(29-09-2021 03:42 PM)vinejo schreef: [ -> ] (29-09-2021 11:09 AM)wiemdw schreef: [ -> ]Heel jammer voor de wijnbouwers, maar mijn bomvolle kelder en lege bankrekening zijn lichtjes opgelucht met wat ademruimte ;-D.
Haha, hier hetzelfde gevoel…
Aha, zoals ik al voorspelde dus...
"Ademruimte", dan veronderstel ik dus dat men niet uitkijkt naar dit wellicht zeer mooie, klassieke jaar met knapperig frisse Bourgognes, totaal anders dan die "veel te warme" jaren als 2015 en 2018 met teveel alcohol?
Wat wil men nu eigenlijk?
Ik maakte (veeeel te vroeg uiteraard) hier de veronderstelling dat 2021 misschien in de lijn van 2013 zou liggen. Dat is momenteel één van de mooiere jaren om nu te drinken, alle Bourgognes van dat jaar die we recent bovenhaalden waren zeer mooi tot schitterend met inderdaad hier en daar "genoeg" zuren.
Laurent belde me vanmorgen en ik maakte met hem ook de vergelijking, wetende dat
1) we een koele, natte zomer hadden en dus lagere alcohol
2) er melding was dat de druiven zeer veel appelzuur hadden.
Hij zei me dat er bij aanvang van de oogst inderdaad redelijk hoge zuren gemeten werden, maar dat afgelopen week het beeld erg had veranderd en dat het evenwicht er veel beter uitzag. Waar er in het begin hier en daat nog lichter gekleurde druiven in sommige trossen zaten, is dat nu helemaal niet meer het geval. Hij hoopt zaterdag alles binnen te hebben (hij eidigt met de Aligotés!) want zondag verwacht men plensbuien. Gemiddeld denkt hij rond de 12,5% natuurlijke alcohol te komen. Dat noemde men in de jaren 70 en 80 een groot jaar....!
De keerzijde zijn inderdaad de rendementen. In Aloxe zit hij aan 20hl, Pernand wat beter en ook Clos du Roy is erg laag. Dat is de "warmste" wijngaard in Marsannay (de Grand Cru...) en die was dus eerst uitgelopen en dus het meeste schade van de voorjaarsvorst. Ook de witte Longeroies is amper 25hl en dat met 11.000 tot 13.000 st/ha. Maar zoals steeds zijn de allerlaagste rendementen voor Croix Violettes, een onwaarschijnlijke 8hl/ha en dat ondanks intens bewerken, ploegen met paard enz.
Na deze oogst wordt de helft van deze oude stokken uitgetrokken en zal dit stuk 4 à 5 jaar "en friche" blijven alvorens te herplanten.
Croix Violettes was altijd al 1 van mijn favoriete Bourgognes, de 2016 kwam ooit in een blinddegustatie van wijnen uit Gevrey als tweede uit, voor alle Chambertins inclusief Trapet & Rousseau. Maar duur zeg, duur voor een CdNV....!