Onze vorige wijnavond met het vreemde thema had ik eigenlijk ad interim georganiseerd, vermits M. weerhouden was en de avond die hij op poten had gezet verdaagd moest worden.
Bleek dat hij het min of meer in dezelfde richting had gezocht. Maar nog vreemder... Met behoorlijk wat verrassingen, vooral aangename. Alvast een foto. Een verslag volgt zo gauw we een beetje tijd hebben.
Wel Jo, ik ben nog niet aan een verslag toe, maar dit wil ik toch al kwijt (want merk ik daar een vermoeden van ironie?): Er bestaat dus blijkbaar al zo'n 100 jaar een soort classificatie in Marocco en het Château Roslane maakt daar blijkbaar al lang deel van uit. De stokken staan tot op duizend meter hoogte.
Deze wijn was volledig gemaakt van chardonnay. En daar had ik geen idee van. Door een vage houtimpressie moest ik er wel even aan denken, maar er was geen sprake van appelen of romigheid, eerder van exotische vruchten, die me aan de Saumur van Couly-Dutheil deden denken met een hele frisfruitige afdronk... Ikke alweer helemaal de mist in, dus.
De wijn is niet spotgoedkoop, 24,75 euro, maar het dan ook een premier cru...
Leuke kennismaking, dat wel. En er volgden er zo nog verscheidene die avond. Chapeau voor Mathieu. We komen er zo snel mogelijk op terug.
(18-03-2023 07:32 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]Wel Jo, ik ben nog niet aan een verslag toe, maar dit wil ik toch al kwijt (want merk ik daar een vermoeden van ironie?): Er bestaat dus blijkbaar al zo'n 100 jaar een soort classificatie in Marocco en het Château Roslane maakt daar blijkbaar al lang deel van uit. De stokken staan tot op duizend meter hoogte.
Deze wijn was volledig gemaakt van chardonnay. En daar had ik geen idee van. Door een vage houtimpressie moest ik er wel even aan denken, maar er was geen sprake van appelen of romigheid, eerder van exotische vruchten, die me aan de Saumur van Couly-Dutheil deden denken met een hele frisfruitige afdronk... Ikke alweer helemaal de mist in, dus.
De wijn is niet spotgoedkoop, 24,75 euro, maar het dan ook een premier cru...
Leuke kennismaking, dat wel. En er volgden er zo nog verscheidene die avond. Chapeau voor Mathieu. We komen er zo snel mogelijk op terug.
Aha, thanks, Rik.
Die ironie was er idd (net zoals bij jou ;-) ) maar dan vooral door de vermelding “Premier Cru” die wellicht toch redelijk snel wordt toegekend…
Maar wel oprechte interesse voor zo n exoot, en al zeker als ie van chardonnay is gemaakt.
0. Château Roslane 2021
Premier Cru
A.C. Les Coteaux de l’Atlas
100% Chardonnay - +6 maanden Franse eik
M.C. Les Celliers de Meknès Marokko
13,5%Vol - Andere Wijn, 24,75 euro
oog: helder, intens, strogeel, goede vulling, mooie tranen..
neus: vol, limoen, ananas op sap, stervrucht, hout (lichtjes), beetje verveine.
mond: volmondig zuur en mollig, evenwichtig, smakelijk, goede lengte met fris zuur en een bittertje op het einde.
Een mooie wijn, maar zonder de klassieke appeltjes en romigheid, wat we bij typische chardonnay eigenlijk zouden verwachten.
1. Doruk Kalecik Karasi 2019
Anatolië Turkije
100% Kalecik Karasi
Vinkara Winery, Kalecik Ankara
14,5%Vol. - Andere Wijn, 12,50 euro
Oog: Helder, vrij transparant, licht rood met een oranje toets naar de rand toe, flink geëvolueerd voor 4 jaar. Goede tranen.
Neus: eerst vrij nadrukkelijk botermelk (waar ik normaliter voor buiten loop), na walsen aarbei, framboos, krieken, peper, putteke, versmolten hout met wat tabak. Subtiele geur.
Mond: alles gelijk; heel evenwichtig, niet lang en met een bittertje in de staart.
De naam van de druif is wel degelijk Kalecik Karasi. Kalesic, nabij Ankara is de plaats van herkosmt (in Anatolië). Er is geen verwantschap aangetoond, het is dus een indigene druif van Turkije.
2. Dafnios Liatiko 2019
AOP Dafnes
Dafnes Griekenland
N. Douloufakis, Kreta
13,5%Vol - Andere wijn, 10;95 euro
Oog: helder, vrij doorzichtig, goed gevuld kriekenrood met wat evolutie, traantjes.
Neus: intens, even wat putteke, vaag iets synthetisch, verwant aan het plastiekerige van oude pinot noir. Peper en andere kruiden, diverse rode vruchten en subtiel hout en tabak.
Mond: heel evenwichtig, met wat uitdrogende tannine, krieken in de staart.
De Liatiko is een druif met behoorlijk wat synoniemen, maar allemaal Grieks. De pedigree is (nog) niet vastgesteld, een authentieke Griekse druif.
3. Davino Purpurar Valahica 2016
Walachije Roemenië
100% Feteasca Neagra
Davino
Andere wijn, 20 euro
Oog: helder, donker kers tot granaat (leeftijd) goede tranen
Neus: vol, veel fruit, wat barnyard, houtskool (gebrand vat), rook, tabak, vers leder, muskaatnootheel rijp fruit, heel complex, mooie neus.
Mond: harmonieus, ineens veel krieken, alcoholwarmte.
Feteasca neagra (ofte “zwart meisje”) is een oude, pre-fylloxera druivenvariëteit uit Roemenië (Moldavië), één van de beste druiven van de regio, maar ze beslaat slechts 2,5% van de aanplant van blauwe druiven in Roemenië en Moldavië. De wijnen ervan zijn droog, half-droog of zoet, met een diepe rode kleur en de geur van zwarte bes. De wijn wordt rijker en zachter met ouder worden.
In Duitsland noemt men de wijn “schwarze Mädchentraube”, in het Frans: “le noir des pucelles”.
4. Negru de Purcari 2018
IGP Stefan Vodà
Cabernet Sauvignon, Saperavi, Rara Neagra
Moldavië
14%Vol. - Andere wijn 26,40 euro
Oog: compleet ondoorzichtig zwarte kers, gekleurde tranen, intense kleur.
Neus: intens fruitaroma, rook, gedoofde open haard, peper, gestoofd fruit, kriekensnoepje, vlier, eik en vanille, mokka.
Mond: zeer evenwichtig vrij lang met een klein bittertje in de staart.
Saperavi komt uit Georgië, Rara Neagra is indigeen in Roemenië en Moldavië.
5. Château Musar Red 2016
Bekaa Vallei, Libanon
Cabernet Sauvignon, Carignan, Cinsault
Gaston Hochar
14%Vol - Andere wijn 47,5 euro
Oog: helder, vol, kers met evolutie, iets doorzichtig, tranen
Neus: even linoleum, peper, kersensnoep, kreupelhout, tabak, creosoot, droge bladeren.
Mond: molligheid egaal, iets meer zuren, nog iets meer uitdrogend tannine.
6.Beeslaar Pinotage 2019
Wine of Origin Stellenbosch
100% Pinotage, 19 maanden in Franse eik
Abrie Beeslaar, Weltevreden Farm, Stellenbosch
14,5%Vol - Goeiehoop Wijnen, Boechout, 42,55 euro
Oog: helder, kersenrood, goed gevuld, mooie tranen, meniscus richting purper, ondoorzichtig.
Neus: vol, gebrand hout, sparrenbos/zagerij, gestoofd fruit, kriek, barnyard, tabak. Mooi.
Mond: stevige zuren, molligheid en tannine, goed evenwicht, harmonie, fijne plakkende tannines, erg lang, fris.
Grote wijn.
Er zijn maar weinige pinotages, die bij mij geen associatie oproept met de geur van melkerijen. Een idee versterkt door het feit dat ten tijde van de apartheid nogal wat melkerijen in Zuid-Afrika omgevormd werde tot winery...
Dit is één van die uitzonderingen.
Een verzorgde vinificatie geeft deze kruising tussen cinsault en pinot noir uit 1925 een hoge vlucht. Knap.
6bis Moscato d’Asti Nivole 2021
D.O.C.G. Moscato d’Asti,
MIchele Chiarlo, Calamandrana
5%Vol. - Colruyt Klassewijnen, 11,99 euro
Oog: fris licht geel met een fijn pareltje.
Neus: volop exotisch fruit
Mond: fris, tintelend, exotisch maar niet vermoeiend.
Leuk bij het gebakje achteraf.
Gedurfd gamma. Wij houden t iets traditioneler bij de Zwijntjes
Ik verschiet er wel van dat die exoten soms wel een duit kosten. Raken die handelaars dat dan zomaar kwijt?
Wel, Fre, Andere wijn is daarin min of meer gespecialiseerd, dus die zal zijn klanten wel hebben. Maar de prijs is natuurlijk altijd een punt. Er spelen kostenfactoren (accijnzen, invoer e.d.) die binnen de E.U. niet gelden. Verder is er altijd een bovenlaag, die vaak een vergelijkbare kwaliteit heeft als wijnen van klassiekere herkomsten en dan ook evenveel kost. Vergelijk de Marokkaan met een mooie Chablis.
En dan ook: Musar positioneert zich al jaar en dag tussen de grands crus van Bordeaux. Het lukte eigenlijk niet zo goed deze keer, maar de prijs is er wel degelijk.
De Beeslaar was m.i.redelijke fenomenaal (ondanks mijn afkeer voor 95% van alle pinotage) . En helemaal zonder cabernet of merlot... Wereldwijd is dit waarschijnlijk de prijs die je voor dit niveau moet betalen.
Leuk om eens te doen (zie ook het vorige Vreemde Thema rond o.m. zeer mooie Albanese wijnen), maar daarna grijp je opnieuw overwegend naar de Chianti, de Rioja en de St-Emilion...
(21-03-2023 09:48 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]Wel, Fre, Andere wijn is daarin min of meer gespecialiseerd, dus die zal zijn klanten wel hebben. Maar de prijs is natuurlijk altijd een punt. Er spelen kostenfactoren (accijnzen, invoer e.d.) die binnen de E.U. niet gelden. Verder is er altijd een bovenlaag, die vaak een vergelijkbare kwaliteit heeft als wijnen van klassiekere herkomsten en dan ook evenveel kost. Vergelijk de Marokkaan met een mooie Chablis.
En dan ook: Musar positioneert zich al jaar en dag tussen de grands crus van Bordeaux. Het lukte eigenlijk niet zo goed deze keer, maar de prijs is er wel degelijk.
De Beeslaar was m.i.redelijke fenomenaal (ondanks mijn afkeer voor 95% van alle pinotage) . En helemaal zonder cabernet of merlot... Wereldwijd is dit waarschijnlijk de prijs die je voor dit niveau moet betalen.
Leuk om eens te doen (zie ook het vorige Vreemde Thema rond o.m. zeer mooie Albanese wijnen), maar daarna grijp je opnieuw overwegend naar de Chianti, de Rioja en de St-Emilion...
Amper 6 jaar is veel te jong voor Musar, die beginnen pas goed op dreef te komen na een jaar of 20.
Kosten / accijnzen zijn er anders binnen de EU ook voldoende.... Onlangs 250€ betaald (ex btw wel te verstaan) om een half palletje op te halen in Italië, ruim het dubbele van vorig jaar.
Zelf ben ik niet zo zot van wijnen ouder dan twintig jaar... Musar komt toch een beetje te schraal over om mij binnen zoveel jaar (bij geluk van leven) nog te kunnen verrukken...