wijnliefhebbers

Volledige versie: Shilda Winery, Georgië
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Shota Rustaveli Qvevri 2022

De laatste tijd wat Saperavi’s achter de kiezen, en deze hier uit Georgië is misschien wel de mooiste. Aantrekkelijke neus met frambozen en zelfs een wat florale toets, wat peper ook. Ik heb de wijn wat gekoeld want op kamertemperatuur wel wat alcohol merkbaar. Na wat koeling medium-bodied met frambozen maar ook zoethout. Heel frisse zuren, en mooie, rijpe tannines. Een wijn met ingehouden kracht, fraicheur en energie.

Ik ben overtuigd van de kwaliteit van Saperavi als druif. Meer dan pakweg Tempranillo. Is een druif die een mooie vulling geeft, aanwezige, maar rijpe tannines, en altijd verfrissende zuren. Doet me wat aan Syrah denken bij momenten, maar misschien net iets vinniger. Altijd karaktervol. Raar dat deze wijnen internationaal niet meer opgepikt worden. Kunnen volgens mij ook goed bewaren.
(Gisteren 09:01 PM)Olivier schreef: [ -> ]Shota Rustaveli Qvevri 2022

De laatste tijd wat Saperavi’s achter de kiezen, en deze hier uit Georgië is misschien wel de mooiste. Aantrekkelijke neus met frambozen en zelfs een wat florale toets, wat peper ook. Ik heb de wijn wat gekoeld want op kamertemperatuur wel wat alcohol merkbaar. Na wat koeling medium-bodied met frambozen maar ook zoethout. Heel frisse zuren, en mooie, rijpe tannines. Een wijn met ingehouden kracht, fraicheur en energie.

Ik ben overtuigd van de kwaliteit van Saperavi als druif. Meer dan pakweg Tempranillo. Is een druif die een mooie vulling geeft, aanwezige, maar rijpe tannines, en altijd verfrissende zuren. Doet me wat aan Syrah denken bij momenten, maar misschien net iets vinniger. Altijd karaktervol. Raar dat deze wijnen internationaal niet meer opgepikt worden. Kunnen volgens mij ook goed bewaren.

"Meer dan pakweg Tempranillo", dat is een zeer boude uitspraak...! Al eens oudere top-Rioja's of Ribera's geproefd? Nu, mijn kennis van Saperavini is beperkt, nog maar enkele smakelijke exemplaren tegen gekomen,.maar nog niets wat nog maar van ver in de buurt komt hoor!
Citaat: "Meer dan pakweg Tempranillo", dat is een zeer boude uitspraak...! Al eens oudere top-Rioja's of Ribera's geproefd? Nu, mijn kennis van Saperavini is beperkt, nog maar enkele smakelijke exemplaren tegen gekomen,.maar nog niets wat nog maar van ver in de buurt komt hoor!

Er moet al eens een boude uitspraak gebeuren om wat reactie los te weken. Waarvoor dank, Wvd Wink

Het is natuurlijk ook gelinkt aan mijn persoonlijke smaak. Bij Tempranillo heb ik toch vaak wat warmte, waardoor die wijnen bij mij wat spanning missen. Ook al mooie wijnen van gedronken uiteraard. Maar mijn punt was eigenlijk vooral dat Saperavi naar mijn bescheiden mening veel eigenschappen heeft die dit voor mij een kwaliteitsdruif maken.

Ik zit hier trouwens aan het laatste glas en de wijn is er nog beter op geworden.
Koppelingen