Gisteren deze wijnen open getrokken :
O Bocoi Vello de Silvia 2021, Nanclares y Prieto
Albariño uit Rias Baixas, en tot nu toe de enige die me al echt heeft weten te overtuigen. Heel frisse, ingetogen neus. Eerst wat vegetaal, dan citrus, mineraliteit, toetsje ananas. In de mond ook fraicheur alom, mooi evenwicht. Slechts 11% alc en dat maakt deze wijn ook zo digest. Perfecte tuinproeverijstarter.
Le Meix Cadot VV 15, 1er Rully, Dureuil-Janthial
Enkele weken geleden dronken we de ‘16 bij Fre, nu dus de 15. Geëvolueerder dan ik verwacht had. Typisch voor ‘15 zei Vince. Honingtoetsen, amandelen. In de mond wel heel mooi en vooral ongelooflijk lang. Veel materie ook. Toen we hem opnieuw proefden uit de fles was dat tertiaire wat minder geworden, de wijn wat frisser. Witte oudere Bourgogne kan dat dus hebben, tertiair bij openen, en er jonger op worden met wat lucht.
Toen kregen we een curiosum van Jo :
http://www.vinejo.freebb.be/thread-2-pos...l#pid11544
Langham Rosé
In de plaats van een rosé ertussen te gooien heb ik er een rosé schuimwijn tussen gestoken. Van het Britse Langham uit Dorset. Mooie Bandolrosékleur. Bijzonder fijne neus, tikkeltje reductie, wat brioche. Heel fijne bubbels in de mond. Romig mondgevoel. Er werd begrijpelijkerwijs aan Champagne gedacht, maar het waren de krijtrotsen van Dorset. 3g restsuiker maar en toch niets onrijp of hoekig. Ongelooflijk talent daar bij Langham.
Malterdinger Pinot Noir 2016, Bernhard Huber
Zeer aantrekkelijke neus. Herkenbaar Duits, en toch Bourgondisch qua karakter. Bovendien ook het voordeel van perfect op dronk te zijn. Rijp rood fruit, alles in evenwicht en mooi versmolten. Verleidelijk!
Super Granum 2022, Bott-Frigyes
Slovaakse wijn van Blaufränkisch, Pinot Noir en Kadarka. Enorm floraal, wat zure kersjes ook. Beaujolais werd er gezegd. Het fruitige karakter had daar inderdaad wel iets van. Nog iets te jong wellicht, dat romige, primaire. Op dag twee puurder. Knappe wijn toch.
Monier de la Sizeranne 2015, Hermitage, Chapoutier
Iedereen zat in Bourgogne. Toen het niet Bourgogne bleek te zijn, ging het licht uit. Nochtans werd er Bourgogne 2018 geopperd, waarvan Fre zei dat dat eerder aan Syrah doet denken dan Pinot Noir.
Maar inderdaad niet de kenmerkende peperaroma’s. Wel rood fruit. Nog wat gebald in de mond, crunchy. Maar toch al heel mooi vond ik. Veel energie en fraicheur.
Cesanese Riserva 2020, Olevano Romano, Damiano Ciolli
Kersen alom, wat snoeperig, beetje ijzer ook. In de mond ook veel fruit. Voor mij persoonlijk wat trekkende tannines. De anderen vonden ze zacht. Kwam er nog niet helemaal uit. Ik geloof echter wel in deze druif. Wellicht iets te jong gedronken.
La Casa 2008, Brunello do Montalcino, Caparzo
Bos, leer, rokerig, as. Complexe neus. Fre zat eerst in Bourgogne op basis van de neus. In de mond echter duidelijk van niet. Nog altijd veel materie en kracht. Rijp fruit, evenwicht. Nog wat tannines op het einde. Aantrekkelijke wijn toch.