In de pers wordt al gewag gemaakt van opnieuw een heel groot Bordeaux jaar 2022.
Vandaag een aantal wijnen geproefd op een degustatie van de Grand Cercle en ik moet toegeven, er we waren een aantal zeer beloftevolle wijnen, vooral uit Saint-Emilion te proeven. De stijl wordt door vele eigenaren gezien als een beetje het midden tussen 2018 en 2019, geen slechte referentie.
(28-03-2023 12:18 AM)wvd schreef: [ -> ]In de pers wordt al gewag gemaakt van opnieuw een heel groot Bordeaux jaar 2022.
Vandaag een aantal wijnen geproefd op een degustatie van de Grand Cercle en ik moet toegeven, er we waren een aantal zeer beloftevolle wijnen, vooral uit Saint-Emilion te proeven. De stijl wordt door vele eigenaren gezien als een beetje het midden tussen 2018 en 2019, geen slechte referentie.
De goede jaren vliegen ons rond de oren de laatste tijd in Bordeaux! :heart:
Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...
(30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...
Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…
(30-03-2023 02:29 PM)vinejo schreef: [ -> ] (30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...
Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…
In Bordeaux hebben ze dat gecompenseerd door niet getoaste barriques te gebruiken...
(30-03-2023 11:03 PM)wvd schreef: [ -> ] (30-03-2023 02:29 PM)vinejo schreef: [ -> ] (30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...
Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…
In Bordeaux hebben ze dat gecompenseerd door niet getoaste barriques te gebruiken...
(30-03-2023 11:06 PM)vinejo schreef: [ -> ] (30-03-2023 11:03 PM)wvd schreef: [ -> ] (30-03-2023 02:29 PM)vinejo schreef: [ -> ] (30-03-2023 01:38 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik had wel ergens gelezen dat door de bosbranden de wijnen een rooksmaak zouden kunnen hebben, aangezien de assen en rook wat roet achterlaat op de schil van de druiven. Dit zou vooral in de graves gevolgen kunnen hebben...
Dat klopt.
De La Suffrene 2000 had echt die rooksmaak ten gevolge van zware branden in Bandol…
In Bordeaux hebben ze dat gecompenseerd door niet getoaste barriques te gebruiken...
Slim
Zoals ik al suggereerde in de discussie over de nieuwe Crus Bourgeois klassering, raad ik Bordeaux liefhebbers en ook alle andere wijnliefhebbers aan om toe te slaan zodra ze aangeboden worden.
Ik was einde maart op een primeur degustatie van de Grand Cercle. Het was de bedoeling dat dit in de aanwezigheid van de eigenaren of verantwoordelijken was, maar door de perikelen in Frankrijk was minder dan de helft er geraakt. Gelukkig waren de wijnen er wel en zorgde de organitatie en de wel aanwezigen ervoor dat er vlot kon geproefd worden.
Grand Cercle (de vroegere Cercle Rive Droite), dat impliceert dus dat er geen grote kanonnen waren, geen geklasseerde Médocs, geen Premiers van Saint-Emilion, geen grote Pomerols.
Wie waren er dan wel? Enkele Bordeaux Supérieur, Côtes de Bordeaux, Fronsac, enkele Médocs, wat minder dure Pomerols en aardig wat Saint-Emilions, ook enkele GCC's.
Op enkele wijnen na die ik te dun, te streng en zelfs gewoon niet goed vond, was het niveau gewoonweg verbluffend en daar meen ik elk woord van. Bij sommige wijnen die ik graag heb en zowat volg, is 2022 hun beste jaar ooit. Straffe uitspraak schrijft Vince en hij heeft 100% gelijk, maar ik meen er elk woord van.
Geloof deze oude vos: KOOP AL WAT JE KAN BETALEN in 2022!
Het moest er ooit eens van komen WVD die reclame staat te maken voor Bordeaux, maar zie je, ik ben eerlijk in mijn mening, als het goed is, dan is het goed. Punt.
Mijn favorieten:
Ik begon mijn degustatie bij een oude bekende, Dutruch-Grand-Poujeaux, een wat hardere Moulis, maar in 2022 bijzonder mooi en vol, wel meer tannine uiteraard, maar goed verpakt. Ik proefde ook een heel, heel mooie Margaux waar ik nog nooit van gehoord had, Le Coteau. Blijkt een klein domein van 12,5ha in Arsac, grenzend aan du Tertre. Als je die ziet passeren aan een normale prijs...
Dalem was alweer heel goed, wat meer tannine dan vele Saint-Emilions (maar beter verpakt dan sommige andere), maar het is Fronsac en m.i. een van de allermooiste, jaar in jaar uit.
Alle wijnen van Robin maakten indruk. In de eerste plaats een absoluut schitterende Rol Valentin, maar ook hun "simpele" 100% Merlot Pomerol, Clos Vieux Taillefer was erg lekker en eigenlijk nu al gewoon te drinken. Ze hebben blijkbaar ook een mij totaal onbekende Castillon, de Laussac, en ook die vond ik erg mooi, zowel de normale als hun Cuvée "Sacha". Niemand aanwezig, dus niet kunnen vragen naar het verschil tussen beide, maar allebei heel erg mooi alreeds. Rol Valentin is maar klein, 7,3ha, maar alle jaren die ik daarvan proefden bevielen me wel. 2019 is heel mooi, maar naast de 2022 was er toch een verschil.
Laroze was super, Fonroque de beste die ik al proefde van dat domein want ik vind die meestal wel vrij complex, maar mist wat charme gewoonlijk. Liefhebbers van Grand Corbin Despagne moeten zich ook niet inhouden, voor mij is die stijl wat te "warm", beetje overdone, maar zeer goed in die stijl. Ik hield meer van La Marzelle. Ook Godeau, Tour de Pressac en de Pressac zijn Saint-Emilions die uw aandacht verdienen, maar de mooiste vond ik Sansonnet. Daar had ik in november jl de 2018 en 2019 van geproefd en toen vond ik die te geëxtraheerd, te hard, teveel tannine. Nu vond ik hun 2022 absoluut top en ook de 2019 stond er weer en die beviel me beter deze keer, net wat minder voor mij die dag dan Rol Valentin, de 2022 was misschien net iets mooier dan de Robin, maar ook duurder denk ik.
Er waren ook weer een aantal wijnen die ik vond tegenvallen en die ik hier niet ga noemen, misschien vinden anderen die nu net geweldig.
Op basis van dit toch redelijk kleine aantal stalen, moet ik toch besluiten dat 2022 een absoluut topjaar wordt. Dergelijk concentratie, puurheid van fruit en structuur en dat gecombineerd met nu al deze souplesse en finesse, dat heb ik na 1982 niet meer geproefd, zelfs niet in 2016 of 2019.
Benieuwd wat de schrijvelaars gaan vertellen, jullie ook?
Zeer interessant, WVD. Hartelijk dank hiervoor.
Hebben de aanwezige wijnbouwers ook iets gezegd over de prijzen? Want ik vermoed dat deze wel eens zouden kunnen stijgen.
(12-04-2023 01:33 PM)Jean schreef: [ -> ]Zeer interessant, WVD. Hartelijk dank hiervoor.
Hebben de aanwezige wijnbouwers ook iets gezegd over de prijzen? Want ik vermoed dat deze wel eens zouden kunnen stijgen.
Onder normale omstandigheden zou ik ook vrezen dat de prijzen gaan ontploffen, maar gezien de huidige mondiale economische toestand denk en hoop ik dat het niet zo'n vaart zal lopen. Althans niet voor wat ik de "middenmoters" zou kunnen noemen, de "premium" wijnen gaan zeker nog fors duurder worden, daar is altijd een markt voor.
Maar net als in 1982, zou ik daar aan voorbij gaan. Voor mij geen Figeac, l'Evangile, Pichon-, of Las-Cases. In zo'n jaar ben ik even blij met Gloria, Clos Manou, Laroze, Dalem,,... je kent de namen zelf ook wel, je leest er hier op het forum ook over.
Vandaag mail van JMQ over eerste indrukken over 2022. De man heeft hier aardig wat ervaring mee, hij woont in Taillan in de Médoc en schuimt het ganse jaar alle Châteaux af, kent zowat iedereen in Bordeaux, geeft nogal ongezouten zijn mening, wat hem al een aantal verbanningen van sommige Châteaux heeft opgeleverd waaronder Cos d'Estournel (bijgelegd met nieuwe eigenaar), Pavie en Ducru-Beaucaillou....
Bordeaux Primeurs 2022 : le moelleux du 1959, la puissance tannique du 1961
Oubliez le 2003, oubliez le 1982 !
Bordeaux, le 7 avril 2023
Tout est dit dans le titre !
Depuis plusieurs jours, je cherche à résumer la hiérarchie de mes sensations pour vous alerter sur ce qui se passe dans les verres. Au début un doute apparaît puis les mêmes sensations se répètent inlassablement ! Je l'avais remarqué dès octobre en goûtant les premiers lots, poussé par ce que j'avais vu de la belle tenue des vignes. Mais je n'imaginais pas des résultats aussi grands.
Aujourd'hui toutes les références connues sont dépassées. Sans explication logique ou scientifique devant la provenance d'une telle qualité beaucoup reconnaissent humblement leur désarroi. Où la vigne a-t-elle été chercher tout ça dans de telles conditions climatiques ?
Wat kan ik daar nog aan toevoegen ?
De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:
1ère alerte aux 100/100
Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "
Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"
Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....
(19-04-2023 09:50 AM)wvd schreef: [ -> ]De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:
1ère alerte aux 100/100
Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"
Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....
Proficiat
Je wint een fles Mouton 1999*
*(Leeg en Cadet)
Ze zijn toch allemaal hetzelfde... Plots is er geen verschil meer tussen een Moutonfles en een fles Mouton...
(19-04-2023 01:33 PM)vinejo schreef: [ -> ] (19-04-2023 09:50 AM)wvd schreef: [ -> ]De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:
1ère alerte aux 100/100
Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"
Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....
Proficiat
Je wint een fles Mouton 1999*
Mersie...
Maar ik dacht zo, 5000 postjes, dat is er eigenlijk toch wel wat over.
Wordt het dan geen tijd dat je daar mee ophoudt?
*(Leeg en Cadet)
Maar ja, ik kan het niet laten....
't Is tegen mijne winkel, maar ik schrijf het nog maar eens: alle (jonge) Bordeaux liefhebbers raad ik aan hun rekeningen leeg te maken en ALLES te kopen van Bordeaux 2022 waar ze de hand op kunnen leggen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht ivm de prijzen namelijk dat er maar een kleine verhoging zou zijn wegens huidige economische klimaat, vrees ik nu dat de grotere wijnen een forse opslag gaan kennen.
Maar niet getreurd, JMQ publiceerde al een ganse lijst op zijn website en bij zomaar eventjes 90 wijnen schrijft hij: "
ma meilleure note donnée à ce cru en primeur" en daar zijn Lafite, Mouton, Cos, Las Cases, Poyferré en beide Pichons bij. Die gaan ver boven mijn budget liggen en ik koop voor mezelf ook geen wijnen meer waar ik pas na mijn tachtigste kan aan beginnen, dat ga ik wellicht ook niet halen, maar ik kijk wel uit naar bvb Gloria (16,75), Angludet (17), Clos Manou (17), Blason d;Issan (16,50, dat is meer dan de eerste wijn van nog maar enkele jaren terug...), Dalem (17), Capbern (17), Le Crock (17), Rol Valentin (17),.... DAT zijn voor mij de wijnen om en masse in de kelder te stoppen.
(19-04-2023 03:35 PM)wvd schreef: [ -> ] (19-04-2023 01:33 PM)vinejo schreef: [ -> ] (19-04-2023 09:50 AM)wvd schreef: [ -> ]De primeurs zijn nog niet echt begonnen of JMQ smijt al een eerste bommetje:
1ère alerte aux 100/100
Lafite en Mouton krijgen al een 20/20 100/100 en de vermelding "Ma meilleure note donnée à ce cru en Primeur"
Straf, dit blijkt mijn vijfduizendste post....
Proficiat
Je wint een fles Mouton 1999*
Mersie...
Maar ik dacht zo, 5000 postjes, dat is er eigenlijk toch wel wat over.
Wordt het dan geen tijd dat je daar mee ophoudt?
*(Leeg en Cadet)
Maar ja, ik kan het niet laten....
't Is tegen mijne winkel, maar ik schrijf het nog maar eens: alle (jonge) Bordeaux liefhebbers raad ik aan hun rekeningen leeg te maken en ALLES te kopen van Bordeaux 2022 waar ze de hand op kunnen leggen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht ivm de prijzen namelijk dat er maar een kleine verhoging zou zijn wegens huidige economische klimaat, vrees ik nu dat de grotere wijnen een forse opslag gaan kennen.
Maar niet getreurd, JMQ publiceerde al een ganse lijst op zijn website en bij zomaar eventjes 90 wijnen schrijft hij: "ma meilleure note donnée à ce cru en primeur" en daar zijn Lafite, Mouton, Cos, Las Cases, Poyferré en beide Pichons bij. Die gaan ver boven mijn budget liggen en ik koop voor mezelf ook geen wijnen meer waar ik pas na mijn tachtigste kan aan beginnen, dat ga ik wellicht ook niet halen, maar ik kijk wel uit naar bvb Gloria (16,75), Angludet (17), Clos Manou (17), Blason d;Issan (16,50, dat is meer dan de eerste wijn van nog maar enkele jaren terug...), Dalem (17), Capbern (17), Le Crock (17), Rol Valentin (17),.... DAT zijn voor mij de wijnen om en masse in de kelder te stoppen.
Als de grote gaan stijgen zal de rest wel volgen, niet? Als iemand zinnens was een LLC te kopen en dat nu niet meer zou doen, zal hij kijken naar de "best next thing", toch? Dus die zullen wel meegaan...
Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.
(20-04-2023 02:04 PM)Vince schreef: [ -> ]Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.
Van p/kw kan je moeilijk gewagen als het over de bekendste, gehypet topdomeinen in Bourgogne gaat. Ik kreeg deze week nog een lijstje toegestuurd uit Bourgogne. Stond o.a. een Nuits 1°cru op van Charles Arnoux. Opgelet: dat is négoce hé, niks te maken met zijn eigen wijnen van wijngaarden die à la Leroy bewerkt worden. EXW prijs was 2550€/fl....
Als je van Bordeaux houdt en je blijft even weg bij de grote namen en je kan dan wijnen zoals die hierboven vermeld in primeur kopen, wat heeft er dan een betere rqp in een jaar als dit? Ik denk niet dat van de opgesomde er veel gaan zijn die gaan uitkomen aan 40€ of meer, Gloria en Angludet misschien net. Maar ik kan het lijstje wijnen met scores boven de 16/20 echt nog een pak langer maken. Ik proefde onlangs een Castillon waar ik nog nooit van gehoord had en die vond ik heerlijk. JMQ gaf die ook 16/10 en dat gaat geen 20€ kosten.
ZElfs de tweede wijn van Trottevieille scoort hij 16,50/20. Dat is een hogere score dan voor de eerste wijn in 2011/2012 en dezelfde score als Trottevieille 2014 en 2017 en amper een halve punt onder de 2018/2019. Kom nou!
Intussen heeft Suckling ook gepubliceerd, zelfde verhaal: 7 wijnen met perfecte score.
We verwachten dat ze gaan uitkomen in de eerste weken van mei.
@Jean: ik vermoed dat de grote wijnen zeker gaan stijgen in prijs, maar voor de mindere goden gaat het meegaan met de inflatie denk ik, daar blijft de markt voor Bordeaux toch erg moeilijk.
(19-04-2023 03:35 PM)wvd schreef: [ -> ]...
't Is tegen mijne winkel, maar ik schrijf het nog maar eens: alle (jonge) Bordeaux liefhebbers raad ik aan hun rekeningen leeg te maken en ALLES te kopen van Bordeaux 2022 waar ze de hand op kunnen leggen. In tegenstelling tot wat ik eerst dacht ivm de prijzen namelijk dat er maar een kleine verhoging zou zijn wegens huidige economische klimaat, vrees ik nu dat de grotere wijnen een forse opslag gaan kennen.
Maar niet getreurd, JMQ publiceerde al een ganse lijst op zijn website en bij zomaar eventjes 90 wijnen schrijft hij: "ma meilleure note donnée à ce cru en primeur" en daar zijn Lafite, Mouton, Cos, Las Cases, Poyferré en beide Pichons bij. Die gaan ver boven mijn budget liggen en ik koop voor mezelf ook geen wijnen meer waar ik pas na mijn tachtigste kan aan beginnen, dat ga ik wellicht ook niet halen, maar ik kijk wel uit naar bvb Gloria (16,75), Angludet (17), Clos Manou (17), Blason d;Issan (16,50, dat is meer dan de eerste wijn van nog maar enkele jaren terug...), Dalem (17), Capbern (17), Le Crock (17), Rol Valentin (17),.... DAT zijn voor mij de wijnen om en masse in de kelder te stoppen.
Clos Manou is in primeur 2 € duurder geworden. (van 18 € naar 20 € ter plaatse). Daar spelen vele factoren in mee. Clos Manou wordt steeds in houten kistjes geleverd en het hout is ook goud geworden.
Al bij al een redelijke prijs voor wijn van GCC-gehalte.
(20-04-2023 02:55 PM)wvd schreef: [ -> ] (20-04-2023 02:04 PM)Vince schreef: [ -> ]Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.
Van p/kw kan je moeilijk gewagen als het over de bekendste, gehypet topdomeinen in Bourgogne gaat. Ik kreeg deze week nog een lijstje toegestuurd uit Bourgogne. Stond o.a. een Nuits 1°cru op van Charles Arnoux. Opgelet: dat is négoce hé, niks te maken met zijn eigen wijnen van wijngaarden die à la Leroy bewerkt worden. EXW prijs was 2550€/fl....
Als je van Bordeaux houdt en je blijft even weg bij de grote namen en je kan dan wijnen zoals die hierboven vermeld in primeur kopen, wat heeft er dan een betere rqp in een jaar als dit? Ik denk niet dat van de opgesomde er veel gaan zijn die gaan uitkomen aan 40€ of meer, Gloria en Angludet misschien net. Maar ik kan het lijstje wijnen met scores boven de 16/20 echt nog een pak langer maken. Ik proefde onlangs een Castillon waar ik nog nooit van gehoord had en die vond ik heerlijk. JMQ gaf die ook 16/10 en dat gaat geen 20€ kosten.
ZElfs de tweede wijn van Trottevieille scoort hij 16,50/20. Dat is een hogere score dan voor de eerste wijn in 2011/2012 en dezelfde score als Trottevieille 2014 en 2017 en amper een halve punt onder de 2018/2019. Kom nou!
Intussen heeft Suckling ook gepubliceerd, zelfde verhaal: 7 wijnen met perfecte score.
We verwachten dat ze gaan uitkomen in de eerste weken van mei.
@Jean: ik vermoed dat de grote wijnen zeker gaan stijgen in prijs, maar voor de mindere goden gaat het meegaan met de inflatie denk ik, daar blijft de markt voor Bordeaux toch erg moeilijk.
Mja, een score zegt ook niet alles hé... Maar goed, ik ben benieuwd naar de prijzen na de primeur tasting van komende week.
(23-04-2023 12:02 PM)Jean schreef: [ -> ] (20-04-2023 02:55 PM)wvd schreef: [ -> ] (20-04-2023 02:04 PM)Vince schreef: [ -> ]Och ja, ook in 2022 zal (sub-) top BDX p/kw nog steeds interessanter zijn dan veel topdomeinen in Bourgogne.
Van p/kw kan je moeilijk gewagen als het over de bekendste, gehypet topdomeinen in Bourgogne gaat. Ik kreeg deze week nog een lijstje toegestuurd uit Bourgogne. Stond o.a. een Nuits 1°cru op van Charles Arnoux. Opgelet: dat is négoce hé, niks te maken met zijn eigen wijnen van wijngaarden die à la Leroy bewerkt worden. EXW prijs was 2550€/fl....
Als je van Bordeaux houdt en je blijft even weg bij de grote namen en je kan dan wijnen zoals die hierboven vermeld in primeur kopen, wat heeft er dan een betere rqp in een jaar als dit? Ik denk niet dat van de opgesomde er veel gaan zijn die gaan uitkomen aan 40€ of meer, Gloria en Angludet misschien net. Maar ik kan het lijstje wijnen met scores boven de 16/20 echt nog een pak langer maken. Ik proefde onlangs een Castillon waar ik nog nooit van gehoord had en die vond ik heerlijk. JMQ gaf die ook 16/10 en dat gaat geen 20€ kosten.
ZElfs de tweede wijn van Trottevieille scoort hij 16,50/20. Dat is een hogere score dan voor de eerste wijn in 2011/2012 en dezelfde score als Trottevieille 2014 en 2017 en amper een halve punt onder de 2018/2019. Kom nou!
Intussen heeft Suckling ook gepubliceerd, zelfde verhaal: 7 wijnen met perfecte score.
We verwachten dat ze gaan uitkomen in de eerste weken van mei.
@Jean: ik vermoed dat de grote wijnen zeker gaan stijgen in prijs, maar voor de mindere goden gaat het meegaan met de inflatie denk ik, daar blijft de markt voor Bordeaux toch erg moeilijk.
Mja, een score zegt ook niet alles hé... Maar goed, ik ben benieuwd naar de prijzen na de primeur tasting van komende week.
Ik ben ook benieuwd naar de indrukken van 2 collega's die vandaag vertrekken en een hele week proeven voor de boeg hebben.
Hoge scores leiden meestal tot hogere prijzen....
De eerste prijzen staan intussen op Topwijnen. Overal wat bij ten opzichte van wijnjaar 2020. Soms een beetje (Puygueraud + bijna €1), soms wat meer (l'Extravagant de Doisy Daëne + bijna €20, La Serre + €10).
Ben benieuwd naar het vervolg.
Op de site van Jancis Robinson lees ik ook goede reviews, weliswaar alleen voor rood, maar toch ook wat be-mols. Lagere zuren en hogere alcoholniveaus. Maar in algemeen goed evenwicht. De topwijnen zijn op rechteroever te vinden, wegens uitzonderlijk goed jaar voor merlot.
Rappprt van Antonio Galloni is net gepubliceerd. Hij is duidelijk minder enthousiast dan JMQ. Proefde ook vrij weinig wijnen vind ik. Benieuwd naar het rapport van Neil Martin volgende week, maar dat zal niet erg verschillen van dat van zijn baas vrees ik. Ik heb rapporten van 2 pro's wiens mening ik echt waardeer en die delen helemaal mijn mening: topjaar, maar ook enkele markante mislukkingen, wijnen met rauwe tannines.
Opvallend dat JMQ toch veel linkeroever wijnen top beoordeeld heeft, verrassend hoge scores voor Le Crock en Capbern. Le Crock vind ik intrigerend, in handen van Cuvelier en toch altijd wat onder de radar. Zou niet via Place de BDX vermarkt worden, kan de reden zijn.
(05-05-2023 01:26 PM)Jean schreef: [ -> ]De eerste prijzen staan intussen op Topwijnen. Overal wat bij ten opzichte van wijnjaar 2020. Soms een beetje (Puygueraud + bijna €1), soms wat meer (l'Extravagant de Doisy Daëne + bijna €20, La Serre + €10).
Ben benieuwd naar het vervolg.
Je bedoelt wellicht ten opzichte van 2021?
(10-05-2023 11:07 AM)Vince schreef: [ -> ]Opvallend dat JMQ toch veel linkeroever wijnen top beoordeeld heeft, verrassend hoge scores voor Le Crock en Capbern. Le Crock vind ik intrigerend, in handen van Cuvelier en toch altijd wat onder de radar. Zou niet via Place de BDX vermarkt worden, kan de reden zijn.
Le Crock gekocht in 2018, één van de enige 2018 (met Laroque).
In 2022 al 1 wijn gekocht bij VE: Tronquoy aan 24,95€. JMQ scoort die 18/20, benieuwd of dat iets wordt want ook hij blijkt soms onrijpe tannines niet altijd te merken.
Neen, ik bedoelde wel degelijk 2020. Van 2021 heb ik de primeurprijzen niet meer. Ik had er slechte reviews over gelezen, dus heb ik daarvan niks gekocht... (misschien ten onrechte, wie weet).
(11-05-2023 02:00 PM)Jean schreef: [ -> ]Neen, ik bedoelde wel degelijk 2020. Van 2021 heb ik de primeurprijzen niet meer. Ik had er slechte reviews over gelezen, dus heb ik daarvan niks gekocht... (misschien ten onrechte, wie weet).
Da's dan toch te verwachten na twee jaar van inflatie en kleine oogsten.
In Bordeaux boeit 2021 me ook niet, daar koop ik niets wat niet geproefd is. In Bourgogne is dat heel iets anders. Daar ben ik eigenlijk echt grote fan van 2021, tenminste bij de betere domeinen.
Nederlandse importeur bericht als volgt:
Wat kun je verwachten van Bordeaux 2022?
Het voorjaar van 2023 staat in het teken van de En Primeur-campagne voor Bordeaux 2022. Het team van POOT Agenturen proefde vatmonsters van het nieuwe oogstjaar. We delen hier onze bevindingen na het proeven van de vatmonsters en het spreken van de wijnmakers en château-vertegenwoordigers. 2022 heeft zeer goede wijnen voortgebracht, in een geconcentreerde en rijke stijl met voldoende frisheid en veel rijpe tannine. De wijnen zijn rijp, maar niet overrijp of te zwaar. Het jaar is stilistisch onvergelijkbaar met andere oogstjaren. Zowel op de linker- als rechteroever zijn veel goede wijnen gemaakt.
Bordeaux 2022 in steekwoorden
Kwalitatief zeer goed oogstjaar.
Jong al heel goed toegankelijk met zeer goed bewaarpotentieel.
Geconcentreerde, rijpe wijnen met voldoende frisheid en veel rijpe tannine.
Linkeroever:
In de Médoc krachtige, volle, rijke wijnen met gestructureerde, rijpe tannine en voldoende frisheid. Veel goede wijnen in Pauillac en Saint-Estèphe
Goede tweede wijnen met veel fruit (maar vanwege de hoge kwaliteit niet door iedereen gemaakt en in de Grand Vin gebruikt).
Pessac-Léognan goed, maar minder groots in 2022.
Rechteroever: gebalanceerde wijnen met veel aromatisch en rijp fruit, goede structuur en nette frisheid. Met name Saint-Émilion is zeer goed. Veel koopwaardige wijnen in Fronsac en Castillon.
Witte wijnen: aromatisch met gemiddelde zuren. Voor de kortere termijn.
Edelzoete wijnen: geconcentreerd en intens met (soms zeer) hoge suikerniveau's.
Algemeen over 2022
Het groeiseizoen van 2022
De korte samenvatting die veel château-eigenaren geven is dat 2022 “heel droog en heel warm was” en dat dekt de lading goed. Er was waterstress en daardoor zijn de druiven zeer geconcentreerd en klein geworden. Cruciaal was de regenstorm in juni, die een noodzakelijke waterimpuls gaf, waardoor wijnstokken het groeiseizoen in veel gevallen goed doorstonden. Het verschil tussen dag- en nachttemperaturen was groot, zodat frisheid in de wijnen toch behouden bleef. Gelukkig was het seizoen vrij van ziektes. De oogst was de vroegste ooit voor heel veel châteaux.Lees hier uitgebreide informatie over het groeiseizoen van 2022 in ons 'oogstrapport 2022'.
Doordat de druiven zo geconcentreerd en klein waren, zijn de opbrengsten ook een stuk lager, gemiddeld zo'n 15%. Saint-Émilion heeft na een aantal jaren met kleine opbrengsten juist een bovengemiddelde opbrengst behaald. En ook Sauternes heeft na meerdere zeer minimale opbrengsten in 2022 weer een opbrengst die dichter bij het gemiddelde zit.
2022: alle kennis van eerdere droge en warme jaren komt van pas
Wijnmakers zijn na meerdere warme en droge jaren zeer bedreven geworden in het omgaan met dergelijke weersomstandigheden. Veel château-eigenaren vertellen dat ze bijna geen groene oogst hebben uitgevoerd en blad hebben laten overhangen in 2022. Er werd met witte kalk gesproeid om de bladeren met een soort 'zonnebrand' te bedekken. Veel châteaux plukten per perceel en konden door deze precisie op de juiste momenten plukken (regelmatig eerder om frisheid te behouden). In de vinificatie is minder overpompen toegepast en ook minder nieuw hout en voorzichtigere extracties. Sommigen hebben daarentegen meer extractie toegepast om de structuur te verhogen om daarmee het hogere alcoholniveau te balanceren.
Algeheel beeld van de kwaliteit
Algeheel is de kwaliteit zeer hoog. Veel wijnhuizen zijn op de juiste manier omgegaan met de hitte en droogte en hebben de juiste keuzes in de wijngaard en hun vinificaties gemaakt. Er zijn her en der wijnhuizen die te laat hebben geplukt, te veel extractie hebben uitgevoerd of een te geconcentreerde wijn hebben willen maken. Maar over het algemeen kan gezegd worden dat heel veel wijnen goed en soms erg goed zijn.
De wijnen uit 2022 zijn rijp en krachtig. Toch zijn ze in veel gevallen niet overrijp of zwaar. Ondanks dat de wijnen technisch gezien lagere zuren hebben, bevatten ze voldoende frisheid en lage pH-waarden. De wijnen bevatten zeer veel tannine, maar die is rijp en in veel gevallen in evenwicht met de wijn.
De grote verrassing van het jaar is dat Merlot het heel goed heeft gedaan. Een verrassing, want uitgerekend van Merlot werd gedacht dat deze het als eerst moeilijk zou krijgen in dergelijk warm en droog weer. Hoewel bovengemiddeld alcoholisch, is veel Merlot prachtig rijp geworden met een aromatisch karakter, precieze en rijpe tannine en toch ook frisheid. Wellicht het grootste succes is Cabernet Franc. Vrijwel elke wijn met een significant aandeel Cabernet Franc bevat extra frisheid, verfijnde tanninestructuur en een bijzonder aangename complexiteit.
Dat wil overigens niet zeggen dat Cabernet Sauvignon niet een succes was. Op veel plekken heeft Cabernet Sauvignon goed gepresteerd, met dit jaar een rijpere smaak die meer naar bramen dan naar zwarte bessen neigt. Op hele droge locaties had Cabernet Sauvignon het soms lastiger.
Onvergelijkbaar met andere oogstjaren
Met een dergelijk droog en warm jaar had niemand de uiteindelijke stijl van 2022 kunnen voorspellen. Vooraf werden vergelijkingen gemaakt met warme jaren als 2003, 2018 en 2020, maar ook met een droog jaar als 2010. De realiteit is dat de wijnen uit 2022 niet te vergelijken zijn met deze of andere oogstjaren.
De wijnen zijn minder zwaar en geëxtraheerd als veel 2003's. Ze zijn frisser dan de 2018's. De nieuwe 2022's zijn krachtiger en rijker dan in 2020. En de wijnen zijn moderner en fruitiger dan de klassiekere wijnen uit 2010. Ook vooraf gemaakte toespelingen richting een Napa Valley-achtige stijl gaan niet op: de wijnen zijn zelden zwaar en voelen ondanks hun rijpe, geconcentreerde stijl toch Europees aan.
Per appellatie
Linkeroever: Médoc
Er zijn veel goede wijnen gemaakt in de Médoc. De wijnen zijn krachtig en rijp met een volle, rijpe tanninestructuur. Dit jaar hebben de wijnen veel tonen van rijpe bramen. Omdat Merlot uitzonderlijk goed bleek te zijn en bovendien goede opbrengsten gaf, hebben veel châteaux het aandeel Merlot in hun blends verhoogd in de wijnen van 2022. Petit Verdot en Cabernet Franc deden het ook goed en werden iets meer gebruikt. Veel wijnhuizen hebben gebalanceerde wijnen gemaakt. Er zijn soms wijnen met te veel rijpheid, te veel extractie of te weinig zuren, maar over het algemeen is de kwaliteit zeer hoog.
Saint-Estèphe is zeer betrouwbaar in 2022. Het is de meest consistente appellatie van de Médoc dit jaar, met prachtige wijnen in alle prijsklassen, waarschijnlijk door het succes van Merlot. Krachtig, gebalanceerd en met een nette frisheid.
Pauillac is zeer krachtig met veel concentratie en diepe fruitsmaken. Over het algemeen vrij consistent in kwaliteit. De tophuizen hebben imposante wijnen gemaakt.
Saint-Julien is vol, rijk, krachtig en doorgaans goed. In enkele gevallen aan de heel rijpe kant van het spectrum.
Margaux is verleidelijk en vol. De appellatie is iets wisselender in kwaliteit dan de rest van de Médoc. Er was meer warmtestress op sommige plekken in Margaux en ook lijken sommige wijnmakers voor veel extractie te hebben gekozen. Er zijn daardoor in Margaux ook enkele hele rijpe of te zware wijnen.
In de AOCs Bordeaux (Supérieur), (Haut-)Médoc en ook Listrac-Médoc en Moulis-en-Médoc zijn veel goede wijnen gemaakt, die door hun rijke fruit heel aangenaam en toegankelijk overkomen. Uiteraard is de kwaliteit soms wisselend afhankelijk van vinificatiekeuzes van het wijnhuis.
Een aantal châteaux maakten geen tweede wijnen dit jaar. Omdat de kwaliteit van hun druiven zo hoog was, kozen ze ervoor om de druiven voor de Grand Vin te gebruiken. De tweede wijnen die zijn gemaakt, zijn in veel gevallen hele goede wijnen door hun toegankelijke stijl met veel verleidelijk fruit.
Linkeroever: Pessac-Léognan en Graves
Pessac-Léognan was één van de warmste en droogste streken van het jaar. Dat is voelbaar in de wijnen, die soms iets alcoholischer overkomen, net wat minder verfijnde tannine hebben of niet volledig in balans zijn. Hoewel de kwaliteit goed is, zijn er dit jaar minder grote wijnen afkomstig uit Pessac-Léognan.
Hoewel 2022 niet een topjaar zal zijn voor wit, zijn de witte wijnen van Pessac-Léognan toch een verrassing. De wijnen zijn beter dan verwacht na de grote hitte en de vroege oogst. De wijnen zijn bijzonder aromatisch en hebben wellicht niet hoge, maar solide zuren. De witte wijnen van 2022 zullen doorgaans voor de kortere drinktermijn zijn.
Rechteroever
Merlot heeft heel goed gepresteerd en Cabernet Franc deed het waarschijnlijk nog beter. Er zijn dan ook veel goede wijnen op de rechteroever te vinden. In Saint-Émilion hielpen de klei-kalksteenbodems in het vasthouden van water en de wijnen uit deze terroirs zijn in de regel zeer succesvol met goede frisheid, veel balans en een prachtig aromatisch karakter. Op andere terroirs (met zand) had Merlot het moeilijker, met soms alcoholischere wijnen. Het succes van Saint-Émilion kan ook worden doorgetrokken naar vergelijkbare terroirs in Fronsac en Castillon. De wijnen uit deze kleinere, minder bekende appellaties bieden een uitstekende prijs-kwaliteit en zijn absolute aanraders om te kopen in 2022. Ook in Pomerol zijn genoeg goede wijnen gemaakt, met in enkele gevallen vrij veel rijpheid.
Sauternes en Barsac
Waar in de vorige twee oogstjaren veel châteaux geen Sauternes en Barsac konden maken, zijn er dit jaar weer veel meer châteaux met een wijn, met bovendien betere opbrengsten. De totstandkoming van Sauternes en Barsac was bijzonder dit jaar. Door de warmte en droogte werden de druiven zeer rijp en bereikten ze een stadium van 'passerillage' (indrogen). Pas in oktober kwam de regen die nodig was voor de benodigde botrytisontwikkeling. Daarna werd snel geplukt, dit jaar vaak in slechts 2 of 3 'tries' (rondgangen door de wijngaard). Hoewel er stilistisch verschillende wijnen gemaakt zijn, zijn veel wijnen intens en geconcentreerd. Er zijn veel wijnen met bovengemiddelde suikers en lagere zuren. De beste wijnen zijn de wijnen die intensiteit en zoetheid hebben weten te combineren met goede zuren.
Ik hou me nog wat in op dit moment ...
- Tertre Roteboeuf ( 6x 0.75 ) - wachten op allocatie
- Mangot ( 3x 0.75 ) - bevestigd
- Clos Haut Peyraguey ( 12x 0.375 ) - bevestigd
- Cheval Blanc ( 3x 0.75 ) - op de wachtlijst
Ik richt me voor 2022 vooral op St. Emilion ( en misschien ook wat Pomerol ).
Mathijs