Gisteren met nog 2 liefhebbers naar de Bolemey proeverij in Amsterdam geweest. Ik ben geen ervaren proeverijganger dus voor wat het waard is. Leuke locatie aan het Ij bij restaurant "De Goudfasant". Alle wijnen waren biologisch of iets in die richting. Er waren 29 deelnemers uit alleen Frankrijk en ik heb niet alles geproefd. Over het algemeen wat jeugdig publiek met ons als bejaarden duidelijk in de minderheid. Vrij veel wit met veel chenin blanc. Geproefd bij Domaine Moss, Domaine de Juchepie en Domaine Belargus. Ik vond het proeven van deze jonge, frisse wijnen met veel zuren lastig met een beetje wijn in een gespoeld glas. Het fruit ben je snel kwijt en de zuren gaan dan overheersen. Uit de Elzas La Grange de l'Oncle Charles geproefd. Vier blends tot wel 8 soorten en een Riesling allemaal 2023. Hier weer veel frisheid maar ik vond de blends te weinig gedefinieerd met als referentie "Mel"van Domaine Pfister waarvan ik met veel plezier een doosje heb gedronken. Ook de Riesling deed weer naar b.v. Melanie en Jakob Schneider verlangen. Op naar rood van de Languedoc. Domaine Benastra mooie wijnen. maar licht rood, veel frisheid, veel zuren en voor mij lastig te beoordelen in deze setting. Het zelfde bij Fond Cypres, La Mariota en Domaine Fonbonau(Rhone). Toen ik ernaar vroeg bij Fontbonau beaamde hij de shift naar lichtere en frissere wijnen. Met de opmerking "dan zul je dit wel lekkerder vinden"' schonk hij Domaine Fontbonau 2018 en ja dat bedoelde ik dus. Waar ik vooral erg benieuwd naar was waren de wijnen uit de Jura. Al wat langer willen proberen maar nooit van gekomen. Vooraf had ik het draadje van Vinejo over Domaine de la Touraize gelezen en ja deze wijnen waren geweldig. Vooral de typische Jura rassen trousseau, ploussard en savagnin, waren echt onderscheidend van de andere wijnen. De Ploussard la Cabane 2023 was licht van kleur fris, mooi rood fruit, goed gevuld en lang. De Trousseau les Corvees 2022 was wat dieper van kleur, geconcentreerd rood fruit en lange afdronk. Van de Savagnin Terres Bleues 2021 kan ik me herinneren dat hij totaal anders smaakte dan de andere witte wijnen en erg lekker was. De Macvin du Jura Blanc was echt een openbaring. Enorm geconcentreerd van smaak, zeker nog fris, mooi zoet, heel veel noten en een niet eindigende afdronk. Het glas was daarna verpest voor de rest van de proeverij. 6 Corvees(32 euro) en 3 Macvin(37 euro) besteld en over de andere ga ik nog nadenken. De prijsstelling van de wijnen vond ik alleszins redelijk. Kennelijk val ik meer op traditioneel gemaakte wijnen en is de Amsterdamse paradigma shift naar licht, fris en fruitig mij een beetje ontgaan. Leuke proeverij, leuke ervaring en veel mooie wijnen.
(28-10-2024 02:08 PM)PietW schreef: [ -> ]Gisteren met nog 2 liefhebbers naar de Bolemey proeverij in Amsterdam geweest. Ik ben geen ervaren proeverijganger dus voor wat het waard is. Leuke locatie aan het Ij bij restaurant "De Goudfasant". Alle wijnen waren biologisch of iets in die richting. Er waren 29 deelnemers uit alleen Frankrijk en ik heb niet alles geproefd. Over het algemeen wat jeugdig publiek met ons als bejaarden duidelijk in de minderheid. Vrij veel wit met veel chenin blanc. Geproefd bij Domaine Moss, Domaine de Juchepie en Domaine Belargus. Ik vond het proeven van deze jonge, frisse wijnen met veel zuren lastig met een beetje wijn in een gespoeld glas. Het fruit ben je snel kwijt en de zuren gaan dan overheersen. Uit de Elzas La Grange de l'Oncle Charles geproefd. Vier blends tot wel 8 soorten en een Riesling allemaal 2023. Hier weer veel frisheid maar ik vond de blends te weinig gedefinieerd met als referentie "Mel"van Domaine Pfister waarvan ik met veel plezier een doosje heb gedronken. Ook de Riesling deed weer naar b.v. Melanie en Jakob Schneider verlangen. Op naar rood van de Languedoc. Domaine Benastra mooie wijnen. maar licht rood, veel frisheid, veel zuren en voor mij lastig te beoordelen in deze setting. Het zelfde bij Fond Cypres, La Mariota en Domaine Fonbonau(Rhone). Toen ik ernaar vroeg bij Fontbonau beaamde hij de shift naar lichtere en frissere wijnen. Met de opmerking "dan zul je dit wel lekkerder vinden"' schonk hij Domaine Fontbonau 2018 en ja dat bedoelde ik dus. Waar ik vooral erg benieuwd naar was waren de wijnen uit de Jura. Al wat langer willen proberen maar nooit van gekomen. Vooraf had ik het draadje van Vinejo over Domaine de la Touraize gelezen en ja deze wijnen waren geweldig. Vooral de typische Jura rassen trousseau, ploussard en savagnin, waren echt onderscheidend van de andere wijnen. De Ploussard la Cabane 2023 was licht van kleur fris, mooi rood fruit, goed gevuld en lang. De Trousseau les Corvees 2022 was wat dieper van kleur, geconcentreerd rood fruit en lange afdronk. Van de Savagnin Terres Bleues 2021 kan ik me herinneren dat hij totaal anders smaakte dan de andere witte wijnen en erg lekker was. De Macvin du Jura Blanc was echt een openbaring. Enorm geconcentreerd van smaak, zeker nog fris, mooi zoet, heel veel noten en een niet eindigende afdronk. Het glas was daarna verpest voor de rest van de proeverij. 6 Corvees(32 euro) en 3 Macvin(37 euro) besteld en over de andere ga ik nog nadenken. De prijsstelling van de wijnen vond ik alleszins redelijk. Kennelijk val ik meer op traditioneel gemaakte wijnen en is de Amsterdamse paradigma shift naar licht, fris en fruitig mij een beetje ontgaan. Leuke proeverij, leuke ervaring en veel mooie wijnen.
voor dit verslagje!
Macvin is echt wel een secret à partager he. Zeer lichtvoetig zoet, perfect voor een glaasje als je zin hebt in iets lekkers- en in de koelkast blijft hij maanden goed…
Klinkt goed!
Ik wilde ook nog gaan, maar kreeg het niet in de planning. Voor volgend jaar maar op mijn lijstje houden.