik kan me alleen maar op deze wijn baseren, maar ging meer richting kriekjes/kersjes uit, en dat is voor mij niet per se NZ of Duitsland. Heb dat bij sommige 2015s in hun jeugd ook soms gehad.
Koppelingen