De verwachtingen lagen hoog aangezien de Librije toch een van de bekendste en best aangeschreven restaurants is van het land. Het zat goed in elkaar en de presentatie was goed en duidelijk. 2 jonge sommeliers die wisten waar ze het over hadden en Therese er bij voor de begeleiding. Eerst proefden we de witte wijnen zonder hapje, met toelichting van de sommeliers. Daarna met het hapje.
De wijnen dan:
1) Dr Loosen - Riesling 2018 'Rotschiefer' - Mosel, Duitsland
Licht geel van kleur.
Mooie volle neus met fris geel fruit en citrus (limoen), licht chemisch. Veel geur, positief.
De smaak is ook goed mondvullend met zachte zuren, een frisse gele appel en ander fruit. De afdronk is middellang. Mooie balans. Hij is niet strakdroog en zal makkelijk combineren met diverse gerechten. Leuke wijn!
Het gerechtje hierbij smaakt goed maar erg krachtig en de wijn heeft het er moeilijk mee en is daarom in mijn ogen iets te licht voor het gerecht. De foreleitjes zijn dominant wat zorgt voor een zeer aardse smaak wat niet iedereen kon waarderen. Ik vond het persoonlijk wel erg lekker maar had er wel een andere wijn bij gekozen.
2) Nakes White 2019 - Weingut Heinrich, Burgenland, Oostenrijk
Een blend van voornamelijk Chardonnay en Pinot Blanc, aangevuld met nog meer rassen(niet genoteerd).
Ongefilterd waardoor een troebele wijn, met een wat donkerdere kleur dan de vorige. Aparte neus, heel lactisch in het begin. Ben niet meteen enthousiast, lijkt op natuurwijn ofzo. Later wit fruit en witte druiven. De smaak is voller, zachter en droger dan de vorige. Wit fruit in de start, het middenpallet is leeg naar mijn gevoel, alsof er even gepauzeerd wordt in de smaak. Daarna komen er bitters en zachte zuren en nog wat wit fruit. Vrij lange afdronk en hier wel veel smaak. Deze wijn moest even openen en biedt later wel wat meer en ik word al positiever. De vervelende neus is verdwenen.
Hierbij de dragoncreme, die erg lekker was. En dit was een perfecte match met de wijn. De beste wijnspijs combi van de witte wijnen. 1 + 1 = 3, zoals het hoort met een goede combi. Schot in de roos. Leuk en verrassend.
3) Chardonnay Legado 2018, De Martino, Valle de Limari, Chili.
Licht van kleur met groene zweem. Eerst neus, HOUT! Jus de bois? Na opschudden komt er wat citrus fruit naar boven, het hout blijft dominant, iets te dominant naar mijn smaak. Droge wijn met scherpe zuren, citrus fruit en de houttoets die er op ligt ipv mooi geïntegreerd. Lichte droogtrekking. Korte afdronk. Ik kan hier niet enthousiast van worden.
Blijkbaar een favoriet van Therese, ik snap niet waarom. Geef mij maar een instap Bourgogne van een goed adres, dat verschaft veel meer plezier.
Het hapje is erg goed en verdiend een betere wijn.
4) Palomino Fino 'Oloroso', Delgado Zuleta, Sanucar de Barrameda, Spanje
Donker bruin van kleur. Fantastische neus van diverse noten en gedroogd fruit. In de smaak mooie zuren, anijs, nootachtig. Prachtig mondvullend en zeer lange afdronk. Echt heel goed en voor mij de beste van de middag. Matchte ook perfect met de gerookte runderbavette met macadamiacrunch. Het gerechtje was erg smaakvol, en de wijn dus ook. Het werd een prachtig huwelijk in de mond met smaken die je nog lang daarna proefde. Ik wilde bijna niet naar de volgende.
Korte pauze en wat water gedronken. Door naar de rode.
5) 2019 Tempranillo 'Jarrarte', Bodega Abel Mendoza, Rioja, Spanje
Donkere paarse kleur. In de neus erg veel aardbei en frambozen, van Danone die je vroeger kreeg als klein kind. Maceration Carbonique dacht ik en dat werd bevestigd. Weinig spannends te ontdekken verder in de neus. Smaak is soepel, fruitig, rond, geen tannine. Prima drinkwijn maar valt hier compleet uit de toon en zou ik ook niet als eetwijn inzetten. Geen hoogvlieger dus. Het hapje hierbij was vergist rode koolsap met baharatolie. Vond ik ook niet bijzonder, het minste hapje van het stel. Proefde wel duidelijk naar rode kool, niet verkeerd maar niet bijzonder.
6) 2006 Pinotage/Cabernet Sauvignon, Grangehurst, Stellenbosch, Zuid-Afrika
Donker diep rood.
Zeer kruidige neus, stal, vuursteen. Zit wel veel in maar kan het niet prettig noemen.
Krachtige smaak met wat kruiden. Onvriendelijke tannine zitten nog in de weg. Mist wat fruit. Geen prettige afdronk. Onbalans. Jammer.
Het hapje was heerlijk. Knolselderij met miso (germenteerde Soja). Hierbij had ik liever een mooie Elzasser ofzo gezien.
7) 2000 Grenache Blanc / Grenache Gris / Maccabeo 'Ambré' Domaine Parcé, Rivesaltes, Frankrijk
Prachtige neus van rozijnen en noten op een frisse manier. Rijp fruit. Goede zuren in de smaak wat zorgt voor een perfecte balans met het zoet en de volle andere smaken. Hele mooie rivesaltes. Ja, de notities werden wat minder naar het einde toe. Het schapenkaasje er bij was ook lekker. Mooie combi.
Het was leuk en leerzaam en enkele mooie wijnen en vooral mooie hapjes. 2, 4 en 7 waren de mooiste combinaties. Wijn 1 is een mooie Riesling.
Later vroeg ik of het gezelschap nog ergens trek in had. Witte Bourgogne! (Daar hoopte ik al op).
Uit de schatkamer een Meursault 2013 'Les Petit Charrons' gehaald en die naast de 2018 gezet. Deze smaakte beide nog erg goed na al dit geweld. De 2013 is heerlijk op dronk momenteel en 2018 is nog wat jong maar erg goed.
Nog enkele foto's, van het eerste hapje, een impressie en de Meursaults.
[
attachment=5453][
attachment=5454]
[
attachment=5455]