Ik heb niks genoteerd, de anderen misschien wel, zal eens vragen.
Enkele conclusies: zelfs de mooiste stevige jonge wijn verbleekt bij wijnen "op hun top" en dan denk ik bijvoorbeeld aan de ongelukkige, eigenlijk magnifieke Roc de Cambes, een wijn die 20 jaar te jong is. Daar gaat mijn theorie over 2016....
Mijn wotn wit en uiteindelijk ook die van de groep was, na lang intern overleg, want er was wel wat concurrentie.... de fabelachtig mooie, "jonge" Bürklin-Wolf Forster Jesuitengarten Riesling Spätlese Trocken 1999, een wijn die nog wel even mee kan... Recente jaren worden nu verkocht als GG. Onwaarschijnlijk!, Dat vonden we van de resurrectie van het halfje Le Clos 1979 (geen tikfout!). Eerste neus een mufje, oei, (te) oud, maar dat trok nog vrij snel op en er kwam verdorie een zeer intense en rijke wijn met heerlijke beendroge, minerale afdronk te voorschijn. En 4 uur later stond deze wijn er niet alleen nog stedds, het leek wel of hij er nog jonger, frissen, levendiger op geworden was. Ongezien en dus best niet te snel panikeren over je oude Chablis. Maakte zijn reputatie helemaal waar. De Saumur was ook briljant, ook nog veel te jong eigenlijk, maar uiterst belovend en erg lange afdronk. Sketch kende ik helemaal niet en na zowat (blind hé) de hele wereld afgedweild te hebben met wat het niet kon zijn (dat heet: "de methode van het afstrepen";) ), en na herhaaldelijk aandringen bij de milde gever dat het toch zeker wel Chenin Blanc moest zijn, bleek het zowaar een Rias Baixas van een paar jaar oud. De neus was hier meer beladen en iets zwoeler dan je meestal van deze wijnen verwacht, maar in de mond was hij bijzonder krachtig en levendig ik plaatste hem zelf net achter de Saumur. De Sauvignon, de eerste wijn die we proefden, won ook aardig aan nuance aan de lucht en ik vind dit een van de mooiste Sauvignon's die ik ken, niet veel na Miani.
De rode wotn van de groep was, het zal niemand verbazen, een enorm genuanceerde Mouton 1982. Bijzondere neus met animale trekjes van leer, kruidig, zeer goed volume, strenge afdronk nog. De groep was van mening dat hier nog positieve toekomst is, ik ben voorzichtiger, voor mij is hij op z'n absolute top en zal daar zeker nog even blijven, maar als ik hem in de kelder had (helaas...), zou ik daar niet op gokken. En hoewel de Mouton ongetwijfeld top is, kijk, mijn soft spot lag meer bij de meer fruitige, charmantere Pape Clément 1990, echt een topwijn. En tot mijn niet geringe verbazing kwam Pegau 1998 binnen op een banddikte, wat mijn geloof in verouderende Châteauneuf stevig versterkt. Carema Sumié 2017 gaf ik als eerste rode want ik verwachtte wel dat er donkerdere, krachtigere wijnen gingen volgen, wat bleek...
. Dat ik helemaal weg ban van deze wijn mag duidelijk zijn, een schitterend, genuanceerd boeket met fruit en bloemen en een "Alpenfris", veel meer densiteit dan je afgaande op de kleur zou verwachten en erg lange, frisse afdronk. De wijn stond koel buiten en mag best niet te warm geserveerd worden want anders merk je toch de 14,5%, een uitzonderlijk hoge rijpheid voor deze regio trouwens! Een wijn waarin je de berglucht merkt. Ook over de Rioja werd aardig wat gepalaverd. We zaten met z'n allen in Bordeaux in een warm jaar...? Nee, oei, dan naar Italië, in ieder geval Bordeaux blend dan toch? Nee dus, de "Bordeaux" van net over de Pyreneeën! Een "moderne" Rioja, krachtig, fruitig en verfijnd. Ik kende deze producent helemaal niet, een aanrader dus. Ook de Gaja Sperss 1993 gooide hoge ogen, zeer mooi boeket, mooi midden, maar relatief strenge en iets droge afdronk, wat zeker aan het jaar te wijten is. 1993 werd indertijd wat opgehemeld na de zeer zwakke 1991 en 1992, maar ik heb ze altijd wat overroepen gevonden. Maar het is zeker het beste jaar tussen 1990 en 1996.
Bij een "in huis" perfecte crème brûlée kwam dan nog een Elzasser: de Altenberg 2003 van Deiss, een (half) zoete, volle wijn, heel mooi maar die het voor mij toch wat moeilijk had na de rode en de crème. Of begon ik het wat moeilijk te krijgen misschien?
Enfin, we denken nu al aan Numero Tres!