09-08-2023, 04:48 PM
Maandagavond deed ik voor een 10-tal ex-studenten een wijnproeverij met als thema Bordeaux 2010. Hoe staat het met die jaargang? Hoe verhouden linker en rechteroever zich tegenover elkaar? Zijn de minder dure wijnen in zo n topjaar even goed of zelfs beter dan bekendere namen?
Ik plaats hier in het cursief de voorbereidende mail met in het groen de korte bevindingen achteraf.
Ijkwijn: Esprit de Pavie 2010
Kreeg 85/100
Rood fruit, tabak, mooi versmolten tannines, blauwe bes. Toonde zich heel verleidelijk.
De zes duo s:
1/
Goulee de Cos d Estournel 2010
Cambon la Pelouse Haut Medoc 2010
De meeste absolute topwijnen in de Medoc maken een tweede wijn. Maar aangezien ook die tweede wijnen voor de gewone wijnbeurs nog moeilijk haalbaar zijn maakt men veelal ook een derde wijn. En net zoals in de Bourgogne kan de wijnmaker het verschil maken en ben je soms beter af met de “basiscuvee” van een topwijnbouwer dan met een topappelatie van een “gewoon” huis.
Zo maakt bvb deuxieme Grand Cru Classé Chateau Cos d Estournel (de beste en duurste Saint Estephe) een tweede wijn, Pagodes de Cos. De 2022 hiervan moet bij Topwijnen al 54 euro kosten.
Hun derde wijn echter, Goulée genoemd, scheert ook hoge toppen en kost iets meer dan de helft (28 euro voor de 2021).
De laatste score van de 2010 van deze wijn op Cellartracker is 94/100.
Zeer interessant dus om deze wijn( een “gewone” Bordeaux)naast een goed presterende Haut Medoc te zetten die ongeveer half zo duur is.
Chateau Cambon La Pelouse (17 euro voor de 2017)
Maakt de Goulée zijn grotere naam waar..?
Beide wijnen scoorden voor mezelf ongeveer even goed. De Goulée was zachter, rijper, de Cambon iets geëvolueerder, wat droog ook. Het niet-professionele proefpannel verkoos eerder de Cambon La Pelouse.
2/
Chateau Domeyne St Estephe 2010
Chateau Panigon Medoc 2010
Hier kijken we of de wijn uit de grote aop (St Estephe) Chateau Domeyne het beter doet dan de wijn uit de algemene aop (Medoc).
Chateau Panigon is wel een zeer waardige uitdager, PQ voor mij top.
Ook hier gemengde scores, de Panigon kon de uitdaging perfect aan.
3/
Sociando Mallet Haut Medoc 2010
Bonneau Livran Haut Medoc 2010
Sociando Mallet, ik denk dat jullie die allemaal wel kennen. Een wijn die meespeelt met de allergrootsten (maar wel betaalbaar blijft, een 30 euro en primeur).
De 2001 leek volgens Robert Parker meer op een premier Grand Cru Classé dan op een “ non-qualified offer”.
Sociando is gelegen in Saint Seurin de Cadourne, het noorden van de Haut Medoc, net naast St Estephe. Enkele honderden meter daarvandaan ligt Chateau Bonneau-Livran, een “microdomein” voor de ingewijden. Leuk is dat niet alleen de ligging gelijkaardig is maar ook de wijnmaker. Beheerder van de wijngaard en kelders is namelijk Vincent Faure ,die zijn opleiding kreeg op Chateau Latour en jarenlang wijnmaker was op…Sociando Mallet.
Toen we deze wijn voor het eerst dronken maakten we de link naar de stijl van Sociando…zonder te weten welke wijn we in het glas hadden.
Groot verschil: De prijs. Die is half zo duur voor de microcuvee… (15 euro).
De Sociando was verrassend smooth. Bij de vraag, welke vind je de meest luxueuze wijn was het antwoord unaniem SM. Wat vond je de boeiendste wijn? De Bonneau. Unaniem ook…
4/
Chateau d Aighuile Querre 2010 Castillon
Chateau Senejac Haut Medoc 2010
Hier een klassieke match rechter-linkeroever. Welke is de merlot gedomineerde wijn?
Chateau d Aighuile Querre is een piepklein domein (2ha) op 110 meter hoogte in de Castillon, te, oosten van St Emilion. Men maakt en lagert de wijnen op dezelfde manier als in de prestigieuze nevenappelatie. Dat vertaalt zich ook in de punten van de wijnschrijvelaars…
De Senejac is een Chateau dat áltijd top prijs kwaliteit is. Maar in de periode dat de 2010 werd gemaakt was dit nog duidelijker. De wijn werd toen namelijk gevinifieerd door het team van Chateau Pontet Canet, buur van Mouton Rotschild (en sedert 2003 op hetzelfde niveau). En ja, je proéft het. Ook de laatste scores en commentaren op CT zeggen het: Steek dit in een proeverij met CCC s en “it will turn heads”…
De Aighuile Querre was licht gekurkt en had daardoor een licht onevenwicht in de mond (zuurtjes op einde). De Senejac werd daardoor veelal als rechteroever gegokt, mede omdat hij zo rijp en zacht overkwam.
5/
Chateau Beauregard Pomerol 2010
Chateau Les grands Chenes Haut Medoc 2010
Pomerol, de kleine aop waar de hele wereld jacht op maakt..Chateau Beauregard ligt in de directe omgeving van Chateau Petit Village en maakt de allerfijnste expressie van de Merlot druif. De wijnen zijn ondertussen peperduur.
We zetten m naast een klassewijn van Bernard Magrez (wijnmaker van ondermeer Pape Clement) Les Grands Chenes, die echter slechts…15 euro moet kosten.
Twee vragen dus: wat is de merlot gedomineerde wijn? En is de 3 x duurdere wijn ook de beste…?
Magrez kon sommigen verleiden zijn wijn tot Pomerol te promoveren, maar uiteindelijk delfde hij toch het onderspit tegen de klasse van de Beauregard.
Baron de Brane Margaux 2010
Chateau Haut Bertinerie Blaye 2010
Ook bij ons laatste duo gaan we na of we linker van rechteroever kunnen onderscheiden. Chateau Bertinerie is gelegen in de Blaye, recht tegenover (op de andere oever van) de Grand cru s van de Medoc. De Haut Bertinerie is hun topcuvee, met tot 40% Cabernet Sauvignon.
De Baron de Brane is de tweede wijn van topdomein (en een absolute favoriet van mij) Brane Cantenac in Margaux, een deuxieme cru Classé.
Deze tweede wijn dronk ik al eerder, en ik kon besluiten dat ze in 2010 zichzelf hebben overtroffen. Baron de Brane wijn gaat wel richting 30 euro, we zijn benieuwd of de half zo dure Haut Bertinerie uit de minder bekende aop Blaye waardig weerwerk kan bieden. Herkennen we de grote naam naast de “kleine” uitdager?
Haut Bertinerie, wat een ontdekking! (Enfin, had t wel gedacht, maar hij toonde zich nog mooier dan verwacht). Edoch, hij stond tegenover de Wine of The Night. Absoluut klasse, deze Baron de Brane in 2010.
We eindigden met een Selection Grain Noble 1998 die heerlijk paste bij de blauwgeaderde kazen.
Algemeen besluit: 2010 zorgt vandaag voor behoorlijk frisse, uitgebalanceerde wijnen met zachte tannines. De meeste van deze wijnen hebben nog heel wat reserve maar wie vooral het fruit apprecieert trekt best wijnen van dit niveau vandaag en in de volgende jaren open.
Ik plaats hier in het cursief de voorbereidende mail met in het groen de korte bevindingen achteraf.
Ijkwijn: Esprit de Pavie 2010
Kreeg 85/100
Rood fruit, tabak, mooi versmolten tannines, blauwe bes. Toonde zich heel verleidelijk.
De zes duo s:
1/
Goulee de Cos d Estournel 2010
Cambon la Pelouse Haut Medoc 2010
De meeste absolute topwijnen in de Medoc maken een tweede wijn. Maar aangezien ook die tweede wijnen voor de gewone wijnbeurs nog moeilijk haalbaar zijn maakt men veelal ook een derde wijn. En net zoals in de Bourgogne kan de wijnmaker het verschil maken en ben je soms beter af met de “basiscuvee” van een topwijnbouwer dan met een topappelatie van een “gewoon” huis.
Zo maakt bvb deuxieme Grand Cru Classé Chateau Cos d Estournel (de beste en duurste Saint Estephe) een tweede wijn, Pagodes de Cos. De 2022 hiervan moet bij Topwijnen al 54 euro kosten.
Hun derde wijn echter, Goulée genoemd, scheert ook hoge toppen en kost iets meer dan de helft (28 euro voor de 2021).
De laatste score van de 2010 van deze wijn op Cellartracker is 94/100.
Zeer interessant dus om deze wijn( een “gewone” Bordeaux)naast een goed presterende Haut Medoc te zetten die ongeveer half zo duur is.
Chateau Cambon La Pelouse (17 euro voor de 2017)
Maakt de Goulée zijn grotere naam waar..?
Beide wijnen scoorden voor mezelf ongeveer even goed. De Goulée was zachter, rijper, de Cambon iets geëvolueerder, wat droog ook. Het niet-professionele proefpannel verkoos eerder de Cambon La Pelouse.
2/
Chateau Domeyne St Estephe 2010
Chateau Panigon Medoc 2010
Hier kijken we of de wijn uit de grote aop (St Estephe) Chateau Domeyne het beter doet dan de wijn uit de algemene aop (Medoc).
Chateau Panigon is wel een zeer waardige uitdager, PQ voor mij top.
Ook hier gemengde scores, de Panigon kon de uitdaging perfect aan.
3/
Sociando Mallet Haut Medoc 2010
Bonneau Livran Haut Medoc 2010
Sociando Mallet, ik denk dat jullie die allemaal wel kennen. Een wijn die meespeelt met de allergrootsten (maar wel betaalbaar blijft, een 30 euro en primeur).
De 2001 leek volgens Robert Parker meer op een premier Grand Cru Classé dan op een “ non-qualified offer”.
Sociando is gelegen in Saint Seurin de Cadourne, het noorden van de Haut Medoc, net naast St Estephe. Enkele honderden meter daarvandaan ligt Chateau Bonneau-Livran, een “microdomein” voor de ingewijden. Leuk is dat niet alleen de ligging gelijkaardig is maar ook de wijnmaker. Beheerder van de wijngaard en kelders is namelijk Vincent Faure ,die zijn opleiding kreeg op Chateau Latour en jarenlang wijnmaker was op…Sociando Mallet.
Toen we deze wijn voor het eerst dronken maakten we de link naar de stijl van Sociando…zonder te weten welke wijn we in het glas hadden.
Groot verschil: De prijs. Die is half zo duur voor de microcuvee… (15 euro).
De Sociando was verrassend smooth. Bij de vraag, welke vind je de meest luxueuze wijn was het antwoord unaniem SM. Wat vond je de boeiendste wijn? De Bonneau. Unaniem ook…
4/
Chateau d Aighuile Querre 2010 Castillon
Chateau Senejac Haut Medoc 2010
Hier een klassieke match rechter-linkeroever. Welke is de merlot gedomineerde wijn?
Chateau d Aighuile Querre is een piepklein domein (2ha) op 110 meter hoogte in de Castillon, te, oosten van St Emilion. Men maakt en lagert de wijnen op dezelfde manier als in de prestigieuze nevenappelatie. Dat vertaalt zich ook in de punten van de wijnschrijvelaars…
De Senejac is een Chateau dat áltijd top prijs kwaliteit is. Maar in de periode dat de 2010 werd gemaakt was dit nog duidelijker. De wijn werd toen namelijk gevinifieerd door het team van Chateau Pontet Canet, buur van Mouton Rotschild (en sedert 2003 op hetzelfde niveau). En ja, je proéft het. Ook de laatste scores en commentaren op CT zeggen het: Steek dit in een proeverij met CCC s en “it will turn heads”…
De Aighuile Querre was licht gekurkt en had daardoor een licht onevenwicht in de mond (zuurtjes op einde). De Senejac werd daardoor veelal als rechteroever gegokt, mede omdat hij zo rijp en zacht overkwam.
5/
Chateau Beauregard Pomerol 2010
Chateau Les grands Chenes Haut Medoc 2010
Pomerol, de kleine aop waar de hele wereld jacht op maakt..Chateau Beauregard ligt in de directe omgeving van Chateau Petit Village en maakt de allerfijnste expressie van de Merlot druif. De wijnen zijn ondertussen peperduur.
We zetten m naast een klassewijn van Bernard Magrez (wijnmaker van ondermeer Pape Clement) Les Grands Chenes, die echter slechts…15 euro moet kosten.
Twee vragen dus: wat is de merlot gedomineerde wijn? En is de 3 x duurdere wijn ook de beste…?
Magrez kon sommigen verleiden zijn wijn tot Pomerol te promoveren, maar uiteindelijk delfde hij toch het onderspit tegen de klasse van de Beauregard.
Baron de Brane Margaux 2010
Chateau Haut Bertinerie Blaye 2010
Ook bij ons laatste duo gaan we na of we linker van rechteroever kunnen onderscheiden. Chateau Bertinerie is gelegen in de Blaye, recht tegenover (op de andere oever van) de Grand cru s van de Medoc. De Haut Bertinerie is hun topcuvee, met tot 40% Cabernet Sauvignon.
De Baron de Brane is de tweede wijn van topdomein (en een absolute favoriet van mij) Brane Cantenac in Margaux, een deuxieme cru Classé.
Deze tweede wijn dronk ik al eerder, en ik kon besluiten dat ze in 2010 zichzelf hebben overtroffen. Baron de Brane wijn gaat wel richting 30 euro, we zijn benieuwd of de half zo dure Haut Bertinerie uit de minder bekende aop Blaye waardig weerwerk kan bieden. Herkennen we de grote naam naast de “kleine” uitdager?
Haut Bertinerie, wat een ontdekking! (Enfin, had t wel gedacht, maar hij toonde zich nog mooier dan verwacht). Edoch, hij stond tegenover de Wine of The Night. Absoluut klasse, deze Baron de Brane in 2010.
We eindigden met een Selection Grain Noble 1998 die heerlijk paste bij de blauwgeaderde kazen.
Algemeen besluit: 2010 zorgt vandaag voor behoorlijk frisse, uitgebalanceerde wijnen met zachte tannines. De meeste van deze wijnen hebben nog heel wat reserve maar wie vooral het fruit apprecieert trekt best wijnen van dit niveau vandaag en in de volgende jaren open.