Gioviano 2019, DOC Irpinia
Een Aglianico die ik cadeau gekregen heb. Een druif die nogal rustiek kan zijn, maar in DOC’s zoals Irpinia toch wat toegankelijker is dan in Taurasi.
En dat klopt hier in ieder geval. Pop and pour : direct aantrekkelijke neus met zelfs een wat Bordelees aandoend aromapalet, vooral de grafiet dan en het bosfruit. Maar het fruit is iets rijper, zonder dan weer zwoel te worden.
In de mond al even verleidelijk als in de neus, met ook wat kersen, goede zuren, mooi mondvullend, en rijpe tannines op de achtergrond. Licht bittertje in de afdronk.
Verrassend mooi en evenwichtig.
(15-03-2024 09:25 PM)Olivier schreef: [ -> ]Gioviano 2019, DOC Irpinia
Een Aglianico die ik cadeau gekregen heb. Een druif die nogal rustiek kan zijn, maar in DOC’s zoals Irpinia toch wat toegankelijker is dan in Taurasi.
En dat klopt hier in ieder geval. Pop and pour : direct aantrekkelijke neus met zelfs een wat Bordelees aandoend aromapalet, vooral de grafiet dan en het bosfruit. Maar het fruit is iets rijper, zonder dan weer zwoel te worden.
In de mond al even verleidelijk als in de neus, met ook wat kersen, goede zuren, mooi mondvullend, en rijpe tannines op de achtergrond. Licht bittertje in de afdronk.
Verrassend mooi en evenwichtig.
Aglianico vind ik eigenlijk een topdruif. Jammer dat de wijnen uit Campania zo moeilijk ingeburgerd raken bij ons en ik vrees elders ook.
Dankjewel voor de TN, Olivier. Ik kocht wat van deze Gioviano nadat ik in 2019 een 2008 met 11 jaar op de teller op restaurant in Italië had gedronken. Deze wijn kan dus serieus ouderen en zit op de elegante kant van het spectrum in Irpinia. Voor mij was dit een tweede wijn die serieus boven zijn appellatie speelt. Een soort mini-Taurasi dus (wat een Italiaans cliché…)
Il Cancelliere zit met z’n wijngaarden in Montemarano, de hogere zone van Taurasi en het is geen toeval dat bv. de percelen voor Radici van Mastroberardino hier liggen. De meest complexe en langst levende wijnen komen hiervandaan.
De Taurasi Nero Ne krijgt ook heel veel lof, als ik een van m’n flessen 2016 open volgt ze hier een TN.
(19-03-2024 10:41 AM)Thomas schreef: [ -> ]De Taurasi Nero Ne krijgt ook heel veel lof, als ik een van m’n flessen 2016 open volgt ze hier een TN.
Bij deze. Een Taurasi zoals ik ze graag heb. Maar 13,5° Zwart fruit, teer, bosgrond en champignons, floraliteit en een bepaalde strengheid die zo kenmerkend is voor grote Italiaanse wijnen.
Geproefd samen met een Rosso 2017 van Constanti en een 2007 Collis Breclemae Ghemme van Cantalupo.
Alle 3 heerlijke wijnen, maar de Taurasi haalde het voor mij owv de compleetheid, de combinatie van kracht en finesse.
(10-06-2024 03:15 PM)Thomas schreef: [ -> ] (19-03-2024 10:41 AM)Thomas schreef: [ -> ]De Taurasi Nero Ne krijgt ook heel veel lof, als ik een van m’n flessen 2016 open volgt ze hier een TN.
Bij deze. Een Taurasi zoals ik ze graag heb. Maar 13,5° Zwart fruit, teer, bosgrond en champignons, floraliteit en een bepaalde strengheid die zo kenmerkend is voor grote Italiaanse wijnen.
Geproefd samen met een Rosso 2017 van Constanti en een 2007 Collis Breclemae Ghemme van Cantalupo.
Alle 3 heerlijke wijnen, maar de Taurasi haalde het voor mij owv de compleetheid, de combinatie van kracht en finesse.
Klinkt verleidelijk om eens te proberen, want voor mij is Taurasi vooral kracht.
(10-06-2024 03:15 PM)Thomas schreef: [ -> ] (19-03-2024 10:41 AM)Thomas schreef: [ -> ]De Taurasi Nero Ne krijgt ook heel veel lof, als ik een van m’n flessen 2016 open volgt ze hier een TN.
Dan moet ik deze Taurasi zeker ook eens proberen, want je noemt daar 2 wijnen die ik hoog acht. We hadden zelf onlangs een bijzonder mooie fles Costanti Rosso 2017, vooral op dag twee. De Breclamae 2007 niet gedronken, wel enige tijd terug Carellae, de andere cru van Cantalupo en die was toen echt geweldig mooi, zelfs in hoog gezelschap toen met Gattinara's van Nervi en Antoniolo!
@Olivier: Taurasi vind ik zeker ook krachtig, maar het is toch meer dan dat vind ik. Er is nuance, evolutie in het glas, diepte en iets intrigerends ook, vind je niet?
Citaat:@ Olivier: Taurasi vind ik zeker ook krachtig, maar het is toch meer dan dat vind ik. Er is nuance, evolutie in het glas, diepte en iets intrigerends ook, vind je niet?
Ik veronderstel dat dat met genoeg leeftijd er inderdaad inkomt, maar dat heb ik nog niet vaak kunnen drinken. In hun jeugd is het toch moeilijk. En dan vind ik die Gioviano die ik gedronken heb een beter alternatief, om jong te drinken wel te verstaan.
(11-06-2024 04:47 PM)Olivier schreef: [ -> ]Citaat:@ Olivier: Taurasi vind ik zeker ook krachtig, maar het is toch meer dan dat vind ik. Er is nuance, evolutie in het glas, diepte en iets intrigerends ook, vind je niet?
Ik veronderstel dat dat met genoeg leeftijd er inderdaad inkomt, maar dat heb ik nog niet vaak kunnen drinken. In hun jeugd is het toch moeilijk. En dan vind ik die Gioviano die ik gedronken heb een beter alternatief, om jong te drinken wel te verstaan.
Dat is het probleem ook. Zeer vele (van de betere) wijnen evolueren met de jaren. Uiteraard kan je niet alles volgen en op den duur moet je keuzes maken, maar een grote kelder is eigenlijk je beste vriend, zeker als je nog een mooi leven voor de boeg hebt!