(06-12-2013 10:40 PM)de populist schreef: [ -> ] (05-12-2013 09:54 AM)vinejo schreef: [ -> ]Dit Chateau blijft toch een hele goede PQ.
Gisteren de 2010 naast de 2000 gedronken.
De 2010 nog gebald maar toch zeer drinkbaar, complex en evenwichtig. De 2000, toch al 13 jaar oud, was perfect op dronk, met tertiaire toetsen, zeer mooi versmolten. Zeker niet downhill maar nu toch niet te lang meer wachten.
Er was algemene consensus om zulke wijnen (in goede jaren) te openen na een jaar of 10.
Wat wel opviel: de kurk van de 2000 was een pure natuurkurk, die van de 2010 een geperste (die men al sedert 2006 gebruikt, zie de ontgoochelde commentaar van St Canarus in deze post
Dit is waarschijnlijk éen van de manieren voor dit soort Chateaux om de crisis te bestrijden. Want het zijn deze huizen die het moeilijk hebben, die op 10 jaar tijd amper in prijs gestegen zijn maar toch kwaliteit blijven bieden.
DIAM-conglomeraatkurk? Volgens mij niet in de eerste plaats om de crisis te bestrijden, wel om TCA te bestrijden. Pure natuurkurk, dat is geen kwaliteitsindicatie hoor.
Geen idee of dit Diam was. St Canarus noemde het destijds een pulpkurk, ik plak hier even de reacties van de link:
Ch. Beaumont 2006 ... pot vol koffie, mille tonnerres, au nom de dieu, sapristie .... triest, droevig en onbegrijpelijk...
het verhaal:
hunkerend naar nog een glas vol Beaumont, deed ik dit weekend - het kon niet meer stuk - m'n eerste fleske open. Tot mijn verbazing en ontsteltenis bleek de fles afgesloten te zijn met een 'kurkske' van heel bedenkelijk alooi. Meteen kreeg ik een déjà vu gevoel.... 2 fleskes - in dit geval alle - La Rose Brillette de pompsteen in moeten gieten tgv de
geperste pulpkurk. maw:
Ch. Beaumont + 2 jaar = Ch. Bouchon !!!
een pulpkurkske ... jongens, jongens toch en dat voor een fles van om en bij de 10 euro... een pulpkurkske, niet te geloven...
een fles met zoveel materie en een potentieel voor een 10-tal jaren, hoe is't mogelijk.
en nu ...
er zijn 5 mogelijkheden:
1. niet aantrekken, wijn laten rijpen en uitdrinken (kurk of geen kurk)
2. niet aantrekken, wijn laten rijpen en weggieten (kan je beter nu al doen)
3. niet aantrekken, aftrekkken en alles nu opsouperen
4. wel aantrekken, aftrekken en herkurken met een steriele (kunststof)kurk
5. flessen rechtop bewaren (nog nooit gedaan)
1 en 2 zijn geen optie, ik kies tussen 4 en 3 (helaas)
Gepost door: St Canarus | 24-09-08
Kurken & VCB Ik wist niet dat zo'n pulpkurk meer kans had op kurksmaak - is dat echt zo? Ik ben ook niet zo gek van die dingen, maar zolang het geen plastic is kan ik er mee leven (dan nog veel liever schroefdoppen).
Gepost door: Dust | 25-09-08
pulpkurk uitstekend voor wie eens op zoek wil gaan naar 'le gout du bouchon'... 2 à 3 jaartjes laten trekken en dan heb je 'hem'.
je moet eens letten op het gebruik van pulpkurk bij champagnes bijvoorbeeld. de afdekzijde is meestal voorzien van 2 schijfjes 'massief' kurk. prima.
ik begrijp je argwaan voor een kunstoffen kurk... un gout du plastic is evenmin wenselijk en dus vermoed ik dat men niet opteert voor het bio-afbreekbare type plastiek maar eerder voor iets waarbij een wijn al tientallen malen tot azijn is gereduceerd vooraleer er sprake is van enige degeneratie van het betreffende kunstoffen goedje.
en dan als laatste note: met welk soort goedje denk je dat deze pulpkurken verlijmd zijn ?
Gepost door: St Canarus | 25-09-08
Kurk Dacht dat kurksmaak kwam door 'besmetting' v/d kurk, dewelke overslaat op de wijn (niet erg technisch maar goed ik ben zeker dat iemand anders dat beter kan uitleggen). In die zin zie ik niet in wat voor verschil het maakt of een kurk 'uit één stuk' of uit vele kleine stukjes bestaat (wat niet wegneemt dat ik liever dat eerste heb), toch zeker niet mbt. tot krijgen van kurksmaak?
Lijm e.d. zullen er idd geen goed aan doen, en dat is eigenlijk meer waarom ik er geen voorstander van ben (net zoals plastic - geen natuurproduct).
Gepost door: Dust | 26-09-08
Beste Dust wel, het empirisch gegeven is voor mij een voldoende grond. maar kijk, ook uw bedenkingen zijn hiermee niet in tegenstrijd.
stel dat 1 stuk kurk op 100 stuks besmet is - ik denk dat u en menig verfijnd wijnconsument dit kan beamen als niet overdreven -. in dat geval heb je met honderd stuks zeker prijs, me dunkt. bedenk dan eens de duizenden stukjes waarmee een pulpkurkse is samengesteld...
Gepost door: St Canarus | 27-09-08