13-07-2024, 07:22 PM
Beetje info vanop Vitis Vin:
Domaine Julien Auroux
Pragmatisch weet Julien Auroux waar hij naartoe wil, waarom en hoe. Tegen de huidige trends in, waarbij wijnen soms hun ziel verliezen, produceert hij in de Périgord authentieke wijnen die tijd, visie en emotie vergen. Met 11 jaar ervaring op de teller en na vele omzwervingen keerde Julien Auroux in 2013 terug naar het familiedomein in Boisse, ten zuidoosten van Bergerac. Als lid van de 6e generatie vond hij er oude stokken met veel potentieel, maar de 11 hectare aan percelen waren volledig verwaarloosd. Bij de wederopbouw vond hij de keuze voor biologische wijnbouw een vanzelfsprekendheid waarbij het respect voor de gezondheid van de consumenten de belangrijkste drijfveer was. Hij besteed veel aandacht aan het versterken van de biodiversiteit in en rond de wijngaarden die een bodem van klei en kalksteen kennen. Hij wil de puurheid van het fruit en het terroir naar voor brengen en houtlagering past volgens hem niet in dit verhaal. In diezelfde optiek is hij zeer spaarzaam met het gebruik van sulfiet. Zijn wijnen, die in betonnen cuves zijn gerijpt, hebben een uitgesproken stijl, met een mooie rijpheid en veel materie. Dit resulteert in wijnen die in hun jeugd intens zijn, maar een mooi potentieel hebben om in de loop der tijd te evolueren.
We dronken de Un Peu de Toi, Un Peu de Moi, 2021
Een blend van 40% Cabernet Franc, 40% Merlot en 20% Cabernet Sauvignon
Geen hout, gewoon inox.
De wijn had lichte Loire-trekjes, maar uiteindelijk kwam men alsnog bij “moderne” Bordeaux uit.
Heel mooie fraicheur, tannines zijn mild, mooie zuurtjes die zorgen voor de nodige spanning.
Derde dag(vandaag) staat deze wijn nog steeds pal.
Rood/zwart fruit, kruiden, blijvend fris mondgevoel.
Bevalt me veel (en veel) beter dan het restje Psi van Pingus (zwaarder, alcoholischer, ouderwetser).
Restje Settlement van Blank Canvas was dan weer hedonistisch
Domaine Julien Auroux
Pragmatisch weet Julien Auroux waar hij naartoe wil, waarom en hoe. Tegen de huidige trends in, waarbij wijnen soms hun ziel verliezen, produceert hij in de Périgord authentieke wijnen die tijd, visie en emotie vergen. Met 11 jaar ervaring op de teller en na vele omzwervingen keerde Julien Auroux in 2013 terug naar het familiedomein in Boisse, ten zuidoosten van Bergerac. Als lid van de 6e generatie vond hij er oude stokken met veel potentieel, maar de 11 hectare aan percelen waren volledig verwaarloosd. Bij de wederopbouw vond hij de keuze voor biologische wijnbouw een vanzelfsprekendheid waarbij het respect voor de gezondheid van de consumenten de belangrijkste drijfveer was. Hij besteed veel aandacht aan het versterken van de biodiversiteit in en rond de wijngaarden die een bodem van klei en kalksteen kennen. Hij wil de puurheid van het fruit en het terroir naar voor brengen en houtlagering past volgens hem niet in dit verhaal. In diezelfde optiek is hij zeer spaarzaam met het gebruik van sulfiet. Zijn wijnen, die in betonnen cuves zijn gerijpt, hebben een uitgesproken stijl, met een mooie rijpheid en veel materie. Dit resulteert in wijnen die in hun jeugd intens zijn, maar een mooi potentieel hebben om in de loop der tijd te evolueren.
We dronken de Un Peu de Toi, Un Peu de Moi, 2021
Een blend van 40% Cabernet Franc, 40% Merlot en 20% Cabernet Sauvignon
Geen hout, gewoon inox.
De wijn had lichte Loire-trekjes, maar uiteindelijk kwam men alsnog bij “moderne” Bordeaux uit.
Heel mooie fraicheur, tannines zijn mild, mooie zuurtjes die zorgen voor de nodige spanning.
Derde dag(vandaag) staat deze wijn nog steeds pal.
Rood/zwart fruit, kruiden, blijvend fris mondgevoel.
Bevalt me veel (en veel) beter dan het restje Psi van Pingus (zwaarder, alcoholischer, ouderwetser).
Restje Settlement van Blank Canvas was dan weer hedonistisch