wijnliefhebbers

Volledige versie: Kelderrestjes
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
teaser

Verslag volgt.
Dat ziet er een zeer gevarieerde selectie uit!
(30-05-2024 08:39 AM)Corto schreef: [ -> ]Dat ziet er een zeer gevarieerde selectie uit!

Idd
Ook benieuwd.
Bon, ik zal proberen zo rap mogelijk een verslag op te stellen aan de hand van alle notities, maar intussen misschien al even het opzet schetsen.
Deze wijnen kwamen ooit al op een van onze wijnavonden aan de beurt. Dat kan van 2015 of zelfs eerder geleden zijn. Herkennen we misschien één van de wijnen (natuurlijk niet), hoe zijn de wijnen op die jaren geëvolueerd? Dat soort dingen.

Wijn nul, een Georgische Qvevri van 2015 vonden we destijds interessant voor één glaasje en vooral vreemd. We leerden hem kennen tijdens de korte oranje wijn craze, die wellicht alweer over is. Deze keer was ik de fles vergeten uit de koelkast te halen, hij was te koud en we proefden in de eerste plaats terracotta, pas naar het einde toe kwam wat rijp fruit.

Wijn één was meteen een schot in de roos. Musar 2007 was destijds nog te hard, veel tannine, veel zuren, maar nu was alles op zijn plaats gevallen, persoonlijkheid en finesse. Hij mocht de spits afbijten opdat hij niet ten onder zou gaan tussen wijnen die misschien eerder op body, alcohol en overrijp fruit zouden inzetten.

Wijn twee was een allemansvriend, die heus wel zijn mannetje stond, de al eerder geroemde Reserva Privada van Casillero del Diablo. Wel een jongere jaargang vermits die van vroeger al lang op was.

Wijn drie was in hetzelfde geval, we leerden destijds de 2013 kennen, een verre herinnering, waardoor we het nu moesten doen met de 2022. Yamantiev deed het toch weer, de prijs is enorm gestegen van net onder naar net boven de 3 euro...

Wijn vier werd jaren geleden geconfronteerd met de Yamatiev, dat was onze roemruchte Beste Koop Testaankoop vs twee grands crus classés, een uitdaging voor Beychevelle 2012. Niet het grootste oogstjaar en voor sommigen won de Bulgaar zelfs van de Saint-Julien. Allez, een grand cru classé! De jaren hebben Beychevelle echter goed gedaan, de hoeken zijn eraf en we stelden vast dat het wel degelijk zijn klassement waard is. Een beetje geduld moet een mens wel hebben.

Wijn vijf. Ooit hebben we deze Charmes-Chambertin 2005 op een wijnavond gegooid, maar dat moet dan "voor de metingen" geweest zijn. Dit was mijn nummer 1, mooie wijn, uitstekend oogstjaar (in 2008 op mijn veiling gekocht). Toch was er verdeeldheid vermits er altijd tweespalt heerst tussen de pinot noir-en de bordeaux blend-mensen.

Wijn zes. Een aantal jaren geleden ontgoochelde deze Pégau 2013, en dat deed hij weer. Je kan natuurlijk alles op het mindere oogstjaar schuiven, maar ze hebben hem wel op de markt gebracht aan 45 euro, deze held van de Rhône kreeg onze laagste score.Niet slecht hoor, tja, zelfs geklopt door Concha y Toro en door een spotgoedkope Bulgaar.

Bij gebak nog twee halve flesjes Jean Faure, omdat ik begin van de maand verjaard was. Het leuke aan goeie Sauternes is dat die altijd mooier wordt.

We zullen daar de volgende keer mee verder gaan, zoals onze leraar wiskunde placht te zeggen als de bel ging.
(30-05-2024 06:16 PM)Rik Martens schreef: [ -> ]Bon, ik zal proberen zo rap mogelijk een verslag op te stellen aan de hand van alle notities, maar intussen misschien al even het opzet schetsen.
Deze wijnen kwamen ooit al op een van onze wijnavonden aan de beurt. Dat kan van 2015 of zelfs eerder geleden zijn. Herkennen we misschien één van de wijnen (natuurlijk niet), hoe zijn de wijnen op die jaren geëvolueerd? Dat soort dingen.

Wijn nul, een Georgische Qvevri van 2015 vonden we destijds interessant voor één glaasje en vooral vreemd. We leerden hem kennen tijdens de korte oranje wijn craze, die wellicht alweer over is. Deze keer was ik de fles vergeten uit de koelkast te halen, hij was te koud en we proefden in de eerste plaats terracotta, pas naar het einde toe kwam wat rijp fruit.

Wijn één was meteen een schot in de roos. Musar 2007 was destijds nog te hard, veel tannine, veel zuren, maar nu was alles op zijn plaats gevallen, persoonlijkheid en finesse. Hij mocht de spits afbijten opdat hij niet ten onder zou gaan tussen wijnen die misschien eerder op body, alcohol en overrijp fruit zouden inzetten.

Wijn twee was een allemansvriend, die heus wel zijn mannetje stond, de al eerder geroemde Reserva Privada van Casillero del Diablo. Wel een jongere jaargang vermits die van vroeger al lang op was.

Wijn drie was in hetzelfde geval, we leerden destijds de 2013 kennen, een verre herinnering, waardoor we het nu moesten doen met de 2022. Yamantiev deed het toch weer, de prijs is enorm gestegen van net onder naar net boven de 3 euro...

Wijn vier werd jaren geleden geconfronteerd met de Yamatiev, dat was onze roemruchte Beste Koop Testaankoop vs twee grands crus classés, een uitdaging voor Beychevelle 2012. Niet het grootste oogstjaar en voor sommigen won de Bulgaar zelfs van de Saint-Julien. Allez, een grand cru classé! De jaren hebben Beychevelle echter goed gedaan, de hoeken zijn eraf en we stelden vast dat het wel degelijk zijn klassement waard is. Een beetje geduld moet een mens wel hebben.

Wijn vijf. Ooit hebben we deze Charmes-Chambertin 2005 op een wijnavond gegooid, maar dat moet dan "voor de metingen" geweest zijn. Dit was mijn nummer 1, mooie wijn, uitstekend oogstjaar (in 2008 op mijn veiling gekocht). Toch was er verdeeldheid vermits er altijd tweespalt heerst tussen de pinot noir-en de bordeaux blend-mensen.

Wijn zes. Een aantal jaren geleden ontgoochelde deze Pégau 2013, en dat deed hij weer. Je kan natuurlijk alles op het mindere oogstjaar schuiven, maar ze hebben hem wel op de markt gebracht aan 45 euro, deze held van de Rhône kreeg onze laagste score.Niet slecht hoor, tja, zelfs geklopt door Concha y Toro en door een spotgoedkope Bulgaar.

Bij gebak nog twee halve flesjes Jean Faure, omdat ik begin van de maand verjaard was. Het leuke aan goeie Sauternes is dat die altijd mooier wordt.

We zullen daar de volgende keer mee verder gaan, zoals onze leraar wiskunde placht te zeggen als de bel ging.

Raymond Lafon en Jean Faure, zitten blijkbaar in hetzelfde schuifje van je geheugen Wink
Die Yamantiev kost inmiddels 3,99 euro. Een prijsstijging van inmiddels meer dan 30%.

Het valt me op dat de goedkopere "drinkbare" wijnen in de Colruyt zoals de Animus Douro (+50%), Adobe, ... redelijk wat duurder zijn geworden.

Het blijven natuurlijk nog relatief lage prijzen, maar toch ...

De wijnen waren dus blind geproefd? Straf hoe die Pégau 2013 zo zwaar tegen viel.
Ik betaalde 3,29 euro voor de Yamantiev. Nu kan ik me wel voorstellen dat de stijging van de vaste kosten harder opvallen bij een product van drie euro, dan bij een product van vijfenveertig euro...

Die Pégau was daarom niet slecht, maar werd bij de stemming minder geapprecieerd dan de andere wijnen. Teveel bijgeurtjes en bijsmaakjes, ondanks de tijdige karafering. En ja, alles blind geproefd, behalve het addendum van Whatsisface uit Sauternes.
(31-05-2024 09:49 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Ik betaalde 3,29 euro voor de Yamantiev. Nu kan ik me wel voorstellen dat de stijging van de vaste kosten harder opvallen bij een product van drie euro, dan bij een product van vijfenveertig euro...

Die Pégau was daarom niet slecht, maar werd bij de stemming minder geapprecieerd dan de andere wijnen. Teveel bijgeurtjes en bijsmaakjes, ondanks de tijdige karafering. En ja, alles blind geproefd, behalve het addendum van Whatsisface uit Sauternes.

En laat het nu net die bijgeurtjes en bijsmaakjes zijn die sommigen zo appreciëren in dat soort Châteauneufs... Pegau kan inderdaad verdomd animaal zijn, maar we proefden met de dossers alweer enige tijd geleden een 1998 (uit mijn kelder) en dit bleek echt top tot mijn niet geringe verbazing, want ik had hem nu net mee om te bewijzen dat.... Rolleyes
0. Koncho Mtsvivani Kakhuri Qvevri 2015
Kachetië (Georgië).
Mtsvani Kakhuri
Koncho & Co, Kvareli
13% Vol. – Andere Wijn, Den Haag, 15 euro

Om het wat spannend te maken heb ik wat notities van vorige keer tussen haken gezet en lap ik er wat woordjes van deze keer tussen. Aandacht vereist.

Het buitenbeentje van de avond. Een toegankelijke ‘oranje wijn’.
Kristalheldere wijn met een oudgouden fonkelende wat (oranje) amberen kleur.
(Zeer lekkere complexe neus van perzik, abrikoos, mango en amandel) – ook gestoofde peer. Een beetje mineraal en wierook (of terracotta) met een vleugje honing.
In de mond niet de verwachte citrus- of appelzuren maar wel mango en ananas en weer mineraligheid , noten, tanninesmaak en amandel.
Wijn met finesse lichte zuren en goede bestendigheid die blijft nahangen. Misleidende neus doet een andere smaak verwachten.
Mooie kennismaking. Mooie wijn, maar slechts voor een glaasje, niet voor een hele fles. Ik was hem wel vergeten op tijd uit de koelkast te halen, ergo te koud.

1. Ch. Musar 2007
Gaston Hochar
Bekaa Vallei, Libanon.
Cabernet Sauvignon-Carignan-Cinsault
M.C. - 14% vol. - Swaffou, Pulle, € 33,40 (wine-searcher nu 70 à 150)

- Een heldere volle (scharlaken) granaatrode kleur, vrij ondoorzichtig. Goede tranen, iets verdunnende meniscus.
- Vol aroma met verse en (geconfijte) kriek en gestoofd rood fruit. (Herfstgeur met) droog kreupelhout (en dode bladeren, rokerig, iets groentenachtigs, karamel, koffie, mon chérie. Tijm, drop). Peper, vanille. Beetje metalig. (Complexe neus, maar niet zo fijn als 3.). Finesserijk en versmolten.
-Harmonieus versmolten maar nog presente molligheid, zuren en tannines, met een goede lange afdronk waar (de mon chérie en) wat kersepit blijven hangen.
(Een zeer evenwichtige wijn, nu te drinken tot 2020).Een grote, harmonieuze wijn in 2024.

2. Casillero del Diablo
Cabernet Sauvignon Reserva Privada 2020
85% cabernet-sauvignon, 15% syrah
Valle del Maipo
Concha y Toro, Santiago
13,9% Vol. Delhaize Boechout 11,99 euro

Heldere, volle kersen-of kriekenkleur met veel mauve en dikke “gotische” tranen, (weinig) ondoorzichtig.(Vol tot) intense geur met (viooltje, framboos, zwarte bes, verse kriek, ook gestoofd fruit (tuttefrut), wat alcool camfré (menthol, eucalyptus), eikenhout, tabak, peper, vanille). Zwarte bes, aardbei, braam, vijfvruchtenconfituur, eik, Belga Filter, geroosterd brood, peper, vanille, een fruitbom met tuttefrut.
In de mond goed evenwicht, wat nadruk op de molligheid en de ronde tannine, (eindigend met wat “zjap” en menthol,)redelijke lengte.

3. Yamantiev's Merlot-Cabernet 2022
Ivailovgrad
Wine of Bulgaria - Gebotteld door Colruytgroep
13,1% - Colruyt - €3,29

TestAankoop:

Oog
helder, intens kersenrood Lichte verdunning aan de rand, “kathedralen” qua tranen.
Neus
(uitgesproken met gestoofd zwart fruit (braam, cassis) en een alcoholtoets)
Vol tot intens, zwarte bes, rode bes, verse aardbei, krieken, hout en rook, peper en vanille, marsepein, alcool camphré, rijke, straffe geur.
Smaak
(sappig, vlezig, volfruitig en evenwichtig met fijne tannines; lange afdronk; mooie wijn)
Zeer evenwichtig in de mond, vrij lang. Ontegenzeggelijk een bordeauxtype

(--> Dit was inderdaad een mooie wijn. Men dacht aan de prijsklasse rond de 12 euro per fles en meer. De wijn is goed getypeerd, men zocht in de bordeauxstreek, aarzelde even of dit misschien de gcc zou kunnen zijn, maar liet dat idee varen omwille van een duidelijk overwicht van merlot. Kortere afdronk dan de vorige, maar heel charmerend. Testaankoop had het hier bij het rechte eind.)

Het was nu niet anders, karafering had de wijn nog wat geholpen en de prijs werd weer geschat tussen 12 en 32 euro (van die laatste weet ik niet altijd of hij zwanst).

4. Ch. Beychevelle 2012
A.C. Saint-Julien
4e grand cru classé
47% Cabernet Sauvignon, 44% Merlot, 4% Cabernet Franc & 5% Petit Verdot
13,3% vol. - Colruyt €57,50 (vintage ‘19 = 133)

Intense ondoorzichtige kleur van zwarte kersen, leuke gekleurde tranen, “homeopathisch mauve” randje
Intens aroma duidelijk cabernet sauvignon gestuurd, cassis, bramen, gestoofd zwart fruit, (veel) hout en vanille, koffie, thee, peper, laurier, tijm, kruidnagel, kaneel en peperkoek, beetje putteke. (Het hout overdekt de rest nog te zeer om echt aangenaam te zijn). Mooi evenwichtige neus.
. In de mond (hoge zuren en harde tannine. Goede lengte. Niemand vermoedde dat dit de eerste van de crus classés was.): harmonieus, misschien met iets overwicht aan molligheid, finesserijk en lang

5. Charmes-Chambertin 2005
A.C.
grand cru
Patrice Rion, Prémeaux-Prissey (Nuits-St-Georges)
13,3% vol. - Veiling 2008: 41,04 euro

Oog:helder en intens, matig doorzichtig, granaatrood met een vleugje oranje aan de meniscus, goede tranen.
Neus: vol tot intens met veel krieken en kriekenpit, gestoofd fruit, wat peper, eikenhout, rook, gebrand hout, wat putteke, zeer finesserijk en versmolten.
Mond: geheel in harmonie, goede lengte.
Enkel voor liefhebbers van ernstige pinot noir.

9 ha in de Côte de Nuits, overwegend pinot noir.

Charmes-Chambertin is één van de 8 grands crus van de gemeente Gevrey-Chambertin (Côtes de Nuits). Gelegen ten zuidwesten van het dorp, gescheiden van Chambertin door de route des grands crus en dus iets lager gelegen. Ten westen van die weg liggen Ruchottes, Clos de Bèze, Chambertin, Latricières. Ten oosten van de route liggen Mazis, Chapelle, Griottes, Charmes, Mazoyères (telkens van N naar Z).
De cru Mazoyères is eigenlijk een lieu-dit van Charmes-Chambertin en wordt meestal als Charmes-Chambertin op de markt gebracht.

2005 wordt geacht een uitzonderlijk jaar te zijn geweest voor Gevrey-Chambertin.

Domaine Rion is geen eigenaar in Gevrey-Chambertin, maar vinifieerde ook druiven van collega's en beheerd wijngaarden in métayage, grotendeels in Prémeaux zelf en in Chambolle-Musigny.

6. Domaine du Pégau Cuvée Réservée 2013
A.C. Châteauneuf-du-Pape
80% grenache, 6% syrah, 4% mourvèdre, 10% andere
Paul Féraud & Fille, Ch’neuf
14% Vol. - De Kok 42,00 (vintage ‘20 = 66)

Heldere intense, (beetje fluwelige granaatrode) zwartekersenkleur met wat gekleurde tranen.
Aroma intens en versmolten (met een niet gedefinieerde bloem, zwarte bes, kers, pruneaux d’Agen, gestoofd fruit, eik, tabak, verse bladeren, karamel, een eerste tertiaire impressie, peper, kaneel, wat beesten en leder, boenwas. Finesserijke geur).
Framboos, gesneden hooi, munt, karamel, zeer kruidig: peper, tijm, muskaatnoot, zoethout, kervel, leder, erf, metaal.
In de mond goede molligheid (flinke dosis alcohol) en zuren, (maar met tannines die aan de tanden trekken. Die moeten (hopelijk) nog afzwakken), in evenwicht met de tannine. Straffe wijn, goede lengte.

De wijn overtuigde eigenlijk niemand, nochtans maakte ik tijdens de gesprekken na afloop nog stilletjes het laatste restje soldaat en toen waren de pikante tannines wat gaan liggen en werd de wijn best aangenaam. Commentaar bij De Kok was: Pégau valt buiten de prijsvork, maar de 2013 kon nog net. (2015 staat 60 euro). Dat klopt dus, de 2013 is dan ook niet de grote wijn die je zou verwachten van dit domein.

De score was als volgt:
1. Wijn 1, Musar, 34 punten (kreeg echter slechts 1 keer een maximum)
2. Wijn 4, Beychevelle, 32 punten (kreeg 3 keer een maximum)
3. Wijn 5, Charmes-Chambetin, 27 punten (kreeg ook 3 keer een maximum)
4. Wijn 3, Yamantiev, 25 punten
5. Wijn 2, Concha y Toro, 17 punten
6. Wijn 6, Pégau, 12 punten

..
Ik had gedacht dat de Charmes-Chambertin als eerste zou komen. Patrice Rion is een gereputeerd huis, ik denk buur van Daniel Rion in Vosne. Ik heb daar erg mooie wijnen van gedronken uit die periode, maar die waren toen nog piep natuurlijk.
Had je de indruk dat deze (négoce?) wijn nog niet op zijn top was? Ik hou mijn 2005 van Magnien nog even bij terwijl ik nu geniet van diens 2002 en 2003.
Ik ben ooit bij Patrice Rion en bij Daniel Rion geweest. Van Daniel is alles al lang op, van Patrice heb ik nog Chambolle 1er cru 11 en Vougeot 12 1er cru liggen.
Daniel was toen goedkoper dan Patrice en ik vermoed dat dat nu nog altijd zo is.
Zeer stevig in het houtgebruik, wijnen die minstens 10 tot 15 jaar moeten liggen eer ze dat hout verteerd hebben, ik denk niet dat ik er nu nog opnieuw zou kopen (los van het feit dat ik er niet meer aan wil geven wat ze nu moeten kosten).
(02-06-2024 10:46 AM)Thomas schreef: [ -> ]Ik ben ooit bij Patrice Rion en bij Daniel Rion geweest. Van Daniel is alles al lang op, van Patrice heb ik nog Chambolle 1er cru 11 en Vougeot 12 1er cru liggen.
Daniel was toen goedkoper dan Patrice en ik vermoed dat dat nu nog altijd zo is.
Zeer stevig in het houtgebruik, wijnen die minstens 10 tot 15 jaar moeten liggen eer ze dat hout verteerd hebben, ik denk niet dat ik er nu nog opnieuw zou kopen (los van het feit dat ik er niet meer aan wil geven wat ze nu moeten kosten).

Ik heb van Daniel Rion mooie wijnen gedronken uit de jaren 80, maar dat is wellicht irrelevant voor wat ze nu doen. Dat was toen een gewaardeerd domein, maar ik zie ze nu nergens meer verschijnen, bizar toch...
Voor mijn part was de Charmes-Chambertin 2005 drinkklaar
Het was trouwens de wijn van mijn persoonlijke voorkeur. Wellicht een beetje gekleurde keuze omdat ik de hele week al zin had in pinot noir.

In elk geval eerst nog eens benadrukken dat onze "statistiek" compleet onwetenschappelijk is. We geven alle zeven een rangschikking, de eerste wijn krijgt zes punten, de laatste één punt en we tellen dat allemaal op.

Daardoor kreeg Musar de hoogste score met slechts één maximum. Wat niet wegneemt dat het een mooie winnaar was.

Médoc tegenover Côte de Nuits zetten is altijd een beetje link, in score moest de Charmes het deze keer afleggen tegenover de Beychevelle. Mady schreef onderaan haar fiches haast overal "lekker", behalve een "niet lekker" bij de bourgogne...

Terzijde, wat ik wel relevant vond is de goede score van Beychevelle, die de eerste keer geheel door de mand ging. Jo schreef toen nog zoiets als "een geluk dat ik nog nooit een Beychevelle in huis heb gehaald, ik weet nu waarom". Welnu, twaalf jaar na het oogstjaar is het een heel ander verhaal geworden.
(02-06-2024 11:57 AM)Rik Martens schreef: [ -> ]Voor mijn part was de Charmes-Chambertin 2005 drinkklaar
Het was trouwens de wijn van mijn persoonlijke voorkeur. Wellicht een beetje gekleurde keuze omdat ik de hele week al zin had in pinot noir.

In elk geval eerst nog eens benadrukken dat onze "statistiek" compleet onwetenschappelijk is. We geven alle zeven een rangschikking, de eerste wijn krijgt zes punten, de laatste één punt en we tellen dat allemaal op.

Daardoor kreeg Musar de hoogste score met slechts één maximum. Wat niet wegneemt dat het een mooie winnaar was.

Médoc tegenover Côte de Nuits zetten is altijd een beetje link, in score moest de Charmes het deze keer afleggen tegenover de Beychevelle. Mady schreef onderaan haar fiches haast overal "lekker", behalve een "niet lekker" bij de bourgogne...

Terzijde, wat ik wel relevant vond is de goede score van Beychevelle, die de eerste keer geheel door de mand ging. Jo schreef toen nog zoiets als "een geluk dat ik nog nooit een Beychevelle in huis heb gehaald, ik weet nu waarom". Welnu, twaalf jaar na het oogstjaar is het een heel ander verhaal geworden.

Beychevelle vind ik moeilijk te duiden. Ik proef die op de UGCB nog maar enkele jaren want was voorheen geen lid. De eerste jaren vond ik hem zeer genuanceerd, maar echt wel licht tov de andere St. Juliens. De 2021 daarentegen was vrij massief. Voor mijn geld koop in dan veel liever Saint-Pierre of Gloria of Branaire (Poyferré is me wat te duur...). Nu, 2012 is in 't algemeen een soepeler jaar en dat heeft wellicht meegespeeld, want 12 jaar is nu ook niet zoo oud voor een stevige Bx. Ik had dus altijd twijfels ivm Beychevelle, maar op het UGCB diner van dit jaar ging de 2008 rond en die was echt wel indrukwekkend mooi!
Koppelingen