wijnliefhebbers

Volledige versie: Sette, Piëmonte
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Nizza 2021

Een Barbera uit de « cru » voor Barbera, Nizza dus. Direct na openen wat rijp en zwoel. Na een tijdje komt de wijn echter mooi open en evolueert het fruit naar rijp rood fruit, kersen. Floraliteit ook in de neus, wat toch een extra touch geeft.

In de mond vrij stevige zuurtjes die spanning brengen bij het fruit. Lichte en verfijnde tannines op de achtergrond. Kan nog vele jaren mee, laar is nu zeker genietbaar mits wat verluchting.
Barbera d’Asti 2023

Na de Nizza was ik benieuwd naar deze Barbera. Dit domein maakt wijn zonder veel interventie. En alle energie die je van zulke wijnen verwacht, zit in deze Barbera. Al van de eerste snuf aan het glas merk je dat dit een wijn is met spanning. Zure kersjes, kaneel, kruidnagel, kersenpit. Mooie neus die uitnodigt om aan te blijven ruiken.

In de mond is dit een heel strak gespannen snaar. Ik heb de wijn overgegoten van mijn Zalto universal naar een Bourgogneglas en dat deed de wijn deugd, ook in de neus komen de specerijen wat meer naar voren. In de mond nog altijd een koorddanser van een wijn. De zuren zitten heel hoog, maar er is ook veel fruitvulling die er voor zorgt dat de koorddanser er niet af valt. Maar er is weinig marge aan beide kanten. Wijn op het scherp voor de snee.

Ik vind het een leuke wijn. Intrigerend en vol spanning. Maar dit zal niet iedereen bevallen. Misschien komt er met wat meer leeftijd ook wat meer zachtheid. Op dag 2 merk je dat er al wat meer rek op zit.
Koppelingen